Is een menbewijs verplicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Is een menbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:17

Hoi! Ik wil graag gaan mennen met mijn shetlander, heb al erg leuke sulky's gezien!
Maar is een menbewijs eigenlijk verplicht? Ik hoor namelijk van de een wel, en van de ander niet!

(weet niet of dit hier goed staat!)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-06 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Janna_

Berichten: 4219
Geregistreerd: 27-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:19

Volgens mij is het niet verplicht, maar het is natuurlijk wel handiger als je er een heb.
Zelf heb ik er ook geen.

Ik heb trouwens ook even geTeMt

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:32

dankje Iemand die het zeker weet?

ikke

Berichten: 37557
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:47

rudi schreef:
dankje Iemand die het zeker weet?

Ja, ik.
Nee het is niet verplicht, met uitzondering van enkele privégronden in NL.
Enige kennis van zaken is echter wel gewenst en een goede opleiding is wel wenselijk. Het koetsiersbewijs is daar een mogelijkheid voor, maar iemand met kennis van zaken kan je zeker zoveel vertellen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:51

HAR --> AR.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:26

Wat ikke zegt klopt als een bus
Als je niets met mennen hebt is het wel verstandig om het te halen ivm. de basiskennis die je opdoet.

John_1983
Berichten: 1216
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Budel dorplein

Re: Is een menbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:30

Ik ben net bezig en ik kan je vertellen het is moeilijker dan het lijkt. Het is niet verplicht maar wel verstandig

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 21:31

Een man die al heel zijn leven (bij wijze van spreken natuurlijk) ment en met zijn hackneys al vele prijzen gewonnen heeft, heeft me al eerder geholpen, met mijn pony voor de kar. Hij helpt me deze keer ook, dus ik leer de basis van hem...
Dus als het niet verplicht is, haal ik hem niet
Maar bedankt voor de info

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 21:32

rudi schreef:
Een man die al heel zijn leven (bij wijze van spreken natuurlijk) ment en met zijn hackneys al vele prijzen gewonnen heeft, heeft me al eerder geholpen, met mijn pony voor de kar. Hij helpt me deze keer ook, dus ik leer de basis van hem...
Dus als het niet verplicht is, haal ik hem niet
Maar bedankt voor de info


(Daarbij heb ik al vaker gemend )

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:59

rudi schreef:
[


(Daarbij heb ik al vaker gemend )
[/quote]

Vraag dan hier niet om advies als je het zelf beter weet, bovendien staat in de FAQ alles uitgelegd.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:02

Ze vraagt niet om advies, ze vraagt of het verplicht is, mag dat ook al niet meer

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:01

Het is niet verplicht maar ik vind het wel zo verstandig om te halen. Je leert er zo vreselijk veel van. Het is echt een aanrader om zo'n cursus te doen.

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Is een menbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:40

Citaat:
Zijn menlessen nou echt noodzakelijk?
Begin sowieso niet met mennen voor je een paar keer ergens hebt gelest. Een goed begin is het halve werk. Er zijn menlessen en -cursussen, en er is de opleiding tot het koetsiersbewijs. Deze twee zaken zijn dus heel verschillend. Net zo goed als rijles en het ruiterbewijs twee verschillende zaken zijn. De opleiding tot het koetsiersbewijs leert je ook algemene en theoretische zaken. Menlessen of mencursussen zijn meestal beperkt tot het leren mennen.
Zowel menlessen als het koetsiersbewijs zijn geen opleiding tot het leren beleren van een paard. Als je een reeds beleerd paard hebt gekocht, is een serie menlessen en/of het koetsiersbewijs een prima manier om te leren omgaan met je tuigpaard.
Natuurlijk is het hartstikke leuk om met je paard of pony een rondje door de polder of het bos te rijden, maar vergeet niet dat het een stuk gevaarlijker is dan onder het zadel. Denk maar eens aan de gevolgen als je aanspanning aan de hol gaat. Wees daarom altijd oplettend en neem áltijd een ervaren iemand mee, voor als er iets gebeurt. Neem altijd een halster en een scherp mes mee om in geval van nood je paard los te kunnen snijden.

Als je onderweg pauzeert, span dan je paard of helemaal uit, of laat altijd iemand bij het ingespannen paard staan, en doe nooit het hoofdstel uit als het paard nog ingespannen staat.

Waar kan ik m'n koetsiersbewijs halen?
Op de site van mensport vind je onder adressen / koetsiersbewijs een aardig volledige lijst van bedrijven die regelmatig cursussen organiseren. Zoek er één uit de lijst die bij je in de buurt zit, en pak de telefoon.

Zelf beleren of laten doen?
Als je een groen paard hebt, dan is menles absoluut onvoldoende om je paard zelf te beleren. Net zo min als een paar manegelessen voldoende is om zelf een paard zadelmak te maken. Het wordt daarom absoluut aangeraden een ervaren iemand te hulp te roepen als je een onbeleerd paard wilt gaan beleren. Bedenk dat een paard in paniek niet denkt aan die kar die erachter hangt, en gewoon tussen twee geparkeerde auto’s door zal sjezen. Zorg dus ook voor een goede WA verzekering
Zo staat het in de FAQ.

En helaas is het niet verplicht.

Dora88

Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:17

Citaat:

Waarom een Ruiter- of Koetsiersbewijs?


Paardrijden is een mooie sport. Maar er komt veel bij kijken. Het paard is een levend wezen en met leren rijden of mennen alleen bent u er niet! Hoe en waarom reageert een paard op vreemde situaties en voorwerpen. Waarom mag hij wel gras eten maar geen takken. Hij loopt raar, stelt hij zich aan of is er iets aan de hand? Hoe verzorg ik het tuig en hoe weet ik of het goed past.

Op deze en vele andere vragen leert u het antwoord geven als u de theorie voor het Ruiter- en Koetsiersbewijs bestudeert. Daarnaast wordt er natuurlijk extra aandacht geschonken aan het rijden op zich, en het rijden in het verkeer. Te paard of met een rijtuig behoort u immers ook tot de verkeersdeelnemers.

Aan het Ruiter- en Koetsiersbewijs zit een WA-verzekering gekoppeld (zie ook onder SRR-aktueel - verzekeringen) Tevens bent u lid van de KNHS-recreatiesportvereniging, waarmee u bijdraagt aan het openhouden van natuurgebieden voor ruiters.

Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht

Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest, een gedeelte van de Utrechtse Heuvelrug en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek. Het Koetsiersbewijs is tevens verplicht in het Noordhollands Duinreservaat en de Kennemerduinen, waar aanspanningen tot voor kort niet mochten rijden. Voor ruiters is het niet verplicht. Wel heeft u een toegangsbewijs nodig. Informatie vindt u op de website http://www.pwn.nl/Mijn+vrije+tijd/Te+pa ... n+tips.htm



voor meer info: http://www.ruiterbewijs.nl