bokken en staken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nance1

Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-05

bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:28

Mijn jonge groene paard wil nog wel eens bokken en/of staken voor de kar. Wat kan ik hieraan doen om dit eruit te krijgen?

Hij doet het niet altijd, maar vaak genoeg om te vragen hoe of ik dit eruit krijg.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:41

In ieder geval niet alleen aan het hobbyen gaan...Zoek professionele hulp, want dit kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden!!!

Het is vanachter de pc moeilijk te zeggen wat de reden is en hoe je het op moet lossen. Ieder paard is weer anders.

Heb zelf nog niet zoveel men-ervaring, maar tijdens het beleren van mijn pony (MET professionele hulp erbij!) wilde ze uit ongeduld in het begin ook omhoog komen, ipv stil blijven staan. Dit was in mijn geval vrij simpel op te lossen door iemand naast het hoofd te laten lopen, die haar nog apart aan de lijn hield. In combinatie met duidelijke stemhulpen voor het voorwaarts gaan, rustig bijtikken met de zweep (en verder zelf rustig blijven), en belonen als ze stapte, was dit in een week helemaal over.
Let wel: mijn pony was volledig betrouwbaar, het was geen onwil maar ongeduld in combinatie met niet snappen. Onze eerste reactie was ferm optreden omdat het absoluut ongewenst was dat ze op haar achterste benen ging, maar daarop reageerde ze juist helemaal verkeerd. Bij ons was geduld en rust dus de oplossing, maar dat wil niet zeggen dat dat bij jou ook zo gaat werken.

Edit: mijn pony was al 9 toen ze beleerd werd, en dressuurmatig al goed doorgereden. Ik heb dus geen ervaring met een totaal jong en onervaren paard!

smaos

Berichten: 941
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Maastricht

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:40

Bokken kan heel gevaarlijk zijn, zeker als ze naar achteren uitslaan. Als zo'n paarden dat blijven doen zijn ze niet echt geschikt als koetspaard, maar bij het beleren kun je het er wel uittrainen. Consequent afstraffen en goed voorwaarts rijden is heel belangrijk, paard moet ook goed op de zweep reageren. Zeker hulp zoeken als het niet lukt, hiermee leg je de basis voor derest van zijn leven en kan het ook slecht aflopen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:12

Vraag 1: Waarom doet hij dit?
Als je dat weet kan je het probleem gaan oplossen. Tegen het bokken kan je een 'bokriem' over zijn rug heen leggen. Maar hiermee verberg je de uitspatting van een probleem, en niet het probleem zelf. Stel een probleem voor als een stroompje water, dat moet ergens heen. Als jij dan de route van het bokken afsluit, zal het water alsnog ergens anders heen stromen, het moet tenslotte ergens heen.

Oftewel, als je er zelf niet uit komt. Roep er een instructeur bij.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 01:14

Heb je dit paard zelf beleerd of iemand anders?
Als diet laatste het geval is zou ik er mee terug gaan. Of hij heeft m niet goed beleerd of hij kan jou wel leren hoe jij rijden moet.

nance1

Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-05

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 09:26

Ik heb hem laten beleren. Ik denk dat het onbegrip van hem is. Hij is vorig jaar beleerd voor de kar en dat heeft ook wel even geduurt, maar ze hebben het heel rustig opgebouwd.
Mijn paard heeft nog wel eens de neiging dat hij niet links af wil slaan en gaat dan gewoon door je hand heen naar rechts, als ik hem dan omwil gooien naar links gaat hij er tegen in door té doen alsof hij het niet begrijpt en dan krijgt hij een tik met de zweep en daar gaat hij dan tegen bokken (soms heel hoog). stapt de groom af en duwt hem om naar links is er niks aan de hand.
Ik krijg nu les van jaap boom en die zegt, gewoon een keer flink zijn kiezen er uit trekken en daarmee zeggen dat hij dat dus niet moet doen.
Onder het zadel wil ie ook nog wel eens een bok geven, maar dan heel flauwtjes. Het is niet zo dat hij je er af wil gooien, maar het is een manier voor hem om zich te verzetten.
Hij is 5 en een merens.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:31

nance1 schreef:
Ik heb hem laten beleren. Ik denk dat het onbegrip van hem is. Hij is vorig jaar beleerd voor de kar en dat heeft ook wel even geduurt, maar ze hebben het heel rustig opgebouwd.
Mijn paard heeft nog wel eens de neiging dat hij niet links af wil slaan en gaat dan gewoon door je hand heen naar rechts, als ik hem dan omwil gooien naar links gaat hij er tegen in door té doen alsof hij het niet begrijpt en dan krijgt hij een tik met de zweep en daar gaat hij dan tegen bokken (soms heel hoog). stapt de groom af en duwt hem om naar links is er niks aan de hand.
Ik krijg nu les van jaap boom en die zegt, gewoon een keer flink zijn kiezen er uit trekken en daarmee zeggen dat hij dat dus niet moet doen.
Onder het zadel wil ie ook nog wel eens een bok geven, maar dan heel flauwtjes. Het is niet zo dat hij je er af wil gooien, maar het is een manier voor hem om zich te verzetten.
Hij is 5 en een merens.
He bah....

Hoe bedoel je wil je paard omgooien..
Door druk op het buitenleidsel, en te vragen met je binnenleidsel, probeer je je paard in stelling door de bocht te krijgen.
Miss een idee om hem eerst soepel aan de dubbele longe te krijgen, zodat het verzet minder wordt.

Een merens is nou eenmaal geen bloedpaardje, dus iets stugger in het lijf, dit zul je door veel longeren moeten proberen op te lossen.

nance1

Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-05

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 10:17

Ik houd er zelf ook niet van om in zijn mond te trekken, wan tdan maak jehem hard in zijn mond, en hij is juist heel gevoelig in zijn mond. Als hij lekker loopt, kan je hem met je pinken sturen.
Met omgooien bedoel ik dus eigenlijk, als hij naar rechts gaat en dus al half in de wending naar rechts stil komt te staan, dan pak ik mijn linker leidsel erbij en probeer hem om te zetten naar links, en dan gaat hij dus met zijn hoofd schudden en in het verzet. Ik geef hem dan met mijn zweep een tik aan de rechterkant waar in normaal mijn been neer leg, maar dan gaat hij niet, vervolgens geef ik een tik tegen zijn rechter schouder of op zijn kont en dan gaat ie bokken en draaien zodat hij wel wel eens dwars voor de kar staat.
2 maart ga ik naar een clinic van lammert haanstra en hoop dat ik daar wat van op steek.

Ik moet erbij zeggen dat hij het niet altijd doet, gisteren hadden we weer les en hij liep super, complimenten gekregen, dus ik zou niet weten waar het aan ligt.
Laatst bijgewerkt door nance1 op 25-01-07 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:25

Ik denk dat je met die clinic heel goed doet
Zorg dat je eventueel een filmcamera meeneemt,
zodat je het thuis rustig kunt bekijken,
die avond komen er zoveel indrukken op je af,

Maar ik begrijp"je wil naar links, en hij wil naar rechts"

Een idee om stenhulpen te leren, ruim voor de bocht zeggen

LET OP rechtsaf.
Let op links af..
iedere keer weer attent maken, door let op te zeggen, als hij dan
weet dat na LET OP een oefening komt, en dan ook vantevoren weet welke
heb je kans dat het beter gaat..

Ik adviseer ook altijd als je je paard voor de wagen wil hebben
om hem eerst goed op je stem te leren reageren.

nance1

Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-05

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 10:35

Ja dat doe ik ook idd. ik zeg zijn naam en verlogens let op en dana het commando erachter en hij gaat bv. in draf zodra ik het woordt drrrraf zeg. We hebben gisteren zelf vanuit draf in halthouden geoefend en dat deed hij perfect, binnen enkele seconden stond hij super stil. En dan vanuit stil staan zo snel mogenlijk weer in draf. Hij deed het super.

Wat je zegt over het zeggen links en rechtsaf dat doen de mensen die hem beleert hebben ook met hun paarden, dus dat is zeker een goeie tip.

Maar als hij bokt of wilt staken wat kan ik doen om dat eruit te krijgen?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:43

Wat ik mij afvraag, waarom wil hij niet naar links? Ik geloof niet dat je paard denkt: Vandaag ga ik lekker niet linksaf. Ik gok erop dat dit een spierekwestie is, maar dat kan ik vanaf hier niet zien.
Het kan ook een rijtechnisch probleem zijn, dat jij je buitenteugel vergeet en dat hij het daarom niet meer snapt. Wij hebben ook zo een pony gehad, als je je buitenteugel vergat, ging hij de andere kant op. Zeker omdat je zegt, ik zet hem stil en neem daarna mijn linkerteugel erbij. Je rechterteugel bepaalt je bocht, je linkerteugel bepaalt de stelling. Als het geen lichamelijke pijn is, denk ik dat hier de fout zit.

Dus hoe je het eruit moet krijgen? Erachter komen waarom hij staakt. Er zijn namelijk geen paarden die staken, omdat ze het leuk vinden.

nance1

Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-05

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 10:55

Het gekke is, dat hij ohz vaak vast zit op rechts.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:57

Hoe merk je dat? Hard in de mond? Niet willen buigen in de hals of niet buigen in het hele lichaam? Ook staken en bokken? Niet voorwaarts?
Herken je dingen die je ohz hebt, die aangespannen hetzelfde zijn? Hoe los je het ohz op? (Probeer dat te vertalen naar het mennen)

nance1

Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-05

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 10:58

Het kan zijn wat je zegt sjonniej, dat ik mijn rechterleidsel te los laat, en dan links te strak houdt. zou dat het zijn?

nance1

Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-05

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 10:59

als hij vast zit op een kant, wil hij niet buigen over het hele lichaam. Hij gaat in galop wel eens plat door de bocht.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:05

Dan heb je dus zoals aangegeven idd een buigingsprobleem, los dit op door veel longeren idd
Veel ohz rijden, en idd voor de wagen net als ohz rijden

Druk op het buitenleidsel vragen met je binnenleidsel en de zweep aan de binnenkant begeleiden..

nance1

Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-05

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 11:09

Ik maak ohz al veel slange voltes in draf en dat vindt ie erg moeilijk. Ik ga denk ik ook maar een seen cursus van lammert volgen. Dan kan je volgens mij toch je eigen paard meenemen?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:16

Ja dat kan Lachen Je kan ook in de regio iemand zoeken die je het dubbele longe werk kan leren.
Het lijkt me inderdaad gewoon een probleem in de elasticiteit van je paard Lachen Dat is een kwestie van trainen, en niet overvragen. Als je veel voltes linksom gaat rijden, gaan zijn spieren nog meer zeer doen en zal hij de volgende keer nog meer gaan staken. Dus beloon hem tijdens het rijden regelmatig door een stuk rechtuit te rijden aan de lange teugel.

nance1

Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-05

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 12:41

Bedankt voor de tips en ga hier eerst mee aan de slag.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 14:01

Ik hoop dat je verbetering krijgt.
Zalas ik zei als je neit met je eigen paard bij Haanstra terecht kunt, neem een camera mee
Laat sowiso het filmen ook als je met je eigen paard bezig bent..

nance1

Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-05

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 09:53

Ik heb nu ook begrepen dat het heel veel te maken heeft met een stuur fout.

Als we links af moeten, vragen we met links te veel en laten we rechts(de buitenteugel) te veel los. Mijn paard denkt rechts vrijheid te hebben en gaat dus naar rechts, dat is een verklaring die ook bij mij heel logisch klinkt.
Ik denk dat het een samenhang van die twee factoren zijn.

Ik heb de clinic van lammert haanstra gezien op jumping a'dam en ik was helemaal onder de indruk van die man. Wat heeft die een leiderschap over een paard, terwijl hij dat paard niet eens kent. En zo rustig blijven, echt geweldig. 2 maart heb ik weer een clinic van lammert haanstra, maar dan bij ons op de vereniging, helaas hebben ze al paarden genoeg. Maar ik ga ook deze keer weer alles filmen.

nance1

Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-05

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 15:42

We boeken vooruit gang. Tijdens de les ging hij weer staken en toen heeft jaap boom ( onze instucteur) de leidsels overgenomen, en moest mijn man van de kar af en hijzelf ging naast de kar staan. Hij gaf hem een tik met de zweep op de plek waar je normaal je been legt en zei voorwaarts. Hij reageerde niet en toen heeft jaap hem even aangepakt en een paar flinke tikken met de zweep op diezelfde plaats gedaan en daarna ging hij wel lopen. De derde keer hoefde hij alleen vvvv ( van vvvoorwaarts) te zeggen en hij ging gelijk lopen. Hij zegt met een paar keer is hij er vanaf als je dit consequent volhoudt.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:08

Om naast de kar te gaan staan lijkt me niet helemaal de manier, maar verder is het wel de oplossing ja.

nance1

Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-05

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 00:29

BlackDevils schreef:
Om naast de kar te gaan staan lijkt me niet helemaal de manier, maar verder is het wel de oplossing ja.



We rijden in een binnenbak en onze instructeur heeft gezegt, dat als de kar gaat scharen of erger nog omvalt, dan zit je er niet op en kan er weinig gebeuren. Je houdt wel gewoon de leidsels vast.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: bokken en staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:46

Hij zal er dan wel verstand van hebben.
Wanneer een paard staakt dan is ie of niet goed beleerd of gigantisch beledigd.