Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9916
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:32

Elisa2 schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Als die prof ze in drie maanden Z2 klaar krijgt hebben ze talent en redelijk meewerkend karakter. En als ze het halen met zo snel opbouwen zal het met de blessure gevoeligheid ook wel mee vallen.


In drie maanden krijgt geen enkele prof een paard van 0 naar Z2.

Wel kunnen ze in 3 maanden een paard met een goede basis die L/M niveau loopt wel t/m Z1 trainen/ starten. Maar voor goede wissels is wel wat langer de tijd nodig. En natuurlijk gebeurt dat. Goede business en gaat een stuk sneller.

Je hebt geen goede wissels nodig om een WP in het Z2 te halen… als je maar genoeg hebt om te compenseren

lieke2
Berichten: 2136
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:35

996981 schreef:
Elisa2 schreef:

Je hebt geen goede wissels nodig om een WP in het Z2 te halen… als je maar genoeg hebt om te compenseren


Dit idd, en weten waar je start en zelf ook al wat naam hebben goed te kunnen sturen. Scheelt echt heel veel :j

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:28

Het is gelukkig al een paar keer genoemd maar moeten we niet veel meer kijken naar de eerste jaren van onze paarden. De opfok, stress van veel guppies bij elkaar op een kleine ruimte, en stallen met alleen een zachte ondergrond. Ik heb tweeënhalf jaar geleden een hengstveulen gekocht die zeker in de categorie rillerig viel. Na een slechte ervaring in de opfok, heb ik hem 6 weken later opgehaald en besloten om hem aan huis op te voeden. Met een shet hengst aan huis is hij uitgegroeid tot een droompaard. We doen het minimale. Hoogstens een stapje achteruit, meelopen aan een touwtje en borstelen. Toen hij uit de opfok kwam viel mij op dat zijn hals zo kort was geworden. Gelukkig werd dat snel beter. Toen heb ik mij wel afgevraagd of er een verband kan zijn nu zoveel paarden die kissing spines hebben.. is het mogelijk dat dit komt door stress in hun jeugd. Als we onze dieren willen laten opgroeien in een situatie waarin de mens alleen in beeld komt voor een wormenspuit, hoefsmid of enting vind ik het niet zo gek dat onze 3 jarige terug deinsen voor contact

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:02

ikke schreef:
Elisa2 schreef:
Denk ook niet dat ze heel blijven als ze al zo jong belast gaan worden..

Een 3.5 jarige bij een prof kan na 2 jaar wel Z2 niveau lopen. Maar 3 maanden... 8)7

Welnee, daar lijden ze niks van. Je kunt meer trainen dan alleen door erop te zitten.

Ik ken diverse voorbeelden van paarden die nooit ingereden zijn maar waar ik jou zonder meer mee weg durf te sturen.
Maar die paarden gingen als veulen al mee als handpaard. Droegen op trektocht de slaapzak (vriendin van me was daar heel consequent in) of werden op andere manieren al heel jong betrokken bij alles wat we met paarden doen. De meeste van die paarden zijn nooit ingereden; daar is men op gestapt en mee weg gereden alsof het altijd al zo was.

Maar ja, hee, wie neemt daar de tijd voor? Niet degenen met commerciële belangen, die moeten betalen voor de uren die erin gestoken worden......


Je beseft dat dit nogal een aanname is?

Heb er genoeg zadelmak gemaakt die een prima veulen abc hadden gehad.Op sommigen was het inderdaad opstappen en wegrijden. Wil niet zeggen dat ze later niet nog weleens wat uitproberen. Jonge paarden blijven jonge paarden..

Van L naar Z in een paar maanden is trouwens wat anders dan van niks naar Z in 3 maanden he..

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:05

Missvk schreef:
Het is gelukkig al een paar keer genoemd maar moeten we niet veel meer kijken naar de eerste jaren van onze paarden. De opfok, stress van veel guppies bij elkaar op een kleine ruimte, en stallen met alleen een zachte ondergrond. Ik heb tweeënhalf jaar geleden een hengstveulen gekocht die zeker in de categorie rillerig viel. Na een slechte ervaring in de opfok, heb ik hem 6 weken later opgehaald en besloten om hem aan huis op te voeden. Met een shet hengst aan huis is hij uitgegroeid tot een droompaard. We doen het minimale. Hoogstens een stapje achteruit, meelopen aan een touwtje en borstelen. Toen hij uit de opfok kwam viel mij op dat zijn hals zo kort was geworden. Gelukkig werd dat snel beter. Toen heb ik mij wel afgevraagd of er een verband kan zijn nu zoveel paarden die kissing spines hebben.. is het mogelijk dat dit komt door stress in hun jeugd. Als we onze dieren willen laten opgroeien in een situatie waarin de mens alleen in beeld komt voor een wormenspuit, hoefsmid of enting vind ik het niet zo gek dat onze 3 jarige terug deinsen voor contact


Wie zegt dat driejarigen terug deinsen voor contact? De meeste veulens krijgen gewoon een fijn veulen abc opvoeding voordat ze de opfok in gaan. Dat is belangrijk. KS staat los van stress..
Het is uiteraard wel belangrijk om een goede opfokplek te kiezen met voldoende ruimte.

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:17

Missvk schreef:
Het is gelukkig al een paar keer genoemd maar moeten we niet veel meer kijken naar de eerste jaren van onze paarden. De opfok, stress van veel guppies bij elkaar op een kleine ruimte, en stallen met alleen een zachte ondergrond. Ik heb tweeënhalf jaar geleden een hengstveulen gekocht die zeker in de categorie rillerig viel. Na een slechte ervaring in de opfok, heb ik hem 6 weken later opgehaald en besloten om hem aan huis op te voeden. Met een shet hengst aan huis is hij uitgegroeid tot een droompaard. We doen het minimale. Hoogstens een stapje achteruit, meelopen aan een touwtje en borstelen. Toen hij uit de opfok kwam viel mij op dat zijn hals zo kort was geworden. Gelukkig werd dat snel beter. Toen heb ik mij wel afgevraagd of er een verband kan zijn nu zoveel paarden die kissing spines hebben.. is het mogelijk dat dit komt door stress in hun jeugd. Als we onze dieren willen laten opgroeien in een situatie waarin de mens alleen in beeld komt voor een wormenspuit, hoefsmid of enting vind ik het niet zo gek dat onze 3 jarige terug deinsen voor contact


Ik zie dus juist vaker 'vervelende' dieren die thuis opgegroeid zijn, wat niet passend is voor een jong dier. Te kleine ruimte, of geen speelkameraadje. En vooral wanneer er heel veel mee gedaan wordt, allerlei trainingen, les en noem maar op.
Juist die te kleine ruimte zie ik vaker thuis of op pensionstalling ipv in de opfok.

Nu zijn er ook zat opfokbedrijven waar ik geen jong dier heen zou brengen, maar ook genoeg waar ze het in mijn ogen beter hebben als op stalling of thuis in mijn ogen. Met genoeg ruimte, speelkameraadjes en opvoeders. Nu ben ik ook voorstander van een kudde ipv maar 2 dieren bij elkaar. In de ideale wereld al als veulen nog bij moeder staat. Meerdere merries met veulens bij elkaar.

Ik vraag me af hoe een opfok de bouw beïnvloed? In de mate dat hals korter of langer wordt? Lijkt mij eerder groei dan schuld van de opfok.

Lithya

Berichten: 2534
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:02

Kissing spines is zelfs erfelijk en staat dan volledig los van huisvesting.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:09

Ik vrees dat er veel mensen zijn die denken dat ze kunnen rijden..

Het in weze niet aan de foklijn ligt maar aan verkeerde combinaties.
Er wordt gefokt voor de “ top “ dan moet je geen ingedutte goedzak hebben.
Paarden met karakter en pit hebben een kundig ruiter nodig.

Zolang iedereen van zichzelf overtuigd is dat te zijn gaat het mis, ligt het aan de “ knol” of de fokkerij.

denisesilver

Berichten: 2992
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:51

Waarom wordt er zo gefokt op het hoogst haalbare, grootst bewegende, etc. terwijl het overgrote deel van de Nederlandse ruiters gewoon leuk rond willen toeren in de basissport en een keertje een buitenrit wil maken of over de balkjes gaan? Of is dat advocaat van de duivel spelen?

Edit: zijn er überhaupt nog stamboeken voor warmbloedpaarden die selecteren op dat gebruikspaard, of richt elk stamboek zich op de gp?

pol013

Berichten: 9022
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:58

denisesilver schreef:
Waarom wordt er zo gefokt op het hoogst haalbare, grootst bewegende, etc. terwijl het overgrote deel van de Nederlandse ruiters gewoon leuk rond willen toeren in de basissport en een keertje een buitenrit wil maken of over de balkjes gaan? Of is dat advocaat van de duivel spelen?

Edit: zijn er überhaupt nog stamboeken voor warmbloedpaarden die selecteren op dat gebruikspaard, of richt elk stamboek zich op de gp?


daar is toch genoeg voor te krijgen?
Alleen al in de springrichting kom je zo massaal paarden tegen. Laat staan als je breder gaat kijken dan de traditionele warmbloedstamboeken.

kijk voor de gein eens waar ze bijvoorbeeld in engeland op rondrijden. Daar zie je bij een hunt ook volop kleinere en zwaardere paarden voorbij komen.

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:19

denisesilver schreef:
Waarom wordt er zo gefokt op het hoogst haalbare, grootst bewegende, etc. terwijl het overgrote deel van de Nederlandse ruiters gewoon leuk rond willen toeren in de basissport en een keertje een buitenrit wil maken of over de balkjes gaan? Of is dat advocaat van de duivel spelen?

Edit: zijn er überhaupt nog stamboeken voor warmbloedpaarden die selecteren op dat gebruikspaard, of richt elk stamboek zich op de gp?



Omdat dat geld oplevert en de rest niet..paarden met een super karakter die simpel bewegen daar halen veel mensen hun neus voor op en willen ze al zeker niet voor betalen.

De Geldersen worden speciaal gefokt voor mensen die dit doel hebben. Echter willen de meesten met dit doel wel die goedbewegende topper hebben..vaak om te compenseren wat ze er zelf niet uit/aan kunnen rijden. :+

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:22

Veel van die veulens zijn helemaal niet het grootst bewegend enzovoorts, maar fokken wil je toch altijd verbeteren en niet alleen vermeerderen. Bouw verbeteren kan je alleen maar voorstander van zijn toch? Want je wilt ook paarden die heel gehouden kunnen worden door de amateurs/recreatie ruiters.

Er zijn echt warmbloed paarden die niet het hoogst haalbare gefokt zijn en gewoon geschikt zijn voor deze mensen, zolang zij zelf eerlijk naar zichzelf kijken. En dus meestal niet een jong net zadelmak paard als 1e paard of wanneer je erg onzeker bent of geen zin/geld hebt voor begeleiding. Maar daar zie ik het vaker mis gaan dan bij het serieuzere fokken.

denisesilver

Berichten: 2992
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:26

Polo, bedoel je dat er genoeg stamboeken zijn die op het gebruikspaard zijn ingericht of dat er genoeg gebruikspaarden in omloop zijn?

Qua stamboeken heb ik er geen gevonden welke zich richten op gewone warmbloedpaarden. Ik dacht dat het NRPS altijd die insteek had, maar ook dat stamboek richt zich op het fokken van gp paarden als ik het fokbeleid moet geloven. Wat mij betreft komt de richting Gelders paard bij het KWPN het dichts in de buurt, maar buiten dat deze dieren in een bepaald type horen te staan, is er ook wel wat te zeggen over het meebetalen/bekostigen van de spring- en dressuurpaarden richtingen.

En als je eens meeleest in de topics hier op bokt schijnt het toch behoorlijk moeizaam te zijn een leuk (dressuur)paard te vinden, tegen fatsoenlijke prijs met een goed karakter erop.

Edit: Elisa, als ik zie wat voor bedragen er voor een simpele worden gevraagd, dan lijkt me dat dat wel meevalt. Daarnaast als een dergelijk stamboek zou bestaan, waar de fokkers de opsmuk zoals bij het KWPN (als voorbeeld) wordt bespaard, dan zouden de kosten voor de fokker al een eind dalen, niet? De Gelderse en springhengsten zijn, op een enkeling na, ook niet zo bizar hoog geprijsd als jong paard als de dressuurhengsten die met alleen een doorverwijzing € 1.250 per rietje binnenharken.

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:32

Deze stamboeken bestaan..KGPS bijvoorbeeld, AES.

Maar je vergeet denk ik dat ook al zijn de dekkosten minder..een simpele net zoveel kost als een betere qua opfok. Als er dan ook nog geinvesteerd is in een goede basistraining dan levert een simpele..hoe braaf ook nog altijd minder op. En van fokken worden de meeste mensen al niet bepaald rijk. Het is een liefhebberij.

Vergeet ook niet dat de gezondheid eisen bij sommige stamboeken niet bepaald streng zijn.

Ik lees vooral mensen die echt ALLES willen, knap paard, rontgenologisch 100% op benen, rug en hals, braaf, goed te rijden, en dan het liefst ook nog een beetje knap en dat allemaal voor zo min mogelijk geld.

denisesilver

Berichten: 2992
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:33

MyWishMax schreef:
Veel van die veulens zijn helemaal niet het grootst bewegend enzovoorts, maar fokken wil je toch altijd verbeteren en niet alleen vermeerderen. Bouw verbeteren kan je alleen maar voorstander van zijn toch? Want je wilt ook paarden die heel gehouden kunnen worden door de amateurs/recreatie ruiters.

Er zijn echt warmbloed paarden die niet het hoogst haalbare gefokt zijn en gewoon geschikt zijn voor deze mensen, zolang zij zelf eerlijk naar zichzelf kijken. En dus meestal niet een jong net zadelmak paard als 1e paard of wanneer je erg onzeker bent of geen zin/geld hebt voor begeleiding. Maar daar zie ik het vaker mis gaan dan bij het serieuzere fokken.

Bouw verbeteren ben ik uiteraard altijd voorstander van, mits daarover na wordt gedacht en niet achter de modeperikelen van de fokkerij aan wordt gehobbeld, maar bij het steeds verbeteren van de bewegingen zie ik toch vaak dat er gezocht wordt naar een paard dat het voorbeen gebruik grijpender maakt, meer knie, meer alles. Mijns inziens moet een paard toch gewoon heel te houden zijn door een amateur. Anders kan je niet spreken van gezonde fokkerij, wat mij betreft.

Eens met je tweede deel, al vind ik persoonlijk dat er soms te betuttelend wordt gedaan over het doorrijden van jonge paarden. Een goede instructeur op de grond brengt je heel ver, is mijn ervaring. Maar dan moet men wel willen investeren daarin en niet in de duurste garderobe :+

Edit: thanks, Elisa, ik zal me eens inlezen in die stamboeken.

absque_dubio

Berichten: 7876
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:43

Het dekgeld is natuurlijk maar één ding. Dekgeld van 1000,- of 2000-3000,- scheelt maar een stukje. Echter de vee arts kosten, onderhoud van de merrie, daarna opfok van het veulen, het beleren. Die kosten zijn allemaal hetzelfde. Dus een hengst gebruiken van bijv 1000,- en een ‘simpele basispaard’ verkopen. Of wél voor een ‘sportpaard’ gaan met bijbehorende beweging. Eind van de rit blijft het financieel interessanter om wel dat ‘sportpaard’ te fokken.
Elisa2 gaf dit al aan. Ik snap ook niet waarom mensen dit niet snappen. Zolang er voor fijne recreatie/basis paarden weinig betaald wil worden, is het voor de fokker niet interessant om deze te fokken.
En ja natuurlijk blijft fokken liefhebberij. Maar om bewust te fokken voor een paard in de onderkant van de financiële markt, dat doet toch niemand? :o

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:47

Ik wil toch even reageren in dit topic.

Ik ben het er mee eens dat er met steeds meer 'bloed' wordt gefokt en dat de paarden daar door de jaren heen sensibeler zijn geworden. Maar ik vind ook dat juist de ruiters veranderd zijn. Heel veel wedstrijdruiters durven hun paard niet meer in de wei te zetten, bang voor blessures. Ook gaat het gros niet meer een buitenrit maken met zijn/haar wedstrijdpaard, laat staan onder de man naar de manege.

Hierdoor creëer je toch zelf paarden die niks gewend zijn? En ook van bosritjes, rondje langs de straat worden die paardenbenen alleen maar sterker.

Ook wat betreft paarden zelf inrijden. Wij houden onze veulens thuis in de opfok en komen hierdoor dagelijks in de hand. Het inrijden is daardoor een fluitje van een cent. Het vertrouwen is er al.

Wij nemen ze ook mee naar de bossen en 's avonds over straat mee naar de manege. De eerste paar keer met een braaf paard erbij of begeleiding ernaast, maar we krijgen nog steeds alles braaf hoor.

Fly_high

Berichten: 3325
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 16:45

denisesilver schreef:
En als je eens meeleest in de topics hier op bokt schijnt het toch behoorlijk moeizaam te zijn een leuk (dressuur)paard te vinden, tegen fatsoenlijke prijs met een goed karakter erop.


Maar waarom zou iemand als doel moeten hebben om paarden waar veel vraag aan is per se goedkoop aan te bieden :?

Fokken om goedkoop te verkopen is sowieso niet de bedoeling van welk stamboek dan ook. Dat simpele paarden met weinig aanleg voor de sport vaak voor relatief weinig weg mogen zegt hooguit iets over de vraag naar zulke dieren - die dus blijkbaar heel laag is tov vraag naar de GP-gefokte types.

Stamboeken zoals AES hebben overigens niets te maken met bewust fokken van leuke recreatiepaarden en alles met wilde kleurtjesfokkerij en vermeerderen van "hengst van de buurman" paarden. Waar zouden we anders alle kromme ezels moeten registreren die niets bij te dragen hebben behalve dubbel verdund of dubbel champagne zijn :=

denisesilver

Berichten: 2992
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:59

Ik doel overigens niet op goedkoop verkopen, eerder op een interessanter kostenplaatje en waardering voor een gewoon paard die wel goed in elkaar steekt en gezond is ipv steeds maar meer en meer willen. Een keer houdt dat meer op.

Recreatieruiters en basissport ruiters moeten onderhand eens gaan snappen dat paardrijden een luxe is en dat ze of concessies moeten doen of meer geld bij moeten leggen. Aan de andere kant vind ik persoonlijk 15-25k voor een veulen bizar veel geld :o

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:10

Vind ik ook hoor, maar ik koop ze ook niet zo duur. Vind het altijd leuker om de waarde te vermeerderen door training/ ontwikkeling e.d.
Maar ik ben dus prima tevreden met een simpel paard die niet perfect is.

Ik denk ook wel dat er verschil zit in de fokdoelen bij verschillende fokkers. Sommigen letten heel erg op karakter. Iedere fokker heeft een eigen visie wat ik altijd erg mooi vind. Alleen soms fokken populaire hengsten moeilijkere karakters door waar ze later pas achter komen. Dat heeft dan meer te maken met achter de jonge populaire hengsten aan te lopen. Ipv af te wachten hoe een hengst doorfokt. Het stamboek zou hier ook nog weleens wat aan kunnen doen dmv deklimieten instellen oid voor jonge hengsten.

Kans is dan alleen weer groot dat hengstenhouders weglopen en ze laten keuren bij andere stamboeken die daar makkelijker in zijn.. want voor hun zijn die jonge populaire hengsten een enorme bron van inkomen.

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:18

denisesilver schreef:
Ik doel overigens niet op goedkoop verkopen, eerder op een interessanter kostenplaatje en waardering voor een gewoon paard die wel goed in elkaar steekt en gezond is ipv steeds maar meer en meer willen. Een keer houdt dat meer op.

Recreatieruiters en basissport ruiters moeten onderhand eens gaan snappen dat paardrijden een luxe is en dat ze of concessies moeten doen of meer geld bij moeten leggen. Aan de andere kant vind ik persoonlijk 15-25k voor een veulen bizar veel geld :o

Gezien de prijzen is dat preken voor eigen parochie.

Je kunt ervan vinden wat je wil maar als de markt het niet betaald, raak je je paard niet kwijt. Waar gaat dat dan mis?

Bijzonder dat als paarden duurder worden, iedereen de mond vol heeft dat als de vraag stijgt zonder meer aanbod dat de prijs stijgt maar nu de markt weer inkakt, is iedereen opvallend stil.....

Want de echt goed en netjes opgeleide paarden zijn nooit goedkoop gewwest, niet voor en niet tijdens corona en die worden ook nu niet goedkoop (hooguit ietsje) maar de markt voor "gewone" paarden is echt niet meer wat ie vorig jaar was......

absque_dubio

Berichten: 7876
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:57

Elisa2 schreef:
Ik denk ook wel dat er verschil zit in de fokdoelen bij verschillende fokkers. Sommigen letten heel erg op karakter. Iedere fokker heeft een eigen visie wat ik altijd erg mooi vind. Alleen soms fokken populaire hengsten moeilijkere karakters door waar ze later pas achter komen. Dat heeft dan meer te maken met achter de jonge populaire hengsten aan te lopen. Ipv af te wachten hoe een hengst doorfokt. Het stamboek zou hier ook nog weleens wat aan kunnen doen dmv deklimieten instellen oid voor jonge hengsten.

Kans is dan alleen weer groot dat hengstenhouders weglopen en ze laten keuren bij andere stamboeken die daar makkelijker in zijn.. want voor hun zijn die jonge populaire hengsten een enorme bron van inkomen.

Als ik kijk naar de (pony)stamboeken waar wij zitten. De meeste hengsten zijn binnen 3 jaar na goedkeuring allang verdwenen. Naar hoe het karakter doorfokt word dus niet gekeken. Ik zie op de hengst/merriekeuring de ‘keuringstoppers’ voorbij komen waar je als ruiter thuis ohz enorm ongelukkig van word. Gelukkig ligt de grens mbt ibop niet hoog dus dat predicaat is evt makkelijk te krijgen voor de merries. En in ‘het moeilijkste geval’ kan je nog voor sportpredicaat = M1 + 10 winst gaan. Daarnaast word er weinig gekeken naar geschiktheid als rijpony. :o
Als dat vanuit het stamboek al zo goed als niet word meegenomen..

denisesilver

Berichten: 2992
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:40

Je herinnert me aan het New Forest verrichtingsonderzoek van een paar jaar terug en een hele ongeschikte ponyhengst. Heb het verder niet gevolgd, maar ik hoop toch ten zeerste dat die niet is goedgekeurd.

Sorry Ikke, ik kan je niet volgen. Vandaag 10 uur achtereen gewerkt. Morgen nog eens een poging.

Moet eerlijk zeggen dat wij altijd prima paarden van rond de 3k hebben gekocht. En alles is linksom of rechtsom bij ons goed terecht gekomen. Maar als je twee paarden hebt gehad die eigenlijk niet verkoopbaar waren geweest, ga je toch anders kijken naar wat je belangrijk vind in de fokkerij.

Ilse_123

Berichten: 3787
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:04

Zijn de huidige (dressuur) paarden echt zo rillerig en sensibel of zijn de huidige dressuurruiters niet wat rillerig en sensibel?

En wat verstaan we onder ‘bloedpaarden’ en ‘hoog/veel bloed’? Werd daar ooit niet mee aangegeven hoeveel volbloed erin zat? Want wat ik zo voorbij zie komen zijn nu juist geïmporteerde volbloeden als recreatie paarden.


Overigens snap ik dat je ze een beetje sensibel wilt hebben voor de dressuur en ik zou als fokker ook gaan voor het fokken van het best haalbare, maar dat lijkt me niet anders dan 20 jaar geleden.

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:27

Nee, met bloed wordt een bepaalde scherpte bedoeld..zoals bijv. Apache had.

Zo kan een 100% volbloed niet bloederig zijn en een paard met met maar 10% volbloed wel echt een bloedpaard zijn.

Voor de hoogste dressuur moeten ze scherp zijn, of scherp te maken zijn (dat laatste is beter). Sommigen worden echter over het randje gefokt, denk aan sommige Jazz afstammelingen, Apache's, Tuschinsksy etc. waardoor ze te ril/ sensibel worden. Daarmee kun je langs de weg en in het bos rijden tot je een ons weegt. Maar dat worden nooit brave gemakkelijke recreatiepaarden en bosritjes met dat soort paarden zijn niet bepaald ontspannen.

Gelukkig zijn er ook genoeg dressuurhengsten die wat coolere karakters en minder bloed geven. Een karakter moet ook bij je passen als ruiter.