Stil blijven staan voor de kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiesental
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-01-08

Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 11:42

Ik rijd sinds een half jaar met mijn haflinger voor de kar, en hij doet het super. Hij reageert goed op de stem.
Toch is er één minpuntje, hij blijft niet goed stilstaan voor de kar. Als ik aangeef dat hij moet stoppen, staat hij direkt stil maar na enkele seconden wordt hij erg onrustig. Hij probeert dan weer te gaan lopen of doet wat stappen opzij.
Mijn vraag is of er mensen zijn die weten hoe ik dit op een goede mannier kan trainen.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:24

Rust en consequent zijn. Hij moet weten dat hij luisteren moet maar moet ook niet bang voor je worden.
Als het vanaf de kar niet goed lukken wil ga je weer terug naar de basis en laat er iemand naast staan. Wanneer dit goed gaat kun je het weer uitbouwen. Aan de lange lijnen is dit heel mooi te oefenen. Omdat je er dan vlak achter loopt kun je direct belonen als hij mooi stil staat en een beetje op de kont kriebelen. Ontspanning zal dan makkelijker komen.
Soms komt het ook omdat de kar redelijk zwaar is om te trekken. Op het moment dat je halt gaat houden maakt hij zich al weer druk omdat hij de kar zo weer aan moet trekken. Laat je groom de kar iets opduwen op het moment je weg stapt.
Ook als je hem net aangespannen hebt eerst wachten tot hij ontspant en een keer diep gezucht heeft voor je weg stapt. Roken is een slechte eigenschap maar bij jonge paarden draai ik eerst een shaggie en rook die op voor we gaan. Worden ze heel mooi mak van.

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:11

Ik ben het helemaal met de uitleg van BlackDevils eens. Rust en consequent zijn is heel belangrijk.

Mijn pony heeft ook veel problemen gehad bij het halthouden (ook voor vertrek) Ik heb gemerkt dat zo lang ik het initatief hield, het steeds beter werd. In het begin was 2 seconde stil staan al veel. Dus stonden we 1 seconden stil en gaf ik weer het commando voorwaarts. Op deze manier leerde ze naar mij luisteren en op mij wachten.

wat ook belangrijk is: belonen van goed gedrag

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:01

De periode van stilstaan steeds langer maken.
Dus in het begin miss 1 sec daarna belonend wegstappen
Idd de groom mee laten helpen, miss ook met ervoor staan..

mellenoska

Berichten: 168
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Schagen

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:08

in het begin niet te lang stil willen staan, halthouden en gelijk weer weg laten stappen, hierdoor leert ze niet om te gaan klieren.
ALs je over een tijdje langer wilt gaan stilstaan, moet je dat zeker niet in het begin van de training doen als ze nog fris is en graag aan het werk wil. Juist een beetje aan het einde als ze al een beetje moe is en dus best even wil uitrusten. Ook hier geld zorg er voor dat ze niet de tijd krijgt om te klieren maar laat haar daarvoor al wegstappen. Heel veel overgangen maken: dus van stap, draf en halthouden afwisselen, zodat ze goed op je gaat letten. Zorg er dan ook voor dat je niet telkens de zelfde volgorde doet dus niet elke keer draf, stap, halthouden, maar verras haar ook eens door juist weer weg te draven. Als je verop komt in de training kun je het achterwaarts er ook bijpakken.
En heel belangrijk: gaat het goed beloon haar dan ook rijkelijk. (met stem of laat iemand iets lekkers geven. (zorg dan wel dat die gene niet in het zicht staat, maar op de kar zit zodat ze het niet weet, maar er echt op moet wachten)

veel succes het komt gerust wel goed.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:24

Dat lekkers geven zou ik niet doen, zeker niet met een stang in
Daarbij als je altijd wat lekkers geeft als ze het goed doet, moet je er bij iedere kruising af om te gaan belonen
Werkt niet echt

Sparks
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Ergens in de achterhoek

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:26

oefenen zou ik eerst zonder kar doen als hij het dan beter doet pas weer in de kar oefenen.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:27

Nee zou ik niet doen, gewoon wagen erachter en oefenen..
Ik heb zelfs wel eens een kopje koffie op de wagen gedronken om te laten weten dat we weggaan als ik het zeg
niet als de dame zin had..

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:28

Mooie uitleg van Blackdevil. Zo hebben wij t ook gedaan met onze tinker. Die vond t in t begin ook best moeilijk.
Succes!

wolfram3
Berichten: 36
Geregistreerd: 18-03-07

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:41

consequent zijn is belangrijk.
stilstaan begint al op stal.

lisjolienbob

Berichten: 255
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:00

Ja, eens met Blackdevil. Mijn pony vind het vervelend om te stappen. Ze vind het gewoon heel erg lekker om hard te draven. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling! Oefenen oefenen oefenen...
Veel men-plezier!

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:09

Echwel schreef:
De periode van stilstaan steeds langer maken.
Dus in het begin miss 1 sec daarna belonend wegstappen
Idd de groom mee laten helpen, miss ook met ervoor staan..

Op deze manier hebben we dat ook gedaan met mijn pony. Jorrit wilde nooit goed stilstaan en helemaal bij het eerst wegstappen was het altijd raak.

Ik vernam dat hij zich alleen maar meer opnaaide als we hem heel lang lieten wachten en als we voor hem gingen staan. Dus besloten we om ervoor te zorgen dat hij niet de kans kreeg om zich op te laden en niet eisen dat hij lang stil moest staan. Dat heeft heel goed gewerkt.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je op de kar springt en de pony er vandoor schiet Haha!

Bandii_Lover

Berichten: 10
Geregistreerd: 23-01-08

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:27

je moet er gewoon voor gaan staan

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:25

Bandii_Lover schreef:
je moet er gewoon voor gaan staan

Dat werkt dus niet altijd. Bij Jorrit vernamen we dat hij zich vreselijk opnaaide als er iemand voor hem ging staan. Met als gevolg dat er na het sein voorwaarts een enorme explosie van energie uit hem kwam. Het vuur spatte soms van zijn ijzers af Haha!
We staan er nu altijd naast en hebben hem dan licht vast aan de bakstukken.

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:27

Even een stipje.
Ik ben mijn haf nu ook aan 't beleren zodat ze van 't voorjaar/zomer voor de wagen kan.
Ben nu bezig met achter haar te lopen,met 't tuig op,en dat gaat erg goed,luisterd ook goed naar mijn stem,behalve de ho is nog moeilijk voor haar..en langer dan 5 sec stilstaan is ook lastig Clown

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:26

Je moet ook niet wachten totdat ze beginnen te sputteren.
Soms is eventjes stilstaan ook genoeg en laat je ze weer voorwaarts gaan voordat je protest krijgt.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat ze wel moeten stilblijven staan totdat jij voorwaarts wil. Haha!

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:17

Mijn Haflingermerrie loopt inmiddels ruim 6 jaar aangespannen en doet dit bijzonder goed. Halthouden is altijd een probleem gebleven, maar wij hebben er mee leren leven en bij de weg stond ze altijd keurig stil. Ik heb nu 2 jaar achter elkaar meegedaan aan een behoorlijk pittige trektocht onder het zadel, waarbij tijdens de pauze's de paarden in colonne bleven staan. Hier heeft mijn merrie echt leren stilstaan. Ze kon geen kant op en moest haar rust wel nemen om de rest van de tocht vol te kunnen houden. Sinds die 1e trektocht heb ik totaal geen problemen meer met halthouden. Ze gaat meteen op rust staan en wacht rustig af op wat komen gaat.

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Re: Stil blijven staan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:46

Oefenen en nog eens oefenen.

Het paard optuigen, erachter gaan staan en de leidsels nemen.
Als het paard wil gaan lopen neem je contact op en als ie dan blijft staan (heel belangrijk!) geen je als beloning de leidsels na.
Dit blijven herhalen en herhalen en blijven oefenen.
Een veel gemaakte fout is ook dat er tijdens het staan teveel contact is met het paard, hierdoor wordt het vaak onrustig.
Ook bij het halthouden en tempowisselingen wanneer er een reactie komt van het paard al weer nageven