Welke leidselvoering?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 02:47

Zoals de titel al aanduidt; welke leidselvoering gebruiken jullie, en waarom? Wat denken jullie dat het 'beste' is, mennen jullie allemaal op zijn Achenbachs, of iets anders?

Ikzelf heb eigenlijk een mengeling van vanalles, mijn pony reageert er goed op, en zou vreemd staan op te kijken wanneer ik het in een keer anders zou doen. Soms gebruik ik de dressuurhouding of uitgangshouding van Achenbach, vaker echter 'op zijn Boerenbachies' zoals het ook wel wordt genoemd; hierbij heb ik de leidsels eigenlijk net zo vast als dat men de teugels vast houdt ohz; pink 'doet niet mee' en duim er boven op, alleen gaat de rest van de leidsels dan niet 'naar boven', zeg maar, maar 'naar onder'. zweep houd ik wel altijd in mijn rechterhand, wijzend naar links en omhoog. Ik pas wel altijd het eigenlijke principe van Achenbach toe; bij bijvoorbeeld een wending naar rechts geef ik met links meer mee dan dat ik met rechts 'zit te rommelen' zeg maar. Ook werk ik erg veel met stemhulpen, maar dit is eigenlijk wat iedereen hier zo'n beetje wel doet, neem ik aan?

Ook gebruik ik gewoon de algemeen bekende signalen voor richtingaanwijzen.

Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken, en hoe jullie het doen. Is het Achenbach systeem nou zo veel beter dan wat ik bijvoorbeeld doe? En zou het voor mij nog waardevol zijn om me eventueel toch nog 'om te scholen' naar het 100% Achenbachs? Ik men namelijk al járen op deze manier, en men ook altijd in principe met vrij zachte hand. Mocht ze echt klieren, en haar hoofd de lucht in gooien om te gapen of bit vastpakken (dit is erger geweest, soms doet ze het echter nog af en toe uit verzet, vaak het eerste kwartiertje dat we op pad zijn) dan pak ik haar meestal net iets meer door, en is mijn hand ook iets strenger, omdat ik dan het idee heb dat ik dan iets meer controle heb.

Dus; kom maar op met die meningen, ik ben erg benieuwd Lachen

Edit: typefoutje verbeterd Knipoog

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:25

Ik men twee handig. Heb m'n leidsels net zo vast als m'n teugels ohz. Gaat prima. Heb veel jonkies voor de wagen en dan voegt Achenbachen helemaal niets.

Ik heb het geprobeerd, maar m'n pony's voelen dan zo scheef aan, willen geen stelling aan nemen en proberen zich sterk te mkaen. Dus blijf ook lekker 2 handig mennen (ook met een tandem).

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:40

Ik wel achenbach geleerd bij koetsiersbewijs, maar ben overgegaan op tweehandig omdat ik vind dat ik dan meer gevoel heb. Achenbach is een systeem om veel mensen op dezelfde manier in het verkeer te leren mennen, en volgens mij in eerste instantie voor het leger ontwikkeld. Daarvoor is het ook prima geschikt. Maar voor mij niet het ultieme systeem dus. En ook zeker niet beter dan het 2-handige systeem, dus volgens mij heeft het voor jou geen toegevoegde waarde. Het is zeker niet ontwikkeld als dressuursysteem. Je ziet het in wedstrijdsport ook vrij weinig, de meesten rijden daar toch 2-handig.

Richting aangeven met de zweep doe ik niet meer, er is toch geen hond die dat begrijpt, gewoon hand uitsteken, liefst door de groom.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:02

Ach bedenk maar toen Achenbach het uitvond waren er geen auto's die je van links sneden, en hij heeft er nooit dressuur mee gereden.
Je moet juist niet geven aan de buitenkant in de wending, knal je zo op een auto want zeker linksom neem je automatisch de binnenbocht..

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:27

Precies, het systeem is meer dan 100 jaar oud, misschien enigszins gedateerd, toen waren er nog geen auto's, vrachtwagens, trekkers en brommers......

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:16

Ik heb eigenlijk altijd het achenbach systeem geleerd. In de loop der jaren zal dat wel een beetje achenbach en een beetje van mezelf geworden zijn vrees ik Schijnheilig Ik men ook alleen maar buiten dus geen dressuur ofzo.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:24

Ik heb mezelf vroeger achenbach aangeleerd en rij dit nog steeds. Ik hou daarbij wel mijn rechterhand iets anders maar het systeem klopt. Bij het tweehandige systeem vind ik het vervelend mijn leidsels te verkorten of te verlengen. Ik vind dat met achenbach handiger. Ook heb ik het gevoel onvoldoende grip te hebben op mijn leidsels. Qua paardvriendelijkheid kan ik er weinig over zeggen. Ligt aan de hand van de menner vind ik.
Over het algemeen gebruik ik de dressuurhouding. De uitgangshouding alleen bij het in en uitstappen of stappen aan het lange leidsel. Als ze erg sterk zijn vind ik de gebruikshouding het beste werken.
Ik denk als je jezelf geen achenbach heb aangeleerd dat het een heel onhandig systeem is om mee te rijden.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:06

Trouwens Achenbach door een hindernis heen kan leuke effecten opleveren,
als je buitenkant geeft binnenkant neemt, zit je zo op een paal.

laura2spanJarig

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:45

Ik rij altijd in de dressuurhouding van Achembach. Zelfs in de marathon.
Ik raak zelf helemaal de draad kwijt als ik dat stukje tussen mijn handen niet heb. Mijn handen kunnen dan ver uit elkaar en dat vind ik lastig.
Het geven en nemen systeem gebruik ik trouwens veel minder dan het hoort. Maar ik gebruik het nog wel. Ook in de hindernissen Knipoog

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5015
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:00

Leuk om te horen dat de meesten toch wel op z'n boerenachenbach of boerenfluitjes rijden. Ik ben nu bezig met het koetsiersbewijs en moet dus achenbach leren. Ik vind het zoooo onhandig rijden!Met richting aangeven enzo vind ik het wel handig, maar idd geen hond die begrijpt wat ik bedoel als ik mijn zweep over mijn hoofd naar links laat wijzen. Sommige denken zelfs dat dat het teken is dat ze mogen passeren...Erg handig...
Ik ga het denk ik nooit meer gebruiken na mijn examen...

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:12

Ik rijd tweehandig met dressuurrijden. Ik heb een enkelspan. Het geeft mij een beter gevoel bij de aanleuning etc.
Alleen in het bos, rustig instappen, etc. val ik toch terug op Achenbach. Ooit zo geleerd.
Ik kan me wel voorstellen dat ik bij een tweespan of vierspan helemaal op Achenbach terug zal vallen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 14:41

Arretje schreef:
Ik wel achenbach geleerd bij koetsiersbewijs, maar ben overgegaan op tweehandig omdat ik vind dat ik dan meer gevoel heb. Achenbach is een systeem om veel mensen op dezelfde manier in het verkeer te leren mennen, en volgens mij in eerste instantie voor het leger ontwikkeld. Daarvoor is het ook prima geschikt. Maar voor mij niet het ultieme systeem dus. En ook zeker niet beter dan het 2-handige systeem, dus volgens mij heeft het voor jou geen toegevoegde waarde. Het is zeker niet ontwikkeld als dressuursysteem. Je ziet het in wedstrijdsport ook vrij weinig, de meesten rijden daar toch 2-handig.

Richting aangeven met de zweep doe ik niet meer, er is toch geen hond die dat begrijpt, gewoon hand uitsteken, liefst door de groom.


Oké, bedankt... ik men dus ook vrijwel altijd 2-handig, al ben ik van mening dat je wel éenhandig een beetje moet kunnen, toch? Ik weet dat het wat asociaal staat en dat er risico's aan verbonden zitten, maargoed, ik ben een roker, en rook ook wel eens een sigaretje op de bok... dit doe ik altijd alleen als ik in stap overga, en dan zet ik de zweep in de koker, en men dan met één hand, deels ook om dit te oefenen. gaat prima, al erken ik natuurlijk wel dat het risicovol is, én dat sommige mensen het vrij asociaal vinden staan. Daarom doe ik het meestal ook niet echt op 'de drukke weg' maar meer als ik op de zandpaden e.d rijdt. Sigaretje roken op de bok vind ik toch wat anders dan op je paard, qua uitstraling... Knipoog

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 14:43

Echwel schreef:
Ach bedenk maar toen Achenbach het uitvond waren er geen auto's die je van links sneden, en hij heeft er nooit dressuur mee gereden.
Je moet juist niet geven aan de buitenkant in de wending, knal je zo op een auto want zeker linksom neem je automatisch de binnenbocht..


Daar heb je misschien wel gelijk in, maar het verschilt natuurlijk ook per situatie. Grotendeels men ik dus 2handig, maar ik rijdt vaak toch langs het kanaal over zandpaden en via fietspaden. Daar is het vrij rustig, een vrij bochtige weg ook, dus daar kun je dit principe in mijn ogen wel goed toe passen; auto's komen er niet, dus daar zul je niet zo veel last van hebben. Echter in het verkeer zou ik het ook nooit doen, en dan helemaal vind ik 2handig mennen wel veiliger en ook praktischer... Knipoog

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 14:47

Napie schreef:
Ik heb mezelf vroeger achenbach aangeleerd en rij dit nog steeds. Ik hou daarbij wel mijn rechterhand iets anders maar het systeem klopt. Bij het tweehandige systeem vind ik het vervelend mijn leidsels te verkorten of te verlengen. Ik vind dat met achenbach handiger. Ook heb ik het gevoel onvoldoende grip te hebben op mijn leidsels. Qua paardvriendelijkheid kan ik er weinig over zeggen. Ligt aan de hand van de menner vind ik.
Over het algemeen gebruik ik de dressuurhouding. De uitgangshouding alleen bij het in en uitstappen of stappen aan het lange leidsel. Als ze erg sterk zijn vind ik de gebruikshouding het beste werken.
Ik denk als je jezelf geen achenbach heb aangeleerd dat het een heel onhandig systeem is om mee te rijden.


Inderdaad, en zoals de rest heb ik het gevoel dat ik minder 'feeling' met mijn paardje zelf heb. Bovendien heb ik inderdaad zo af en toe, vooral als ze zich sterk maakt in de galop, moeite er mee om mijn leidsels te verkorten, dit omdat ze dan toch echt zwaar in de hand ligt, dus probeer je je leidsels te verkorten, dan kan het zomaar gebeuren dat er juist een stukje 'meeschiet', zeg maar. Ik denk dat achenbach's sterke punt toch wel het systeem met de leidsels verkorten is, al gebruik ik het zelden, ik ben er gewoon niet aangewend, en het voelt voor mij erg onnatuurlijk.

@ echwel; ik heb dus laatst ook voor de eerste keer meegedaan aan indoor haarle voor shetten, verder geen wedstrijdervaring, maar toen mende ik inderdaad ook gewoon 2 handig op 'boerenbachies' mijn eigen manier dus. Het lijkt mij gewoon geen veilig idee om ook met achenbach door de hindernissen te galloperen, maar dit heeft er misschien dus ook gewoon mee te maken dat het systeem niet echt 'eigen' is bij mij Knipoog

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 14:52

SiCa schreef:
Leuk om te horen dat de meesten toch wel op z'n boerenachenbach of boerenfluitjes rijden. Ik ben nu bezig met het koetsiersbewijs en moet dus achenbach leren. Ik vind het zoooo onhandig rijden!Met richting aangeven enzo vind ik het wel handig, maar idd geen hond die begrijpt wat ik bedoel als ik mijn zweep over mijn hoofd naar links laat wijzen. Sommige denken zelfs dat dat het teken is dat ze mogen passeren...Erg handig...
Ik ga het denk ik nooit meer gebruiken na mijn examen...


Wat betreft het richtingaanwijzen; ik ken dit probleem ja. Maargoed, ik doe het dus vaak wél, omdat ik dus (zoals beschreven in een eerder topic waar de discussie plaats vond of je in je uppie mende of met een groom) vaak alleen op pad ga. heb ik even 'mijn handen vol' aan de pony omdat ze bijvoorbeeld op dat moment erg druk is, gebruik ik toch liever de zweep. dan maar het risico dat sommige mensen het niet begrijpen, dan het risico om niet de volle 100% 'controle' te hebben over mijn span, op dat moment Lachen
Ik heb inmiddels een jaartje mijn rijbewijs, en ik ben van mening dat het richtingaanwijzen van koetsiers ook de beginnende automobilist/motorrijder geleerd moet worden tijdens de theorie. Je leert allerhande verkeerstekens die bijvoorbeeld gegeven worden door de politie, maar geen tekens die door een aparte 'risicovolle groep op de weg', nl. de koetsiers worden gegeven.

Mijn ouders zijn beiden autoinstructeur, eigenlijk vind ik het wel interessant om even te vragen wat zij hiervan denken; ik zal mijn vader eens vragen of hij bijvoorbeeld weet wat we bedoelen als we richtingaanwijzen naar links boven het hoofd, met de zweep. ik neem aan van wel, maar ik denk dat ook hij van mening is dat het de beginnende weggebruikers en verkeersdeelnemers beter moet worden geleerd....

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:58

Zoals je met achenbach verkortingsgrepen hebt, kun je die natuurlijk ook met het jbf-systeem(janboerenfluitjes Knipoog ) bedenken. En ook éénhandig kan net zo goed, voelt alleen een beetje anders aan, maar das een kwestie van wennen. En een sigaretje op de bok????? Foei toch hahaha.....

Oow nog even nav van dat laatste: met jbf kun je je ook aanleren om éénhandig met rechts te rijden, zodat je ook je linkerhand kunt uitsteken, en dat begrijpt iedereen!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 15:06

Arretje schreef:
Zoals je met achenbach verkortingsgrepen hebt, kun je die natuurlijk ook met het jbf-systeem(janboerenfluitjes Knipoog ) bedenken. En ook éénhandig kan net zo goed, voelt alleen een beetje anders aan, maar das een kwestie van wennen. En een sigaretje op de bok????? Foei toch hahaha.....

Oow nog even nav van dat laatste: met jbf kun je je ook aanleren om éénhandig met rechts te rijden, zodat je ook je linkerhand kunt uitsteken, en dat begrijpt iedereen!


Haha, ja, kijk zo kun je ook nog weer iets bijleren; ik zal voor mezelf eens kijken hoe ik het beste de leidsels kan verkorten, en dat dan bijvoorbeeld gedeeltelijk op achenbach baseren, da's wel een goed idee. Eenhandig gaat, na meer en meer oefenen (meer roken Koe Clown ) steeds beter, ik doe het vaak ook met éénhandig dus met links, dat heb ik mezelf zo aangeleerd. soms ook zonder sigaret natuurlijk eenhandig, maar als ik dus eens een sigaretje opsteek, Vork dan heb ik rechts de sigaret, links de leidsels. Ik zal het ook eens andersom proberen, wil met rechts het 'net zo goed kunnen' als dat ik dit met links doe. Ik probeer nu voor mezelf ook het doel te bereiken dat ze in de galop net zo ligt in de hand is als in stap en draf, soms rijdt ik draf ook wel eens eenhandig. Ik wil het zeg maar zo verbeteren, dat het mógelijk is om in de galop ook eenhandig te rijden, dat ze daar licht genoeg voor in de mond is Lachen Ook wenden gaat prima met éénhand, 't is even oefenen, maar als je het vaak genoeg doet, krijg je er vanzelf handigheid in Lachen

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:10

als ik met mn 2-span rijd met de marathonwagen, pak ik mn leidsels automatisch in de dressuurhouding van het achenbach systeem. het voordeel hiervan vind ik dat je makkelijker de leidsels in 1 hand kunt pakken en makkelijker kunt verlengen en verkorten. dat laatste vooral in een scherpe bocht , omdat je pony's dan dichter bij je komen.
met de sulky rijd ik altijd 2-handig. je blijft hier continuerecht achter je pony zitten. ik gebruik de sulky meestal voor dressuurtraining. met het 2-handig systeem voel ik ze net iets beter aan. en aangezien ik meestal met een zeer zachte/ontspannen hand rijd, hebben kleine verschilletjes veel effect.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:43

Ik heb bij mijn koetsiersbewijs achenbach geleerd en aangezien ik toen nog nooit onder het zadel had gereden was achenbach de eerste methode van leidselvoering die ik leerde en dus er het meest 'ingebakken' zit.
Inmiddels is het wel een beetje mijn eigen stijl geworden, maar de basis is nog steeds achenbach. Ik gebruik meestal dressuurhouding, en uitgangshouding net als napie bij het in en uit stappen.
De laatste tijd als ik wat meer dressuur probeer ga ik toch weleens over op tweehandig. Ik kan mijn zweep dan nog niet echt goed vasthouden, maar oefening baart kunst.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 19:05

Leuk om te horen, dat iedereen toch zo'n beetje 'zijn eigen stijl heeft' en dat sommige mensen soms toch terug vallen op het Achenbach systeem... Lachen

Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:42

Ik men vanaf het begin met het Achenbach systeem, dat zit er zo ingehamerd. Heb het weleens geprobeerd met twee handen maar dan mis ik dat stukje leidsel tussen de handen en het verkorten vind ik makkelijker met het Achenbach systeem
janouk schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat ik bij een tweespan of vierspan helemaal op Achenbach terug zal vallen.
Misschien een domme vraag; waarom zou je overgaan op het Achenbach als je gaat twee- of vierspannen ?

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:34

Ik heb ook tijdens het KB het Achenbach geleerd. Eerst moest ik er erg aan wennen maar nu rij ik vaak op deze wijze. Als ik niet buiten rij dan heb ik mijn leidsels vaak in de dresuurhouding omdat ik het handiger vind om op deze manier dressuur te rijden.

Ik rij recreatief en hoef dus niet door een hindernis of iets dergelijks. Ik kan me voorstellen dat je dan 2-handig gaat.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:20

Roxatte schreef:
janouk schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat ik bij een tweespan of vierspan helemaal op Achenbach terug zal vallen.
Misschien een domme vraag; waarom zou je overgaan op het Achenbach als je gaat twee- of vierspannen ?


Idd, waarom? Ik rijd enkelspan en tandem, maar rijd beide 2 handig, gaat prima.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:20

laura2span schreef:
Ik rij altijd in de dressuurhouding van Achembach. Zelfs in de marathon.
Ik raak zelf helemaal de draad kwijt als ik dat stukje tussen mijn handen niet heb. Mijn handen kunnen dan ver uit elkaar en dat vind ik lastig.
Het geven en nemen systeem gebruik ik trouwens veel minder dan het hoort. Maar ik gebruik het nog wel. Ook in de hindernissen Knipoog


dat stukje tussen je handen, daar moet geen spanning op zitten hoor, het hoort een boogje te zijn. ik begrijp dus niet echt hoe dit de stand van je handen kan beinvloeden

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:11

Ik men volgens achenbach, zoals de andere geleerd voor mijn koetsiersbewijs, ik men meestal in de gebruikershouding en ik heb het gevoel dat ik mijn paard dan fijner aan de hulpen heb dan wanneer ik op een andere manier zou mennen. Mijn zus heeft ook wel eens gemend met mijn merrie en doet dat als in de cowboyfilms leidsels op de rug voor meer tempo en verder alsof ze rijd, dan zwabbert mijn merrie echt voor de kar. wat ze overigens wel goed doet is mennen op de stem, mijn vriend roept links of rechts en zij doet het, dat is niet altijd even handig, bijv. als je discussiert moeten we hier links of rechts,, haha.