Tips gevraagd om mijn pony te leren halsstrekken voor koets

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Tips gevraagd om mijn pony te leren halsstrekken voor koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 12:16

Het gaat om mijn Haflinger. Toen Janouk kwam, liep ze ver achter de teugel en helemaal los van druk.
Inmiddels zijn wij 2 jaar verder en loopt ze goed aan de teugel, mooi nagevelijk. en van achter naar voren. En wij zijn in de training af en toe bezig meer oprichting te vragen en meer op druk te rijden. Dat gaat allemaal prima. Ze is inmiddels M dressuur mennen en B dressuur onder het zadel.

Alleen het halsstrekken is nog steeds voor een 3 of 4, zowel onder het zadel als voor de koets en zowel in draf als in stap. Aan de longe of bij het cavelletti lopen doet ze het ook niet.

Met mijn rijinstructrice en mijn meninstructrice zijn wij al hard aan het werk om Janouk te leren de hand te volgen en haar hals te strekken.
Ze volgt wel de hand, ik kan haar hals oprichten en weer verlengen in een vloeiende beweging, alleen stopt Janouk zodra ze haar hoofd op borsthoogste heeft. Leidsels helemaal weggooien of juist aan de leidsel op lichte druk laten volgen, het helpt allebei niet. Ze zakt niet verder.

Nu kan ik me voorstellen dat het meesleuren van zo'n koets met 2 mensen erop met je borst, het niet gemakkelijk maakt je hoofd tot op kniehoogte te laten zakken. Maar onder het zadel zou dit geen probleem moeten zijn.
Ze kan de beweging wel maken, want met grazen/hooi eten strekt ze haar hals zonder problemen, ook als ik erop zit of als ze voor de wagen staat. Verder is ze onder behandeling geweest van een osteopaat en alles zit los, geen blokkades. Ze loopt super op dit moment. Dit weekend hadden wij zelfs 199 en 192 punten in b dressuur onder het zadel tussen de KWPN-ers.

Ik kan eigenlijk niets meer bedenken hoe ik het haar aan moet leren, dat het goed is te zakken.
Of ik moet een spoor van wortels neerleggen, maar dat is zo lastig bij het ronddraven.

Dus misschien heeft iemand van jullie een goede rijtechnische tip, zodat wij binnenkort een keer een 5 voor het halsstrekken kunnen scoren.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tips gevraagd om mijn pony te leren halsstrekken voor koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:09

Mijn ervaring is dat het ohz een stuk makkelijker is dan voor de wagen. En ik maak uit je verhaal op dat het ohz ook niet lukt, toch?
Begin lekker in stap, de hals steeds verder uitschuiven, steeds een paar mm meer teugel geven. Komt ze omhoog, weer iets verkorten en opnieuw naar beneden vragen. Hier kan je gerust een paar keer rijden voor uit trekken, dat zal ze niet in 1x doen. Houd haar met je been goed actief, zodat de achterhand goed actief blijft en je duw op het bit houdt. Daar zit denk ik toch het probleem namelijk.
Als dit lukt kan je dat gaan uitbouwen naar draf ohz en stap voor de wagen, enzovoorts.

Wellicht kun je de tijd dat het nog niet lukt wat sjoemelen voor dat 5je, door haar voor het halsstrekken wat meer op te richten. En bij het halsstrekken gewoon genoegen te nemen met de borsthoogte

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Tips gevraagd om mijn pony te leren halsstrekken voor koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:52

Ik lees even mee want het lukt mij ook niet goed

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Tips gevraagd om mijn pony te leren halsstrekken voor koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:37

ik hou altijd veel aanleuning en laat mijn pony mijn hand volgen en zo strekt hij zijn hals.

Jij zegt dat hij je hand ook niet volgt ik denk dat dit gewoon een kewstie van oefenen is steeds weer aanleuning geven en je hand laten volgen. Het hoeft neit gelijk helemaal diep maar stukje voor stukje.