Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 12 [ 299 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

 
Profiel   

Ik zal proberen om er een kort maar duidelijk verhaal van te maken;

Ik heb een veulen gekocht van een vriendin, die haar paard had laten insemineren bij een dekstation.
Het veulen zou een KWPN x Arabier zijn en zou hierdoor papieren hebben van het NRPS.
Ik kocht het veulen toen hij een maand oud was en ik zou dan zelf de NRPS papieren aanvragen.
Helaas had de moeder van het veulen artrose en moest ingeslapen worden. Voor mijn vriendin heel emotioneel en ze was blij dat ik het veulen nam, zodat ze hem nog kon blijven zien.

Ik had inmiddels de papieren aangevraagd via DNA en ontvangen.
Ik vond hem wel erg groot worden en hij leek absoluut niet op een Arabier maar goed, ik had nog geen argwaan.
Tot ik een maand geleden een belletje kreeg van het NRPS, dat het DNA van mijn veulen niet machte met de hengst die ik als vader had opgegeven.
Toen begon ik mijn twijfels te krijgen.. Ik vond het erg raar en vroeg aan mijn vriendin of hij de enige hengst was die op dat dekstation werd gebruikt.

Zij vertelde dat hij de enige Arabier hengst was en dat er verder alleen maar friezen stonden.
Toen wist ik het haast al zeker, mijn veulen leek echt wel op een fries x kwpn |(

Voor de zekerheid heeft het NRPS nog een test gedaan, ook deze was negatief.
De merrie is dus verkeerd geïnsemineerd op het dekstation, door een onbekende friese hengst in plaats van de Arabische hengst.

Ik vind het echt verschrikkelijk.. Ik hou echt van ranke types paarden en hij is nu al zo grof gebouwd.
Daarnaast vind ik het onwijs sneu voor mijn vriendin, die haar merrie heeft moeten laten inslapen en dus geen veulen heeft kunnen krijgen die ze zo graag had willen hebben. (Een merrie met een apart kleurtje).

De eigenaresse van de hengst (niet eigenaar van de hengstenhouderij) vindt het ook vreselijk. Zij zegt dat we er werk van moeten maken. Ik weet alleen niet zo goed hoe en wat de beste manier hier voor is.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn onze rechten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-15 22:06 



 
Profiel   

Ik heb even in je berichten gekeken en ik zie er inderdaad ook wel Fries in :=
Hebben jullie de hengstenhouder al benaderd voor een oplossing? Meestal willen ze wel meedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 08:27 



 
Profiel   

Poeh, lekker 'foutje' dan. Maar nu helaas niks meer aan te doen.
Ik zou contact opnemen met de hengstenhouderij en uitleggen wat er gebeurt is. Misschien kunnen zij meedenken voor een oplossing.

Overigens vind ik het wel een prachtig beestje hoor! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 08:31 



 
Profiel   

Hmmm lastig.

Ik zou ook contact opnemen met het dekstation. Ik vind wel dat ze moeten compenseren als er een fout is gemaakt.

Maar ja,...hij is er nu zoals hij is. En als je een arabisch type wil rest er niets dan deze te verkopen. En een met Arabisch bloed te kopen.

Ik weet niet of je al een hele sterke band met hem hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 08:39 



 
Profiel   

Jeetje wat een fout -O-
Heb hem even opgezocht maar hij is wel leuk hoor maar je ziet idd fries erin terug.

Ik zou ook contact opnemen met het dekstation. Misschien komt er wel een oplossing maar zijn ze iig op de hoogte. Misschien is er nog wel 1 verkeerd gegaan met het zaad wat eigenlijk voor jullie was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 08:57 



 
Profiel   

Op zijn minst zou het dekgeld / inseminatie geld vergoed moeten worden aan je vriendin. die heeft ten slot betaald voor de dekking. Hebben jullie al contact opgenomen met het insemineer station, dat lijkt me de eerst volgende logische stap. Of heb ik er over heen gelezen en hebben jullie dat al gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 09:04 



 
Profiel   

jeetje, gewoon even contact opnemen idd

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 09:05 



 
Profiel   

Jeetje dat is schrikken.
Heb je al contact gehad met het dekstation?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 09:21 



 
Profiel   

Nee dat gaan we vandaag even doen.
Ik vind het wel een heel erg foutje dus ik hoop dat ze met een oplossing komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 09:30 



 
Profiel   

Je vriendin zal idd even contact op moeten nemen met het dekstation.

jullie zullen wel een financiële tegemoetkoming krijgen. Helaas is daarmee de fout niet ongedaan gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 09:35 



 
Profiel   

Een echte oplossing zal er niet snel komen. Het is een situatie die niet kan veranderen. De merrie kan niet meer terug, het veulen is wat het is.
Bedenk wat je dan wel zou willen.
Gaat het om de hengst, wil je daar perse een veulen van, (dan is het nog steeds niet hetzelfde, het heeft een andere mama) of wil je je geld terug.
Bellen : zeker !! Dit is een hele stomme, ongelukkige, slordige fout. Maar bedenk even wat je nu wil...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 09:46 



 
Profiel   

Op zijn minst moet de dekstation (ik ga dan wel ervanuit,dat het een erkende is) medewerking verlenen wie nu de vader is. Dekgeld retour moet ook zijn. Een erkende dekstation is hiervoor wel verzekerd neem ik aan. Het weten van de vader zal wel niet veel helpen maar het is wel degelijk een verschil of het een goedgekeurde dekhengst is of bvb "alleen" maar een 2jarige... en qua papier is het natuurlijk (ook voor een kruising) van meerwaarde als de vader benoemd is en niet "onbekend "

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 09:55 



 
Profiel   

Wat een ontzettend vervelende vergissing!
Als het nou allemaal een ander kleurtje had dan wit en kleverig... was het misschien eerder opgevallen.
Maar helaas is er niets meer aan te veranderen. Het veulentje is er nu eenmaal al en de merrie tot ieders verdriet niet meer.
Misschien is met behulp van het dekstation goed te achterhalen wie nou wel de vader van dit veulen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 10:02 



 
Profiel   

En wat van het hele jaar dat de merrie gevoerd is en de overige kosten? Noem het maar de totale produktiekosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 10:02 



 
Profiel   

Een echte oplossing is er inderdaad niet, de fout is onomkeerbaar.

Het lijkt mij dat je vriendin het veulen moet terugnemen, als jij het niet meer wilt nu je van de werkelijke vader op de hoogte bent. Of ze moet je compenseren of de een of andere manier. Bijvoorbeeld door een deel van het aankoopbedrag aan je terug te geven.

Je vriendin kan vervolgens aankloppen bij degene die verantwoordelijk is voor de fout en daar de schade die ze aan jou moet compenseren gaan verhalen.

Best lastig als je als vriendinnen bij zoiets betrokken raakt.

Succes met de oplossing. Laat je juridisch voorlichten door een professional.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 10:03 



 
Profiel   

Dat is nogal een fout en lijkt me toch niet onopgemerkt bij het dekstation, aangezien kharamel GF (champagne) de bedoeling was...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 10:07 



 
Profiel   

Nou dat is lekker dan! Maar ik zou inderdaad zoeken in een compensatie van de kosten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 10:09 



 
Profiel   

Voor een foutje is het wel een erg leuk veulen! Weet je wat je er mee wil doen nu je dit weet?

Verder zeker contact opnemen met het dekstation. Ik heb wel eens eerder een vergelijkbaar verhaal gehoord. Lijkt mij dat het dekstation uit zou moeten zoeken wie dan wél de vader is, en bovendien het dekgeld moet restitueren.

Als dit echt niet is wat jij in een veulen wil, zou ik samen met je vriendin een oplossing zoeken. Misschien wil zij het veulen wel van je terugkopen als aandenken aan haar merrie, misschien kunnen jullie het veulen verkopen. Daar komen jullie vast wel uit :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 10:15 



 
Profiel   

Mijn vriendin bood gelijk aan het veulen terug te kopen maar ze kon het zelf ook niet houden.
Ze had graag een merrie gewild om mee verder te fokken.

Zij heeft met de hengstenhouder afgesproken dat ze met een nieuwe merrie terug mag komen naar het dekstation.
Alleen de hengstenhouder heeft natuurlijk geen fout gemaakt, dat is het dek station.

Ik heb mijn veulen te koop staan maar krijg weinig reacties.. Misschien omdat het inderdaad een kruising is met een onbekende vader.

Ik vind dat het dekstation in elk geval een financiële vergoeding moet leveren, aangezien ik voor het aanvraag papier alleen al €250 euro kwijt ben en nu ook moet betalen voor een dubbele DNA test en een nieuw paspoort.

Daarnaast wil ik heel graag weten wie dan wel de vader is. Het is een heel bekend dek station met alleen maar ontzettend goede friezen.
De moeder van mijn veulen was op dat moment de enige schimmel KWPN merrie daar aanwezig en verder alleen maar friezen en nog een pinto merrie van een andere vriendin.

Hoe kunnen ze zo stom zijn om dan een fries te insemineren als zij het enige paard was wat afweek van de rest en die hengst ook de enige andere Arabische hengst was, naast alle frieze hengsten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 10:40 



 
Profiel   

Oei wat sneu voor je vriendin en wat een fout , ik hoop dat er toch een goede oplossing komt waar jullie allemaal vrede mee hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 10:46 



 
Profiel   

Oef wat naar zeg.
Wel snap ik dat je erg teleurgesteld bent en liever een Arabisch gefokt dier had maar probeer ook te denken dat je nu wel met een levend dier te maken hebt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 10:53 



 

Kadanz81 schreef
Mijn vriendin bood gelijk aan het veulen terug te kopen maar ze kon het zelf ook niet houden.
Ze had graag een merrie gewild om mee verder te fokken.

Zij heeft met de hengstenhouder afgesproken dat ze met een nieuwe merrie terug mag komen naar het dekstation.
Alleen de hengstenhouder heeft natuurlijk geen fout gemaakt, dat is het dek station.

Ik heb mijn veulen te koop staan maar krijg weinig reacties.. Misschien omdat het inderdaad een kruising is met een onbekende vader.

Ik vind dat het dekstation in elk geval een financiële vergoeding moet leveren, aangezien ik voor het aanvraag papier alleen al €250 euro kwijt ben en nu ook moet betalen voor een dubbele DNA test en een nieuw paspoort.

Daarnaast wil ik heel graag weten wie dan wel de vader is. Het is een heel bekend dek station met alleen maar ontzettend goede friezen.
De moeder van mijn veulen was op dat moment de enige schimmel KWPN merrie daar aanwezig en verder alleen maar friezen en nog een pinto merrie van een andere vriendin.

Hoe kunnen ze zo stom zijn om dan een fries te insemineren als zij het enige paard was wat afweek van de rest en die hengst ook de enige andere Arabische hengst was, naast alle frieze hengsten.


Het hengsten station is jou niks verplicht. Jij bent namelijk niet de fokker.

Jij moet jou kosten terug proberen te krijgen bij de fokker van jou paard, En de fokker moet die kosten terug krijgen bij het dekstation.

Vind het trouwens wel apart dat je hem gelijk te koop zet, alleen omdat je niet van brede paarden houd (je weet namelijk nog totaal niet hoe hij gaat uitgroeien).. Die actie strookt ook niet echt met je reactie's in andere topic's op bokt over je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 10:56 



 
Profiel   

Het lijkt me het meest correcte als je vriendin het veulen terugneemt en jou het aankoopbedrag helemaal teruggeeft.
Dan is dat deel netjes opgelost. Wel zo fijn voor jullie vriendschap. En voor jou, jij hoeft dan niet met het veulen te leuren, hebt er verder geen kosten aan en lijdt er geen verlies op.

Vervolgens kan je vriendin het veulen verkopen en eventueel een merrie kopen.
En de rest van haar probleem van de verkeerde inseminatie ahandelen met wie dan ook.
Dat is niet jouw zaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 11:02 



 
Profiel   

Als fokker zou ik wel eisen dat het dek station uitzoekt welke hengst de vader is.
Zij dacht te fokken en een volledig papier te krijgen.
Met het papier vader onbekend zou ik geen genoegen nemen.

En dat maakt eventuele verkoop ook makkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 11:08 



 
Profiel   

Het is toch wel een verschil, een nrps met papieren of een papierloze kruising met Fries. Hoe lief ook, je moet er wel maar wat mee kunnen en willen doen. Verkoop zal ook pittig worden, een Fries zijn wel klanten voor maar een kruising daar zijn niet veel belangstellenden voor.
Ik sluit me aan bij Boras qua advies. Hier is sprake van een koopvernietigend gebrek dus het kan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-15 11:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 12 [ 299 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen