franse kikkerstang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 10:42

Vrijdag heb ik met een 'vreemde'fjord gemend en deze hed een tuig van het merk ideaal en als bit een franse kikkerstang hebben jullie daar ook ervaring mee?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:09

Ik moet eerlijk zijn: ik heb er nog nooit van gehoord. heb even op google gezocht, en ik ben 1 site tegen gekomen waar die naam op voorkomt. Dit is het plaatje dat erbij staat:
Afbeelding

De meest rechtse dus.

Weet jij wat de reden is dat ze dit bit bij die fjord gebruikten?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:12

Als je trouwens op kikker-stang zoekt, vind je meer links...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:18

Ik vind dat ding heel veel op een gewoon bokkebitje lijken, of ben ik gek?

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 19:53

ik noemde het ook een bokkebitje maar het heet een franse kikkerstang ik denk dat er mee gereden wordt omdat het goedkoop is maar ik vind een liverpoolstang lekkerder sturen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:17

HAR --> AR.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:27

Dat is hetzelfde als een bokkebit
Net als de leverpool in verschillende prijsklassen verkrijgbaar

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:59

Het zijn synoniemen vraagt het morgen voor de zekerheid nog even na...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:09

Alleen klinkt Franse Kikkerstang leuker dan bokkebitje

Maar in principe heb je met een kikkerstang iets minder hefboomwerking in het bovenste gat dan bij een liverpool. Het ene paard loopt er beter op de andere niet.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:59

Gewoon een synoniem voor Bokkebit of Utrechtse stang
Het is een prima menbit de inwerking is vaak iets minder scherp dan van een liverpoolstang, zeker in het bovenste gat.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:53

Mijn shetlander reageert veel beter op het bokkebitje dan om de liverpool. Nu is het bokkebitje ook net ietsje breder (geen hele maat) en de liverpool was wat aan de krappe kant, dus dat zal het zijn denk ik

karlijn_s
Berichten: 269
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: N.B.

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:27

ik vind het geen fijn bit, ons paard liep er niet lekker op. nu hebben we een liverpoolstang en dat rijdt veel beter ook voor ons paard zelf is het fijner.

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:19

Mijn pony heeft nu een liverpoolstang, die kwam bij het tuig. Past qua maat prima, maar het lijkt erop alsof hij nu echt een hele mond vol heeft en hij er behoorlijk mee te schuren zodra hij stilstaat. Is de stang van een bokkenbitje/franse kikkerstang smaller dan die van een liverpool ? Dat zou voor mij dan eens een optie kunnen zijn om te proberen of hij dat prettiger vind.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:22

je kan ook gewoon een andere maat liverpool kopen Verward

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:28

Flurk schreef:
ik noemde het ook een bokkebitje maar het heet een franse kikkerstang ik denk dat er mee gereden wordt omdat het goedkoop is maar ik vind een liverpoolstang lekkerder sturen



http://www.ruitersport.com/mensport-bitten-c-36_61.html
Als je op deze ^^ site kijkt zie je dat een bokkebit toch echt wat anders is hoor!
mijn verzorchFjordje heeft met mennen ook zo'n frans ding, mar die 'stang' die in de mond komt zit heeeeelemaal vast, alles behalve het kettingkje is een geheel.

bij een bokkebit kun je het zeg maar plat drukken, dus kun je de 'ringen' los van het 'mondstukje' bewegen...

owjah en bij mijn verzorg Fjord hebben ze die juist omdat dat bit niet zo scherp is, (en zeker niet omdat het goedkoop is kijk maar op de site 1 van de 2 is zelf duurder) en dan doen ze er nog iets omheen zodat ie lekker kan sappelen, en kauwen, lekker zacht!
hij is sind 18 mei 24 en heeft voor dat ie bij deze eigenaar is vanaf zijn 6e met een heeeeeeeel scherp bit huifkarren getrokken, onder het zadel rijd ik met een bustrens maar de eigenaar zonder bit.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:39

Waarom staat er dan in het menboek van de SRR Utrechtse tuigstang/ bokkebitje bij hetzelfde plaatje wat op deze site een franse kikker wordt genoemd.

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:40

Omdat de mensen die dat boek gemaakt hebben het niet weten.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:41

Aha Haha!

FRANSE KIKKER-STANG NIKKELEN VAST
Met naar voren gebogen mondstuk.
Ook wel Boeren-Bit of Bokken-Bit of Utrechtse-Stang genoemd !!!
Dik 12mm, Schaar 12 cm
Maten: 10,0 t/m 16,0 cm
Vaste Prijs: € 14,95

Ieder bit kent natuurlijk z'n variaties. Er is ook verschil tussen Liverpool stang en Liverpool pompstang, maar alletwee Liverpool

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:44

Kijk, Sjonniej, dat weet ik nou niet. Over bitten heb ik niets geleerd tijdens mijn koetsiersbewijs, ja, ik kan de plaatjes aanwijzen in het boek. Dus daarom vraag ik dit Knipoog Hoe zou jij het dan oplossen als je een pony hebt met een kleine mond, die erg licht reageert op hulpen met het huidige bit, maar best loopt te schudden met het hoofd en schuren als hij stilstaat ? Zijn er liverpools met verschillende diktes in stangen ? Ik zie altijd maar verschillen in maten staan (11,5 ; 12,5 etc), maar niet in diktes. Maak me wijzer ! Haha!

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:45

Schudt hij ook met rijden? Als t alleen stilstaan is zou ik niks veranderen, hij verveelt zich wss een beetje.

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:46

Ga gewoon eens naar een mensport zaak en bekijk de verschillende bitten mischien zie je er een die heel goed bij je pony past.En vraag aan die mensen advies.Of aan een tandarts.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:49

Albertine_N schreef:
Schudt hij ook met rijden? Als t alleen stilstaan is zou ik niks veranderen, hij verveelt zich wss een beetje.

Dat is dan inderdaad een rijtechnisch probleem, je moet dus actief halthouden, zodat hij op jou blijft letten.

Dat je pony licht op de hulpen reageert zou ik alleen maar blij mee zijn, zo hoort het!

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:54

Officieel is het geen Frans Kikkerbitje maar een Utrechts bit of bokkebit. Verder wordt de naam Kikkertje wel gebruikt. Ik heb in de literatuur het woord Frans Kikkerbitje ook nog nooit zien staan, ik denk dat het ergens verkeerd vermeld heeft gestaan.

"bij een bokkebit kun je het zeg maar plat drukken, dus kun je de 'ringen' los van het 'mondstukje' bewegen..." is dus geen bokkebitje maar een B-stang. (of post-stang)

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 21:17

nou jongens ik heb vandaag weer effe gereden en mijn liverpoolstang meegenomen en raad eens? dat stuurde stukken beter dan dat stomme kikkerding

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: franse kikkerstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:21

oestinja schreef:
Officieel is het geen Frans Kikkerbitje maar een Utrechts bit of bokkebit. Verder wordt de naam Kikkertje wel gebruikt. Ik heb in de literatuur het woord Frans Kikkerbitje ook nog nooit zien staan, ik denk dat het ergens verkeerd vermeld heeft gestaan.

"bij een bokkebit kun je het zeg maar plat drukken, dus kun je de 'ringen' los van het 'mondstukje' bewegen..." is dus geen bokkebitje maar een B-stang. (of post-stang)



Zou best kunne, ik kijk ook maar naar foto's en zoek dan verschilen Vingers aflikken