Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvonnepuntnl

Berichten: 4477
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:45

misterA schreef:
Merriebegeleiding meestal thuis. Soms breng ik een merrie naar de kliniek, voor inseminatie met d.v. Zonder behandel/opvoelbox zullen dierenartsen zich wel 3x afvragen of thuis scannen wel verstandig is.

Ja, precies. Zelfde geldt natuurlijk ook voor insemineren.

Gefeliciteerd met de knappe vosveulens! :wow:

immii_clarr

Berichten: 789
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:59

Afbeelding
Afbeelding
Hier vannacht een knappe zwarte/zwartbruine hengst van kjento.

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:24

Gefeliciteerd met alle mooie veulens! Dierenarts komt hier ook aan stal, we gaan eens kijken of het wil lukken

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:13

Gefeliciteerd kahlua ookal zo'n mooie vos

En gefeliciteerd immi
Super die grote sneb <3

Zo blij met ons ventje van livius
<3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:31

Gefeliciteerd met de knappe veulentjes <3

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:29

Mooie vosjes! <3

supertammy

Berichten: 2231
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:05

misterA schreef:
Merriebegeleiding meestal thuis. Soms breng ik een merrie naar de kliniek, voor inseminatie met d.v. Zonder behandel/opvoelbox zullen dierenartsen zich wel 3x afvragen of thuis scannen wel verstandig is.

Wij hebben met 5 verschillende merries gedekt en ze hebben allen nog nooit in een opvoelbox gestaan. Nog nooit problemen gehad!

Gefeliciteerd met de veulens! <3

Feanyth

Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:04

Ben nog steeds aan het meelezen hier. Vind zo interessant. En wat een knapperds allemaal!

Heb even een vraagje. Mijn merrie heb ik vorige week vrijdag hengstig laten spuiten. Maandag gescand, toen was ze mooi beginnend hengstig.
Vandaag is ze weer gescand. Mega hengstig, maar werkelijk geen enkel ei/follikel te vinden. Gewoon niks.
Heb dit met vorige merries nog niet eerder meegemaakt. Is dit een bekend iets? Een meer voorkomend probleem? Via google kwam ik er niet uit in ieder geval.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:16

Feanyth schreef:
Ben nog steeds aan het meelezen hier. Vind zo interessant. En wat een knapperds allemaal!

Heb even een vraagje. Mijn merrie heb ik vorige week vrijdag hengstig laten spuiten. Maandag gescand, toen was ze mooi beginnend hengstig.
Vandaag is ze weer gescand. Mega hengstig, maar werkelijk geen enkel ei/follikel te vinden. Gewoon niks.
Heb dit met vorige merries nog niet eerder meegemaakt. Is dit een bekend iets? Een meer voorkomend probleem? Via google kwam ik er niet uit in ieder geval.

Mijn wedervraag is: waarom laat je haar zo vroeg in het seizoen al hengstig spuiten? En was ze al hengstig geweest toen je dat deed?

Feanyth

Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:28

Heb haar al bijna 6 jaar en in die tijd nog maar 2x hengstig meegemaakt.
2 weken terug betrapte ik haar op een kleine knipoog en toen gelijk gebracht. Was dus net te laat. Het enige is dat ze zoveel stress op haar logeeradres had (dekstation) dat ze 1 bonk spanning was en stopte met eten. Bekend probleem bij deze merrie. We kozen hier dus voor om haar zo kort mogelijk van huis af te hebben.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:37

Feanyth; waren jullie nu niet weer te laat dan? Was het ei niet al gesprongen?

Seven; mooi veulen! Gefeliciteerd! En net als mijn livius: een vos-hengstje uit een bruine merrie! Die van mij heeft nog wat meer wit alleen.

Kahlua; gefeliciteerd! Wat is het er voor eentje?

Ik scan zelf, een deel van de klanten komt hier (in de opvoelbox), maar ik scan ook merries bij mensen aan huis. Als ze maar een beetje braaf zijn of als ze achter een staldeur ofzo kunnen, dan wil dat meestal best wel hoor. Zeker ervaren fokmerries zijn dan meestal best makkelijk met scannen en insemineren. Als ik ze écht niet vertrouw en ik kan niet veilig werken, dan kunnen mensen bij mij thuis naar de opvoelbox komen of hun paard brengen.

Een paar oudere merries die bij mij thuis staan en die ik goed ken, die doe ik niet eens in de opvoelbox. Gewoon in de stal, even vastbinden aan de tralies en dan red ik mij prima in m'n uppie met scannen. Zeker met een veulen aan de voet is dat net zo makkelijk. Maar het is vooral belangrijk om de merries goed in te schatten in hun reacties en te kennen in het karakter.

En over scannen gesproken: mijn Tuschinski merrie (nu met Livius veulen aan de voet) is drachtig van My BH Santiano!
Laatst bijgewerkt door carola op 21-04-21 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:43

Feanyth schreef:
Heb haar al bijna 6 jaar en in die tijd nog maar 2x hengstig meegemaakt.
2 weken terug betrapte ik haar op een kleine knipoog en toen gelijk gebracht. Was dus net te laat. Het enige is dat ze zoveel stress op haar logeeradres had (dekstation) dat ze 1 bonk spanning was en stopte met eten. Bekend probleem bij deze merrie. We kozen hier dus voor om haar zo kort mogelijk van huis af te hebben.

Als ze net geovuleerd had dan had ik -zeker zo vroeg in het seizoen- 14 dagen erbij geteld en dan weer begonnen met scannen. Hengstig spuiten lijkt handig maar je gooit de hele cyclus van een merrie door elkaar. In het begin van het seizoen, en zeker als het raar weer is, kunnen merrie’s wel hengstig tonen maar gewoon nog helemaal geen activiteit hebben.

Een andere manier om je een hengstigheid met eisprong te laten krijgen is door 1 cyclus regumate te geven. Als je dan ineens daarmee stopt dan hebben ze vaak wel een hengstigheid met eisprong.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:55

Wij hebben ook een opvoelbox, maar de meesten doen we ook gewoon in de box.. Scheelt veel tijd.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:58

carola schreef:
Kahlua; gefeliciteerd! Wat is het er voor eentje?

Ferguson x Ster DOC Feel Good x Elite Jetset D


baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:31

Feanyth schreef:
Ben nog steeds aan het meelezen hier. Vind zo interessant. En wat een knapperds allemaal!

Heb even een vraagje. Mijn merrie heb ik vorige week vrijdag hengstig laten spuiten. Maandag gescand, toen was ze mooi beginnend hengstig.
Vandaag is ze weer gescand. Mega hengstig, maar werkelijk geen enkel ei/follikel te vinden. Gewoon niks.
Heb dit met vorige merries nog niet eerder meegemaakt. Is dit een bekend iets? Een meer voorkomend probleem? Via google kwam ik er niet uit in ieder geval.




Ja hoor dat heb ik wel meegemaakt. Gewoon deze cyclus overslaan. Het is nog vroeg en te
koud.

Wij spuiten juist vaak hengstig.
Of we insimineren in de veulenhengstigheid of spuiten ze op dag 20 hengstig. Vaak zie je helemaal geen hengstigheid met een veulen erbij. We hadden 1 guste merrie. Die hebben we gescand gewoon een keer. Die was net hengstig geweest. 10 dgn later hengstig gespoten en dat zetten goed door. 1 x geinsimineerd. Ei er af gespoten en mooi drachtig op 16 dgn.
Dus onze Gelderse merrie is prachtig drachtig van Henkie.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 23:22

Gefeliciteerd met de veulentjes!

Onze DA heeft een mobiele opvoelbox, die ze in een frame kan takelen en achter de auto kan hangen. Erg handig!

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:02

Gefeliciteerd met de veulens!!!

Drachtigheids begeleiding kan bij ons aan huis en bij de DA.
Ik ga meestal daar naar toe, zo'n pakket scheelt een hoop geld.

Nou mijn merrie heeft het de laatste 2 maanden zwaar.
Jemig wat een gedoe.
Vannacht koliek, afgelopen zondag ook al niet fit, die placentitus,
Mega vocht in buik en benen. Vorige week verstapt en een dikke pees.
En we moeten officieel nog tot 10 mei.
DA kent haar gelukkig heel erg goed, maar vind ook dat ze het behoorlijk zwaar heeft.
Zondag laatste dag regumate, denk dat het er snel aankomt daarna

Feanyth

Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:52

@carola: Dierenarts van dekstation gaf aan dat we op dag 12 moesten spuiten. Dat heb ik gedaan. Gezien er niks zichtbaar is, zou ze dus in theorie binnen een week na de vorige alweer zijn geovuleerd...

@mark: thanks voor de tip. Ze staat nog op het dekstation. Ze gaan haar morgenochtend weer scannen. Gisteren is haar maatje gebracht voor controle op hengstigheid (elite merrie van Apache). Dat deed haar direct goed gaven ze aan. Ze staan dus naast elkaar nu en gaan gelijk samen de wei op. Vanavond ga ik even naar haar toe. Even knuffelen. Heb immers tegenwoordig maar 1. Dus beetje verwennen.

@KahluaB: Wat een dotje.

@baudyh: Thanks. Zullen zien. Ergens verwacht ik dat ik haar morgenmiddag ga ophalen en thuis breng. Beetje afhankelijk van wat mijn stalgenoot doet met haar merrie.
Gefeliciteerd met de dracht van je gelderse merrie.

@ullaatje: Ach. Arm ding. Hopelijk gaat ze er niet te veel ellende aan over houden.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:53

Gefeliciteerd met de veulens!

Ulla, wat een gedoe..hopelijk verloopt de rest voorspoedig.

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:21

Gefeliciteerd met alle veulens!

Hier komen ze nu ook aan huis om te scannen ect. Vorig jaar de merries weggebracht maar nu met veulens aan de voet is het veel fijner dat ze aan huis komen.

En hier is gister ons 2e veulentje geboren. Een heel flink hengst veulen van Fontaine TN.

Afbeelding

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:31

Gefeliciteerd boedha

Feanyth

Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:00

Even een bizarre wending.
Ben zojuist gebeld door dekstation.
Gisteren had Fancy nog helemaal niks qua ei. Nu vanmorgen ineens een prachtig ei en wordt ze morgen gedekt.
Haar vriendinnetje was eigenlijk alleen gebracht om te kijken waar in de cyclus zij nu zat omdat ook zij nooit wat laat merken, wordt geheel onverwacht ook morgen gedekt.
Geen van allen dit zien aankomen. Hadden verwacht de cyclus over te moeten slaan.

Feanyth

Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:00

Wauw Boedha. Zwarter had je die niet kunnen bestellen. Gefeliciteerd!

KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:41

Hier ook een mooi verhaal. Vorige week merrie gescand geen vrucht te zien.... nu op 19 dagen maar weer eens scannen om te kijken of ze nu al eens hengstig was. Blijkt er een heel mooi vruchtje te zitten

Dus hopelijk blijft alles zitten en hebben we volgendjaar maart een mooi veulen van Il Divo

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:01

Boehda gefeliciteerd ! *\o/*