De 5 panel test (genetische afwijkingen), doelgroep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:19

Ik weet dat dit een ouder topic is, maar er is geen recentere voor niet Quarters of Tinkers zover ik kan vinden.

Mijn NAS merrie (geen amerikaans bloed) bleek PSSM1 te hebben.
Ik wist voorheen niet dat dit af en toe voorkomt en zal in de toekomst zeker ieder paard daarop testen voordat ik nadenk over aankoop foto's.
(Mijn paard was PROK).

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:26

Sizzle, welke symptomen heeft je paard?

Edit: sorry, je topic gelezen met daarin beschrijving. Gecondoleerd met je verlies!
Laatst bijgewerkt door troi op 08-01-16 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:37

Oh, Sizzle wat erg! Sterkte met dit grote verlies! Vond je topic via je onderschrift. Komt het dan bij moeders kant vandaan, weet je dat? Of zit het ook in de KWPN-ers?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:42

Coloured, ik weet het nog niet. Dat zullen we binnenkort weten denk ik.
Naar moeder is waarschijnlijker alhoewel het bij KWPNers ook wel voorkomt.

Ik neem overigens niemand iets kwalijk, hier had niemand mee gerekend.
Maar ik denk wel dat het handig is om eens na te gaan wat de kansen zijn binnen het NAS. In dit topic waren er eerder al 3 genoemd.

Kenmerken
- Zolang ik haar heb is ze lastig geweest bij de hoefsmid.
- Ze had nooit ergens specifieke verspanningen in het lichaam maar had wel een algemene hoge spierspanning
- Altijd hoger dan normale spierwaarden, ook in rust.
- harde manenkam
- moeite met galop (vooral rechts)
- extreem gevoelig voor kietelen. Als er een strootje tussen de singel zat of een klittebandje tegen de schouder kwam ging ze er bijna bij liggen.
- regelmatig spuitmest
- duwde met fasen het zadel erg scheef

Ik heb nooit iets groots vermoed maar heb haar ivm harde manenkam altijd koolhydraatarm gevoerd en niet te dik laten worden (graasmasker).

Afgelopen jaar ben ik nog probleemloos 25 km gereden en ik was dit jaar begonnen met wedstrijden. Ineens wilde ze niet meer in galop (heftig staken). Na een periode van enkel buitenrijden kon ze ook niet meer goed aandraven en begon uit het niets ineens heftig te zweten of te kreupelen.
Aan de longeerlijn was ze boos en beet in de lucht.
Ineens herkende ik toen de typische manier waarop het achterbeen niet goed meer doortrad en heb direct een biopsie laten doen.

Nog geprobeerd de koolhydraten verder te reduceren en L-carnitine gevoerd, maar ze werd met de week slechter.
Tien ze koliekachtige verschijnselen begon te vertonen heb ik er een punt achter gezet.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:48

Oh, wat een naar verhaal, ontzettend! Wel heel eng allemaal daar het vermoedelijk veel vaker voor blijkt te komen dan iedereen denkt.

Hoe ziet die typische manier van het achterbeen niet meer goed doorkomen er precies uit? En PSSM 1 is toch ook te testen op alleen een haarmonster? Ik dacht dat je voor PSSM 2 echt een spierbiopt nodig had, dat dat niet alleen op een haarmonster ging?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: De 5 panel test (genetische afwijkingen), doelgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:53

Ja klopt, pssm1 kun je testen, maar omdat bij warmbloeden meer pssm2 voorkomt en er nog meer aandoeningen zijn die voor spierschade zorgen was een biopt de meest overzichtelijke keuze.
Dan weet je alles (ook neurologische problemen) in 1 keer.

De beweging is wat lastig te beschrijven, maar het is net of het achterbeen wat te hoog probeert te landen en dan dus een paar centimer boven de grond zweeft voor het echte landen. Waarschijnlijk door zwakte in het kruis/bekken.
Bij hele vette paarden zie je het ook wel eens omdat de buik dan domweg in de weg zit om de pas goed af te maken.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:16

Wat erg Sizzle.
Vraag is wel van waar had zij het?