Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:35

Helaas is de kostprijs niet altijd de prijs die ervoor betaald wordt. Dat is dan nog steeds een kwestie van vraag en aanbod.

2 jaar geleden nog op zoek geweest naar een D pony voor een kennis met een niet al te ruim budget.
Dan weet je dat je ergens op toe moet geven. In dit geval was het niet erg dat ie niet braaf was maar moest wel door de keuring komen. Van Limburg via Belgie en Noord Holland
Uiteindelijk met 4 jarige thuis gekomen, kennis twijfelde nog want pony had wel wat meer lengte mogen hebben. Maar ondanks dat ik dressuurmiep bent zag ik qua springen ook potentie. Verkoper was er bang van geworden.
Pony liep 2 jaar later Z springen en M dressuur.

Maar de mensen die niet willen betalen voor niveau, braafheid en gezondheid, prima toch. Die komen vaak wel van een koude kermis thuis na een paar maanden.
Aan de andere kant vragen mensen soms ook wel mega bedragen voor een gewone pony.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:40

Wat maakt een pony gewoon en wat maakt hem bijzonder, dat is heel persoonlijk. Ik kom waarschijnlijk met een andere pony thuis als we dezelfde wensen hadden en hetzelfde budget als een ander. Dat maakt het juist ook leuk. Ik lever gewoon niet in op karakter en correctheid in bouw, dan maar een minder mooi hoofd of wat korter en vlakker bewegen.

Annash
Blogger

Berichten: 26476
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:41

Lailapri, ik heb het dit jaar in de gaten gehouden maar geen fijne vierjarige gezien voor die prijs hoor. Al helemaal niet dragend. Prijzen liggen daar gemiddeld genomen echt boven. Eerder het dubbele.

Ik zit in de Achterhoek, rijdt ook niet zomaar heen, en was het afgelopen jaar heel vlot twee pony's kwijt. Beide kinderponys, één groen en net zadelmak, wel schijtbraaf (C pony) en de ander één die alles al had gedaan. Pony's waren niet van mij maar ik heb ze wel getraind en voorgesteld. Dit waren echt Bette prijzen en pony's waren in no-time weg.

marjolein88

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:50

Vroeger rekende ik 1.000 euro per jaar aan kosten om een pony op te fokken. Maar anno 2023 red je dat nooit meer. Ik denk dat de paardenhouderij eigenlijk de enigste sector is waar gewerkt wordt onder de kostprijs ;(

Kwa dekkerij ook... heb de nieuwe voorraad binnen voor KI benodigdheden en het is dat ik mijn prijzen al had vastgesteld maar eigenlijk had daar nu 100 euro bovenop gemoeten. Maar ja ik denk dan maar weer.... het wordt voor merriehouder ook allemaal al duurder . Dus heb geen prijsstijging doorgevoerd (hopelijk wordt dit ook gewaardeerd door de merriehouder)

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:58

Een misschien te persoonlijke vraag Marjolein, maar kan het eigenlijk uit, die hengstenhouderij? Ik kan het me bijna niet voorstellen dat dit als hoofdinkomen te doen is. Als je alles aan tijd ook doorrekent...

Pony's fokken om de kost te verdienen is volgens mij nauwelijks te doen, of je moet werkelijk een hele grote kudde hebben en bijna niks hoeven aankopen. Ik fok omdat ik het leuk vind, inderdaad hobby, en met goede pony's, maar verwacht niet uit de kosten te komen als ik mijn nu 3-jarige C-pony ga verkopen. So be it.

Als ik kijk wat voer kost, strooisel enz enz...Ik heb 3 pony's zelf en 3 in pension, ik bereken alleen strooisel en hooi maar als ik de arbeid zou doorrekenen, de prijs/afschrijving van de bouw, aanleg buitenbak enz zou het echt niet uit kunnen, of ik moet de stalprijs zodanig opvoeren dat het veel te duur wordt. Ik heb er lol in, ik heb er baat bij, dus dan doe ik het, gaat iets me tegenstaan of moet er echt geld bij, dan stopt het voor mij.

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:15

Maar dat verbaast me ook altijd al bij pensionstallen/maneges. Hoe kun je met 400 euro je brood verdienen? Maar genoeg stallen waar dit nog steeds de prijs is.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:19

De kosten houd ik nooit bij. Voor mij is het een hobby, een hobby die niet alleen veel geld kost maar met name ook veel tijd kost. Elk uur wat ik besteed kan ik ook werken als ZZP'er. Beter niet te lang bij stilstaan en schik hebben in wat je doet :) en natuurlijk zijn er mindere momenten, de winter is er 1 van :') Al met al zeg ik altijd dat het positieve gevoel wat je eraan overhoud moet overheersen.

Umeo: Er is nog vraag genoeg. Ik heb afgelopen najaar 3 dieren verkocht voor goede prijzen (veulen, jaarling en 2.,5 jarige). Voor de laatste is het wel weer belangrijk dat ie op de foto geheel goed is.

Laila; jij woont inderdaad voor velen uit de richting maar dat geldt voor mij ook wel. Je hebt immers Fleur ooit bij mij gebracht :)

Ik kan niet wachten!
Afbeelding

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:22

Ik zit op ongeveer 2000 (170 per maand) per jaar onderhoud (en dan nog geen hoefsmid, entingen, ontwormen en dergelijke).

4 jarige drachtige voor 4.500 ben ik ook nog niet tegen gekomen.

Kan me goed voorstellen dat je met de prijzen in Nederland met dekhengsten er ook nog niet zo uit komt. Nederland zijn de prijzen voor dekgeld ook echt heel erg laag en nog vinden ze het vaak (te) duur. In Duitsland (niet EU) vaak vanaf de 550 en EU vaak vanaf 700, hier in Zweden is een net goedgekeurde hengst al 700/800 euro dekgeld.

Fokkerij (en straks hopelijk ook wat hengsten er bij) is overigens wel mijn brood.

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:29

Ik hoef er zeker geen winst op te maken want voor mij is en blijft het hobby maar ik zou het wel leuk vinden als ik ongeveer uit de kosten geraak :)

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:39

Ik ben al blij als mensen het serieus nemen. Kreeg nu ook een bod vp 4500 euro, bod 1500 euro...

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:48

idioot bod natuurlijk.
Meestal zette ik een vaste prijs in de advertentie als ik een pony verkocht. Heb er ook gewoon een hekel aan om te onderhandelen over levend wezen.

salatiga1995

Berichten: 1942
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:50

lailapri schreef:
Ik ben al blij als mensen het serieus nemen. Kreeg nu ook een bod vp 4500 euro, bod 1500 euro...


Dat kan echt niet, waar haal je dat lef vandaan? Zou het niet eens durven :')


Mijn bijna 3 jarige d pony ga ik ook verkopen, zelf gefokt maar echt te klein gebleven helaas… De bedoeling is nu zelf zadelmak maken maar mag ook al eerder weg evt. Vind alleen een goede prijs ervoor bepalen erg lastig, wil er een goed huis voor vinden maar heb geen zin in colonnes aan koopjesjagers -O-

marjolein88

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:55

Nou het is inderdaad lastig hoor. Ik werk er ook echt stuiter hard voor. En in reken de arbeidsuren niet mee anders word je er echt verdrietig van haha
Maar met een combi met lesgeven en merriebegeleiding van KWPN dekkingen is het stukje fijner

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:58

Dergelijk bod reageer ik gewoon niet op. Dat is toch een kansloze missie.
Ik vind het best wel belangrijk hoe ze terecht komen en daarmee houd ik gedachte wat ik er echt voor moet hebben. Onder die prijs verkoop ik niet.

marjolein88

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:10

Met verkopen hebben wij gelukkig geen problemen. Ben ze altijd zo kwijt voor de vraagprijs. Alleen heb ik er maar een beperkt aantal per jaar ure verkopen. Krijg dagelijks vraag naar ponys en ook echt wel voor Nette budgetten, alleen heb ik ze vaak niet meer staan

salatiga1995

Berichten: 1942
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:27

marjolein88 schreef:
Met verkopen hebben wij gelukkig geen problemen. Ben ze altijd zo kwijt voor de vraagprijs. Alleen heb ik er maar een beperkt aantal per jaar ure verkopen. Krijg dagelijks vraag naar ponys en ook echt wel voor Nette budgetten, alleen heb ik ze vaak niet meer staan


Dat is wel heel fijn! Hopelijk gaat het bij mij ook soepeler dan ik nu soms hoor.. Mensen die niet komen, wel komen een aantal keer en dan toch wat anders kopen, tja het hoort erbij natuurlijk maar je maakt er toch ook weer tijd voor vrij dus het zou heel fijn zijn als er gewoon alleen 1 goede match komt :')

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:43

Dat er geld bij moet bij de fokkerij en het gezeur bij verkoop is voor mij in ieder geval de reden geweest dat ik op zeer bescheiden manier verder ga.

Denk dat er wel meer fokkers een beetje genoeg van beginnen te krijgen, zeker in de huidige tijd.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:54

Ik heb 10 jaar niet gefokt, en fokte toen in de slechte tijd.
Ik heb 'maar' shetlanders, maar daar gingen grote maatse stamboek opgenomen geprimeerde pony's die betuigd en bereden (en vaak ook Bixie uitgebracht onder het zadel en minimaal L, maar vaker M/Z/ZZ voor de wagen) voor ruim onder de 1.000 euro.
Ik heb er ooit 1 kunnen verkopen voor 1.500 euro, dat was een grote maatse palomino merrie van een jaar of 10, ZZ dressuur, ZZ vaardigheid, heel veel bixie ervaring onder het zadel, kroon, prestatie, elite, Sport-AA en de eerste merrie ooit die bij leven ster geworden is bij het NSPS. Dus echt een hele speciale.
Grote palomino's zijn niet te vinden, makkelijk na te rijden allround menpony's zijn lastig te vinden en super brave bixie pony's vind je ook niet overal.
Pony heeft een half jaar te koop gestaan, mensen die haar voor hun kind wilde hoefde het papier er niet bij :') , of fokkers die riepen dat het helemaal niets uit maakte dat het zo'n verschrikkelijk makkelijke allround pony was :? . Uit eindelijk naar een fokker verkocht die er mee zou gaan rijden, die heeft er geen meter mee gereden en nog 1 veulen uit gefokt en daarna is ze verdwenen. Dus eeuwig spijt dat een merrie als die zo terecht gekomen is, maar wat doe je er aan?

Nu kom ik hand makke eenvoudige veulenboek merries met een bemerking tegen voor 1.200+ :oo .

Dus wat jij er aan kosten aan heb maakt helemaal niets uit. Het is puur een kwestie van vraag en aanbod.

Mijn huidige pony's zou ik zo kwijt zijn, en nu dus ook wel voor een goede prijs.
Maar de lol van het fokken, opleiden en dan verkopen is er eerder zo van af gegaan omdat er echt bakken met geld achter aan moesten en je nog voor van alles en niets uitgemaakt werd als je iets meer vroeg voor een shet dan de gemiddelde pony.
Dus wat er staat blijft, 1 veulen voor de toekomst, 3 oudjes die alleen maar kosten maar hun leven alles voor mij gedaan hebben en 2 wedstrijdpony's (1 blijft zeker, die ander moet echt de juiste persoon voor komen die ik het gun, maar gewoon te koop zal die niet komen).

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 16:53

Ik denk dat kwaliteit en braaf wel altijd verkoopt. Ook tegen een nette prijs :j

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 22:31

Bij ons heb je geen 4-jarige voor € 4.500 :o ik werk sowieso met vaste prijzen, ga niet onderhandelen over een levend dier.

Ik heb onlangs een 4-jarige onbeleerde New Forest hengst, klinisch en röntgenologisch goedgekeurd, voor heel wat meer verkocht. Hij wordt volgende week gecastreerd en als hij hersteld is, vertrekt hij naar het buitenland.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 22:56

Waar bieden jullie met name aan/ via welke platformen.
Heb het idee dat de pony's naar het buitenland veel beter gaan.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 23:10

Buitenland is inderdaad een hele andere markt, even veulentje uit duitsland kopen was even een ander bedrag dan veulens hier :+ maar als je wat wilt dan moet je wat he....

Met verkopen geen ervaring, dat kan ik niet zo goed. Ligt gelukkig ook de ambitie niet, dan maar wat minder vaak een veulentje.

Ik denk ook echt dat we hier in Nederland onhandig zijn in markt kweken door zo te hyperfocussen op gebruiksdoel kinderen.
Ik vind echt dat in heel veel kringen ponys worden afgedaan als (even heel gechargeerd) kinderspeelgoed. Je ziet dat in landen waar ponys ook serieus worden genomen bij de volwassenen dat er ook beter voor betaald wordt voor mijn idee.
Ik zie die shift wel in de basissport, maar ik krijg helemaal de kriebels van hoe vaak je bij hengstenkeuringen/shows en andere fokkerijgerelateerde dingen vaak alleen maar hoort dat er zo leuk een kindje mee weg kan rijden. Jaren terug ging ik naar het verrichtigsonderzoek van het NRPS om Davinci van Marjolein te bekijken en ik schrok me rot over de afgunst op de tribune omdat een pony dan werd voorgesteld door een volwassene. Ik vond dat echt dusdanig ongemakkelijk dat ik eigenlijk heel snel weer ben afgedropen.

Ik denk dat brave, eerlijke pony's fokken belangrijk is. Maar ze kunnen naast kinderpony nog zo veel meer zijn.

marjolein88

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 23:30

oh echt ? dat heb ik nooit mee gekregen? en helaas heb ik je toen ook niet gezien/gesproken !
De afgunst merk ik helaas wel heel veel (nu nog steeds) , dat vind ik echt heel jammer... want ik bedoel, het komt zeker niet aanwaaien en werk er harstikke hard voor !

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 07:32

Ik vraag me dan af, waarom? Het is toch superleuk dat iemand zo de pony voor elkaar heeft?!
Nu ik er over nadenk, ik heb ook wel eens gehoord op een wedstrijd “daar zou menig ponykindje blij mee zijn, met zo’n pony”. Vast, maar ík heb har gekocht en opgeleid, en ik ben al heel lang 18 dus moet bij de paarden starten.
Misschien was dat er ook wel een :+

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 07:39

Ik denk dat jonge kinderen niet in staat zijn om een groene pony netjes op te leiden (je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen). Ik vind het dus helemaal prima dat volwassenen dat doen. Ik vind wel dat een pony het karakter moet hebben dat kinderen er mee kunnen rijden.

In België zijn ze bezig om te kijken of ze volwassenen ook kunnen toelaten op pony's en dat dan onder dezelfde regel als in Duitsland (onder de 60kg).
Zou een hele vooruitgang zijn :j

Mijn dochter is nu 3 maar moest zij ooit willen pony rijden zal ik ook eerst een tijdje er zelf op gaan. Wie kan er in deze tijd een knappe kant en klare pony in de D maat kopen die dan ook nog een beetje mee kan? Buiten als je Euromillions gewonnen hebt natuurlijk :+ Dat is ook meteen de reden dat ik op zoek ben naar een leuk veulen/leuke fokmerrie :j
Laatst bijgewerkt door Umeo op 31-03-23 07:45, in het totaal 1 keer bewerkt