Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 436 van de 438 [ 10943 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 433, 434, 435, 436, 437, 438  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Profiel   

Ach wat verschrikkelijk. Heel veel sterkte toegewenst.
Ik kan me voorstellen dat het extra moeilijk is dat je niet weet waarom ze zo ziek werd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 15:35 

Profiel   

Ja dat knaagt wel. Maar ik weet ook niet wat ik meer had kunnen doen. Als ze zelfs daar er al niet helemaal uit komen en je dan tijd te kort hebt eigenlijk. En ik heb ook altijd gezegd ik wil niet meer te lang leuren met haar, want ze had natuurlijk ook al wat artrose. En ook financieel houdt het een keer op, of moet je grenzen trekken bij wat nog reëel is met 16 jaar. Haar lichaam gaf nu zelf aan dat het klaar was helaas, maar verdrietig is het wel als ze al bijna 12 jaar in bezit is.

Bedankt iedereen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 16:05 

Profiel   

Ach wat verschrikkelijk verdrietig bericht Marjolein. Sterkte met het verlies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 16:34 

Profiel   

Je hebt alles gedaan wat je kon doen. En soms is dat helaas niet genoeg.
Ik heb 2 paarden laten gaan van 14 en 10 jaar oud. Hoe verdrietig ook, het is soms niet anders.
Nogmaals sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 16:40 

Profiel   

Wat verdrietig Marjolein, sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 16:57 

Profiel   

Vreselijk Marjolein... ontzettend veel sterkte met dit verlies :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 18:29 

Profiel   

Marjolein, wat een verdrietig nieuws. je hebt haar de kans gegeven, maar als zelfs de artsen het niet weten en ze geeft zelf op. dan houdt het op.

ik snap wel dat je graag de oorzaak wilt weten, heb je er aan gedacht om de fenway foudation in te schakelen, zij vergoeden soms de autopsie

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 19:59 

Profiel   

Wat een verschrikkelijk verdrietig nieuws Marjolein, heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 23:21 

Profiel   

Wat verdrietig, gecondoleerd! :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-24 11:47 

Profiel   

Bedankt iedereen!

Moner, ik kende dat niet wat jij benoemd. Ik heb verder aangegeven nu eerst geen autopsie oid te willen doen. Maar goed voor een eventuele toekomst om te weten dat er zoiets bestaat.

Ik blijf jullie verhalen nog wel volgen, maar gezien ik op dit moment geen Fries meer heb en alleen nog een kwpn rijdt zal het reageren niet echt zinvol meer zijn.

Eerst weer de spaarrekening vullen en wie weet treffen jullie me over een jaartje wel weer hier. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 14:15 

Profiel   

Wie weet Marjolein! Gelukkig heb je dus nog wel wat te rijden.

Ik heb positief nieuws. Vandaag heb ik voor het eerst op Mir gereden.
https://www.instagram.com/reel/C_3C-hzt ... Y1NWRkNg==

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 16:17 

Profiel   

Ah dat ziet er heel goed uit zeg! Wat leuk!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 16:21 

Profiel   

Begrijpelijk Marjolein! Uiteraard leuk als je tzt hier je zwarte parel komt showen.

Boemel; mooie mijlpaal zeg! Hoe vond je het om haar voor eerst te berijden?

Mooi overzichtje trouwens in de Phryso van de (eventueel) aangewezen hengsten!

Er tekenen zich zo langzaam aan wel hengsten af die mijn nieuwsgierigheid wekken.

Toch ook nog wel veel hengsten met redelijk hoog verwantschap.

Wat is het gemiddelde verwantschap over de gehele populatie momenteel, weet iemand dit? Zag iets uit 2022 17,8%?

Van de 28 uit het overzicht zijn er toch nog 7 met 18,2 of hoger. Maar gelukkig ook veel onder de 17,5. Zelfs eentje van 15,8 (Gjalt)! Die wil ik graag eens in het echt zien.

Las net dat er nu 16 hengsten over zijn, en mogelijk nog enkeling kan instromen.

Zit ook leuk/ mooi minder voor de hand liggend bloed bij, heb wel echt het idee dat er door de jury echt best is gedaan om meer te spreiden.

En dat alle aandacht de afgelopen jaren rondom bloedspreiding en verwantschap echt wel zo zijn effect heeft merk ik hoe ik dan naar zo’n overzicht kijk. Een reus van 1.70, waar dan Norbert x Jasper achter zit met hoog verwantschap, dan komt door alle aandacht de laatste jaren minder enthousiast in mijn beeld, wordt je dan toch door beïnvloed.

Merken jullie dat ook dat al die aandacht die we binnen stamboek schenken, je zienswijze of besluitvorming in de fokkerij verandert?

Hebben jullie ook een “nieuwe hengst” die de aandacht pakt?

Laatst bijgewerkt door SunnyHorse op 13-09-24 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 16:52 

Profiel   

Ik vond het vooral leuk ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 16:53 

Profiel   

boemel schreef
Ik vond het vooral leuk ;)

Yes! Fijn hoor, dat je nu met Mirtje op deze manier bezig kunt zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 16:58 

Profiel   

Maar wat zegt verwantschap nou echt? Als je een goede hengst hebt, en hij zit niet meer aan z’n deklimiet (en soms ook dan al ;) ), dan zal hij veel gebruikt gaan worden en dan stijgt de verwantschap. Daarmee krijg je niet perse een ongezonder paard ofzo? Je dekt je hooguit klem als je je Tsjalle x Beart x Norbert merrie nog wil voorzien van een leuke hengst :) .
Maar dan kun je altijd nog kiezen voor Elias (zeg ik als de voorzitter van de Elias fanclub :D ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 16:58 

Profiel   

Elias is een veilige keuze :D

Verwantschap zegt zeker niet alles! Helemaal mee eens, maar het onderwerp is wel nadrukkelijk op de agenda gezet. Op individueel nivea/ N=1 gevallen zegt het waarschijnlijk ook niet zoveel, maar over het grote geheel en de ontwikkelingen binnen de populatie speelt het natuurlijk wel een belangrijke rol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 17:36 

Profiel   

Ik snap niet zo goed waarom verwantschap precies zo hoog staat. Hengsten die goed vererven hebben nu eenmaal veel nakomelingen. Dan moeten ze keuringen minder belangrijk maken ofzo. Of dan moet je alle hengsten een dekbeperking opleggen en misschien geen hengstenkeuringskampioen meer doen, zodat “men” niet achter de kampioen aanloopt…

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:51 

Profiel   

Genetische diversiteit zo hoog mogelijk houden is belangrijk. Alleen laagverwant fokken is dan niet genoeg. Je moet veel veulens fokken en daarbij zoveel mogelijk dieren inzetten, zowel aan hengsten als merrie kant. Niet alleen ster of hoger merries of inderdaad alleen enkele zeer populaire hengsten. We horen natuurlijk ook steeds meer geluiden dat er mogelijk dek- limiet ingezet gaat worden. Voor de populatie lijkt me dat goed. Voor mij persoonlijk als fokker irritant omdat ik in mijn keuze beperkt ga worden.
En ik vraag me af welk effect het gaat hebben met de deklimieten; stel dat een populaire hengst maar 80 mag, terwijl er wel 160 geïnteresseerd zijn. Zou de hengstenhouder dan ook invloed krijgen welke fokker/ merries 1 van de 80 dekkingen “gegund” wordt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 19:55 

Profiel   

Je hebt dan groot kans dat alleen dan de “beste merries” met zo’n hengst mogen dekken. Dus dan ga je alweer met de stamboek/veulenboek merrie achter het net vissen…
Dus ja…

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 20:32 

Profiel   

Wie weet Marjolein, maar soms mee kletsen is ook wel leuk toch? Gelukkig heb je nog een paard om te rijden en die voor afleiding kan zorgen!

Ik had een stukje getypt over verwantschap, maar stond er uiteindelijk zo vaag. Ik zal dit weekend proberen het we wat beter te verwoorden :+

Hier hoop ik over een maandje weer een beetje te mogen rijden. Zin in! Binnenkort ook veulen afspenen, kan de Bikkel merrie dan evt ook weer opgepakt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 21:18 

Profiel   

Wat betreft het verwantschap nog even getwijfeld qua hengstkeuze.
De combi met Kees zou een inteelt van 0% hebben maar nog wel een vrij hoog verwantschap van 18,2%. Uiteindelijk de keuze gemaakt voor Arent, en gelukkig in 1x drachtig.

Alhoewel ze vanuit de Nieuwe heuvel ze wel adviseerde om over te switchen naar Kees mocht het niet pakken, aangezien Kees zelfs een 'houten paal nog drachtig kreeg' :')

Wat doen jullie met de veulens?
Ik had gehoopt op een merrieveulen om aan te houden, maar nu het een hengst is staat hij te koop. Ondanks dat het mooi veulen is met een leuk volpapier geen animo.
Misschien adverteer ik verkeerd, of is de markt gewoon wat minder op het moment?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 21:48 

Profiel   

Onze kijk op onze fokkerij is niet veranderd door de aandacht voor verwantschap. En eerlijk? Wij kiezen een hengst die bij de merrie past en iets kan verbeteren. Als daarbij een 18% uit komt dan is dat zo. Wij zoeken toch ook kwaliteit en hebben duurzame paarden. Nooit ziek en niet meer de jongste. Ook nooit problemen gehad in de 20 jaar fokkerij.
Ik begrijp dat het stamboek iets wil doen maar als wij als fokker beperkt worden in het kiezen van een hengst omdat hij door een deklimiet al vol zit, dan dekken we dat jaar maar niet. Je hoort zoveel verhalen over minder fijne karakters bij de laag verwante of het zijn paarden die kwaliteit missen. Daarbij is het niet zeker dat ze gezonder zijn. Dus wij laten ze lekker staan :+

De jury zal het lastig hebben vermoed ik. Ze krijgen de opdracht om zo breed mogelijk te keuren en het liefst van iedere hengst een goedgekeurde nakomeling. Maar tja, de fokkerij raad schiet niet echt op met een definitief plan. Daarmee sturen de de jury wel het bos in.
Als ik bij ons in de omgeving zie hoeveel mensen voor een bepaalde laag verwante hengst zijn gegaan terwijl je met weinig kennis al kan zien/weten dat dat niets aan de merrie gaat verbeteren dan vraag ik mij af of dit de juiste weg is. Want je wint er alleen een lager percentage mee maar je levert in op kwaliteit en karakter. Daarbij wordt de hengst op die manier ook minder laagverwant. Ik vermoed dat die hengsten uiteindelijk veel minder gaan dekken omdat mensen teleurgesteld van de keuring thuis zullen komen bijvoorbeeld. Maar dat is natuurlijk een gedachte wat je over enkele jaren pas kan zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 22:09 

Profiel   

Marjolein je hebt altijd het beste voor Caro gedaan, ik had je zo het veulen gegund. Wie weet komt er weer eens wat op jou pad, het is geen goedkope hobby.

Fijn dat je in elk geval wat te rijden hebt heb je toch nog wat afleiding. En wat mij betreft blijf je lekker meepraten, je bent nogsteeds een Friezen fan.

Boemel wat goed zeg van mirtje, hopelijk gaat ze je positief verassen onder het zadel en krijgen jullie een echte klik.

Nou ik heb de nieuwe hengsten niet gevolgt, ben wel altijd benieuwd naar de laagverwante hengsten, maar mij moet een paard aanspreken. Als hij dat niet doet, komt er gewoon een kruis doorheen.
Zou het jammer vinden als er limieten komen, want dan kom ik met mijn 'simpele' 3e premie merrie die niks presteren kan vanwege blessure nooit in aanmerking voor zo'n hengstenhouder.

Bubblee jaloers, hier helaas de merrie niet drachtig gekregen van Arent dit jaar. Vorig jaar wel, maar had met 299 dagen een dood veulen in het land :'(

Heb je geen connecties met het buitenland? De inseminator die bij ons komt van De Nieuwe Heuvel koopt vaak veulens op, als je wilt kan ik zijn gegeven naar je sturen.

Zo even poosje niets laten horen, zat er beetje doorheen privé en op paardengebied.

Maan nog niet drachtig gekregen, maar mocht nog wel een keer insemineren, dus vandaag wordt ze geinsemineerd, we hebben de ruimte wel en winterdags hebben ze hier ook genoeg vrijheid.

Wel moeten switchen van hengst, had nu na arent, Faust gebruikt, maar daar hadden ze vandaag niet de mogelijkheid tot dekken. Het wordt nu Auwert, was 3e keus vanwege inteelt en verwantschap (had het liever beetje lager gezien). Maar eerlijk, dat interesseert me momenteel niet zoveel. Wil gewoon een gezond veulen met een hengst die mij aanspreekt.

Dus we gaan weer duimen.

Hiske ben ik weer aan het oppakken, wat een gouden dier is dat toch. Zij is ook gust gebleven, dus hopelijk krijg ik haar weer een beetje meer in sportmodel.

Haar eigenaar heeft een naar ongeluk gehad en mag voorlopig niet het ziekenhuis uit, dus misschien verhuist ze deze winter naar een stal vlakbij met binnenbak. Dat zou ook wel helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-24 13:30 

Profiel   

Dames ik lees meer hoor geen verstand van fokken en inteelt enz. De mannen doen het goed en we rijden lekker rond.

Marjolein blijf je gezellig kletsen dat je geen fries hebt is wat mij betreft toch geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 20:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 436 van de 438 [ 10943 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 433, 434, 435, 436, 437, 438  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen