Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help! Mijn volwassen paard groeit.

 
Profiel   

Ik heb geen idee of het hier goed staat, als het verplaatst moet worden hoor ik het graag.


Nu mijn vraag:
Ik heb sinds 4 maanden een 8jarige (word einde deze zomer 9)bwp ruin.
Hij is op zijn 6,5 gecastreerd.

Sinds ik hem heb merk ik dat vooral zijn billen in de hoogte gegroeid zijn. eerst stond zijn schoft hoger, nu zijn bips (is een minimaal verschil van Max 2 cm). Hoe groot is de kans dat dit nog bij trekt?

Hij zou natuurlijk al lang uitgeroeid moeten zijn, dus ik vind het erg vreemd dat hij toch nog wat cm heeft gemaakt. Zijn schofthoogte was bij aankoop 173,7 die is nu 175,5. (Zijn billen stonden vandaag op 177,3.)
Hij is met dezelfde lat gemeten.

Ik las wel ergens dat paarden die erg groot zijn en lang hengst zijn geweest langer doorgroeien. Maar zou dat nog zo “extreem” zijn?
Hij heeft nog we zo’n slungelige puppy uitstraling. Zou dat nog iets uit kunnen maken?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 23:07 



 
Profiel   

Is zijn bespiering ook veel veranderd in die tussentijd? De bespiering kan ook voor kleine veranderingen zorgen in grootte en daarnaast kan het optisch een groot verschil geven.
En wordt hij nog op dezelfde manier bekapt/beslagen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 23:15 



 
Profiel   

Hij word op de zelfde manier beslagen.

Hij had redelijk wat extra spek toen ik hem kreeg, dat is er nu af. Hij word ook vaker gereden.

Hij zit beter in zijn spieren dan voorheen. En is nu al uit zijn 2e zadel gegroeid.

Het rare is dat hij optisch is kleiner is geworden.

daarom heb ik hem vandaag gemeten. Was bang dat ik volgend jaar tussen de pony’s moest gaan starten :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 23:27 



 
Profiel   

Is hij wel echt 8 jaar? Is zijn gebit gecheckt bij aankoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 23:28 



 
Profiel   

Het zou heel goed kunnen dat de bespiering dan heeft gezorgd voor de toename in schofthoogte. Het wordt hier wel goed uitgelegd: https://marlonvanwissen.com/loopt-jouw- ... -je-paard/

Als de billen inderdaad ook omhoog zijn gekomen, heb ik daar alleen geen verklaring voor. Misschien dat daar ook een dergelijke spiergroep voor is (al is dat minder waarschijnlijk omdat er andere connecties in de achterhand zitten dan in de voorhand), maar die zijn mij dan in ieder geval niet bekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 23:32 



 
Profiel   

Paarden groeien stiekem nog best lang door! Sowieso tot hun 7e door sommige rassen nog ietsjes langer (maar meestal zijn de grootste groeispurten al wel eerder), kan goed zijn dat hij een laat bloeier is en nog even een stukje de hoogte in gaat :P

Weet je zeker dat hij 8 is? Aangezien je ook zegt hij heeft nog een slungelige puppy uitstraling (kan natuurlijk ook wel een beetje zo zijn door eventueel gebrek aan spier). Die van mij is bijna 4 en begint nu bijv echt op een paard te lijken eindelijk ipv een puppy

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 23:34 



 
Profiel   

Ik weet zeker dat hij echt acht is!
De mensen van wie ik hem heb (particulier) hebben hem sinds zijn 9 maand. Heb ook baby foto’s etc gezien.


Ik hoop niet dat hij nog groter word haha ben zelf maar 174… en zo stijf als een plank, heb ik dadelijk een groter krukje, en om te zadelen een hijskraan nodig :j




Hij heeft op zich geen gebrek aan bespiering etc. En loopt in zijn trainingen netjes berg op.

Hij kan af en toe echt als een puppy staan kijken, het is dan meer zijn uitstraling dan zijn fysiek.
Onder het zadel geeft hij altijd een showtje weg, dan is hij ineens ook een heel stoer groot paard.

Ik kan evt in pb een foto sturen met wat ik bedoel (al zeg ik het zelf, hij is heel cute <3 )

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 23:48 



 
Profiel   

Vriendin kocht een paard dat met vier 165 was, na vier jaar rijden was het paard 175 en dat was een merrie. Dus ja, het kan, goede voeding, beweging, zeg het maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 23:50 



 
Profiel   

Zijn de hoeven hoger bekapt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 00:09 



 
Profiel   

Is zijn hele houding niet veranderd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 00:11 



 
Profiel   

Zijn hoeven worden om de 6 weken gedaan. Hij is vorige week bekapt dus echt lang staat hij nu niet. Ook worden zijn voeten op een vergelijkbare manier gedaan als bij zijn vorige baas.

Poeh, ja in zijn fysieke houding is niet veel veranderd denk ik, behalve dat zijn bips nu hoger staat en hij nu in een betere algemene conditie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 00:21 



 
Profiel   

dit kan zeker wel bespiering zijn die is ontwikkeld, maar ook nog een stukje groei is zeker mogelijk ! juist omdat hij nu wat meer getraind wordt kan dat zorgen voor wat groei, het lijf krijgt toch impulsen om te verbeteren.
9 is ook nog niet zo'n gekke leeftijd hoor ! meeste paarden zijn pas rond hun 8,5/9 uitgegroeid, dus een beetje laatbloeier kan bij 9 echt nog wel een stukje de hoogte in.
ik heb een merrie gehad die met haar 13e nog 6,5 cm gegroeid is, maar dat was ook wel echt een hele late :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 08:48 



 
Profiel   

Ja dat kan hoor, sommige paarden zijn laatbloeiers..ik had een kwpn ruin die pas op zijn 11e volledig uitgegroeid was in de hoogte. Deze bleef ook lang erg smal en slungelig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen