Help! Stelling vraagje(s)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 18:39

Otje heeft eigenlijk nooit echt stelling aangeleerd, zowel ohz als voor de kar. Ik ben hier al lang mee bezig, maar het wil gewoon maar níet lukken, soms wordt je er gewoon wanhopig van... Sigaar

Rechterstelling voor de kar gaat prima; soms zelfs loopt ze gewoon over haar schouder weg, of pakt het bit rechts vast (ook erg irritant, ik maak dan korte ophoudingen, maar paar minuten later begint ze gewoon weer)...

Vanmiddag bezig geweest met linkerstelling vragen, man, dat wás me een dráma... rechterleidsels erbij, zweep aan de linkerkant als 'beenhulp', en dan rustig met links vragen. linkerstelling ho maar, óf ze gaat gewoon naar links stappen, óf ze gaat gewoon stilstaan en weigert vervolgens verder te lopen. Terwijl het rechts zo goed gaat, dat doet ze zelfs heel vaak uit zich zelf, ook rechtrichten en rechtstellen vormt soms een probleem, omdat ze dus weer rechts het bit vast pakt af en toe.

Ze is een super brave pony, maar als ze iets moeilijk vind (en dat is toch vaak het meer dressuurmatige werk) dan kan ze super irritant, zeikerig en klierig gaan doen.

Hoe moet ik dit oplossen, en hoe kan ik haar aanleren dat linkerstelling, net als rechterstelling, gewoon hoofd/hals naar links is, maar wel rechtuit lopen? Als ze stilstaat, kan ik haar zo naar beide kanten 'inbuigen'... Waarom dan niet rustig in stap?

Heeft iemand goede tips? ohz zit ze daar namelijk ook erg te klieren, en probeert allerlei uitwegen te bedenken, op de zweephulpen voor de kar als 'beenhulp' reageert ze ook niet echt goed op dat moment...

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:26

Heel veel werken aan de longe en de dubbellonge en dan met name op die linkerhand. Waarschijnlijk heeft ze dan ook moeite met de linkergalop. Wat ik heb geleerd van Lammert Haanstra was aan de longe de longeerlijn door de linkerbitring heen te halen en de klip vast te klippen aan je schoftje (ongeveer ten hoogte of iets hoger als de mond). Dit moet je wel doen in een afgezette longeercirkel want wanneer de pony wegloopt heb je geen controle of werk je juist heel scherp in.
Consequent blijven tegen de shet. Ze kunnen zich vreselijk aanstellen om maar onder het werk vandaan te komen.
Geduld moet je ook hebben. De spieren aan de linkerkant zijn gewoon kort en die moeten langer worden. Dat is een kwestie van tijd (mijn pony heeft er wel een maand of 6 over gedaan voor ik iets meer buiging kreeg en de linkergalop ook makkelijker kreeg)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 12:14

Oké... dankjewel, klinkt wel als goede oplossing.

Alleen hoe doe je dat met die longeerlijn door bit? en met dubbele longe? ik longeer haar eigenlijk nooit meer aan de 'gewone' longe, omdat we met dubbele longe aan veel meer dingen kunnen werken...

Zou touwtjes ook helpen? ik longeer ook wel eens met touwtjes, die ik eerst vrij los maak, dat ietsje strakker, zodat ze meer ontspannen en over haar rug gaat lopen. Toch gaat ze ook daar tegen in verzet af en toe....

Kun je mij dus even praktisch uitleggen hoe ik die longe dan moet vastmaken voor linkerhand? zowel enkele als dubbele longe zou handig zijn Knipoog

En verder; op zich springt ze nu ohz wel heel goed aan in zowel rechter als linkergalop, alleen heeft ze inderdaad wel eens dat het wel 10 min. proberen duurt voordat ze uiteindelijk goed zit in de linkergalop Knipoog

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:06

Het kan zowel met de enkele als de dubbele longe. Gewoon je longe los door de linkerbitring halen en de musketon vastclippen aan je schoftje. Ik doe de musketon gewoon aan mijn menschoftje aan de leidselsleutel. De longe loopt dan vanaf de leidselsleutel, door de linkerbitring naar je hand. De werking is ongeveer als een slofteugel daarom moet je er wel voorzichtig mee zijn.

rian_en_ik
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-04-07

Re: Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:12

Misschien kun je instructie vragen voor hulp??
Verder kan longeren goed helpen en geduld... heel veel geduld Knipoog

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:56

rian_en_ik schreef:
Misschien kun je instructie vragen voor hulp??
Verder kan longeren goed helpen en geduld... heel veel geduld Knipoog


Op zich heb ik wel genoeg ervaring om zulke dingen 'alleen' te doen, heb momenteel niet echt tijd om menles te volgen, maar in ieder geval bedankt voor de tip Knipoog

@ Napie: bedankt, dus met dubbele longe doe je dat dus alleen met de linkerleidsel (ik gebruik mijn leidsels bij dubbel longeren) en rechterleidsel zoals ik het normaal heb? Lachen

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 19:31

juist ja, ik weet alleen niet of je leidsels lang genoeg zijn om ook nog een mooie diameter longeercirkel te krijgen

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 22:21

mijn leidsels zijn op de bok al een heel stuk te lang, moet er iedere keer voor het rijden een knoop in leggen, dus dat komt wel goed, heb altijd genoeg ruimte over met dubbel longeren Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:29

Even een puntje van 'kritiek' op het verhaal van Napie. Je moet juist niet heel veel op de linkerhand trainen, daar pest je je pony alleen maar mee. Veel afwisselen is wel goed, maar blijf asjeblieft niet doorprutten linksom. Daar raken jij en je pony alleen maar gefrustreerd en vervelend van en je schiet er niets mee op. Dus als hij het een klein beetje beter doet, meteen belonen door om te draaien naar de rechterkant.
Ik denk trouwens dat als je gewoon met dubbele longe longeert, je die niet echt anders vast hoef te maken. Touwtjes hebben niet zoveel zin voor stelling, tenzij je de linkerkant korter wil knopen.

Oh en een typtfout denk ik; zijn spieren aan de rechterkant moeten langer worden om links beter te kunnen buigen Knipoog

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:26

Dank je voor de correctie Sjonniej.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 00:59

Bedankt Sjonniej voor de aanvulling Knipoog Meestal als ik om 'hulp' vraag, pas ik dat in in mijn 'eigen' methode, en ik neem niet zomaar alles letterlijk over Knipoog Zowiezo verander ik héél veel van hand iedere keer aan de longe, juist veel afwisseling heeft ze ook nodig, anders gaat ze óf klieren, óf sloffen en zich vervelen... alleen maar links om zal ze inderdaad pissig van worden, en dan gaat ze klieren, word ik ook pissig, gevolg: allebei een 'rotdag' qua training Knipoog meestal als dingen ook maar klein beetje goed of beter gaan word ze uitbundig beloond en wil niet nog uren die verbetering ' er in trainen'. Is soms met springen ohz ook met mijn bijrijdstertje; paar keer weigeren, oké, aanpakken die hap, nét zo lang tot ze er één keer goed en netjes over heen gaat, en dan is het gelijk belonen en uitstappen of als beloning nog even 'boscrossen'. Knipoog

Touwtjes bedoelde ik inderdaad in die zin ja, dus links iets korter knopen. Ik gebruik wel vaker touwtjes, maar je moet er mee oppassen, omdat ze dan dus naar links gedwóngen word, terwijl ze juist moet proberen te leren om het zelf te doen als ik het aan haar vraag. Maar toch kan het haar eventjes op de goede weg helpen, en ik kan dan aan de dubbele longe met rechts corrigeren, zou ze eventueel naar binnen vallen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:25

Dan kan je beter ook gewoon met je linkerhand de stelling vragen, als je dan toch met de dubbele longe aan de slag gaat.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 01:08

Heb je ook wel gelijk in sjonniej Lachen Dankje Lachen

Edit: gister trouwens ook wezen rijden, vandaag ook. Kwam een mooi grasveldje tegen waar ik even wat wendingen ben gaan rijden, links rechts links rechts etc. en daar kwam ze zóoooo soepeltjes uit dat ik dacht: 'agh wat trainen met stelling, ik probeer het gewoon' en ja hoor; zowel links als rechts heel netjes inbuigen Vork

Niet dat ik er niet op hoef te trainen, maar ik merk wel dat ze er dus soepeler van word (logisch, dat wel).

Vaak in de zomer, als we de weide net gehooid hebben (stuk van de weide waar pony's dan tijdelijk niet lopen) kan ik vaak met de kar daar wel even rijden. Dan zet ik ook vaak voor mezelf gewoon een leuk 'vaardigheidsparcoursje' uit met wat pionnen en tennisballetjes, en dan gewoon met otje flink oefenen op wendbaarheid. Je merkt dat als je dat aantal keer hebt gedaan dat ze een stuk soepeler word in hals maar ook op het bit, ze is dan zó gefocused op je dat ze veel beter de hulpen aan neemt.

Ik moet dus maar eens proberen om wat meer van de gelegenheid gebruik te maken om wat meer wendingen en bochten e.d. te rijden, desnoods zonder pionnen, want merk toch echt dat het wel heel veel helpt qua reactiesnelheid, wendbaarheid, soepelheid en alertheid Lachen

marieke67

Berichten: 329
Geregistreerd: 04-09-05

Re: Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:22

Ja het is idd vaak een probleem om een geschikt (niet te hebbelig) oefenterrein te vinden he? Met mijn instructeur reden we 's winters vaak gewoon naar een niet al te drukke parkeerplaats en gingen daar wendingen enzo oefenen. Moet je eerlijk bekennen dat ik het zonder instructeur ernaast toch minder prettig vind zo tussen de geparkeerde auto's... Knipoog
Mijn fjord wordt ook vaak heel lekker losjes van het rijden van keertwendingen. En wat betreft de stelling heb je volgens mij al heel erg veel goeie tips binnen gekregen. Kan ik ook nog wat van leren!
Succes en tja binnenkort wordt er vast gemaaid en heb je weer even een goed terrein!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Help! Stelling vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 16:26

Hoop het inderdaad. Pakeerterrein heb ik ook wel eens gedaan, maar dan een best grote op zondag, zonder al te veel auto's Knipoog Maar toch wil dan beetje de ruimte hebben en vind het voor haar hoeven fijner om scherp te wenden op gras. Aangezien ik geen super de luxe marathonwagen heb, is gras en zand inderdaad al gauw hobbelig, da's het nadeel ervan Knipoog