groot probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cavellino
Berichten: 80
Geregistreerd: 04-05-06

groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:02

Hoi hoi

groot probleem

Mijn ponies vallen allebei links over de schouder. Als ik na links ga dan vallen ze als het ware weg. eerst deden ze dat ook na rechts maar dat heb ik nu eruit door te longeren. Maar nu is links nog steeds een supergroot probleem. de binnenste pony kijkt naar rechts en neemt dus zo de bocht na links. Ik ondersteun en houd ook echt druk op de buitenteugel. In stap doen ze het trouwens niet dan nemen ze wel de stelling aan.

Hoe zouden jullie deze ponies longeren en hebben jullie tips bij het mennen??

Bij voorbaat dank!!!

cavellino

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:02

Als het ze allebai zijn,,zou jij het dan niet zijn?

cavellino
Berichten: 80
Geregistreerd: 04-05-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:05

Ja dat kan best maar heeft u ook tips!!!!!

wnat ik was er zelf al achter gekomen dat ik mijn linkerhand te veel vast zet en daar ben ik dus nu mee aan het werk maar daar heb ik het probleem nog niet mee verholpen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:08

Veel in het enkelspan trainen.
Bij dit soort dingen hebben de pony's meestal net een andere soort aanpak nodig, wat je in het enkelspan precies kan uitvoeren. Daarbij kan je met 1tje voor de wagen je hele aandacht op hem richten, waardoor je kan ontdekken waar het fout gaat. Voor de wending, bij het inzetten van de wending of tijdens de wending.

cavellino
Berichten: 80
Geregistreerd: 04-05-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:11

tja en daar zit em nu net het probleem geen enkelspan wagen en ik moet dus alles met longeren oplossenmaar misschien kan ik eens een wagen regelen.

Hoe zou je dan rijden. Ik bedoel welke oefeningen doe je dan?

alvast bedankt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:16

Dressuur rijden; niet constant je moeilijke wendingen rijden, maar ook veel de goede wendingen rijden. Geen moeilijke figuren. Probeer te bekijken wat het verschil is tussen de linker- en rechterwending.
Het is vooral belangrijk om te weten wáar het fout gaat. Want als het al voor de wending fout gaat. Bijvoorbeeld: Hij wil 3 meter eerder al de bocht om en jij stuurt hem niet goed tegen, waardoor hij buitengesteld aan de bocht begint en daardoor dus naar binnen valt. Als jij dan tijdens de bocht pas probeert te corrigeren ben je al te laat, want de fout zit voor de wending.

cavellino
Berichten: 80
Geregistreerd: 04-05-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:23

Ok.

Hij probleem zit wanneer ik ga vragen na links te gaan zeg maar.
Ik moet wel zeggen dat dit altijd al zijn moei;lijke kant is gweest maar ik merk aan mijzelf dat ik mijn had vastzet omdat ik me erger dat hij dat doet. dus ik moet ook meer onspannen

Verder ga ik vanmiddag weer longeren.

Hoe zouden je deze pony dan longeren?

Jij zegt niet te veel op de moeilijke kant rijden, waarom niet?

alvast bedankt
want door dit gemail kom ik er achter wat ik fout doe en wat ik niet goed doe tijdens het longeren.

lovelyme
Berichten: 211
Geregistreerd: 17-02-05

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:26

Voltes en wendingen rijden met de stelling naar buiten.
Dus gewoon even helemaal geen stelling naar binnen vragen...
Met je benen rijden van achter naar voor, binennhoefslag!!
Das heel belangrijk, laat de pony maar iets naar buiten kijken.

cavellino
Berichten: 80
Geregistreerd: 04-05-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:31

Hihi ja stom natuurlijk

Op deze oinies kan ik niet rijden, ze zijn 1,12 ongeveer
Het zijn shetten maar ze zijn erg groot


Ze kunnen goed verruimmen en lopen ook aan de teugel

Kom maar op met tips!!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:00

Even op blijven letten Lovelyme, dit is een AR-topic, waarbij je benen dus errug weinig invloed hebben.

Als ik longeer neem ik altijd de dubbele longe, zo kan ik helemaal zelf bepalen hoe ik hulpen wil geven. Een hulpteugel dwingt het paard te veel en dit kan ook averechts werken. Soms is buitenstelling nu eenmaal beter dan binnenstelling, maar dit moet je wel op een nette manier vragen aan je paard en niet door de buitenhulpteugel korter te zetten, dat vind ik nogal gemeen.

Laat iemand anders er eens mee rijden, iemand die niet zijn linkerhand vastzet. Als hij bij deze persoon ook naar binnen blijft vallen, ook nadat deze persoon er al een paar keer intensief mee heeft gereden, ligt het probleem voornamelijk bij je pony en niet bij jouw hand die je vastzet. Wanneer de pony wel goed loopt wanneer die persoon hem overneemt, moet je er heel hard aan gaan werken dat je je hand loslaat.

En vergeet niet dat je zweep een goede hulp kan zijn om hem naar buiten te drijven.

laura2spanJarig

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:31

Zoals Sjonniej al zegt, enkelspannen. Maar ik las al dat dat geen optie was...

Ik denk dat je op het moment meer hebt aan een goede instructeur dan aan tips van mensen hier op bokt die je pony's nog nooit hebben gezien.

Wat bij mij heel erg heeft geholpen bij ongeveer hetzelfde probleem is je tempo een heel stuk lager leggen. Ik rij zelf ook met shetten (ietsje kleiner) maar een sukkeldrafje van 8/9 km/h is hard zat. Zodra ik een wending probeer te maken als ze een stuk sneller lopen beginnen ze weer te duwen en te vallen.

cavellino
Berichten: 80
Geregistreerd: 04-05-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 17:52

hallo

dank jullie wel voor alle tips en ik ga ze snel toepassen.
Ik heb net gelongeerd en heb niet al te veel gevraagd, Het valt me op dat een pony het na niet al te veel inspanning al aardig en mooi rond loopt.

de andere ben ik langer mee aan de gang gweest en ik heb hem rond laten lopen met de neus meer naar voren. Hij viel toen wel veel minder weg naar links. dubbele longe was wel moeilijk voor hem. In het begin liep hij ook veel te hard maar dat doen alle ponys als ze aan kant vast zitten is me al opgevallen, Tjee

Ik heb hem ook door andere menner laten rijden maar dat loste het probleem niet op. Ik moet wel zelf veel meer ontspannen(dat vind ikzelf)


Groetjes

laura2spanJarig

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:52

Misschien is omspannen dan een keer een idee...

cavellino
Berichten: 80
Geregistreerd: 04-05-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 20:09

hallo

Ik span altijd om, dus daar kan het niet aan liggen

Maar ik heb net even enkelspan gereden en ik moet zeggen het ging al beter. Ik heb gewoon het lamoen voor mijn wagen gedaan. De kar is eigenlijk iets te zwaar naar mijn idee maar het ging best goed.

Ik denk dat ie nog niet op zijn eigen benen kan lopen. Hij is alleen maar tweespan gewend.

Zo veel geleerd vandaag

Maarre hebben jullie als tweespanrijders nooit last van over de schouder vallen???


groetjes

Tips zijn nog steeds welkom want ik vind dat je alles moet uitproberen

laura2spanJarig

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:22

Ik heb als tweespanrijder ook veel last van over de schouder vallen en duwen tegen elkaar in de bochten.
Veel oefenen, je tempo ontzettend laag leggen en les nemen. Meer tips kan ik je niet geven ben ik bang.

cavellino
Berichten: 80
Geregistreerd: 04-05-06

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 22:46

Helemaal bedankt en inderdaad ik moet maar weer eens les gaan nemen want je leert jezelf ook verkeerde dingen aan na verloop van tijd.

Ik vind het wel super om zo tips te krijgen.
Allemaal bedankt !!!!!


groetjes

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:00

cavellino schreef:
Ik denk dat ie nog niet op zijn eigen benen kan lopen. Hij is alleen maar tweespan gewend.

En daar zit je probleem.
Dus heel veel enkelspan rijden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:13

Ons tweespan komt buiten de wedstrijden zelden in het tweespan, misschien 3 keer per jaar! Ze worden altijd in het enkelspan of aan de longe getrained, alleen dan kun je ze individueel corrigeren. Wat je nog kunt proberen is erachter lopen als inspannen te problematisch wordt. Je kunt dan ook heel makkelijk de zweep aanleggen aan de binnenkant om hem zo naar buiten te drukken in een wending.