Achteruit lopen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:43

Anouk heb ik nu al een aantal keer voor de kar gehad. Alleen ze is mij af en toe toch vervelend.
Ze staakte de hele tijd onder het rijden, liep achteruit waardoor de kar ging scharen. En overal kabouters zien..
Bah ik weet niet wat er is hoor, maar zo doet ze wel vaker. Tuig zit verder goed en is goed afgesteld. Wie zijn paard/pony doet dit ook wel eens? En wat doen jullie er tegen?

Als ik haar een tik geef met de zweep dan loopt ze achteruit of gaat ze steigeren.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:50

Zo ken ik er nog een paar die schrik hebben van bermkabouters. (Of grote rood-met-witte opleggers die langs de weg staan) Als het ze niet zint, proberen ze gewoon rechts- of linksomkeert te maken. Met de tweewieler levert dat alleen veel geklooi op, maar met de vierwieler durft de boel al eens scharen. Heel handig als er dan nog een paar auto's op jou staan te wachten. Meestal lukt het wel om ze er dan voorbij te krijgen, maar 't is toch altijd weer spannend.

Wat ik meestal doe, is stilzetten en niet laten omkeren; elke stap in de goede richting verdient dan een beloning. Een andere oplossing die al eens durft werken, is het paard aan de hand voorbij het obstakel leiden. Eventueel kun je ze in tweespan leggen bij een meer ervaren paard, zodat de jonge daar steun aan heeft als het spannend wordt en zo meer zelfvertrouwen krijgt. Ik wil ook wel eens weten wat anderen hiermee aanvangen. Lachen

Groeten, SuSEQ

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:13

Als je haar pas een paar keer voor de kar gehad hebt, is het dan niet zo dat je misschien te snel gaat voor haar? Ik geloof niet zo in met opzet vervelend doen van een paard/pony. Wel dat vreemde dingen eng kunnen zijn. Een paar (forse) stappen terug doen in de opleiding lijkt mij dan handig en laat er desnoods iemand naast lopen.

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 12:18

Ze is voorheen ook wel voor de kar geweest, bij de vorige eigenaren. Dus ze is het wel gewend. Bij ons is ze een aantal keer voor de kar geweest (eerst in de bak, daarna buiten). We zijn wel vanaf het begin begonnen, dus met slepen en aan de lange lijnen. Ze ziet gewoon overal bermkabouters en kan van niks schrikken.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:18

Vertoonde ze dit gedrag bij de vorige eigenaren niet dan? Dan zou je het eerder bij jezelf moeten zoeken. Misschien ben je zelf wat onzeker en draag je die spanning over? Ik merk bij mijn pony dat toen ik zelf onzeker was zij net een tijdbommetje was, ook enorm schrikkerig en loperig (tegenovergestelde van staken, dat dan weer wel). Nu ik zelf wat meer vertrouwen en rust heb, is zij ook veel stabieler.
En als je op eigen terrein ment, staakt ze dan ook?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:27

En niet geheel onbelangrijk:
Hoe is het paard onder het zadel?
Hoe is het paard aan de hand?

piinkeye
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-06-08

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:50

Sja, ik heb het ook gehad met me verzorgpony dat ze alleen maar achteruit wou lopen, maar dan met zadel. Wat wij toen gedaan hebben was eigenljik vrij simpel maar dat gaat minder goed met de kar. Als ze begint met achteruit lopen liet ik haar altijd nog extra naar achter lopen en als ze dan naar voren wou mocht ze niet. Dit heeft eigenlijk wel geholpen en toen ze voor de kar gespannen werd, schrok ze natuurlijk wel van dingen en dan stopte ze en had je een heel klein tikje met de zweep wat niet eens een tikje te noemen is en ze liep er langs (weliswaar wel met een grote bocht, dus gevaarlijk m.b.t. auto's, maar ze liep er wel langs...)

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:46

Ik heb geleerd dat als het paard schrikt hem zowiezo voorwaarts te sturen en het liefst in de richting juist van het schrik object. Blijft het paard het eng vinden en hij reageert niet op het voorwaartse commando dan gelijk je groom naar voren sturen.

Ook heb ik geleerd dat je ze juist niet moet laten stoppen, omdat de stap naar achteruit lopen zo gemaakt is, en dus ook het probleem met scharen, maar juist door voorwaarts sturen het vertrouwen geven dat het niet eng is zeg maar.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:23

Da's allemaal goed en wel, maar als het dier stopt en met geen stokken vooruit te krijgen is, heb je wel een probleem...

Groeten, SuSEQ

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:40

Aan de hand loopt ze goed. Onder het zadel ook. Staakt niet op buitenritten en is lief genoeg. Dit gedrag doet ze alleen voor de kar.

Als ik haar een tik geef is ze alleen maar angstig en wordt ze banger. Ook als ik schreeuw of haar een commando geef. En dat terwijl ze hiervoor wel marathons heeft gelopen!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:08

Grote kans op een nare ervaring in het verleden.
Pak het rustig op en bouw het met vertrouwen uit.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:30

Voorwaarts sturen hoeft niet te betekenen dat je een schreeuw geeft, als je het met een "voorwaarts" en duidelijk sturen in de richting waar je heen wilt niet helpt wordt het tijd je groom van de kar af te sturen.

Dan stuur je op zo'n moment je groom naar voren om hem eventueel aan de hand langs het eng object te sturen. Liever een keer te vaak je groom sturen, dan dat je kar gaat scharen, want dan ben je verder van huis...

Juist niet boos worden en schreeuwen, maar duidelijk en daadkrachtig zijn, daar zit een groot verschil tussen, dus wel duidelijk maar ook kalm, als dat niet helpt... geef hem dat extra steuntje van een persoon die naast hem loopt (je groom).

Althans zo heb ik het dus geleerd en zo is het mij uitgelegd...


en @ suseq, als je paard echt niet meer vooruit wilt, ook niet met een groom ernaast, is je enige hoop een links of rechtsomkeert in te zetten en te hopen dat daar ruimte voor is...

Anoniem

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:46

Shiloh schreef:
Ik heb geleerd dat als het paard schrikt hem zowiezo voorwaarts te sturen en het liefst in de richting juist van het schrik object. Blijft het paard het eng vinden en hij reageert niet op het voorwaartse commando dan gelijk je groom naar voren sturen.

Ook heb ik geleerd dat je ze juist niet moet laten stoppen, omdat de stap naar achteruit lopen zo gemaakt is, en dus ook het probleem met scharen, maar juist door voorwaarts sturen het vertrouwen geven dat het niet eng is zeg maar.


Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn paard doet ohz hetzelfde, dacht er ook altijd zo over zoals jij. Maar sinds ik aan het oefenen met buitenrijden is het toch wat minder makkelijk. En aangezien mijn merrie als QH de back up goed onder de knie heeft zijn we zo weer 15 meter terug als ze ergens bang van is Clown Bij haar helpt het juist wel als ik haar stilzet, want zodra ik kuitdruk geef gaat zij weer in de achteruit. Ik laat haar altijd juist even kijken naar wát er eng is. Als ik haar dan even stilstaand kriebel en toespreek is het goed en gaat ze weer vooruit bij kuitdruk. Mocht er geen tijd/ruimte voor zijn of ze is niet aan het miepen maar écht bang waardoor ze achterwaarts blijft gaan bij enige druk stap ik idd ook liever af en help haar er even langs. Dus voor de TS is het mss ook handig om iemand mee te nemen die je er even langs kan helpen mocht het nodig zijn Lachen

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:52

Jah, maar 15 meter achteruit lopen met een wagen gaat dus niet. Een paar pasjes lukt misschien ngo wel, maar heel veel meer dan gaat je kar gewoon scharen.

Daarom zeg ik dus ook, als de duidelijkheid en de steun van een voorwaarts niet helpt is het tijd je groom naar voren te sturen, om te kijken of hij aan de hand van de groom wel langs het enge gedeelte wilt. Hoe dan ook, moet je zien te voorkomen dat je paard achteruit komt, want dan heb je het grootste probleem.

Zowiezo moet je als je het mij vraagt nooit alleen de weg op gaan met paard en wagen, altijd zorgen dat je iemand (een groom) bij je hebt...

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:50

Shiloh schreef:
@ suseq, als je paard echt niet meer vooruit wilt, ook niet met een groom ernaast, is je enige hoop een links of rechtsomkeert in te zetten en te hopen dat daar ruimte voor is...

links- of rechtsomkeert inzetten, ja, maar niet doorvoeren - dan hebben ze namelijk gewonnen, want achter hen ligt de weg naar huis. Dus links-rechts melken en ze zo vooruit duwen. Of stilzetten en alles wat naar achter is verhinderen; alleen vooruit is de goede weg op. Dat duurt wel een stuk langer en is heel onhandig als je op de openbare weg zit. Lachen

Btw, niet iedereen rijdt met een 4wieler, dus scharen is niet altijd een probleem.

Groeten, SuSEQ

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 02:54

Heb je gelijk in, maar ik denk dat het belangrijkste is dat je moet kiezen voor de veiligste weg en soms houdt dat in het paard laten winnen. Ik kies liever voor veiligheid en het opstakel probeer ik dan op een volgend rustiger moment dan wel opnieuw te overwinnen, dan dat ik koste wat kost doorzet en daarbij mijzelf, het paard, passagiers en eventueel ander verkeer in gevaar breng... Knipoog

Idd, zonder 4 wieler heb je het probleem van scharen uiteraard niet, dat scheelt Lachen

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:11

Met stilstaan is er alleen last en geen gevaar. En als het te erg wordt, mag mijn tegenstribbelend paard een stukje terug, om de auto's door te laten, maar daarna doen we gewoon door. Alles blijft uiteraard rustig, totdat het paard beslist om door te gaan. Als je gaat vechten met geweld en kracht, verlies je toch.

Groeten, SuSEQ

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:27

juist met stilstaan is er gevaar, als het paard besluit dat er paniek is kan hij alle kanten op, vanuit stilstaand achteruit is makkelijker dan vanuit voorwaarts achteruit. Naar mijn mening gebeuren er vanuit stilstand sneller ongelukken dan als een paard loopt. Zolang het paard niet in paniek is stilstaan inderdaad geen probleem... maar in het verkeer is het wat mij betreft het verstandigst om zo snel mogelijk de rust op te zoeken als je paard in paniek is en als dat betekend paard laten winnen, dan betekend het dat maar...

Komt misschien niet snel voor met een eigen vertrouwd braaf paard, maar gisteren hadden we zo'n situatie prachtig als voorbeeld. Het was een smalle straat veel auto's veel drukte, paard ging poepen en dat ruimen we netjes op. Eigenlijk hoorde hij stil te staan om te wchten, maar hij raakte in paniek, en op dat moment was de enige juiste keuze, voorwaarts zetten en dan maar een rondje rijden om de poepschepper weer op te pikken, maar blijven stilstaan, omdat hij dat moet, werd op dat moment gewoon veel te gevaarlijk, en tjah, paard heeft dan wel gewonnen, maar er zijn ook geen ongelukken gebeurd.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:44

Shiloh schreef:
de veiligste weg en soms houdt dat in het paard laten winnen.

Je mag een paard nooit laten winnen. Dan ben je te ver gegaan.
Wat je wel kunt doen is je eisen minder hoog te stellen als je van te voren weet dat je paard er niet aan kan voldoen.
Op het eerste gezicht komt het op het zelfde neer maar het is een wezenlijk verschil.
Een goede koetsier kijkt ver vooruit en kan de situaties goed inschatten zodat je eigenlijk geen verrassingen krijgt. Inschatten is natuurlijk een deel ervaring maar ook op gevoel.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:36

ben ik het niet mee eens blackdevils. Tuurlijk hoor je vooruit te kijken en situaties in te schatten, maar je blijft werken met een levend dier en je blijft je bevinden in situaties die zomaar kunnen veranderen, ookal heb je vooruit gekeken en ook al heb je alles gedaan zoals het hoort, het kan altijd mis gaan er kunnen altijd situaties opdoen die je niet had kunnen voorkomen of die je niet had kunnen inschatten en wat mij betreft gaat dan veiligheid altijd voor het winnen van je paard...

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:47

Shiloh schreef:
juist met stilstaan is er gevaar, als het paard besluit dat er paniek is kan hij alle kanten op, vanuit stilstaand achteruit is makkelijker dan vanuit voorwaarts achteruit. Naar mijn mening gebeuren er vanuit stilstand sneller ongelukken dan als een paard loopt. Zolang het paard niet in paniek is stilstaan inderdaad geen probleem... maar in het verkeer is het wat mij betreft het verstandigst om zo snel mogelijk de rust op te zoeken als je paard in paniek is en als dat betekend paard laten winnen, dan betekend het dat maar...

Een panikerend paard proberen stilhouden levert inderdaad alleen maar problemen op, want op een goede keer ontploft de zaak. Een paard in paniek gaat lopen; een stilstaand paard in verzet is niet in paniek. Doe mij maar lopen, maar dan wel in de goede richting. Het "verkeer" warvan sprake gaat over één auto om de 5 minuten, dus helemaal niet druk...

@BD: overvragen en dan het paard "laten winnen" is inderdaad niet wat het zijn moet. In mijn situatie weet ik op voorhand dat ze moeilijk gaan doen als ik die (stilstaande) opligger moet passeren en toch ga ik er elke keer langs omdat het flauwekul is om daar bang van te zijn. Tegenwoordig zijn ze al heel wat minder weerspannig, maar er gewoon langs lopen zit er nog niet in. Ben ik nu aan het overvragen als ik stug doorzet ivm die opligger?

Groeten, SuSEQ

death_angel
Berichten: 4
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: utrecht

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:37

wauw hier leer je nog eens wat Lachen

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:03

SuSEQ schreef:
Een panikerend paard proberen stilhouden levert inderdaad alleen maar problemen op, want op een goede keer ontploft de zaak. Een paard in paniek gaat lopen; een stilstaand paard in verzet is niet in paniek. Doe mij maar lopen, maar dan wel in de goede richting. Het "verkeer" warvan sprake gaat over één auto om de 5 minuten, dus helemaal niet druk...


In zo'n rustige situatie zou ik waarschijnlijk ook proberen door te zetten, misschien dat ik het verhaal gewoon van een wat andere kant bekijk. Met de cursus rijden wij constant in druk verkeer, we rijden namelijk gewoon in een industriewijk in een woonwijk en rijden zelfs het centrum van de stad in. Dan leer je het wel om goed om je heen te kijken en alles in te schatten. Ik heb daarbij altijd geleerd vanuit het ergste uit te gaan. Het kan altijd vreselijk mis gaan en daar moet je gewoon rekening mee houden...

Maar kort samengevat pak ik het dus zo aan.
Paard wil ergens niet langs "voorwaarts" en sturen in de richting van het object.
Wordt daar niet op gereageerd: Groom naar voren sturen en het aan de hand nog eens proberen.
Nog steeds problemen: is de verkeerssituatie druk en vereist het een snelle oplossing en sta je gewoon in de weg. Paard dit keer laten winnen en op een later (rustig) ogenblik terug komen en het nog eens proberen. Is het dier in paniek, idem dito. Staat de verkeerssituatie het toe, dan blijven proberen, tenzij het dier echt in paniek raakt (omdat het verzet uit schrik of angst komt) keren, tot rust laten komen en eventueel (liefst) opnieuw proberen.
Vervolgens dit blijven herhalen tot het object geen probleem meer vormt, maar dan bij voorkeur natuurlijk als het rustig is op de weg Tong uitsteken
Daarbij is het uiteraard wel ook inschatten of het gewoon klieren is, of dat er angst is, bij klieren zou ik ook uiteraard net zo lang doorzetten tot die doorloopt (mits de verkeerssituatie het toestaat natuurlijk)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Achteruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:30

rijd je met of zonder oogkleppen?