Men probleempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 14:10

Aangezien ik nog steeds geen men instructeur heb gevonden en mijn probleempje aan houd vraag ik jullie maar om een mening.
Doerak loopt ingespannen alleen maar met zijn hoofd naar links, nu heb ik mijn leidsels gelijk en de druk ook. ik heb hem rechts al een gaatje naar beneden gedaan in zijn bit zodat die wat scherper is maar als ik hem met zijn hoofd recht wil laten lopen gaat hij automatische naar links..
nu is mijn vraag: hoe begrens je de pony wanneer je alleen je leidsels een zweep en je stem hebt?

met rijden begrens je hem met je been maar dit weet ik niet.

als iemand zin heeft om een keertje te komen helpen ben je ook van harte welkom ;P

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:23

Wat je normaal met je been doet.
Doe nu je nu met je zweep.
Leg hem op de plek van je ben.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:32

Het kan misschien ook zo zijn dat hij een beetje stijf is op die kant. Doet hij het met bv longeren ook? Anders kan je het proberen op te lossen aan de longe of aan de LL dan gaat het wat makkelijker met corrigeren dan met een kar erachter.
Hoe doet hij als je een bocht naar rechts maakt, gaat hij dan wel in stelling de bocht door?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:44

Hij zit schijnbaar rechts vast dus op die kant gaan werken: veel voltes rijden en wendingen rechts. Ook werken aan de rechterkant aan de longe. Begin met de wendingen links want dat is denk ik zijn makkelijke kant. Als hij die netjes doet dan rechts. De pony weet dan wat de bedoeling is en zal de oefening rechts ook makkelijker oppakken.
Leg voor het vragen van de rechterstelling je zweep aan de rechterkant (plek van de ruiterbeen) om hem allert om die kant te krijgen.
Door de spieren aan rechterkant los te maken worden ze ook langer en zal hij vanzelf bij het rechtuit gaan, de rechterkant van het bit beter pakken.
Probeer tijdens het rechtuit rijden links los te laten en met je rechterleidsel te spelen zodat hij die kant op het bit gaat knabbelen. Dus vragen-los.

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 15:55

nu is zijn linker kant zijn moeilijke kant.. met gallop en alles.
ik rij hem niet, heeft hij dan wel wat van de zweep op de plaats van het been?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:02

Rechtrichten is de basis van het hele rijden Ja In de Bit van December 2006 staat er een mooi artikel over, ik raad je aan dat eens te lezen. Interview met Ijsbrand, en daar worden gewoon de belangrijkste dingen aangehaald. Hoe je het voor elkaar krijgt, etc.

Daarnaast kan longeren inderdaad goed werken, of juist eens iemand erop zetten. (gezien je avatar heb je een shet) Er zijn genoeg grietjes van 10-11 die hij kwa gewicht prima kan dragen, en die best leuk kunnen rijden.
Galop zou ik voorlopig nog even uitstellen, probeer hem eerst eens in stap en draf recht te krijgen. Dus gewoon rechtuit rijden, ook tijdens een buitenritje proberen om hem recht te krijgen. Op de rechte weg heb je juist ruimte genoeg om het te proberen en is het wellicht makkelijker dan in een bakje. Maar ga vooral niet forseren op rechts. Zorg voor genoeg ontspanning, anders gaat hij binnen de kortste keren in staking.

Ik hoop dat je er wat mee kan. Ik ga er natuurlijk wel van uit dat hij lichamelijk in orde is. Want als zijn rug bijv. zeer doet, is het niet gek dat hij krom loopt.

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 16:46

lichamelijk is hij inorde.. das het probleem niet. hij wil gewoon om zich heen kijken... iemand enig idee waar ik in de buurt van N.H. menles kan volgen?

malle_pietje

Berichten: 115
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:04

doerakje schreef:
iemand enig idee waar ik in de buurt van N.H. menles kan volgen?

Indien je vervoer hebt zou je naar manege spaarnwoude kunnen gaan.
Ik heb dit probleem ook meerdere keren gehad en wat wel eens wil helpen is dan zijn hoofd een keer verder door trekken naar de zijde waar hij heen loopt te kijken en dan los laten dan willen ze daarna wel recht gaan lopen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:29

doerakje schreef:
nu is zijn linker kant zijn moeilijke kant.. met gallop en alles.
ik rij hem niet, heeft hij dan wel wat van de zweep op de plaats van het been?


Ik rij de pony's ook niet maar ze reakgeren er wel gewoon op. Je maakt hiermee de pony allert zodat hij weet dat er wat gaat gebeuren aan die kant en je begrenst hem om niet over de schouder weg te lopen

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:33

malle_pietje schreef:
Ik heb dit probleem ook meerdere keren gehad en wat wel eens wil helpen is dan zijn hoofd een keer verder door trekken naar de zijde waar hij heen loopt te kijken en dan los laten dan willen ze daarna wel recht gaan lopen.

Ik zou hiermee toch wat voorzichtig zijn. Ik weet niet of je bedoeld met het leidsel doortrekken of als een chiropractor zijn hoofd omtrekken. Beide gevallen moet je heel goed weten waar je mee bezig bent

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 18:36

ik ben er zelf niet zo voor om in zijn mond te plukken en trekken, dus dit zal ik dan ook niet doen.. ik ga wel kijken hoe hij op mn zweep reageert, maar tot nu toe deed hij er niets mee.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:29

Doe in ieder geval je leidsels aan iedere kant in hetzelfde gat. Anders nep je jezelf.
Houd contact met de linkerkant en vraag met je rechterhand. Steeds een ophouding maken en weer ontspannen.
Dat hij links moeilijk aangaloppeerd komt omdat hij over de buitenschouder wegvalt. Zodra hij écht rechtgericht is zit hij zo goed.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:22

je hebt pb.

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 07:23

Kudelstaart dat ligt niet zover van Hoofddorp.
Wij rijden bij de menvereniging Haarlemmermeer in het Haarlemmermeerse Bos op de Bos manege. Op dinsdag avond hebben wij menles dressuur vanaf 20.00 uur. Kom eens kijken. Misschien is het wat voor je.

Er rijdt van alles in de les mee: haflinger, tinker, kwpn, fries, shetjes dubbelspan, etc.

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:13

leuk idd. ik zal even kijken, ik ben bang dat het moeilijk is om vervoer te regelen.

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:09

Kom je eerst eens kijken zonder pony. Van les kijken en zien hoe anderen hun problemen oplossen, leer je ook al wat.

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Men probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:15

ja daarom dat is waar ik zal het onthouden, en even vragen aan mijn ouders of ik een keer gebracht kan worden om te kijken.. ik laat het wel weten als ik kom!