Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Verwachte stokmaat

 
Profiel   

Hallo,

Wij hebben vorig jaar in april een veulen gekregen bij onze merrie. We wisten niet dat ze dragend was.

Mama is een mini tinker van 1.25m waarvan we denken dat er ook wat welsh in zit. Bodhi is een stuk steviger en lijkt dus dat de papa een zwaarder type tinker was (merrie komt van engeland)

Ondanks dat ik ontzettend veel van Bodhi hou zit ik er wel een beetje mee. Ik denk namelijk dat hij niet groot genoeg zal worden voor mij (1.75m) om op te rijden maar verkopen lijkt ook lastig als de moeder vrij klein is en stokmaat verwachting eigenlijk totaal gissen lijkt.

Daarom dacht ik, hier eens vragen naar ervaringen.
Bodhi is nu met dik een jaar bijna net zo groot als zijn moeder.
Zal hij haar voorbij gaan of net zo groot blijven??

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 19:30 



 
Profiel   

Touwtjes methode al eens geprobeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 19:59 



 
Profiel   

Ja dan zou hij niet veel groter worden dan nu hahaha.. maar dat kan ik me haast niet voorstellen. Tinker schijnen ook laatbloeier te zijn wat ik zo lees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:08 



 
Profiel   

In mijn ervaring klopt de touwtjesmethode behoorlijk goed, maar uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk. Wat zou voor jou een acceptabele stokmaat zijn? Want stel hij groeit nog 10 cm en hij wordt 1.35, vind je dat dan groot genoeg? En waar kwam je met de touwtjesmethode op uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:49 



 
Profiel   

Ik zou gokken dat er nog circa 10 cm bij komt als hij nu rond de hoogte van moeder zit. Het is een gok, mijn jaarling (1.23 moeder en 1.46 vader) is nu iets groter dan moeder en mijn verwachting is dat die tussen de 1.30 - 1.35 uitkomt.
De groeicurve berekening zegt 1.32 - 1.36 dus zit ook redelijk in lijn met mijn verwachtingen.
Haar halfzus uit een kleine vader is alleen met 2 jaar al gestopt met groeien, die had een verwachting van 1.22 - 1.25 volgens de groeicurve en is uiteindelijk blijven hangen op 1.20.

Dit is moeder (vos) en dochter (palomino) naast elkaar, ze is momenteel erg overbouwd dus het verschil ziet er zo groter uit dan het schoft aan schoft is.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 08:03 



 
Profiel   

Ik vind nog 10cm erbij ook realistisch. Dat Tinkers laatbloeiers zijn, komt vooral door tekorten bij import paarden. Bij de Nederlandse geborenen valt dat best mee, zeker qua hoogte. Het is meer de breedte waarin ze nog lang verder gaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 08:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen