steigeren en vervolgens onder de boom door

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 15:49

hallo.

mij eigenweize shet heeft nog wel eens de neiging dat als het haar niet aan staat als we in het weiland oefenen. Om dan te gaan steigeren. Nou is dat in prrinciepe niet zo'n heel groot probleem maar het wil nog wel eens gebeuren dat ze tijdens het steigeren met haar kont wegdraait en dan dwars voor de kar komt te staan zegmaar.
Ze raakt dan niet in paniek maar gaat er heel rustig bijstaan zo van: ik heb het weer voor elkaar gekregen. nou en dan moet je de boel weer los zien te krijgen en het is een heel gedoe.

hebben jullie enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ze niet meer met haar kont eronderdoor kan draaien? i heb de boom lage en hoger gehad meer het helpt allemaal niks. ik heb geen broek want die is te klein.

liefs roos

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:28

Volgens mij heb je dan een te hoge wagen waardoor dat kan.

Zitten de strengen wel op maat en hoe kan een pony overdwars in het lamoen staan, als dat goed past??

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 18:16

als zij normaal op de grond blijft kna ze het ook voor geen mogelijkheid voor elkaar krijgen maar als ze steigert heeft ze wel de mogelijkheid om haar kont eronder te draaien. dat doet ze op een 1 of andere manier tijdens het steigeren

laura2spanJarig

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:09

Zit je buitensingel wel strak genoeg?
Volgens mij kan dit echt niet gebeuren als je pony goed ingespannen staat

laura2spanJarig

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:34

Ik zal het je proberen uit te leggen met behulp van een foto Ja
Afbeelding

Zoals je bij deze foto ziet zit de achterkant van het lamoen op ongeveer hak hoogte van het paard. Hij kan hier dus nooit op te nimmer onder komen met zijn billen.

De enige manier wanneer hij onder het lamoen kan komen is wanneer je lamoen te hoog zit (en je kar dus te groot is) of wanneer je je pony er een stuk verder voor zet.

Snap je wat ik bedoel?
Heb je misschien een foto van jou span?

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 19:45

ja ergens. ze is gewoon goed ingespannen. ik zal even kijken

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 20:06

ik hbe even een dsoort van filmpje gemaakt.

Als mijn pony hoog genoeg steigert zie je de balkjes knipperen. als zij dan op dat momnet wegdraait zit ze met der kont eronder.

Afbeelding

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:14

Dan zit toch je lamoen veel te hoog, zit dit nl, op hoogte van de aanspanning zoals bij Laura op de foto kan dit nooit gebeuren.

De aanzet van het lamoen op de wagen zit veel te hoog, waarschijnlijk is de wagen voor grotere pony's bedoeld.

En in je profiel staat dat ze op commando steigert, misschien dit afleren??

En soms moet je ook accepteren dat je met sommige paarden niet kunt mennen.
Deze hebben dan al iets meegemaakt, of zijn er gewoon niet geschikt voor, net als met springpaarden.

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 20:17

ze doet het aleen in het weiland dan wil ze links en ik recht. en dan protesteerd ze op die manier buiten heb ik hie nooit geen problemen mee.

de lamoen kan te hoog zitten maar er kan absoluut geen grotere pony voor. want zij is 1.10/1.12 en past er met moeite in. maar het kna nog net.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:20

Zet eens een foto van jouw wagen hier,
Dan kunnen we beter helpen.

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 20:21

die heb ik dus niet. Haha! wel dat hij vaag op de achtergrond staat maarja..

laura2spanJarig

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:22

Wat er op jou filmpje gebeurd is dat je lamoen niet op zijn plaats blijft zitten en inderdaad te hoog zit.
Als jou lamoen lager zit en je buitensingel goed vast zit kan hij bijna niet boven zijn billen schieten.
En inderdaad zit je aanzet te hoog.

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 23:22

waar zou de lamoen moeten hange? bij zegmaar de schouders? want dan schuurt i langs het borsttuig.

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:33

Je kunt van alles uitvinden met lamoen en tuig, maar je shet zal moeten leren luisteren en dus afleren te stijgeren!
Ik men een fries en ook een shet, dus weet waar je het over hebt! Ik heb de shet van mijn zoon beleerd voor de kar. Mijn shet doet heeft veel meer truc-jes dan alle friezen bij elkaar. Een shet is niet makkelijk maar als hij respect heeft doet hij alles voor je.
succes

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:10

Ik denk dat het aanhechtingspunt van je lamoen aan de kar te hoog zit anders kan hij er nooit onderdoor gaan. Daarnaast ben ik het met de reaktie hierboven eens, het steigeren moet je afleren. Op het moment dat je het steigeren ziet aankomen, drijf je de pony direkt voorwaarts met een flinke inwerking met de zweep. Verbind hier altijd een commando aan (bijv. NEE) zodat later alleen het commando voldoende is. De zweepinwerking moet je geven vlak achter het schoftje of op de hals, nooit op de kont anders kan hij gaan bokken en dan kan hij over de boom komen (vooral als je geen broek heb)
Ondersteun de pony in de wendingen met de buitenleidsel. Leg eventueel de zweep aan aan de binnenzijde om de pony attent te maken dat er een wending aankomt. Blijf consequent en de baas over de pony, nu neemt hij een loopje met je. Shetlanders zijn daar heel handig in en ze weten prima manieren te verzinnen om onder het werk uit te komen.
Kijk toch eens of je een foto kan plaatsen van je pony in het span dat we eens kunnen zien of tuig en lamoen allemaal wel goed zitten.

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 18:26

ik zal kijken morgen. maar aangezien mij wagen nu stuk is kan er geen pony voor, maar ik kan haar denk ik wel even inspannen en een foto maken. voor het plaatje zegmaar.

oke dus niet op de kont Haha! bedankt voor de tip!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:07

Probeer het eens met een bokriempje. Onze pony's doen het ook nog wel eens, maar meestal is een keer roepen al genoeg dat ze net op tijd weer goed komen te staan. Hoe ze het doen? Heb even geen mooi voorbeeld van een enkelspan, maar zo miepig kunnen ze gaan staan:

Afbeelding

Als ze dan omhoog gaat zakt ze nog verder naar beneden met de achterhand. Ze is zo een paar keer al onder het lamoen geschoten. En die hangt niet te hoog, dit is een foto zoals ze in het enkelspan staat:

Afbeelding

Als de lamoen lager gaat slaat ze weer met de been erover. Haha!

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:23

ok. en wat moe ik mij voorstellen over een bokriempje?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:01

Zit er nog even over na te denken, maar een bokriempje helpt ook niet. Wij gebruiken het wel eens, maar onze pony's willen ook nog wel eens een kontje omhoog doen, daar helpt het wel tegen. Bokriempje maak je vast aan het lamoen, dan over de kont naar de andere kant en maak je daar ook vast. Gewoon een touwtje, dat strak over de kont/rug (precies ertussen in, dus het hoogste punt) gaat. Als ze de kont omhoog willen doen kan dat niet vanwege dat touwtje.
Wij geven ze altijd een ferme tik en roepen "pas op" of "denk er aan" met een boze stem. Zeker als het gezeik van de pony is, en dat is bij ons eigenlijk altijd wel. Op den duur is stemgebruik genoeg, bij ons tenminste wel. En vooral proberen de pony voor te zijn!

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 15:45

maar men pony bokt niet maar steigerd

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:33

Isabellover schreef:
maar men pony bokt niet maar steigerd


Daarom zei ik in mijn vorige post ook dat een bokriempje niet helpt en geef ik je een tip tegen steigeren. Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:20

Dat is het leukste van het aanleren van kunstjes.

Zoals de rest al zei; het is bijna onmogelijk als je pony goed ingespannen staat. Een shetlandertje is ook niet geheel te vergelijken met een elastieke hackney.
Tip van het jaar: Je pony moet gewoon luisteren, hij is de baas over jou en dat moet veranderen. Het is dus voornamelijk een rangorde-probleem.

Een foto zou inderdaad wat toevoegen, dan kunnen wij even kijken of je pony in grote lijnen goed ingespannen staat en of het wagentje past.

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 10:57

dat ze gewoon mnoet luisteren daar was i zelf ook achter aar ik heb NU een probleem. Want Nu doet ze dat nog wel.

En dit steigeren staat in geen geval ivbm het kunstje ant dat heeft ze al in geen tijden uitgevoerd. Dit is gewoon puur protest

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:04

Het klinkt mij wel als een kunstje. Je shet heeft inmiddels door dat als hij in verzet gaat en onder de boom doorgaat dat het stoppen en uitspannen is. Met alleen steigeren komt ie zo niet weg.
Wij hadden er ook zo eentje met zo'n kunstje. Wegrijden, steigeren en zich achterover laten vallen. Nooit steigeren zonder achterover te vallen, en hij kwam echt niet zo hoog dat ie zich niet kon houden. Was echt een slimmigheidje.

Maar je hebt inderdaad nu een probleem, en ik vrees dat dit alleen met flink straffen is op te lossen. Laat hem maar voelen wat de beste mogelijkheid is, doorwerken of het proberen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: steigeren en vervolgens onder de boom door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:16

Niet meer voor de kar zetten, hand- en longeerwerk gaan doen. Zodat hij naar jou gaat luisteren, ipv. dat hij doet waar hij zelf zin in heeft.