Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 13:24

@Elisa, ik heb dus echt het geluk om helemaal niet zo'n wispelturige merrie te hebben, of toch niet door hormonen :+

@Tarzan, ik was aan het denken om mijn DA er mss bij te halen als we verhuisd zijn, zij doet acupunctuur etc., dus mss kan ze ons helpen om Jenara wat te ondersteunen.

@Audesta, Wanneer komen de mini's aan? :) En foto's delen hé, van de veranderingen :D

@Jorinda, Ik heb het inderdaad te lang proberen uitzitten, iedereen keer met de hoop dat er wel plaats ging komen op die stal waar ik graag heen wil :'(

@Century, ah jammer dat hij geen fijn speelkameraadje heeft!

Vandaag wel een heel fijn wandelingetje gaan maken met Jenara, maar de mok is er zeker niet beter op geworden en er is nog rotstraal aan haar voeten bij gekomen. Ik geef deze week mijn opzeg en 1 oktober zijn we zowieso weg.

Ben naar beide plekken geweest ondertussen.

De pensionstal ziet er echt heel fijn uit, mooie ruime, lichte stallen, hele grote droge weides en gewoon echt superfijne accommodatie, grote pistes enz, supermooie wandelmogelijkheden. Eigenlijk voor de ruiter echt een paradijs. Maarr ... de paarden komen in de winter maar 4/7 dagen buiten :'( Het winterseizoen is wel maar van december tot maart ...

De paddock paradise geeft wel 24/7 buiten, maar ligt wel nu al in de blub :'( dus met mok en rotstraal ook niet echt ideaal. Er zijn wel droge plekken, maar als ze dan niet meteen goed in de groep ligt, kan ze daar wss niet bij staan. Vandaag was het nog rustig verkeer en dan rij ik er toch echt wel 25min-30min. op en in de week is die baan echt vaak file...

Eerlijk gezegd ben ik intern echt een beetje in twee gescheurd ... Ik denk dat ik me veel fijner ga voelen en vaker kan gaan bij de pensionstal, maar is dat eerlijk t.o.v. Jenara?

Een stukje van mij denkt, mss moet je het gewoon proberen ... Jenara is een open boek, als ze het vreselijk vindt om op stal te staan, ga je het snel weten en dan kan je altijd nog naar die paddock paradise (daar is zowieso plek voor mij, nu of over 3 maand of over een half jaar maakt niet uit)
Als ik dan zorg dat ik zeker de 3 dagen ga dat ze niet buiten komt voor die 3 maanden, is het misschien wel ok?

Elisa2

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 14:29

Kun je haar er zelf uit doen op de dagen dat ze niet buiten komen? Zoja dan zou ik dat in ieder geval tijdelijk doen totdat de mok genezen is. En dan kun je altijd zien hoe het gaat/ bevalt.

Ik dacht ook dat de mijne niet zo,n last had van merrie gedrag. Ik moet ff uitvogelen of dit eenmalig was of dat er een patroon in zit.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 15:35

Elisa2 schreef:
Kun je haar er zelf uit doen op de dagen dat ze niet buiten komen? Zoja dan zou ik dat in ieder geval tijdelijk doen totdat de mok genezen is. En dan kun je altijd zien hoe het gaat/ bevalt.

Ik dacht ook dat de mijne niet zo,n last had van merrie gedrag. Ik moet ff uitvogelen of dit eenmalig was of dat er een patroon in zit.

Enkel in de stapmolen of ff los in de bak.. ze gebruiken 2/9 weides in de winter afwisselend, zodat ze niet allemaal kapot gelopen worden, maar dan kan dus maar de helft van de paarden buiten.
Maar ik ga ze dan op de dagen dat ze niet buiten kan haar even los gooien om de benen te strekken, zodat ze zeker nooit 24u aan een stuk op stal staat.
Het zal in ieder geval voor de winter beter zijn dan nu!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 15:56

Jenara: Ik denk ook dat je naar je paard moet kijken. Ik vind het belangrijk dat een paard iedere dag even van stal komt. Ja, natuurlijk het liefst minstens 4 uur buiten, ook in de winter. Maar hier in de klei is dat ook niet altijd mogelijk of ze staan dan 4 uur in de blubber.

De paarden die ik tot nu toe gehad heb lijken niet ontevreden te zijn als ze in de winter meer op stal staan. Er is op stal genoeg afleiding, ze krijgen voldoende ruwvoer en ze komen dagelijks uit stal. Ik kan ook met stalgenoten regelen dat we elkaars paarden af en toe even buiten zetten. Of even in de stapmolen. Zo komen ze dan in ieder geval 2 x per dag buiten. Misschien dat je zoiets kan regelen op stal?

En het is ook belangrijk dat je het zelf naar je zin hebt, dan ga je met plezier. Een paard is je hobby, als het alleen nog een verplichting is dan is het uiteindelijk niet meer op te brengen.

Compromissen sluiten en dan kijken of Jenara opknapt. Even beiden tot rust komen en de zeker de nachten op stal is in de winter geen straf.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 16:11

Aangezien de paddock paradise locatie nu al modder heeft en Jenera mok en rotstraal heeft zou ik kiezen voor de pensionstal. Dan kun je die kwalen ook veel beter behandelen. Als jij dan kunt gaan op de dagen dat ze niet buiten komt dan heeft ze die dagen ook haar moment dat ze uit stal is.

Ik heb vroeger, 20 jaar geleden, mijn 1ste paard ook op een pensionstal gehad waar ze 7 maanden per jaar niet buiten kwamen. Onderling met stalgenoten zette we elkaars paarden buiten of deden we elkaars paarden rijden of longeren als de ander niet kon gaan. Ik denk dat samenwerking met stalgenoten voor het belang van de paarden wel belangrijk is :j.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 16:55

Het is wel een familiale sfeer waar inderdaad alles wordt afgesproken, ook voor binnen en buiten zetten, dat moedigen de eigenaars ook aan, dus als ik daar wat mensen leer kennen komt dat vast goed

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:09

Hier zit het merriegedrag hem ook niet in de hormonen, die zijn gewoon altijd bitchy :')

Wat een lastige keuze Julie, maar ik zou nu voor deze winter ook zeker voor de pensionstal gaan. Je kunt dat later altijd nog herzien (hoewel ik snap dat veel verhuizen ook niet ideaal is)

Ik heb gister wee zoooo fijn op Elevada gereden <3 We beginnen langzaam weer met opbouwen in draf ook, kijken hoe ze zich dan houdt. En Lissy gaat ook echt heel goed op het moment! Daar hoop ik binnenkort weer op rond te stappen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:24

Hier even minder leuk nieuws. Peet is weer terug slecht. Nu rechtsom kreupel, linksom rad. Denk dus niet dat de ontsteking linksvoor zit. Dus plan is nu eigenlijk naar SMDC voor second opinion.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:32

Ik ben het eens met de rest, zou zeker voor nu voor de pensionstalling kiezen.

Sterkte FB :(:)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:10

ah nee Flubberboot... dat is niet tof

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:22

Ah dat is balen FB, kan het datgene zijn waardoor hij niet door de keuring kwam? Hopelijk hebben jullie snel duidelijkheid en verbetering!

Klinkt goed Maartje!

Afbeelding
Mijn dametje doet het ook super!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:29

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Vandaag ook nog even een gesprek gehad met mijn voormalige lesgeefster, die op paardenvlak nog steeds wel mijn vertrouwenspersoon en go to opinion is en ook zij denkt dat de pensionstal op dit moment de beste keuze is. Dus voor mij is de knoop wel doorgehakt! Wat brengt dat terug rust in mijn hoofd zeg.

Vandaag ook weer bij Jenara geweest en die lijkt echt op te leven als ik kom en als ik haar dan weer in de weide met de rest zet, blijft ze zo lang mogelijk bij mij staan om dan een beetje verderop zielig te gaan staan, breekt mijn hart echt. Ik ga nu bekijken om de verhuis begin oktober te regelen, ergens zou ik nog vroeger willen, maar het moet financieel nog even haalbaar zijn. Heb alvast een uitstap afgezegd om daar wat geld te sparen.

ah FB, wat balen! Niet fijn :( Hopelijk vind je snel waar het vandaan komt!!

@Maartje, oh wat klinkt dat fijn, leuk dat beide paarden het goed doen :D

@Elisa, leuke foto, ondanks de wazigheid :p Ik vind haar zo'n mooie kleur hebben <3

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:31

Wij gaan ook verhuizen!
Kregen zaterdag bericht dat onze huidige pensionstal ermee stopt per einde november !
Dus 25 pension paarden zoeken een ander onderkomen .

Wij zijn samen met 4 andere gelukkig voorzien .

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:20

Dat ziet er fijn uit Elisa!

Oef dat is zuur zinzi! Fijn dat je wel al wat anders hebt gevonden

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:28

Ja verder als wenselijk maar kortbij is er gewoon niets .

En hier was plaats zodat we met een aantal stalgenoten erheen kunnen . Voor mijn dochter wel super fijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:21

Dank jullie wel :) , kleur ben ik al helemaal aan gewend haha. Vind het vooral fijn dat vuil er zo makkelijk afgepoetst kan worden bij haar vacht.

Altijd goed om te overleggen met iemand die je goed vertrouwd Julie, het klinkt echt alsof Jenara daar niet gelukkig is inderdaad. Hopelijk kan ze snel over!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:09

Ik gok niet dat het hetzelfde is Elisa. Dat zat in linkervoorbeen. Hij is nu af en toe een een paar passen rad en over de benen eigenlijk niet super kreupel, maar hij heeft wel die typische knik in de nek die kreupele paarden hebben. Ook heeft hij die knik niet altijd bij bepaalde halshoudingen. Het is gewoon heel erg vaag… Maar we hebben afspraak gemaakt bij SMDC en dan mogen zij lekker gaan puzzelen aan deze puzzel :') Ik vermoed zelf iets in de nek maar met zijn hypermobiliteit kan het ook compensatie zijn van een pijn elders.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:17

Wat is ze knap Elisa <3

Flubberboot, heeft hij bovenstaande klachten alleen onder zadel / aan de longe of ook los?

Jenara: poeh ik vind om de dag naar buiten wel echt een ding en zou persoonlijk even heel veel tijd investeren in verder zoeken.

Ik hoor veel stallen die er mee gaan stoppen of die de boel juist niet meer vol krijgen. Zie ook opvallend veel oudere paarden te koop staan.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:27

Audesta schreef:
Wat is ze knap Elisa <3

Flubberboot, heeft hij bovenstaande klachten alleen onder zadel / aan de longe of ook los?

Jenara: poeh ik vind om de dag naar buiten wel echt een ding en zou persoonlijk even heel veel tijd investeren in verder zoeken.

Ik hoor veel stallen die er mee gaan stoppen of die de boel juist niet meer vol krijgen. Zie ook opvallend veel oudere paarden te koop staan.

Ik weet het, ben er ook niet blij mee .. maar ik ben ondertussen sinds december vorig jaar op zoek, heb minstens 15 plekken bezocht en heb lokaal veel rond gevraagd ook .. ik hoop nog altijd dat er plots nog iets op mijn pad komt of dat er plaats vrij komt bij die ene, maar voorlopig ben ik wel even aan het einde van mijn mogelijkheden

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:51

Audesta schreef:
Wat is ze knap Elisa <3

Hij heeft ze vooral los/aan de longe. Onder het zadel merk ik niet super veel. Los en aan de longe heeft hij de klachten niet altijd, bij bepaalde hoofd/hals houdingen heeft hij het niet. Gok zelf dus halsproblematiek...

Sorry voor mij ego posts! Ik ga binnenkort even uitgebreid zitten en alles goed doorlezen! Mijn hoofd is op het moment alleen niet helemaal top (Iets met als paard niet goed is, baasje ook niet :') )

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:03

Oh dat is toch logisch. Hmmm, smdc staat wel heeeeel goed aangeschreven dus ik hoop dat ze eruit gaan komen en dat het behandelbaar is. Sterkte :(:)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:34

Jenara schreef:
Audesta schreef:
Wat is ze knap Elisa <3

Ik weet het, ben er ook niet blij mee .. maar ik ben ondertussen sinds december vorig jaar op zoek, heb minstens 15 plekken bezocht en heb lokaal veel rond gevraagd ook .. ik hoop nog altijd dat er plots nog iets op mijn pad komt of dat er plaats vrij komt bij die ene, maar voorlopig ben ik wel even aan het einde van mijn mogelijkheden

Het is ook niet makkelijk!
Onze plek gaat er mee stoppen per einde november kregen we afgelopen zaterdag te horen .
Heb gelukkig een andere plek gevonden gelijk.
Verder weg , Nog iets korter buiten en vooral een grote lokatie waar veel paarden wonen .
Bepaalde dingen verbeteren zoals grotere boxen , veel meer hooi ( maar dat voerde ik op huidige plek zelf bij !)
5 dagen per week buiten service
Weekend zelf regelen .
Maar komt allemaal goed .

Jenara hopelijk heb je tijd genoeg op de dagen dat je paard in de winter niet buiten kan km lekker met haar bezit te zijn .
Dan red ze de winters ook wel .
De zomers zijn alle weides open en kan ze lekker dagelijks buiten .

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:12

@FB, snap ik helemaal! Mijn hoofd is hier ook 90% van de tijd met Jenara bezig. Zoek rustig uit wat er aan de hand is en hopelijk vind je snel een oorzaak en bijhorende oplossing!!

@zinzi, ja wauw, dat is ook hard om te horen te krijgen ... gelukkig heb je snel iets gevonden! Als je ze in pension hebt, moet je altijd ergens wat water bij de wijn doen helaas :/
En ja gelukkig ben ik stilaan de overstap aan het maken naar 100% eigen zaak en ga ik nog maar 3 dagen freelance voor een bureau werken, waardoor ik in principe wel heel flexibel ga zijn, dat scheelt ook wel. En omdat het zo dichtbij is, is het ook makkelijker om er langs te gaan. Op dagen dat ik thuis werk zou ik zelfs 2x per dag kunnen gaan, dan kan ik haar 's ochtends even los gooien in de bak en 's avonds rijden of grondwerk doen bv.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 14:03

Dank dames <3 Ik heb wel besloten hem nog heel rustig in beweging te houden dmv simpel grondwerk. Beetje zijwaarts, ondertreden achterbeen en wat achterwaarts. Zijn ook wat dingen die ik hem aan wil leren zoals stilstaan aan de longe en omdraaien aan de longe. Alles enkel in stap om te voorkomen dat ik teveel vraag. Zodra hij aangeeft "Nee" stoppen we direct.

Vandaag dus even simpel willen stappen aan de longe. Ik klikte een keertje om een iets actievere stap te krijgen, gooit hij er even een stap-galop overgang uit waar je u tegen zegt. Echt mooi vanuit achter en daarna een enorm mooie verzamelde galop. Galop commando is wat anders dan enkele klik, dit was puur zijn eigen aanbod. Gek dier. Maar gaf dus aan dat hij wel echt bezig wilt zijn, dus even het inparkeren meegepakt ipv alleen stappen. Dit is nog niet helemaal bevestigd. Ik vraag een enkele keer het commando en meneer parkeert zo snel en goed in dat hij mij van het krukje af duwt xD. Draaide daarna ook zijn hoofd om van "Joh, stap je nog op of wat?" Gek dier <3 Hopelijk kunnen ze bij SMDC uitvogelen wat er mis is met hem en kunnen we er wat aan doen, want zijn hoofd wilt nog zooo graag. En lijkt me niet dat hij echt kapot kapot is als hij dit soort dingen nog doet. Zit ik mezelf telkens te vertellen :')

Mooi uitzicht Naranja!! Heerlijke spikkeltjes ook <3 En als het werkt, werkt het toch? Hier ook eens opgestapt op Peet met alleen 1 touwtje aan het halster :')

Welkom Sallinara! Leuke merrie! Lijkt mij idd of drachtig, of ze moet nodig op afvalkamp :j

Fijn dat de match met jouw verzorgster er is Jorinda! Fijn dat die twee van elkaar kunnen leren! Lijkt me een mooi process om te zien! Ze ziet er goed uit!!

Fijn dat beide dames zo goed gaan Maartje!! Lis is een knap dier <3

Wat een nare situatie Jenara! Fijn dat het je rust geeft om de knoop door te hakken! Ik ga met de rest mee dat de pensionstal het beste klinkt! Niet helemaal ideaal dat ze dan niet 7 dagen naar buiten komt, maar ze komt iig wel even buiten voor een paar dagen! Denk wel dat dat beter is dan blijven waar jullie nu staan.

@Century Ik ben zeker eens met Peet gestart! Alleen niet heel recent meer helaas... Maar paardlief gaat voor! Nu zorgen dat hij weer helemaal goedkomt, wat ik op het moment wel verwacht. Daarna rustig opbouwen en kijken wat we dan nog kunnen en willen. Maar als eerste hem weer terug fit krijgen nu! Wel balen want we gingen echt super lekker! Januari reden we nog B en nu zou ik in augustus de overgang naar M1 hebben gemaakt. Maar nogmaals, paard gaat voor!
Balen dat Navarro zijn maatje opjaagt! Is hij gewend met andere ruinen te staan? Peet staat hier helaas alleen, maar hij kan wel altijd kroelen over de omheining. Hij is zeer laat gecastreerd en vind de dames iets te leuk om ze samen te zetten := Misschien als we een ruin hadden gehad, dat we het dan hadden overwogen om ze samen te zetten!

Het tuig staat haar stoer Elisa!!

Oh spannend Zinzi! Fijn dat jullie een stal hebben gevonden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:02

Dank jullie wel!

Klinkt als een vage kreupelheid FB, wel gunstig dat het niet met zijn bemerking te maken heeft. Ik hoop dat ze er bij het smdc achter gaan komen en ik begrijp helemaal hoe het werkt in je hoofd. Het lijkt mij ook wel gunstig dat hij nog graag wilt maar deze paarden willen natuurlijk ook ontzettend graag hun portie aandacht.

Lastig dat er zoveel pensionstallen stoppen, de aankomende prijsstijgingen zijn natuurlijk ook niet bepaald grappig meer. De markt begint ook al in te storten. Er is denk ik inderdaad op iedere stal wel wat, heel lastig om het perfect naar wens te krijgen.