Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marijkeeee
Berichten: 6297
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:19

Wat leuk Eilander dat je haar terug kon kopen! Mooi weer 1 van je eigen fok lijn.
Gefeliciteerd met de verkoop van de Quabri

Nee nog geen veulen. Zou mij niets verbazen als het nog een week duurt.

Oehlala
Berichten: 4312
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:31

Met Quabri krijg je denk ik ook wel meer bot, weet niet of je die nog een keer zou overwegen?
Of een Kannan?

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:13

Ik zie idd quabri's met bot. Die van ons was alles behalve bot :+
Kreeg toevallig laatst berichtje dat het goed met hem gaat. Liep al braaf rond, maar was niet al te groot. En ik dacht als veulen dat hij maat zat had -O-

Afbeelding

Oehlala
Berichten: 4312
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:45

Quabri is natuurlijk een kannan, lekker wakker van mij :')
Mijn Quabri heeft best veel bot, maar ook niet te groot idd.

eilander

Berichten: 3236
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:55

Onze Quabri was gemiddeld. Hard beenwerk en n stokmaat van 1.73m

Marijkeeee
Berichten: 6297
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 19:24

Die ik ken was niet al te groot en ook niet al te lief. Stond geregeld op de achterbenen wanneer ze het er niet mee eens was. Kon wel heel fijn bewegen. Springen vond ik niet heel bijzonder

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 23:39

Vraag, wat geeft Carrera Vdl? Zelf had ik er een fantastische 4 jarige van maar het noodlot besliste er anders over. Zou er graag terug mee dekken maar met een andere stam. Dus wil graag weten wat hij algemeen geeft want mijn visie is gekleurd. Dank bij voorbaat voor de input.

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:51

merelhof schreef:
Vraag, wat geeft Carrera Vdl? Zelf had ik er een fantastische 4 jarige van maar het noodlot besliste er anders over. Zou er graag terug mee dekken maar met een andere stam. Dus wil graag weten wat hij algemeen geeft want mijn visie is gekleurd. Dank bij voorbaat voor de input.


Mijn persoonlijke mening over carrera is dat je scherpe paarden krijgt die naar mijn mening goed kunnen springen! Snelle reflexen. Maar in type strooit ie wel wat. Hij kan geregeld een plat kruis fokken met een rib te lang. Maar kan ze ook klein(er) en bloederig geven

Wij hebben ooit een carrera veulen gekocht en verkocht als 3 jarige. Kon wel goed vrijspringen, maar wel bemerking op de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Marijkeeee
Berichten: 6297
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 11:42

Over het algemeen zijn het wel echte sportpaarden de Carrera’s. In het begin van zijn sport carrière kwam ik hem geregeld tegen op concours. Zag eruit als een fijn te rijden paard en eerst meer een sportpaard dan fok hengst maar dat ik later helemaal goedgekomen in de fokkerij. Het platte kruis heeft hij zelf ook dat geeft hij inderdaad wel geregeld door.

Fokker321
Berichten: 502
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:07

Ik vind een plat kruis geen nadeel. Integendeel. Dat liever dan een (te) rond kontje.

@Revali: op de veulenfoto zou ik hem groter en langgelijnder geschat hebben dan dat ie is geworden als 3jarige. Ofja, vooral hoogbeniger denk ik.

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 15:27

Fokker: Ja alsof ze iets kort voorbeen heeft!

Ik vind plat kruis ook zeker geen nadeel. Denk juist dat die paarden meer kracht hebben. Maar ik vind het niet mooi :=

Bij wat voor merries past Akarad Hero? En hoe lijken de nakomelingen in maat?

Iorrr

Berichten: 4042
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 16:19

Revali schreef:
Fokker: Ja alsof ze iets kort voorbeen heeft!

Ik vind plat kruis ook zeker geen nadeel. Denk juist dat die paarden meer kracht hebben. Maar ik vind het niet mooi :=

Bij wat voor merries past Akarad Hero? En hoe lijken de nakomelingen in maat?


Ik vond onze beiden heel goed gelukt. Groot dat ook. Je moet wel van wit eraan houden wat dat gaf ie royaal mee. Een van de twee is een zilver bruine, wel gaaf. Hoe ze springen moet ik nog zien, zijn 1 nu.

De chopano los laten springen: daar werd ik wel blij van! Benieuwd hoe ze zich verder ontwikkeld.

Afbeelding

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:10

Ik kom weer even binnenvallen :) lees af en toe wel mee maar heb weinig tijd om uitgebreid te reageren.

Heeft er iemand ervaring met zucht op/rondom het uier, 3 maanden voor uitgerekende datum?

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 18:28

Bedankt voor de inzichten rond Carrera, kan ik weer verder mee :) Mijn verloren merrie zat in het bloedige snelle type met veel kwaliteit. Hoor dat wel wat terugkomen. Dat plattere kruis had ze ook wel wat maar dat is misschien eerder een voor als een nadeel in springsport. Recent nog ergens in een podcast over gehoord. Denk de 2 man en een paardenkop aflevering met Harrie Theeuwes.

Fokker321
Berichten: 502
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:02

merelhof schreef:
Bedankt voor de inzichten rond Carrera, kan ik weer verder mee :) Mijn verloren merrie zat in het bloedige snelle type met veel kwaliteit. Hoor dat wel wat terugkomen. Dat plattere kruis had ze ook wel wat maar dat is misschien eerder een voor als een nadeel in springsport. Recent nog ergens in een podcast over gehoord. Denk de 2 man en een paardenkop aflevering met Harrie Theeuwes.


Uit welke merrie kwam jouw Carrera?
Klinkt wel goed !

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 07:16

Lekker beest lorrr!

Uit wat voor type merries kwamen de akarads?

Kim: ja wel eens gehad. Trok ook wel weer weg

Iorrr

Berichten: 4042
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 19:59

Revali schreef:
Lekker beest lorrr!

Uit wat voor type merries kwamen de akarads?

Kim: ja wel eens gehad. Trok ook wel weer weg


Beide merries missen wat lengte en zijn niet zo groot… (moeder van die van hengst van l obke)

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 19:20

Meelezer meldt zich weer. Ik heb een 5 jarige poker de mariposa. Hij is mij te scherp (ik word oud, vroeger vond ik dat leuk), dus wil hem eigenlijk wel verkopen. Maar het is geen amateurpaard gezien zijn scherpte. Hoe kan ik dat het beste aanpakken denken jullie?

besita
Berichten: 6801
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:13

Je hebt pb

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:17

Dank je! Ik app je :)

Marijkeeee
Berichten: 6297
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:12

Pff morgen 3 weken over tijd.. heb nog niet het idee dat het binnenkort komt. De draagmerrie laat ik morgen open zetten die is 10 mei uitgerekend maar die verandert al een beetje. Wie weet gaan ze het straks wel tegelijk doen. Zijn we af van de gebroken nachten. Oké ik niet vanwege mijn kleine meid :P maar daar zit al redelijk een ritme in.

Jumper1980
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:04

Ik ben op zoek naar een jonge hengst 5 of 6 om mijn merrie mee te dekken.
Heb de hengsten competitie gevolgd en ben van de vdl hengsten wel gecharmeerd. Ook dutch diarado viel me op, welke jonge hengsten gebruiken jullie?

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:31

Marijkeeee schreef:
Pff morgen 3 weken over tijd.. heb nog niet het idee dat het binnenkort komt. De draagmerrie laat ik morgen open zetten die is 10 mei uitgerekend maar die verandert al een beetje. Wie weet gaan ze het straks wel tegelijk doen. Zijn we af van de gebroken nachten. Oké ik niet vanwege mijn kleine meid :P maar daar zit al redelijk een ritme in.



Pfff die van ons was ook 3 weken over tijd. Maar als het er dan nog niet eens op lijkt...frustrerend -O-
Gaat het goed met de kleine meid?

Marijkeeee
Berichten: 6297
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 12:48

Misschien omdat het de eerste is voor deze merrie dat ze daarom niet zoveel uiers heeft?? Terwijl ik mij dat niet kan herinneren van andere merries. Maar idd frustrerend dit! Als het volgende week er nog niet is mag de DA langskomen.

Gaat goed met de kleine meid :) ze begint nu duidelijk goed te groeien en te veranderen. Lijkt erop dat ze de typische rode Rosier wangen krijgt :D en een bolle toet :P

eilander

Berichten: 3236
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 14:21

Uit welke merrie komt jouw Chopano Iorr?
Ziet er goed uit.
Chique beestje hoor.

Wat vervelend al die merries die zoveel overdragen.
Hier eergisteren een mooi merrieveulen.
Helemaal blij mee.
Ik zal zo proberen een foto te plaatsen.
Sinds ik een apple computer heb snap ik er geen zak meer van.