Embryotransplantatie, wie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:15

Persoonlijk niet zoveel ervaring mee. Paar jaar terug aantal keren bij een dierenarts mee gekeken toen het nog niet zo bekend was, maar meer niet.

Ik heb wel een paard die via ET is gefokt. Ook ken ik iemand die zijn volle broer heeft, die is een maand jonger. Heel apart idee haha :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:17

Zinzi_jewel schreef:
Mijn baas past ook ET toe voor een aantal merries .
Deze worden gedekt en gespoeld door de kliniek in Someren ( NB) zij werken nauw samen met een bedrijf waar niets als draagmerries lopen .
De merries komen overal vandaan . Maar zijn eigenlijk allemaal goede moeders . En vaak ook niet met de minste qua afstamming .
Maar belangrijkste is dat t sociale merrie s zijn die elkaar allemaal goed verstaan in de weide .
Dit jaar hebben we 3 draagmerrie s .
Uit een spoeling 3 Embryo s

Ze vragen wel veel voor een draagmoeder. 2350 euro.

Zinzi_jewel

Berichten: 8818
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Embryotransplantatie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:32

Geen idee wat de baas betaald ervoor .
Ik weet dat wij de draag moeders ophalen als ze dragend gescand zijn rond de 40e dag .
En als veulen maand of 4/5 soms 6 is spenen we ze af en gaan de merries terug !
Maar 2350 is geld genoeg zeg ...

prada

Berichten: 237
Geregistreerd: 02-08-03

Re: Embryotransplantatie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:27

En dit is een soort van huur. Als je de merrie terug brengt krijg je dit geld niet terug.

Maar goed, op zich wel logisch dat zo'n organisatie ook wat moet verdienen aan deze merries.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:39

Ik kom hier even binnenvallen want vind het reuze ibteressant al ben ik een complete leek op het gebied van ET.

In het Noorden, wat zijn dan de goede plekken om ET te doen? Is Wolvega een aanrader?

En wat zijn gewoonlijk de afspraken die je met een hengstenhouder maakt over zoiets ? Is 1 rietje genoeg voor 2 veulens?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:49

Martine_R schreef:
Ik kom hier even binnenvallen want vind het reuze ibteressant al ben ik een complete leek op het gebied van ET.

In het Noorden, wat zijn dan de goede plekken om ET te doen? Is Wolvega een aanrader?

Esther de Melker (Seldsum) zou ik gebruiken als ik in het Noorden woonde.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Embryotransplantatie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:41

Heeft nog iemand anders antwoord op mijn vragen? :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:26

Martine_R schreef:
Heeft nog iemand anders antwoord op mijn vragen? :)

Je hebt het beste antwoord al gehad.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:03

janderegelaa schreef:
Martine_R schreef:
Heeft nog iemand anders antwoord op mijn vragen? :)

Je hebt het beste antwoord al gehad.


Ik had meer vragen dan alleen welke kliniek/persoon een aanrader is.. -O-

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Embryotransplantatie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:36

Vond ik toch niet.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Embryotransplantatie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:31

Dan niet. Wellicht is er iemand die beter kan lezen die me wil helpen..

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:58

Martine_R schreef:
Dan niet. Wellicht is er iemand die beter kan lezen die me wil helpen..

Misschien wil je je vraag iets duidelijker stellen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:44

Martine_R schreef:
Dan niet. Wellicht is er iemand die beter kan lezen die me wil helpen..

Je betaalt gewoon het dekgeld. Soms vragen ze dubbel als je 2 embryo's hebt maar dat betaal ik nooit. De dierenarts schrijft toch een dekbewijs.

gomir

Berichten: 25542
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:52

janderegelaa schreef:
Ik kan wel adviseren om de draagmoeders bij de DA te hebben staan die spoelt. Je hoort teveel rare verhalen van verschillende mensen van embryo's die opgestuurd worden naar klinieken met veel merrie's en die zomaar in een merrie gestopt worden terwijl die niet synchroon loopt.

Precies mijn ervaring van vorig jaar....Veel geld kwijt en geen veulen ;(

Dit jaar ondanks dat ik het eigenlijk niet meer zag zitten toch een poging gewaagd, omdat merrie lichte blessure had en hengst onverwacht eind van het seizoen geëxporteerd zou worden.
Uit 1 keer insemineren en spoelen een draagmerrie drachtig via DAP Marum. Inmiddels 56 dagen in de dracht en opgehaald uit Utrecht. Embryo zou eigenlijk naar Esther de Melker opgestuurd worden, maar het was al wat later in het seizoen en zij had maar 1 merrie en de donormerrie had een dubbele eisprong gehad. Dus het is toen Utrecht geworden.

2350 in Someren? Utrecht rekent 2500 excl btw en daar komt dan nog los 1250 borg overheen, maar dat laatste bedrag krijg je een jaar natuurlijk later weer terug als je de merrie gezond terugbrengt na het afveulenen.

Edit: En om nog even op Martine in te gaan; ik was heel tevreden over Marum, zij werken ook wel samen met Esther. Wolvega doet ook veel vruchtbaarheidsbegeleiding, maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee.
Meeste hengstenhouders hebben de voorwaarden voor embryo transplantatie op de site staan. Het is niet ongebruikelijk om per gespoeld embryo te moeten betalen. Bij de hengst die ik gebruikt heb kon je ook alleen opnieuw sperma bestellen met een verklaring van de dierenarts dat vorige spoeling geen embryo had opgeleverd. Zou er niet vanuit gaan dat je met 1 rietje twee veulens kunt krijgen. Soms heb je geluk en is de merrie van dat ene rietje drachtig van een tweeling, maar vaker zul je geen embryo spoelen of, zoals in dit topic ook regelmatig genoemd wordt, een draagmerrie die niet drachtig blijft en dan heb je alsnog niets.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Embryotransplantatie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:39

De draagmerrie centrale is € 1750,-

Ik zou gewoon een merrie van MP pakken of uit de handel.

gomir

Berichten: 25542
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Embryotransplantatie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:19

Dat is leuk als je ze aan huis in de wei kan gooien, maar niet als het niet lukt met de ET en je moet zo'n dier vervolgens ergens onderbrengen. In de toekomst wil ik best wat merries onderhouden met oog op ET en zo af en toe gust hebben staan, maar nu met alles onderweg zit ik daar niet op te wachten (en dat zal voor meer mensen gelden). Ben namelijk te weekhartig om het beest af te spuiten als ze leeg is en niet te verkopen blijkt ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 19:00

gomir schreef:
Dat is leuk als je ze aan huis in de wei kan gooien, maar niet als het niet lukt met de ET en je moet zo'n dier vervolgens ergens onderbrengen. In de toekomst wil ik best wat merries onderhouden met oog op ET en zo af en toe gust hebben staan, maar nu met alles onderweg zit ik daar niet op te wachten (en dat zal voor meer mensen gelden). Ben namelijk te weekhartig om het beest af te spuiten als ze leeg is en niet te verkopen blijkt ;)

Je kunt dr toch gewoon aan de draagmerrie centrale verhuren.

prada

Berichten: 237
Geregistreerd: 02-08-03

Re: Embryotransplantatie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:17

Wij hebben er mede door advies/ervaringen van mensen hier voor gekozen om zelf merries te hebben lopen. Je moet er inderdaad wel de ruimte voor hebben maar we hebben nu wel alles zelf in de hand gehad. Karin Hendriks kwam aan huis spoelen dus onze eigen merries bleven gewoon thuis.
Goed bevallen. Uiteraard geen 100% slagen maar wel twee embryo's gespoeld die allebei gepakt hebben in de draagmerries.

Het blijft wel een hele investering, zowel qua geld als inspanning. En al doende leert men zullen we maar zeggen.
Het meeste werk gaat zitten in de goede begeleiding van de donor en de draagmerries dus als je het thuis doet heb je wel een goede dierenarts in de buurt nodig.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:04

Nog mensen met plannen hier? Ik laat sowieso 1 merrie spoelen. Esther de Melker zit hier heel dichtbij, dus ideaal :j

prada

Berichten: 237
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:38

Denk dat wij ook wel wat gaan spoelen dit jaar, moet alleen nog even met de Rabo in overleg... :D

Jij brengt je merrie naar Esther de Melker Vulina?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Embryotransplantatie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:04

Ja, maar ik haal de merrie ook weer naar huis. Die gaat daar alleen heen te spoelen. Draagmoeder blijft daar dan wel even. Donor heeft een veulen aan de voet en mag zelf ook dragen, dus die wil ik graag in de wei houden :)

Wat voor merries ga jij laten spoelen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Embryotransplantatie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:06

Ik denk dat ik de Johnson x Rosenkavalier dit jaar spoel.

gomir

Berichten: 25542
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Embryotransplantatie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:43

Ik ben nog in dubio voor aankomend jaar. Eerst maar eens zien hoe de kosten van de verbouwing uitpakken dit voorjaar :+

Dit jaar verwacht ik iig een Casago uit de Abke-merrie.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Embryotransplantatie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:28

En die wil je eventueel laten spoelen? Voor wanneer is ze uitgerekend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:29

Umeo schreef:
Hoe is jullie ervaring als je zelf een merrie aanbrengt? Lijkt mij nog niet zo gemakkelijk om de cyclus enz... gelijk te krijgen of ben ik mis? :)


Ik heb dezelfde vraag eigenlijk

Heb 2 eventuele draagmerries lopen voor 1 donor