Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

 
Profiel   

Hallo Mede-Bokkers,
:o

Deze week heb ik een pony gekocht (ongeveer C-maatje nu) 2,5 jaar oud. In niet al te beste conditie. :(
Nu dacht ik eens dat paspoort goed door te lezen, en eens meer info te zoeken over waar ze vandaan komt. Al gauw kwam ik terecht bij fokker: Bouwman uit Pannerden.
Met een beetje speuren op internet kwam ik tot verhalen over een bloed-tapperij.
Via bloedtapperij kwam ik weer bij een forum over Ponyland, maar daar is al lange tijd niet in gereageerd.

Wie kan mij vertellen of Ponyland hetzelfde is als Bouwman uit Pannerden?
Of wie heeft er wellicht meer info over het adres Bouwman uit Pannerden, heeft daar misschien wel een pony vandaan etc. ?

Helaas zijn ouders beide onbekend, bij moeder staan 3 nummers ingevuld, vervolgd door puntjes. Met tevens de bekende regel: Onbekend.

Nu zou het natuurlijk super leuk zijn haar ouders te achterhalen, of in elk geval een ras te weten. Al is de kans groot dat dat niet lukt, en dat het gewoon een lekker mengelmoesje is. Ook prima. Als ze maar gezond en wel is (of in elk geval wordt).

En worden niet drachtige pony's (of veulens, jaarlingen/tweejarige) ook gebruikt voor bloedtapperij? En maakt dat dus dat de kans bestaat dat zij ook 'gebruikt' is daarvoor?

En dan mijn laatste vraag (ofnouja, eigenlijk heb ik ontelbaar veel vragen nu) maar hoe groot is de kans dat een 2,5 jarige daar drachtig vandaan komt? Ze heeft een aantal weken ergens anders gestaan (waar ik haar vandaan heb), en ik weet niet hoeveel eigenaren ze hiervoor precies heeft gehad. Maar het is een pony waarvan je ribben kunt tellen, en behoorlijk is ingevallen. Maar toch ook een aardig buikje heeft. Ontwormingskuur gisteren gelijk gehad, maar geen wormen ontdekt nog tot zo ver. Kan natuurlijk meerdere kanten op, en als ze eenmaal niet meer mensen-schuw is zal ik het zeker laten uitsluiten door een veearts, maar dat kan voorlopig echt nog niet.

Hoor graag van iemand!! :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-15 17:30 



 
Profiel   

Bouwman bloedtapper is er niet meer ivm veranderde wetgeving moeten alle pony's daar weg

Paarden stonden daar in kuddes en de hengsten lopen er gewoon tussen

Paarden hebben daar vaak geen naam maar een nummer

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-15 17:35 



 
Profiel   

Dat zou dus inhouden dat ook een en tweejarige merries tussen vruchtbare hengsten lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-15 18:34 



 
Profiel   

Ja dat kan. En dat verklaart dus ook waarom er bij de moeder een nummer staat. Zorg maar goed voor het beestje.. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-15 13:08 



 
Profiel   

Eind vorig jaar zijn alle ponys verkocht van Bouwman. Ik heb er zelf een hengstveulen van (nu jaarling). Er mag in Nederland geen bloed getapt meer worden, wel nog in andere landen.
Ponyland en Bouwman zijn niet het zelfde bij mijn weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-15 13:13 



 
Profiel   

@ Sammie; ja zijn druk bezig om haar aan mensen te laten wennen, vertrouwen te geven en rustig aan het voeren op te bouwen.. erg benieuwd wat voor pony er straks onderuit komt.
@ Sumic; ben er inmiddels achter dat ponyland hoogstwaarschijnlijk niet hetzelfde is. Hoe is joujaarling? Heb je een foto:D?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-15 09:07 



 
Profiel   

Ik heb een 2.5 jarige merrie drachtig gekocht.. Het kan dus wel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-15 09:09 



 
Profiel   

@ Nine1987 : Heb je die dan ook bij Bouwman vandaan of ergens anders?
Ik bedoel; dat een 2,5 jarige merrie dragend kan zijn is geen verassing natuurlijk, maar het zou wel een verassing zijn als ze dragend is zonder dat de verkoper dat wist... Maargoed :P Het zou natuurlijk kunnen en daarom sluit ik nog niks uit tot ik het kan laten scannen, maar dat gaat nog even duren gezien ze nog erg mensenschuw is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-15 11:59 



 
Profiel   

dit is interressant ik volg even...heb ook n merrie met veulen uit die richting.

Heb je misschien een foto van je paardje bij :o
of mischien een omschrijving van kleur /effen /bont dan kunnen mensen misschien meer bij mee denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-15 12:25 



 
Profiel   

Foto volgt nog! Maar bij deze: ze is ongeveer 1.30/1.35 wat ik zo ruwweg gok. Bruinbont met overwegend wit en voskleur, maar deel van manen en met name staart zijn zwart. Vrij smal gebouwd, mooi hoge schoft. Lastig te zeggen hoe ze zou moeten zijn, gezien ze behoorlijk ondervoed is. Maar daar gaan we over enkele weken wel een beeld van krijgen denk ik.
En die van jou Kwita?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-15 19:44 



 
Profiel   

Ponyland zat in Burgum (Friesland).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-15 08:14 



 
Profiel   

Hallo ts..
Ik woon zelf vlak in de buurt van Pannerden.. Ik weet dat de pony's daar idd gebruikt werden om bloed af te tappen. Inmiddels mag dit niet meer en worden alle pony's verkocht. Het bloed werd afgetapt als de merries drachtig waren. Ze stonden in kuddes waar de hengsten tussen liepen en werden dus elk jaar gedekt of geïnsemineerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-15 08:39 



 
Profiel   

[ITP] Fransje van de paardemarkt

@ts in bovenstaand topic staan veulen foto's van fransje

En een recente foto (rechter pony):

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-15 22:21 



 
Profiel   

WM_ schreef
@ Nine1987 : Heb je die dan ook bij Bouwman vandaan of ergens anders?
Ik bedoel; dat een 2,5 jarige merrie dragend kan zijn is geen verassing natuurlijk, maar het zou wel een verassing zijn als ze dragend is zonder dat de verkoper dat wist... Maargoed :P Het zou natuurlijk kunnen en daarom sluit ik nog niks uit tot ik het kan laten scannen, maar dat gaat nog even duren gezien ze nog erg mensenschuw is...



Nee, ik heb hin wel gebeld of ze daar bekend was.. Ze hebben me heel netjes geholpen, aar ze was daar helaas onbekend.. Mijn pony komt uot de handel.. Zij is via vele (teller staat nu op 7) handelaren terug te leiden naar een tapperij.. Maar onbekend welke dat zou moeten zijn.. Ben nog steeds aan t zoeken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 07:38 



 
Profiel   

@ sumic: mooi dier om te zien zeg! Fijn ook dat je hem al zo jong hebt eigenlijk heh. Merk nu wel dat die 2,5 jarige van mij gewoon echt ontzettend bang is maar daar is als veulen net wat makkelijker mee om te gaan. Maar goed, ik heb geduld.
@nine1987; wat staat er op het paspoort dan? (De fokker) En hoe weet je dan dat ze in elk geval uit een tapperij komt? Heb je een foto? Veel vragen weer haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 08:08 



 
Profiel   

[ img ]

Hier dus ook onze pony die uit een tapperij is gekomen uit Gelderland, en dit veulen in zich had en een zwart/ bruingrijs veulen naast zich had.
Maar ook zij was wel enigszins eten te kort gekomen en had het echt zwaar gehad want toen ze hier was ging haar buik zo snel groeien dat we nog bang waren dat ze er 2 in had!
Ook was er te zien dat er een stikker had gezeten op haar papier, maar daar zat alleen het plaksel er van nog op.

nu moet ik bekennen dat ik niet echt een recent foto van de inmiddels jaarling heb,hier as hij nog net geen jaar.
[ img ]

maar haar verhaal kwam aan het licht doordat ik op bokt het veulen zag wat naast de merrie liep toen ik haar kocht, ik een pb gestuurd en die had als fokker dus het adres van de voor laatste eigenaar.
En die wist te vertellen dat ze uit een tapperij kwam, de eigenaar daarvan was zijn vriend en dat de tapperij gesloten was hij heeft wel geprobeerd om de hengst te achterhalen maar dat lukte niet omdat deze onbekend was en inmiddels geruind en verkocht. op de vraag welke tapperij daar werd omheen gepraat en zal het onbekend blijven wel dat het een grote bruine d maat was en painthorse bloed had.
dichter bij zal ik niet komen en hier is het voor mij toen ook gestopt!
maar het is een vriendelijk ,nieuwsgierig en werkwillend diertje met een kalm temprament maar wel met adel hij kan zo mooi lopen!

[ img ] dit is zijn halfbroer het eerdere veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 09:38 



 
Profiel   

WM_ schreef
@ sumic: mooi dier om te zien zeg! Fijn ook dat je hem al zo jong hebt eigenlijk heh. Merk nu wel dat die 2,5 jarige van mij gewoon echt ontzettend bang is maar daar is als veulen net wat makkelijker mee om te gaan. Maar goed, ik heb geduld.
@nine1987; wat staat er op het paspoort dan? (De fokker) En hoe weet je dan dat ze in elk geval uit een tapperij komt? Heb je een foto? Veel vragen weer haha



Ze heeft een handgeschreven nummer in t paspoort staan.. Dat is meestal bij tappony's..

De fokker in stal horsland in duitsland.. Hier heb ik ook contact mee opgenomen.. Zij hebben haar als 1jarige verkocht aan een particulier.. Hier had ik het nummer van, maar dat deed t niet meer.. Dat spoor liep dus dood..

Fotos van de pony (en het veulen) staan in mijn profiel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 11:30 



 
Profiel   

En nu ik de post heb gelezen van kim, en waar ze woont worden mijn vermoedens bevestigd want ook die man die ik gesproken heb woonde in Tolkamer!. (Ook was er bij de verkoop een mandy uit westervoort...en die reageert dan nu ook toevallig of er zijn meerdere mandy's daar wat ook kan, maar ze lijkt van postuur best op die dame)

Dus ts eigenlijk is mijn vraag over afkomst nu bevestigd door jou topic... dat is wel een bedankje waard!
En door je beschrijving zie ik wel enige overeenkomsten best toeval, of niet....?

Ik hoop dat je ook verder komt! want het is altijd leuk om de geschiedenis van je paard te achterhalen die van mij gaat via duitsland tot in polen! .


Laatst bijgewerkt door kwita op 19-09-15 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 11:56 



 
Profiel   

Mijn pony is ook gefokt bij Bouwman uit Pannerden.
Als veulentje is hij op de paardenmarkt verkocht en bij een liefdevolle familie terecht gekomen, dit voorjaar heb ik hem van deze mensen over gekocht. Het is een grote kindervriend en zeer brave rijpony!
Inmiddels een 6jarige ruin, bruinbont van kleur en een grote Cmaat.
Dit is onzd

Wel opvallend dat er hier in het topic al meer bonte pony's voorbij komen!


Laatst bijgewerkt door apollootje op 19-09-15 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 12:04 



 
Profiel   

apollotje, mogen we ook n plaatje van de jouwe zien?
Zou nu de vraag over zijn eind grootte ook nog beantwoord worden?
( dit is mijn geluksdag! :# )

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 12:10 



 
Profiel   

Dit is onze Winny
[ img ]

Heb even niet meer foto's, dan moet ik via de pc uploaden.


Laatst bijgewerkt door apollootje op 19-09-15 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 12:44 



 
Profiel   

Weinig kans dat je pony rechtstreeks ( dat sowieso niet natuurlijk anders had je wel meer geweten maar wie weet hoeveel personen er tussen hebben gezeten in dat jaar) bij Bouwman vandaan komt, alle pony's zijn vorig jaar weg gegaan. Overigens hadden ze het bij Bouwman absoluut niet slecht, ze kregen alleen geen borstel over hun vacht maar verder zagen ze er altijd prima uit


Laatst bijgewerkt door Mossel op 19-09-15 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 12:45 



 
Profiel   

Leuk beest die Winny.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 12:47 



 
Profiel   

Aah wat gaaf dat de reacties nu meer worden enik inderdaad steeeds meer overeenkomsten ga zien. Omdat mijn pony zelf wel een naam op het paspoort heeft en geen nummer denk ik dat ze misschien wel verwekt is bij bouwman maar daar niet is geboren. Enige optie die rest is daar zelf bouwman even over bellen.
Net als appolootje heb ik ook een bruinbonte C, wie weet (verre) familie dus! Ben ook stiekem nuwel benieuwd naar een foto waar winny helemaal op staat! Moet nog steeds even een foto van die van mij maken. Zal ik morgen even doen! Al een kleine before& after (van een weekje) wellicht :D
Ik ga als ik bouwman bel gelijk eens wat meer navraag doen over de rassen. Hoor nu painthorse voorbij komen maar als ik zo die wildkleurige pony zie vraag ik me alweer af wat dat dan voor ras is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 19:36 



 
Profiel   

Dat is volgens het papier wat er bij zat een konik (polski), en die kleur die hoort bij haar ras.
(het eerdere veulen heeft nu een heel andere kleur, donkerder dan zijn moeder)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 21:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen