Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

 
Profiel   

Ik wist echt even niet waar ik dit topic het beste kon plaatsen.. Maar dit leek mij de beste optie.

Ik heb 2 jaar geleden een veulen gekocht van 6 maanden oud. Vader 1.50 moeder rond de 1.40. Het gaat om een stamboek Fjord.

De verwachte stokmaat zou rond de 1.45 zijn wat prima voor mij is.

Nu is hij 2 jaar en 4 maanden oud en nog steeds 1.33. Hij heeft deze stokmaat al 10 maanden. Hij is ook al een jaar ruin. Ik zit echt met mijn handen in Mn haar.. Wat nou als hij zo klein blijft?! Hij heeft echt enorme emotionele waarde voor mij en ik wacht al zo lang, heb al van alles geoefend, hij is alles gewend en we hebben een goeie band. Hij staat aan huis en ik zie me hem gewoon echt niet verkopen. Aan de andere kant kan ik al 1,5 niet rijden omdat mijn andere rijpony veel te vroeg is komen te overlijden. Ik wil echt gaan rijden straks.. Voor de wagen is geen optie.

Ik hoop hier ervaringen te lezen van laatbloeiers of andere ervaringen van mensen van kleine twenters.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 19:58 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft er ruim 10 cm bijgedaan toen ik ze kocht als jaarling tot 3 jarige. Mijn jongste trekpaard heeft er nog 7 cm bijgedaan tussen haar 3 en 7 jaar oud, dus ik zou zeker nog niet gaan panikeren hoor, kan zijn dat hij er nog wel een cm of 8 bij doet tussen nu en zijn 7 jaar.
Daarnaast zijn fjordjes vaak wat steviger gebouwd, dus valt dat ook minder op als je erop zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 20:02 



 
Profiel   

Ach Lars.. Lastig. Ja wie weet krijgt ie nog een enorme spurt.. Al snap ik je wel hoor, ben r zelf soms ook bang voor.
Maar zoals hierboven ze zijn vaak wel wat breder waardoor 't wel gaat. Wil je echt recreatief gaan rijden of?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 20:10 



 
Profiel   

Mijn angst is eigenlijk vooral aanwezig omdat hij al 10 maanden stilstaat qua groei. Dat is toch hartstikke lang voor zon jong paard?

Ik wilde dit paard voor de basissport gebruiken en daarbij lekker het bos in/strand op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 20:12 



 
Profiel   

Wat krijgt hij te eten?

En ze kunnen echt nog wel door groeien.

En hoe heb je gemeten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 20:17 



 

Je spreekt al over 'ik wilde' maar het is toch nog helemaal niet zeker dat die dingen niet kunnen? Je zal sowieso nog 6 maanden moeten wachten tot je hem kan beleren dus je kan hem sowieso nog een half jaar laten lopen, dat had hij anders ook gedaan.. Hij kan nog best wat groeien dus ik zou voor nu geen overhaaste beslissingen nemen en hem lekker nog even laten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 20:19 



 
Profiel   

Ik zou nog niet direct in de stress schieten. Ik heb een kruising New-Forest die over een paar dagen 4 wordt en nu rond de 1,50 is. Moeder was 1,48 en vader schijnt rond de 1,55 geweest te zijn. Ik heb hem vanaf dat hij 8 maanden oud was. Hij was op 2,5 jarige leeftijd wel groter dan die van jou, maar ook hij groeide als twenter heel weinig in de hoogte. Hij veranderde sowieso weinig in dat jaar. Als 3-jarige ging hij nog flink omhoog en afgelopen voorjaar ging hij nog flink de breedte in. En ik denk dat hij nog wel iets gaat groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 20:21 



 
Profiel   

Ik lees met je mee, mijn kruising Appaloosa x Tinker is afgelopen dinsdag 3 geworden maar is t laatste jaar ook bar weinig de hoogte in gegaan, wel de breedte maar ze is net 1.30 m terwijl haar ouders rond de 1.40 zitten. Ik hoop dat ze nog een groeispurt de hoogte in gaat krijgen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 20:42 



 
Profiel   

plutolover schreef
Wat krijgt hij te eten?

En ze kunnen echt nog wel door groeien.

En hoe heb je gemeten?


Hij krijgt dagelijks een handje biks en voldoende gras en hooi.

Ik heb gemeten met een echte meetstok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 20:55 



 
Profiel   

ik heb ook zo een verwachting van de nu 3 jarige, hij heeft echt in zijn 2e jaar wel de verhoudingen beter kloppend gegroeid maar met zijn lijf en hoogte gebeurde niets... eigenlijk had ik het al opgegeven. En nu is hij 3 en plots gaat wel zijn achterwerk om hoog en zal dus zijn schoft ook nog omhoog gaan !
Wacht het af , en kijk dan over een jaar nog eens...wie weet haalt hij die hoogte wel alsnog ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 20:56 



 
Profiel   

dees_daan schreef
Je spreekt al over 'ik wilde' maar het is toch nog helemaal niet zeker dat die dingen niet kunnen? Je zal sowieso nog 6 maanden moeten wachten tot je hem kan beleren dus je kan hem sowieso nog een half jaar laten lopen, dat had hij anders ook gedaan.. Hij kan nog best wat groeien dus ik zou voor nu geen overhaaste beslissingen nemen en hem lekker nog even laten lopen.


Volgens mij staat er niet 'ik wilde' toch? Ik denk nog totaal niet aan verkopen! Moet er niet aan denken.. Maar ik wil wel echt gaan rijden straks, en ik denk; als hij de afgelopen 10 maanden niks gegroeid is, zal hij dan écht die 7cm nog gaan groeien?! Dat lijkt me gewoon zo sterk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 20:57 



 
Profiel   

Ik denk dat geduld een goede zaak is (maar ik snap dat je zenuwachtig begint te raken ;) )
Sommige paarden, en ook fjorden, hebben gewoon tijd nodig. Die willen met 3/4 jaar ineens een groeispurt maken.
Bij het subforum Fjorden hier op bokt is toevallig een topic van een fjord die na zijn 2,5 jaar geloof ik nog 10 cm is gegroeid. (als ik het niet mis heb, maar wel iets in die trant :D )
Misschien blijft hij redelijk klein maar krijgt hij wel heel veel body waardoor het totaalplaatje weer mee valt. Heb afgelopen week op een kleine fjord gereden met mijn lange benen maar dat misstond helemaal niet (en ook rijtechnisch was het in orde :) ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 21:01 



 
Profiel   

Hij is ook niet overbouwd meer?? Je kunt de touwtjestruc nog toepassen. Met een touwtje meet je vanaf de ellenboog van het voorbeen tot aan het midden van de kogel. Hou dit afgemeten touwtje nu bij de ellenboog naar boven richting schoft, het aantal cm dat het touwtje nu boven de schoft uit komt zal het dier misschien nog groeien. En vergeet niet dat ze in het werk ook nog wel iets groeien, hoe groot waren de voorouders?? WEl apart dat hij na het ruinen niet groter is geworden, meestal gebruiken hengsten eerst hun krachten om in de breedte te gaan en castreer je ze dan dan gaan ze vaak toch wel de lucht in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 21:10 



 
Profiel   

Mijn haf is van zijn 5de tot zijn 8e nog 4 cm gegroeid! Er is dus hoop :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 21:15 



 
Profiel   

Ik heb wel een hoopvol verhaal. Vader was 168, moeder 159. Paard was met 2,5 nog geen 140 (volgens de fokker). Met 3 ook echt nog te klein. Op zijn vijfde was hij 156 en nu 160 en mega mooi gebouwd! Er is dus nog hoop!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 21:17 



 
Profiel   

Ik zou hem wel wat meer voeren. De energie en voedingsstoffen om van te groeien moet wel ergens vandaan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 21:18 



 
Profiel   

Soms gaan ze een periode niet de hoogte in maar meer de breedte in. Met 2,5 jaar gaat hij echt nog wel groeien hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 21:31 



 
Profiel   

Ik had een paard welke met 2.5 jaar 1.53 was. Uiteindelijk was ie met 7 jaar 1.65 ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 21:32 



 
Profiel   

Mijn paard is net 4 en groeit nog steeds duidelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 21:38 



 
Profiel   

__elise__ schreef
Ik zou hem wel wat meer voeren. De energie en voedingsstoffen om van te groeien moet wel ergens vandaan komen.


Daar zou ik mee oppassen. Als hij schraal is ja maar over het algemeen hebben fjorden de neiging om gezellig rond te zijn.

Krijgthij voldoende bewegingTS....met leeftijdsgenootjes bedoel ik. Dat is erg goed voor de ontwikkeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 21:47 



 
Profiel   

Ik zou absoluut een vitaminekorrel bij gaan voeren. Hij heeft mineralen (en vitaminen, maar die krijgt hij zolang hij op het gras staat op zich voldoende) nodig voor een goede ontwikkeling. Een handje brok doet niets voor een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 21:52 



 
Profiel   

Ruinen zijn laatbloeiers. Hier een ruin op zijn 4,5 gekocht met 164/165, een jaar later ruim 175! Dus echt op zijn 4/5 jaar nog 10 cm gegroeid

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 21:54 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ik zou absoluut een vitaminekorrel bij gaan voeren. Hij heeft mineralen (en vitaminen, maar die krijgt hij zolang hij op het gras staat op zich voldoende) nodig voor een goede ontwikkeling. Een handje brok doet niets voor een paard.


En als er een mineralen liksteen aanwezig is Ook? Mijn pony staat 24/7 op de wei dmv strookbegrazing en hooi (waar ze niet altijd van eten) omdat ze aardig rond is. Zij krijgt nog geen kwart schep dieetmix per dag, meer voor t idee eigenlijk omdat ze al zo rond is. En ze hebben zo'n grote vierkante liksteen hangen waar zij veel gebruik van maakt.


Laatst bijgewerkt door hipkippie op 03-08-17 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 22:02 



 
Profiel   

Ik zou hem zeker nog 1,5 jaar de tijd geven om te groeien en zeker nog niet gaan rijden... Zijn welzijn lijkt me belangrijker dan te kunnen rijden toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 22:03 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties tot dusver. Zal even gaan kijken naar een vitamine. Meer krachtvoer voeren ga ik niet doen omdat ik geen te dik paard wil en hij inderdaad wel een fjord is.

Ik krijg hoop door alle positieve verhalen. Super bedankt daarvoor, meer is altijd welkom natuurlijks. Evenals tips.

Hij staat 24/7 buiten het hele jaar rond met 2 Shetjes van net 4 jaar en de 'moeder' Paint van 13. Met de Shetten kan hij rennen en gek doen dus beweging genoeg.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 22:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen