Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 12 [ 299 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

 
Profiel   

ponyparadijs schreef
Maartje1990 schreef
NatasjavE: dat vind ik altijd zo'n onzin opmerkingen. Omdat er ergens iets ergers kan zijn dan (in dit geval) dit, betekend niet dat dit opeens niet erg is.

Volgens mij zegt ze ook niet dat het niet erg is.
Maar het wordt hier door vele wel ernstig opgeblazen.
Het is hartstikke vervelend helemaal nu de merrie er niet meer is en dus een juist veulen niet meer kan worden gefokt.
Maar om het zo verschrikkelijk op te blazen?
Daar is het toch niet ernstig genoeg voor

Ik denk dat het KI station er goed aan doet uit te zoeken wie de vader kan zijn.
En misschien de fokker schadeloos te stellen in de zin van de gehele kosten van het veulen op zich te nemen
Maar of dat ook gebeurd?


Nee, het is gewoon super balen dat het veulen en de combi die je wilde niet is wat het was. Er is een fout gemaakt en hier valt helemaal níets meer aan te doen. En natuurlijk een chirurg die fout snijd véél erger, maar dat betekend niet dat dit niet erg is.

Ik vind nl niet dat het heel erg opgeblazen wordt. Ik vind dat TS best mag balen, ondanks dat ik wél vind dat dit paardje wellicht óók geschikt is voor TS haar doeleinde (een leuk paardje voor haar dochter).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 13:33 



 
Profiel   

Set_Elkol schreef
Ik wil je veel succes wensen met het verloop nu ts,zo'n fout is voor niemand leuk.ergens ben ik blij dat deze fout bij een kwpnmerrie is gebeurd, ik heb nog overwogen om mijn c pony te insemineren met kharamel maar dan was het hoogteverschil nog net te doen dankzij het type van de hengst, als zij was geinsemineerd met een fries. .. :oo


Dezelfde kruising waar ik het hier eerder over had (en hij is dus 1.70m), heeft (per ongeluk) een pony gedekt van 1.10m. toen hij nog hengst was. Veulentje was klein genoeg voor de pony, begon pas te groeien na de geboorte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 14:09 



 
Profiel   

heb ene klein beetje snel het topic door gelezen, oef zeg dat is ook wat ! Ik hoop voor jullie dat het opgelost word en misschien dat de kosten worden teruggegeven die jullie gemaakt hebben met de dekking voor die bepaalde hengst...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 14:26 



 
Profiel   

Oei, das rot! Ik zou er toch wel iets van zeggen bij het dekstation!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 14:28 



 
Profiel   

Het is gewoon te hopen voor eigenaar van veulen dat er een fantastische friese hengst als vader bekend word, samen met de kwpn moeder kan het een geweldig dier worden, uiterlijk van een fries met kwpn gangen. Leuk voor de dressuursport, zwarte parel in de ring. En is hij gewoon ook beter te verkopen, mensen genoeg die zo'n gok willen nemen en de opfok er voor over hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 14:34 



 
Profiel   

TerraHowrse schreef
Oei, das rot! Ik zou er toch wel iets van zeggen bij het dekstation!

Dat is gedaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 14:35 



 
Profiel   

Bigone, die kruisingen staan doorgaans niet echt bekend om hun sport-potentie...
Bovendien is het veulen een bruine parel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 14:37 



 
Profiel   

ik wilde het net zeggen :P leuk zo zwarte parel alleen deze is echt bruin :P vind het wel een mooi dier dat weer wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 14:41 



 
Profiel   

Er zijn 2 potentiële hengsten gegeven die eventueel vader kunnen zijn. Dit zijn niet de minste hengsten maar dan alsnog; Niet wat wij en TS wilden.

We moeten nu gewoon even rustig afwachten wat er uit het DNA onderzoek komt en wat dit voor gevolgen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 17:18 



 
Profiel   

Kadanz81 schreef
Hannanas schreef
Dat is dan toch impulsief ja... T's weet het al een maand. En dan nu ineens eerst de vader.
Maar dat wil je toch sowieso??
Ongeacht verkoop of niet.
Lijkt mij duidelijk dat je meteen nadat je wist dat de Arabier niet de zaadgever was je wilt weten wie dan wel.
Zeker aangezien daar nogal mooie Friese hengsten staan heb ik begrepen.


Nadat ik de eerste uitslag van de DNA test binnen kreeg, ben ik eerst voor een tweede DNA test gegaan. Deze heb ik pas net binnen, met een nieuw paspoort met ouders 'onbekend' erop, dit wilde ik zo laten omdat ik dat wel oké vond en al genoeg koste had gemaakt. Maar uiteindelijk veranderde ik (mede door de tips van andere bokkers) van gedachten en nu wil ik toch wel graag weten wie nou wel zijn vader is.

En dat ik hem van Mp heb afgehaald is omdat ik geen veulen wil verkopen met een verhaal dat nog niet af is.


Waarom je nu een paspoort hebt met ouders onbekend snap ik niet. Want de moeder is wel bekend.

De oplossing voor jouw probleem: de hengstenhouder is verplicht om dmv een DNA test uit te zoeken wie de vader is. Op zijn kosten. Het gebeurd wel vaker. Het DNA van alle dekhengsten is bekend bij van Haeringen. Het enige dat er hoeft te gebeuren is een DNA van jouw veulen wat daarna met die paar hengsten vergeleken wordt. En dan wordt het papier veranderd. Alleen beetje lastig en niet verstandig dat de moeder er nu ook niet meer opstaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 17:30 



 
Profiel   

Janderegelaa; dat proces is al in gang gezet door het DS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 17:36 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Nee, het is gewoon super balen dat het veulen en de combi die je wilde niet is wat het was. Er is een fout gemaakt en hier valt helemaal níets meer aan te doen. En natuurlijk een chirurg die fout snijd véél erger, maar dat betekend niet dat dit niet erg is.

Ik vind nl niet dat het heel erg opgeblazen wordt. Ik vind dat TS best mag balen, ondanks dat ik wél vind dat dit paardje wellicht óók geschikt is voor TS haar doeleinde (een leuk paardje voor haar dochter).


Dat erken ik toch ook? :)

Ik vind alleen dat mensen de fout van het dekstation zo onbegrijpelijk en heel erg verschrikkelijk vinden een klein beetje overtrokken.

Ja uiteraard baalt TS. En uiteraard hoort het door de verantwoordelijke partijen netjes opgelost te worden. Ik had het dier ook retour gedaan.

Ik zeg nergens dat de TS zich niet moet aanstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 17:49 



 
Profiel   

Ik vraag me af in hoe verre de TS daadwerkelijk in haar recht staat.Ik denk zei zelf namelijk niet en ze heeft geluk dat de fokster het veulen terug heeft genomen.
Ts heeft namelijk gezien wat ze kocht,een papierloos veulen.Een kruising van 2 rassen.
Ze heeft ook nog eens van een partikulier gekocht en als het veulen groot is blijft het geschikt voor haar doel een recreatief paard.Of het nu een kruising met een fries is of een kruising van een arabier.Dus ik denk als je deze zaak voor een rechte rzou trekken dat je weinig kans maakt.

Voor de fokker ligt de zaak natuurlijk heel anders die heeft niet gekregen waar ze voor betaald heeft.Er zijn nogwel gelijkaardige zaken geweest waarin er bewust gesjoemeld is met zaad.Ik weet dat het ooit bij Friezen is gebeurd en ooit bij het bwpn .Kan me alleen de uitspraken niet meer herinneren.Ik ga eens zien of ik er wat over terug vind.

[VN] Ook eerdere veulens van Rypke mogelijk niet van deze hengst

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 18:01 



 
Profiel   

beatje schreef
Ik vraag me af in hoe verre de TS daadwerkelijk in haar recht staat.Ik denk zei zelf namelijk niet en ze heeft geluk dat de fokster het veulen terug heeft genomen.
Ts heeft namelijk gezien wat ze kocht,een papierloos veulen.Een kruising van 2 rassen.


Als de merrie met de juiste hengst was geïnsemineerd was het geen papierloos veulen geweest.
Dan was het een NRPSer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 18:08 



 
Profiel   

beatje schreef
Ik vraag me af in hoe verre de TS daadwerkelijk in haar recht staat.Ik denk zei zelf namelijk niet en ze heeft geluk dat de fokster het veulen terug heeft genomen.
Ts heeft namelijk gezien wat ze kocht,een papierloos veulen.Een kruising van 2 rassen.
Ze heeft ook nog eens van een partikulier gekocht en als het veulen groot is blijft het geschikt voor haar doel een recreatief paard.Of het nu een kruising met een fries is of een kruising van een arabier.Dus ik denk als je deze zaak voor een rechte rzou trekken dat je weinig kans maakt.

Voor de fokker ligt de zaak natuurlijk heel anders die heeft niet gekregen waar ze voor betaald heeft.Er zijn nogwel gelijkaardige zaken geweest waarin er bewust gesjoemeld is met zaad.Ik weet dat het ooit bij Friezen is gebeurd en ooit bij het bwpn .Kan me alleen de uitspraken niet meer herinneren.Ik ga eens zien of ik er wat over terug vind.

[VN] Ook eerdere veulens van Rypke mogelijk niet van deze hengst



Het veulen is nog gewoon van mij voorlopig, ik vind deze reactie behoorlijk bot. Ik heb inderdaad geluk dat mijn vriendin (de fokker) en ik op een lijn zitten en het samen uit aan het zoeken zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 18:32 



 
Profiel   

Ik neem aan dat het dekstation de verantwoordelijkheid en de kosten overneemt. Ik heb hier in Duitsland een inseminatiecursus gevolgd. Het insemineren is makkelijk, maar er zitten een hoop regels en wetten aan vast die Europees geregeld zijn.

Zo moet ieder buisje of rietje gecheckt worden, voor het de merrie in gaat. Als dat niet het geval is, zoals dit nu gebeurd is, heeft diegene dus niet goed gekeken en is de fout in gegaan. Die kun je dus zeker verantwoordelijk stellen.


Laatst bijgewerkt door Eifelopfok op 12-11-15 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 18:44 



 
Profiel   

Voor die die het nog steeds niet snappen : de fokker EN de hengsthouder zijn in dit verhaal niet fout of de schuldige. Dat is de inseminator of ze wel de station waar met het sperma gewerkt werd.
Dus hun zijn aansprakelijk en moeten voor een passende oplossing /schadevergoeding zorgen.
Was de merrie met de juiste sperma geinsemineerd hat het veulen een correct en goed papier gekregen. Of nu met een speciale kleur of niet.
Nu is op moment "vader onbekend" en heeft het degelijk een mindere waarde. Bij een veulen van ,ik roep maar wat, 2 maanden nog geen vraagtekens steld lijkt me logisch (behalve die kleur, maar die kan simpelweg gewoon anders uitpakken als gewenst ) maar dat je op een gegeven moment twijfelt en dan gaat na vragen...
Ik heb een Fries x Appaloosa gekocht... zonder papier en ben op de blauwe ogen vam verkopers afgegaan (als 6 maanden oud had ie ook echt kenmerken bam tenminste de Fries ) nu zijn we een jaar later en meneer is hoogstwaarschijnlijk "gewoon" n kruising Fjord. Niets minder om voor mij,maar even niet wat ik kocht en ik kon vanaf begin weten dat er iets niet helemaal haks was.
Hier gaat het om officieel delgeld /bon en een compleet papier.
Dus de dekstation is gewoon aansprakelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-15 18:48 



 
Profiel   

[ img ]
Diablo schreef
spatter schreef
Diablo hoe groot is die geworden?


Dat zou je Happy_Joy moeten vragen, die heeft hem nu, maar ik denk toch wel 1.65. Maar goed, zijn moeder was ook 1.70.


Toevallig kwam ik in dit topic terecht, ik hou van deze kruisingen :j ik zie ook wel gelijkenis..
Amaretto meet nu zeker 1,70 is een (h)eerlijk dier en ik kan er alles mee :D

Hier boven dus een foto van Amaretto

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-15 00:13 



 
Profiel   

Ts, het is niet omdat iemand de feiten vanuit een andere hoek benadert, dat het botte reacties zijn. Het is precies nogal rap "bot"... Iedereen bedoelt het goed.

Ik ben benieuwd welke hengst de papa is. En idd, niemand behalve het dekstation treft hier schuld.

Ook benieuwd wat er uiteindelijk met het paard gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-15 00:34 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
beatje schreef
Ik vraag me af in hoe verre de TS daadwerkelijk in haar recht staat.Ik denk zei zelf namelijk niet en ze heeft geluk dat de fokster het veulen terug heeft genomen.
Ts heeft namelijk gezien wat ze kocht,een papierloos veulen.Een kruising van 2 rassen.


Als de merrie met de juiste hengst was geïnsemineerd was het geen papierloos veulen geweest.
Dan was het een NRPSer.

Nee ze heeft een veulen zonder papieren gekocht,dat ze die later ging aanvragen dat is haar zaak maar op het moment van aan koop was het diertje papierloos.
Ts aan mijn reactie is niks bot hoor het zijn alleen feiten.
Je vind alles bot wat niet in je straatje is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-15 00:47 



 
Profiel   

beatje even iets meer inlezen dan zie je dat het niet zo zwart wit is als jij zegt.
TS en fokker zijn vriendinnen en fokker ging er vanuit dat er met de juiste hengst insemineert is.
Als vriendinnen heb je vertrouwen in elkaar, beide konden niet weten dat het veulen na een dna test papierloos zou blijken.
Jij beschrijft het als iets totaal zakelijks tussen 2 partijen maar de band is net even wat anders waardoor je opmerkingen wat kortzichtig overkomen
En zoals je kan lezen heeft de fokker al contact met het hengstenstation, dus als het al voor de rechter zou komen dan zal zij dat doen maar ik geloof wel dat het HS dit netjes op gaat lossen.
Ik ga er vanuit dat deze 2 vriendinnen elkaar sowieso niet voor de rechter gaan slapen aangezien zoals ze zelf al meerdere keren hebben geschreven, goed op dezelfde lijn zitten


Laatst bijgewerkt door MissBmx op 13-11-15 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-15 00:52 



 
Profiel   

Kadanz81 schreef
Ik hoop dat ze kunnen achterhalen wie de vader is.

Ik begrijp de reacties heel goed 'waarom ik hem nu schijnt dat hij een halve fries is gelijk verkoop'
Ik had hem gekocht met het idee dat hij een grote pony/klein paard zou worden met als doel dat hij voor mijn dochter als rij pony gebruikt zou worden. Nu blijkt dat hij een slag forser en groter gaat worden verkoop ik hem liever nu aan iemand die een band met hem kan opbouwen en voor hem gaat. En ja, ik heb inderdaad ook een band met hem opgebouwd maar hij zou voor een jaar de opfok in gaan waardoor deze toch minder zal worden, ik maak liever een ander blij met hem!

Ik heb er ook last van maar dit is een weloverwogen beslissing. Kunnen we nu weer on- topic?


Mijn volke fries is maar 1.56 ofzo... Prima kinderpony!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-15 00:56 



 
Profiel   

Dees schreef
Zuivere Friezen leveren soms amper hun dekgeld op, dus kan je nagaan wat zo'n kruising zal doen.

Ik ga met je gehele verhaal helemaal mee, behalve bovenstaande zin. Een kwalitatief goede zuivere fries is niet te betalen. In vergelijking met een goed sportpaard, kost een goede sportfries gemiddeld 10 duizend euro meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-15 01:01 



 
Profiel   

Gillbo schreef
beatje even iets meer inlezen dan zie je dat het niet zo zwart wit is als jij zegt.
TS en fokker zijn vriendinnen en fokker ging er vanuit dat er met de juiste hengst insemineert is.
Als vriendinnen heb je vertrouwen in elkaar, beide konden niet weten dat het veulen na een dna test papierloos zou blijken.
Jij beschrijft het als iets totaal zakelijks tussen 2 partijen maar de band is net even wat anders waardoor je opmerkingen wat kortzichtig overkomen
En zoals je kan lezen heeft de fokker al contact met het hengstenstation, dus als het al voor de rechter zou komen dan zal zij dat doen maar ik geloof wel dat het HS dit netjes op gaat lossen

Geen rechter gaat wat met emotie's doen hoor.Dat zou wel prettig zijn.Maar zulke dingen worden heel zwart/wit bekeken.
Over wat ik er zelf er emotioneel van vind laat ik me niet eens uit,want dan staan hier pas echt geen aardige dingen.En dat is dan geen kwestie van niet inlezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-15 01:02 



 
Profiel   

Een dekstation calculeert het risico dat dit kan gebeuren gewoon in (want het kan tenslotte gebeuren) en zijn daar gewoon voor verzekerd.

We hoeven er dus niet al te dramatisch over te doen. Gewoon contact opnemen met het dekstation, (wat dus al gebeurd is), en overleggen wat een redelijke vergoedingsregeling is. Het dekstation kan het veulen terugnemen, het dekgeld teruggeven minus de waarde van het veulen, vergoeding geven voor overige gemaakte kosten, etc. etc. Misschien moet het wel even via een advocaat omdat ze wel officiëel aansprakelijk gesteld moeten worden ivm hun aansprakelijkheidsverzekering, maar daar weet ik het fijne niet van.

Ik snap dat het voor de TS en vriendin erg teleurstellend is, maar verder is het gewoon een financiële kwestie. Gespeculeer over de schuldvraag, het aanpassen van de procedures, zorgen dat het nooit meer kan gebeuren etc, etc, lijkt mij totaal niet van toepassing.

Je zou vast op internet kunnen kijken of je vergelijkbare verhalen kunt vinden, misschien met andere dieren, en wat in zulke gevallen een gebruikelijke regeling is. Dat weet je een beetje wat er mogelijk is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-15 01:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 12 [ 299 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen