[AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

[AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 07:19

Nu Janouk M startgerechtigd is, moeten wij in de proef ook een stukje galop tonen.
Het galop aanspringen is geen probleem, dat gebeurt goed op commando. In het bos heeft het nooit uitgemaakt of ze links of rechts aansprong.

Nu moet ze op de linkerhand in de linkergalop aanspringen en daar komt het probleem. Ze springt 9 van de 10 keer rechts aan. Op de rechterhand geen probleem dus, maar links om wel.
Wij hebben al geprobeerd op de rechte zijde, als ze heel goed recht gesteld is of juist in de wending of links gesteld of rechts gesteld. Ze blijft rechts aanspringen.

Ze is recent bij de Osteopaat geweest en is nu helemaal recht. Ze is recht in de aanleuning en goed voorwaarts.

Tips gevraagd!
Ik heb woensdag weer dressuurles, maar ik wil het weekend al graag trainen.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Re: [AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 08:18

Ik had met Viking hetzelfde[nu heeft hij weer een periode gehad dat hij overkruist zit Bloos ]
Ik liet hem aanspringen in galop en als hij niet goed zat dan nam ik hem telkens terug tot hij het goed deed en dan stopte ik ook gelijk met de galopoefeningen omdat dat al niet zijn sterkste kant was en hij alleen maar wil galoperen als hij aan de kletter wil gaan Clown

En nu gaat het super,ik krijg nu zevens voor de galop.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: [AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:47

Goed terugnemen in tempo, tot verzameling.
In de hoek beetje overdreven binnenstelling vragen, leidsels iniminie beetje toegenven
Tikje met de zweep waar anders je binnenbeen zit en commando galop.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: [AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:41

Longeren!

En zorg dat je paard niet over de buitenschouder wegvalt met aanspringen.

klijnliesje
Berichten: 590
Geregistreerd: 18-08-06

Re: [AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:41

Inderdaad longeren zoals A10 zegt is een hele goeie, en aangespannen is het niet altijd handig in een hoek (vaak beetje krap) maar van hand veranderen naar een tussenletter en bij aankomst op de hoefslag aanspringen heb je iets meer ruimte voor dat je de bocht nadert en voorkom je het naar binnen vallen. Beetje ondersteunen met je zweep, aan de binnenzijde op het moment van aanspringen.

En vooral als ie geneigd is om te springen op de grote volte galoperen.

Succes.

klijnliesje
Berichten: 590
Geregistreerd: 18-08-06

Re: [AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:43

ps laat ons ook eens weten welke tips nuttig waren en welke niet...

Vind ik gewoon interessant om te horen...

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:44

Dat vroeg ik me ook af: springt hij aan de longe wel goed aan? En onder het zadel.
In de hoek in galop zetten, binnenleidsel iets meer vragen en een tikje met de zweep aan de binnenkant.
Vaak oefenen en steeds direkt terugnemen als hij in de verkeerde galop zit. Moet je wel iemand op de grond erbij hebben die die bekijkt (ik kan het in iedergeval bijna niet zien vanaf de bok vanwege de vlakke galop)

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 14:24

Bedankt voor de tips. Ik ga ze allemaal uitproberen.

Onder het zadel was het aangalopperen lastig, maar gaat het nu steeds beter. Ze krijgt ook een steeds beter gesprongen galop. Aan de longe springt ze bijna altijd goed aan, alleen wat onbesuisd en hard nog.
Ze is overbouwd en toen ze kwam, was ze behoorlijk op de kop gereden. Dus nu loopt ze mooi in aanleuning, goed recht en meer in evenwicht. Ik verwacht als ze nog meer op het achter been komt, dat ze voor wat losser uit de schouder gaat komen. Dan zullen uitstrekken in de draf en aangalopperen ook gemakkelijker voor haar worden. Maar ik kan niet alles tegelijk vragen/willen.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: [AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:27

Of in galop zetten en, indien je paard verkeert springt, doorgaloperen en een wisseltje maken. Dat doen ze meestal bij de volgende bocht wel, desnoods ondersteun je 'm even met de zweep aan de binnenkant. 't Kan zijn dat je dan overkruist komt te lopen,maar dan nog: voorwaarts oplossen. Het is voor een paard toch moeilijk om óf in de verkeerde galop óf overkruist te lopen. Meestal kiezen ze na een rondje toch eieren voor hun geld Knipoog

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:12

Ook aan de longe en onder het zadel oefenen.
Voor de wagen in het begin met extreem veel stelling op de volte. Ik heb er ook een gehad die heel moeilijk aangalopeerde, maar dat lukte na veel oefenen al beter (ondanks dat mijn pony's allemaal pas op B / L nivo lopen).

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:49

Mijn pony springt dus voor de wagen gewoon altijd goed aan en ohz niet, dus wat dat betreft kan ik je geen tips geven.

Maar ik ken iemand die heeft haar pony's twee verschillende commando's geleerd. "Galop links" en "Galop rechts". Dit kan je dan ohz en aan de longe aanleren en aangespannen uitvoeren eventueel met de tips van hierboven. Dit werkt ook erg fijn bij de eenvoudige wissel die je in het Z/ZZ (?) hebt.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: [AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:50

Ik zou juist geen extreme stelling nemen: vaak verbuigen paarden dan juist, vallen over de buitenschouder weg en springen dan juist verkeerd aan. Een rechtgericht paard heeft al voor de helft de juiste buiging om in de goede galop aan te springen.

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 21:01

Vandaag ons M debuut gemaakt en ze is 2 x goed aangesprongen en 2 x een 6 van de jury!!! Haha!

Alle tips uitgeprobeerd en het beste werkt om veel buitenteugel te houden. Wel stelling naar binnen, maar wel met genoeg druk op de buitenteugel. Want anders loopt ze over haar buitenschouder weg en springt ze verkeerd aan. In de M proeven moet je tussen C en M (of H) aanspringen.

wedstrijdverslag: viewtopic.php?f=21&t=732031

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: [AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:32

een paard dat verkeerd aanspringt doordat hij in het verleden altijd zelf heeft mogen zijn sterkste galop kiezen is dus in de galop andere galop het zwakste en minst sterk. De minst sterke kant moet getraind worden aan de longe door tempo wisselingen te maken en de voltes kleiner en terug groter te maken. Wat betreft dan het verkeerd aanspringen is de binnenstelling niet altijd en meestal niet het gewenste en het maakt het paard op zijn slechte kan nog moeilijker om dan goed aan te springen. Omdat je hem als het ware naar binnen te veel laat kijken en dat zijn achterbeen en voorbeen geen ruimte krijgt om goed te kunnen plaatsen. IK zou zeggen van goed buitenteugel( aan de longe, met bijzet of dubbele longe), dus mss iets buitenstelling en zo krijg je ruimte om de benen goed te plaatsen en de juiste volgorde, eerst binnenachterbeen en dan binnenvoorbeen. Dit gepaard gaan met een tik op de kont of bovenachterbeen. Eens vertrokken vraag je lichtjes binnenstelling en goed voorwaarts laten galoperen en natuurlijk belonen.
Als je zo je paard kan rijden op die buitenteugel(halve ophouding) en de juiste galop vragen dan kan je paard in de koets ook doen wisselen, zelfs op rechte stukken kunnen onze paarden wisselen. Bij ons lukt dit 8 van de 10 keer. Bij de een moet je meer buitenteugel vragen als met de andere het is een kwestie van de juiste dosering te vinden. Wij laten onze paarden wisselen voor de bocht door richting aan te geven met de zweep en lichte stelling en goed buitenteugel. De meeste paarden gaan zelf wisselen in de bocht of na de bocht, je moet je paard eigenlijk voor zijn want anders doe je het zelf niet en leer jij je paard ook niets.

laura2spanJarig

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: [AR] Tips om aan te springen in de goede galop gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:45

Elsie, zou je kunnen letten op je zinsbouw, interpunctie en schrijffouten. Ik kan hier nl helemaal geen wijs uit.

Aangespannen galloperen op een kleine volte lijkt me zowieso niet handig. Tenzij je ongelukken wil natuurlijk.