DNA test voor "Appaloosa Pattern-1" (PATN1)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

DNA test voor "Appaloosa Pattern-1" (PATN1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 14:07

DNA test voor Appaloosa vlekken (bekend als LP ... Leopard Complex), wat sclera, gevlekte huid, roaning, enz produceerd, was al beschikbaar en nu is er ook een DNA test voor 'Appaloosa Pattern-1' (PATN1), wat het witte 'deken' geeft.

Beide tests zijn mogelijk bij UC Davis:
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/hor ... ttern1.php

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:41

Ik had het idd ook al gezien!

Alleen vroeg ik me dus het volgende nog af. Ik dacht zelf dat een lp positief paard die ook witgen positief is juist altijd opvallend uitgesproken tekeningen geeft zoals panterbont en grote sjabraken.
Maar in het appaloosa topic heb ik het idee dat er gezegd wordt dat elke appaloosa het witgen draagt behalve die met enkel kenmerken (gestreepte hoefjes, mensen oog, gemarmerde huid) en verder egale vacht (dat alleen die lp positief zijn en witgen negatief).
Zijn dan dus bijvoorbeeld de appaloosa's met een piepklein sjabrakje of enkel wat vlekken op de kont op een niet spierwitte ondergrond dan dus ook al witgen positief?
Zijn dus inderdaad alle appaloosa's (lp positief) ook witgen positief? (behalve die met echt enkel kenmerken?)

Ik heb wel een kandidaat in gedachte om deze test eens te laten doen. Een eenkleurige vos nakomeling uit een valk x vos panterbont combi. Deze is negatief getest op lp, maar zou dus wel positief kunnen testen op dit witgen als ze dat wel van pa heeft meegekregen!

Edit: Met wat ik witgen noem in mijn tekst bedoel ik de nieuw te testen PATN1