Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:06

Kan het hengstenstation hem niet op stal nemen tot uit gezocht is wie de vader is?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:11

Kadanz81 schreef:
Mijn vriendin bood gelijk aan het veulen terug te kopen maar ze kon het zelf ook niet houden.
Ze had graag een merrie gewild om mee verder te fokken.

Zij heeft met de hengstenhouder afgesproken dat ze met een nieuwe merrie terug mag komen naar het dekstation.
Alleen de hengstenhouder heeft natuurlijk geen fout gemaakt, dat is het dek station.

Ik heb mijn veulen te koop staan maar krijg weinig reacties.. Misschien omdat het inderdaad een kruising is met een onbekende vader.

Ik vind dat het dekstation in elk geval een financiële vergoeding moet leveren, aangezien ik voor het aanvraag papier alleen al €250 euro kwijt ben en nu ook moet betalen voor een dubbele DNA test en een nieuw paspoort.

Daarnaast wil ik heel graag weten wie dan wel de vader is. Het is een heel bekend dek station met alleen maar ontzettend goede friezen.
De moeder van mijn veulen was op dat moment de enige schimmel KWPN merrie daar aanwezig en verder alleen maar friezen en nog een pinto merrie van een andere vriendin.

Hoe kunnen ze zo stom zijn om dan een fries te insemineren als zij het enige paard was wat afweek van de rest en die hengst ook de enige andere Arabische hengst was, naast alle frieze hengsten.


Nou een kruising had ik ook je komt er niet van af ...... ja voor 100 misschien 200 misschien 300 euro....de mijne is de handel in gegaan.

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:13

Ts, ik weet niet hoe oud je dochter is maar ik denk dat karakter van een dier veel belangrijker is om je kind aan toe te vertrouwen dan een rank en slank diertje. Misschien kun je hem beter een kans geven en in ieder geval uit laten zoeken wie de vader is. Het is toch simpel na te gaan hoeveel friese dekhengsten het KI bedrijf heeft??

Elin_

Berichten: 9648
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:14

Zoe_97 schreef:
Erg vervelend, maar ik krijg eerder de indruk dat je een van die mensen met paarden bent ipv een paardenmens. Je hebt dat dier nu al even, dan ga je daar toch van houden :? Hoe kan je dat dan gewoon wegdoen omdat ie een andere vader heeft...

Dit dacht ik ook direct.. vooral als ik je eerder topics bekijk en waar overal staat hoe blij je met hem bent enz. Nu dit bekend is wil je hem dan opeens niet meer?

Kadanz81
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 12:17

Ik hoop dat ze kunnen achterhalen wie de vader is.

Ik begrijp de reacties heel goed 'waarom ik hem nu schijnt dat hij een halve fries is gelijk verkoop'
Ik had hem gekocht met het idee dat hij een grote pony/klein paard zou worden met als doel dat hij voor mijn dochter als rij pony gebruikt zou worden. Nu blijkt dat hij een slag forser en groter gaat worden verkoop ik hem liever nu aan iemand die een band met hem kan opbouwen en voor hem gaat. En ja, ik heb inderdaad ook een band met hem opgebouwd maar hij zou voor een jaar de opfok in gaan waardoor deze toch minder zal worden, ik maak liever een ander blij met hem!

Ik heb er ook last van maar dit is een weloverwogen beslissing. Kunnen we nu weer on- topic?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:17

Echt waarom moeten mensen opmerkingen maken om heel bewust andere die al verdriet hebben nog net even wat meer pijn te doen. TS is toch erg duidelijk om de reden van verkoop

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:17

Dus nu is het oh zo gewenste veulen van de oh zo geliefde merrie ineens gedegradeerd tot ongewenst fokproduct?

Hier kan ik ook met mijn petje niet bij...

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:19

Van alle friese dekhengsten is het DNA profiel bekend.
Het DNA profiel van je veulen is toch al bekend, dus die moeten
ze naar mijn idee zo naast de mogelijke vaderdieren kunnen leggen?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:20

Barvrouwke schreef:
Van alle friese dekhengsten is het DNA profiel bekend.
Het DNA profiel van je veulen is toch al bekend, dus die moeten
ze naar mijn idee zo naast de mogelijke vaderdieren kunnen leggen?

Het zal er dan om gaan wie dat moet betalen.
Vandaar dat ze eerst het antwoord van de hengstenhouder moet afwachten

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:23

Je dochter is nu zes, veulen, vooral als het half fries is heeft even de tijd nodig om te groeien. Dan is je dochter ongeveer elf wanneer ze kan rijden op hem. Misschien wat jong maar wij waren een keer ergens op vakantie en onze tienjarige dochter reed daar vrolijk rond op een hele grote fries en juist het fijne karakter herinner ik me nog heel goed. Misschien kun je hem nu eerst eens een jaar in een redelijk goedkope opfok gooien, ben je 1500 euro verder. Ondertussen laat je je vriendin eens uitzoeken welke vader het dier heeft. Dan kun je over een jaar misschien een iets beter doordachte beslissing nemen. Nu komt het op mij over dat je hem bij voorbaat afschrijft. En je dochter is zo jong dat je helemaal nu niet weet of ze paardrijden over drie/vier jaar nog leuk vind. Dan is het risico van nu een veulen kopen helemaal groot. En dan verkoop je deze en koop je een ander veulen en die blijkt niet groter dan 145 te worden, wat doe je dan??? Friezen blijven meestal steken bij 165, dat is in mijn ogen een klein paard.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:23

Gillbo schreef:
Barvrouwke schreef:
Van alle friese dekhengsten is het DNA profiel bekend.
Het DNA profiel van je veulen is toch al bekend, dus die moeten
ze naar mijn idee zo naast de mogelijke vaderdieren kunnen leggen?

Het zal er dan om gaan wie dat moet betalen.
Vandaar dat ze eerst het antwoord van de hengstenhouder moet afwachten

Voor leden kost vaderschapscontrole van een dekking 20,- dacht ik. Ligt er een beetje
aan hoeveel hengsten daar staan, maar dat is nog wel te doen? Verkoopt altijd beter als papierloos.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:23

Als TS geen kruising fries wil dan hoeft ze hem toch zeker niet te houden? Het beestje komt heus goed terecht.
En waarom zou je nu de kosten opfok gaan nemen, als je al weet dat het eindprodukt niet wordt wat je in gedachten had. Het is nog wel een heel verschil als je denkt een toekomstige nrps (sport)pony met papier voor je dochter te hebben gekocht en het blijkt een kruising fries te zijn waar je misschien leuk mee kunt recreeren. Dat is toch een heel ander doel dan je voor ogen had.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 10-11-15 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:26

Shirley schreef:
Dus nu is het oh zo gewenste veulen van de oh zo geliefde merrie ineens gedegradeerd tot ongewenst fokproduct?

Hier kan ik ook met mijn petje niet bij...

Ah how quickly love can turn into indifference... :)
Hoe dan ook; Het kan inderdaad zijn dat TS niks heeft aan die dekbon. Dat had ik met één van mijn paarden ook niet.
Wat me wel verbaast is inderdaad hoe een geliefd fok product met zoveel "sentimentele waarde" ineens een ongewenste knol wordt... Wellicht voor het dier maar beter als ie gewoon verkocht wordt. Of je een dergelijke kruising goed verkocht gaat krijgen hangt van je VP af vermoed ik.

Bv; dan moet je wel nog lid worden ook.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:26

Kom op zeg, veulen is verwachting.
Mijn veulen wordt een dessuurpaard van boven de 1.70 dus als pa ineens een Hafje blijkt en ik zit ineens met een toekomstige E-pony dan ligt je gezamenlijke toekomstverwachting in duigen.
Als je een springveulen fokt ben je niet blij met een inseminatie met een Krack C ofzo.
Als ze hebben omgewisseld zal de eigenaar van de Friese merrie ook wel vloeken met een AraboFries veulen denk ik.

Het is gewoon niet geschikt voor je latere doelen.

Daar hoeft TS nou niet voor te kakken worden gezet als slechte eigenaar.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:26

Barvrouwke, leden van het kfps bedoel je? Dat zal TS niet zijn ;-)

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:27

Barvrouwke schreef:
Van alle friese dekhengsten is het DNA profiel bekend.
Het DNA profiel van je veulen is toch al bekend, dus die moeten
ze naar mijn idee zo naast de mogelijke vaderdieren kunnen leggen?


Ik dacht precies het zelfde.
De DNA test van het veulen is al uitgevoerd dus de resultaten zijn bekend.
Het dekstation of de hengstenhouder in dit geval zal ook wel DNA papieren hebben van de hengsten.
Misschien willen de beste mensen in dit geval wel meewerken en het DNA papier vergelijken.
Dan is direct duidelijk wie de vader is.
Met een naampje op het papier is het veulen meer waard als x onbekend.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:29

Urielle schreef:
Kom op zeg, veulen is verwachting.
Mijn veulen wordt een dessuurpaard van boven de 1.70 dus als pa ineens een Hafje blijkt en ik zit ineens met een toekomstige E-pony dan ligt je gezamenlijke toekomstverwachting in duigen.
Als je een springveulen fokt ben je niet blij met een inseminatie met een Krack C ofzo.
Als ze hebben omgewisseld zal de eigenaar van de Friese merrie ook wel vloeken met een AraboFries veulen denk ik.

Het is gewoon niet geschikt voor je latere doelen.

Daar hoeft TS nou niet voor te kakken worden gezet als slechte eigenaar.

Dan vergeet je wel even het zielige verhaal betreffende de sentimentele waarde van dat dier?
Kharamel is zelf ook al een partbred. De kans dat dat veulen niet zo heel arabisch zou aan doen was hoe dan ook aanwezig. Bovendien fokte ze geen sportpaard maar een smalle met een leuk kleurtje.. Dat de kans dat je teleurgesteld wordt dan vrij reëel is lijkt me duidelijk. Nu blijkt die knol bruin en ook nog breed... Da's balen. Maar zonder verdere meer gedefinieerde doelen is ie nog steeds geschikt. Komt eerder over een met;, wanneer jij een sportpaard krijgt dat bruin is ipv vos en maar 1.65 gaat worden ipv 1.70.

Die arabofries is denk ik beter te verkopen dan deze kruising maar buiten dat hoeft er niet perse een arabo-fries rond te lopen nu toch? Als ze gewoon het verkeerde rietje genomen hebben (fries ipv kharamel) dan is er gewoon een rietje minder van die fries. Hoeven dan niet perse twee fouten gebeurt te zijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-11-15 12:35, in het totaal 3 keer bewerkt

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:29

Heel benieuwd wie er nu net als jullie zit te kijken naar zijn veulen en denkt, iets klopt hier niet...
Want het zaad van kharamel zal toch geinsemineerd zijn in een andere merrie waarschijnlijk ...

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:30

Gillbo schreef:
Barvrouwke, leden van het kfps bedoel je? Dat zal TS niet zijn ;-)

Je zal toch met de organisatie moeten bellen, aangezien dit veulen toch nooit KFPS papieren zal krijgen
en je er dus ook niets aan hebt om lid te worden. Daarnaast is het geen "standaard" opdracht.
Maar wellicht wil het stamboek hierin verder helpen. Ik ken meerdere verhalen van onbekende
dekkingen, waarbij (op de gok) vaderschapstesten zijn uitgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:31

Urielle schreef:
Kom op zeg, veulen is verwachting.
Mijn veulen wordt een dessuurpaard van boven de 1.70 dus als pa ineens een Hafje blijkt en ik zit ineens met een toekomstige E-pony dan ligt je gezamenlijke toekomstverwachting in duigen.
Als je een springveulen fokt ben je niet blij met een inseminatie met een Krack C ofzo.
Als ze hebben omgewisseld zal de eigenaar van de Friese merrie ook wel vloeken met een AraboFries veulen denk ik.

Het is gewoon niet geschikt voor je latere doelen.

Daar hoeft TS nou niet voor te kakken worden gezet als slechte eigenaar.


Wat ik lees is dat de TS een recreatie paard wil, zonder sport doelen. En dat ze niet van brede paarden houd. En dat haar dochter er mee aan de gang moet kunnen.

Dan vind ik het wel erg overhaast om nu gelijk dat dier op mp te zetten. Als ze sport doelen of fokdoelen er mee had, vind ik het anders.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:33

Dan nog is het niet aan jou om te bepalen of ze het veulen wel of niet mag verkopen of haar te verwijten dat ze niks om het veulen geeft

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:34

Waarom niet? Iemand mag daar toch best een mening over hebben?

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:36

Oeiii wat een fout zeg.

Ik kan de beslissing niet maken maar ik vind het wel echt heel schrijnend als de beslissing zo snel wordt genomen omdat hij a. geen bijzonder kleurtje gaat krijgen en b. je tracht dat hij te breed wordt.
Ik geef bigone gelijk in haar redenatie.

Centen pakken van het dekstation en waarderen dat het foutje wel een heel leuk lief en knap beestje is.
Misschien kan je dan inderdaad ook erachter komen wie de juiste vader is (op kosten van het dekstation?). Het is een dier he. En je was wel zo blij met hem ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:37

Gillbo schreef:
Dan nog is het niet aan jou om te bepalen of ze het veulen wel of niet mag verkopen of haar te verwijten dat ze niks om het veulen geeft


Dat schrijf ik nergens. Ik zeg alleen dat ze erg overhaaste beslissingen maakt.
Daarbij als ze nog geld terug wil zien van het dekstation, kan ze het dier sowieso niet verkopen, aangezien het bewijs materiaal is en er wellicht nog dna testen gedaan moeten worden om de echte vader te achterhalen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:37

Gillbo schreef:
Dan nog is het niet aan jou om te bepalen of ze het veulen wel of niet mag verkopen of haar te verwijten dat ze niks om het veulen geeft

Trek die redenering eerlijk door en het is niet aan jou om te bepalen of iemand daar al dan niet zijn of haar mening over mag geven. ~~}>
We zitten niet in Noord-korea.