14jarig paard nog beleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karinFTbing

Berichten: 1708
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Breda

14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:38

Hallo!

Ik kom hier niet zo heel vaak op AR, maar ik heb even een vraag waarover er thuis vanavond flink is gediscussieerd.

Omdat ik bang ben dat ik straks niet meer met mijn paard kan springen, omdat ze rugproblemen heeft, wil ik haar graag belren voor de kar.
Je zou zeggen, je kan toch ook nog dressuren?
Ja dat weet ik, maar ik wil graag ook wat anders doen en ik ben zelf gek op mennen (2 keer gedaan met een fjord en vond het echt heerlijk Lachen Ook nog 1 keer met een hackney een klein stukje)
Maar ik vraag me dus af, kan het nog wel?
Mijn paard wordt bijna 15.
Mijn 'stiefvader' is bang dat mijn paard helemaal gaat flippen als ik de kar er eenmaal achter ga hangen...
Ik denk juist, dat als ik alles langzaam aan doe, dat het allemaal wel goed zal komen.
Mijn paard is niet zo snel bang van iets.

Wat denken jullie ervan? Is ze al te oud?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:46

Ik zie het probleem niet. Paard is (als ik het goed begrijp) gewoon altijd al lekker gereden dus heeft al een hoop gezien.

Ik heb een 14 jarige die ik afgelopen winter betuigd heb. Pony is voorheen fulltime fokmerrie geweest (heeft al 10 veulens op de wereld gezet bij de vorige eigenaar! en is nu voor het eerst per ongeluk leeg) en had nog nooit een hoofdstel van dichtbij gezien. Kon dus echt niets, niet longeren, was niet zadelmak enzo.
Merrie vind het nu super om te werken(zowel ohz als voor de wagen), word zelfs sjago als ik haar laat staan. Alleen staat ze nog te springen als ik haar poets, daar heeft ze zo'n hekel aan Tong uitsteken. Ik ben nu bezig om haar startkaart aan te vragen Lachen.

[AR-ITP] Het kwartje bij Judith is gevallen

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:50

Als je haar proffesioneel laat beleren hoeft leeftijd geen probleem te zijn, mijn haf was 12 jaar en wel een flippert, maar voor de kar zeer relax. Had ik dat eerder geweten dan was ze volledig karrepaard geworden op haar 6e dat had mij veel valpartijen bespaart.

karinFTbing

Berichten: 1708
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Breda

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:56

Dennis schreef:
Ik zie het probleem niet. Paard is (als ik het goed begrijp) gewoon altijd al lekker gereden dus heeft al een hoop gezien.

Ik heb een 14 jarige die ik afgelopen winter betuigd heb. Pony is voorheen fulltime fokmerrie geweest (heeft al 10 veulens op de wereld gezet bij de vorige eigenaar! en is nu voor het eerst per ongeluk leeg) en had nog nooit een hoofdstel van dichtbij gezien. Kon dus echt niets, niet longeren, was niet zadelmak enzo.
Merrie vind het nu super om te werken(zowel ohz als voor de wagen), word zelfs sjago als ik haar laat staan. Alleen staat ze nog te springen als ik haar poets, daar heeft ze zo'n hekel aan Tong uitsteken. Ik ben nu bezig om haar startkaart aan te vragen Lachen.

[AR-ITP] Het kwartje bij Judith is gevallen


Das nou eens fijn om te horen Lachen
Ga zo je topic bekijken Lachen


@ Sonjim
Het hoeft toch niet per see professioneel?

karinFTbing

Berichten: 1708
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Breda

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 20:00

Dennis schreef:
Ik zie het probleem niet. Paard is (als ik het goed begrijp) gewoon altijd al lekker gereden dus heeft al een hoop gezien.

Ik heb een 14 jarige die ik afgelopen winter betuigd heb. Pony is voorheen fulltime fokmerrie geweest (heeft al 10 veulens op de wereld gezet bij de vorige eigenaar! en is nu voor het eerst per ongeluk leeg) en had nog nooit een hoofdstel van dichtbij gezien. Kon dus echt niets, niet longeren, was niet zadelmak enzo.
Merrie vind het nu super om te werken(zowel ohz als voor de wagen), word zelfs sjago als ik haar laat staan. Alleen staat ze nog te springen als ik haar poets, daar heeft ze zo'n hekel aan Tong uitsteken. Ik ben nu bezig om haar startkaart aan te vragen Lachen.

[AR-ITP] Het kwartje bij Judith is gevallen


Hoe is het bij het beleren gegaan?
Turiba wordt wel regelmatig gereden (staat nu even stil ivm ostheopaat)
Ze heeft er wel plezier in, maar ze is liever buiten en ik eigenlijk ook met haar.
Bij jou shet ziet het er wel goed uit Lachen
De mijne is alleen wel een E he Tong uitsteken

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:03

Mijn arabiertje is vorig jaar als 13jarige voor het eerst voor de kar geweest.
Ging super (alleen moest het zonder oogkleppen), omdat hij buiten normaal (onder het zadel) geen oogkleppen had, was hij met oogkleppen heel angstig.
Gelukkig heb ik dat ook eerst zonder kar geprobeerd.
Ik rij hem nu gewoon met zijn rijhoofdstel voor de kar.

karinFTbing

Berichten: 1708
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Breda

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 20:05

Okee Lachen
Ik zat ook al aan die oogkleppen te denken Tong uitsteken
Dat kan wel een probleem zijn.
Ik wil het toch proberen, omdat ze snel kijkerig is Knipoog
Maar gaat het niet dan is dat jammer en dan proberen we wel zonder Lachen

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:14

Paard is een paard toch? Judith moet niets van knuffelen en gezellig hebben. Maar gewoon werken blijkt ze wel leuk te vinden Lachen.

Tis super gegaan. Niet veel anders dan bij een jonkie. Door een blessure wel rustig aan. Ik geef ieder paard per individu de tijd die ze nodig hebben.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:17

Waarom professioneel, omdat jij net 3 keer op een kar gezeten hebt en dus waarschijnlijk niet weet waar je op moet letten en hoe het beleren in zijn werk gaat. (is niet bedoeld als aanval)
Ten tweede, bij oudere paarden kunnen problemen die zich in het verleden hebben voorgedaan (een vorige eigenaar die haar heeft geprobeerd te beleren of problemen bij het longeren en dergelijke) voor onverwachte problemen zorgen. Ik heb daarom ook bewust mijn merrie toendertijd uitbesteed. Het mooie is dat je dan meestal zelf ook les krijgt, bij een goede stal wel tenminste. De haf van mijn vader staat nu bij een stal die geven het paard pas mee terug als de eigenaar er veilig mee op straat kan rijden. Want een beleerd paard, zonder beleerde menner is nog steeds een gevaar op straat. Rijden en mennen verschilt toch wel behoorlijk van elkaar en dan is het goed om te weten hoe je problemen kunt voorkomen en oplossen.

karinFTbing

Berichten: 1708
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Breda

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 20:21

Ik ben ook zeker niet van plan om het allemaal snel snel te doen!
Wel ben ik van plan om na de toetsweek ermee te beginnen.
Even wat tuig regelen (als ik het idee natuurlijk ga doorzetten!)
Ik verwacht wel dat Tuub er wel wat tijd voor nodig heeft, maar tijd zat in de vakantie!
Ik begin gewoon met lange lijnen erachter te lopen en dan langzaamaan wat meer.. En met oogkleppen oefenen misschien.
Daarna gewoon stil in de kar zetten, nog niet lopen, als dat oed gaat dan wat meer gaan lopen.
Is dat een goed plan? Denk het wel toch?

Ik hoop wel dat tuub het leuk vind. Ze is gek op springen, maarja als straks misschien niet meer kan moeten we toch wat andere dingen gaan zoeken voor afwisseling Lachen

Sonjim:
Ik heb begeleiding van mijn 'stiefvader' hij rijd al ontzettend lang met hackney's voor de kar en heeft ze ook beleerd.
Hij vond het in eerste instantie niet een goed idee met een wat ouder paard, maar ik denk dat dat wel goed komt.
Ik ga dit echt niet in mijn eentje doen hoor Knipoog
Dat mag ik zowiezo volgens mij nog niet eens.. Ik ben pas 16?

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:25

Karin dan heb je toch professionele hulp, perfect toch.

karinFTbing

Berichten: 1708
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Breda

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 20:26

sonjim schreef:
Karin dan heb je toch professionele hulp, perfect toch.


Ik weet niet of je dat echt professioneel kan noemen Tong uitsteken
Hij heeft alleen ervaring met hackney's, maarja een kwpn is ook wel wat makkelijker dus moet voor hem niet moeilijker zijn Tong uitsteken

Milky_Way

Berichten: 1591
Geregistreerd: 31-05-07

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:42

mijn verzorg shet word vrijdag 19 en die word deze week ingespannen, door dat ik met mennen ben begonnen is ze helemaal opgebloeit en zit kwa conditie weer lekker in der vel.
Ik zou het gewoon proberen, je merkt gouw genoeg als het te zwaar is voor je paard.

karinFTbing

Berichten: 1708
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Breda

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 21:43

Okee Lachen
Ze kan opzich wel wat hebben denk ik.
De kleine hackney kan de kar al trekken, dus zij ook.
Het is alleen de vraag of haar botten/rug het ook leuk vinden..

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:22

ik ben mijn merrie met 20 jarige leeftijd nog beleerd voor de wagen.
ze kende wel al jaren dubbel longe enzo.
gr

karinFTbing

Berichten: 1708
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Breda

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:16

Ik heb alleen nog een vraag over het bit..
Vaak wordt er gement met een stang..
Maar Turiba is een enkelgebroken bit gewend..
Kan ze die gewoon houden?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:27

Ik zou toch een stang gebruiken. Gewoon wat ze het fijnst aan neemt.

Mijn pony's lopen ohz allemaal op een enkel of dubbel gebroken trensje, voor de wagen allemaal op een liverpoolstang.

karinFTbing

Berichten: 1708
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Breda

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:29

Okee..
Ik ga wel voorzichtig proberen hoe ze erop reageert..
Het is veel zwaarder en scherper.. En ik geloof dat ze al tijden met dit bit loopt..

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:25

Het is misschien zwaarder, maar hij is zo scherp als jij hem maak Lachen.

karinFTbing

Berichten: 1708
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Breda

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:30

Okee Lachen
Dus als ik wat minder in de mond zit zou ze het wel moeten accepteren?
Ik geef geen strenge hulpen ofzo hoor Knipoog
Maar daar moet ik dan wel meer op letten.
Ik ben alleen bang dat ze het gewicht niet zo leuk vind Tong uitsteken
Want als ik het vergelijk met een gewoon bit vind ik het zelf ook nogal wat..

KarinL

Berichten: 718
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Culemborg

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:37

Ik heb mijn merrie van 16 vorig jaar voor het eerst ingespannen. Ze was onder de man goed bereden, goed verkeersmak. Behalve voor aanspanningen!!! Maar geen probleem!!!! Ik heb haar met een boer ingespannen met oogkleppen en oude koets met houten wielen! maar allemaal geen probleem!!!
Veel succes ermee...

oneword
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-08-07

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:22

ja hoor dat kan best.. gewoon voorzichtig proberen en anders hulp vragen van een ervaren menner Knipoog

karinFTbing

Berichten: 1708
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Breda

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:26

De vriend van ons ma is een goed ervaren menner en anders kent hij er nog wel wat die mij vast wel willen helpen Lachen

Tuub is redelijk verkeersmak, alleen nieuwe dingen zijn nogal eens eng, maar omdat ik haar ook liever met oogkleppen wil (wat ik gewoon probeer, gaat het niet, dan gewoon wel eraf) zal het wel meevallen in het verkeer enzo Knipoog
We kunnen anders altijd de polders pakken he Tong uitsteken

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:27

Kan best hoor. Onze friese merrie van 16 jaar loopt sinds vorig jaar zomer voor de kar. Gaat prima.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:04

14 jaar is toch niet oud? Mijn kwpnner is vorig jaar mei ook voor de kar gegaan en doet het nu alweer een jaar hartstikke goed. Hij vindt het leuker dan onder het zadel en het biedt ons beiden een hoop afwisseling. Ik ben met grondwerk begonnen, daarna lange lijnen, sleep en daarna de kar. Hij heeft het geen moment eng gevonden. Zelf vond ik het aanleren van Achenbach moeilijker dan dat hij er enige problemen mee had Bloos