Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help, waar registreer ik een Canadees veulen?

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Momenteel verblijf ik in Canada voor mijn stage op een paardenbedrijf. De mensen hier zijn geweldig en ik werk met leuke paarden, maar het is zeker niet hetzelfde als in Nederland. De paarden waar ik mee werk zijn vrijwel allemaal off-the-track Thoroughbreds of peperdure Europese paarden die al half verpest zijn, omdat de meeste mensen hier zo goed als niet kunnen rijden. Ik heb geluk gehad met mijn stage, want mijn stagebegeleidster is echt geweldig en heel Europees gericht wat betreft het rijden en het werken met paarden.

Nu heb ik vanuit haar een vraag wat betreft haar enige veulen. Een half jaar geleden heeft ze een merrie gered die vreselijk behandeld was (voeten meer dan 2 jaar niet gedaan, een vergroeide knie en ga zo maar door). Op het moment dat mijn 'baas' haar kwam halen, was ze hoog drachtig. Ze hebben haar meegenomen, omdat ze vreselijk verwaarloosd was en ze daar echt niet langer kon blijven. Inmiddels is haar veulen 4 maanden oud en hebben we de merrie zelf 2 weken geleden in moeten laten slapen, omdat het echt niet meer ging, er was geen redden aan. Het veulen was gelukkig zelfstandig genoeg (lees; onafhankelijk van moeders, dronk amper tot geen melk meer, at zelfstandig brok en hooi en dronk zelfstandig water) om zonder mama verder te gaan, ook al was het misschien wat vroeg.

Mijn stagebegeleidster heeft dus zowel moeder als veulen niet zelf gefokt en heeft weinig tot geen informatie over ze, omdat de oude eigenaar een grote zak aardappelen was wat betreft het vertellen van de waarheid. Volgens hem was de merrie een Zweeds Warmbloed en haar vader zou 'Kings Rule' zijn. Na wat research gedaan te hebben, kan ik niets over deze hengst vinden. Wel kom ik uit bij een Thoroughbred hengst genaamd 'Kings Best'. Het zou mij niets verbazen als deze hengst haar vader blijkt te zijn, want we herkennen enkele kenmerken van hem in haar. Over de merrie haar moeder weten we verder ook niets, alleen dat zij een paar dagen na de geboorte overleden is en dat ze vermoedelijk een Thoroughbred was. Dus, alles op een rijtje:

- De merrie is ongeregistreerd omdat haar moeder enkele dagen na de geboorte overleden is. De moeder was vermoedelijk een Thoroughbred.
- Over de vader werd gezegd dat hij een Zweeds Warmbloed was genaamd 'Kings Rule', maar na wat research gedaan te hebben kan er niets gevonden worden over dit paard, maar ik kom wel steeds uit op een vrij bekende Thoroughbred hengst genaamd 'Kings Best', welke wel degelijk wat gelijkenissen heeft met de merrie.

Over de vader van het veulen is alles bekend. Dit is de Holstein goedgekeurde hengst (in Noord-Amerika) FDF Braveheart (FDF Bet On One x Libero H).

Mijn stagebegeleidster is van plan het veulen te houden en er in de toekomst wedstrijden mee te rijden en te fokken, omdat Europese paarden hier enorm gewild zijn. Dit is dan ook de reden waarom ze het veulen graag wil registreren bij een Europees stamboek, mocht dat mogelijk zijn. Paarden met stamboekpapieren zijn hier al helemaal gewild. Ik heb het KWPN al geprobeerd, aangezien zij een afdeling hebben in Noord-Amerika, maar hier kan ze niet ingeschreven worden omdat haar vader geen KWPN-goedgekeurde hengst is. Nu is mijn vraag of ze misschien bij het Holsteiner Verband kan worden ingeschreven, aangezien haar vader Holstein goedgekeurd is. Dus wat betreft informatie over het veulen:

- Haar moeder is ongeregistreerd en inmiddels overleden;
- Haar vader is de Holstein-goedgekeurde FDF Braveheart;
- KWPN is niet mogelijk en het Canadian Warmblood doet moeilijk;
- We zouden haar graag inschrijven bij een stamboek, omdat het wel degelijk meerwaarde zou hebben voor de fokkerij;
- Holsteiner Verband heeft de voorkeur.

Is iemand die mij hierbij kan helpen?

Alvast bedankt!

Jorine.

(Wat foto's van moeder en veulen, graag geen commentaar op moeders, we weten hoe ze er aan toe was.)


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 00:57 



 
Profiel   

Een stamboek en vol papier is sowieso een No Go
Geen DNA van moeder om eea terug te leiden .
Geen dekbon oid. Van de vader .

Denk dat je hooguit t stamboek aldaar kan proberen
En anders gewoon registreren zoals je in NL zou doen .
Chip en een open paspoort
Als t veulen beter in elkaar zit als moeders dan is t papier voor een presterend sport paard ook al iets minder spannend

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 01:05 



 
Profiel   

Bij Holstein zal het altijd B-register zijn, helaas zonder melding van moeder's kant.

En je zal ouderschap, aangezien er geen dekbewijs is, moeten bewijzen door DNA testing.

Op zich is dit allemaal te realiseren.

Wat de moeder betreft ... als de vader van de moeder een Zweeds WB was dan moet er invoer papieren geregistreerd zijn.
Hebt je misschien haren getrokken van haar voor zij is ingeslapen ... ivm DNA testing??

Je zou ook is het Zweeds WB kunnen aanschrijven of er ooit een hengst genaamd King's Rule bij hun geregistreerd stond. Indien daar een positieve antwoord op komt, misschien is verder 'research' mogelijk op uitgevoering/export van die hengst naar Canada.
Helaas zit je ook met de mogelijkheid dat de hengst via U.S.A. is ingevoerd, of de moeder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 01:27 



 
Profiel   

Peterina schreef
Bij Holstein zal het altijd B-register zijn, helaas zonder melding van moeder's kant.

En je zal ouderschap, aangezien er geen dekbewijs is, moeten bewijzen door DNA testing.

Op zich is dit allemaal te realiseren.

Wat de moeder betreft ... als de vader van de moeder een Zweeds WB was dan moet er invoer papieren geregistreerd zijn.
Hebt je misschien haren getrokken van haar voor zij is ingeslapen ... ivm DNA testing??

Je zou ook is het Zweeds WB kunnen aanschrijven of er ooit een hengst genaamd King's Rule bij hun geregistreerd stond. Indien daar een positieve antwoord op komt, misschien is verder 'research' mogelijk op uitgevoering/export van die hengst naar Canada.
Helaas zit je ook met de mogelijkheid dat de hengst via U.S.A. is ingevoerd, of de moeder.


Bedankt voor je reactie!

We hebben manen van haar, maar dat is waarschijnlijk niet voldoende omdat ze haarzakjes nodig zijn (?). Ik heb net contact gehad met het Holsteiner Verband in Noord-Amerika en zij kunnen in dit geval niet eens de vader van het veulen identificeren als een goedgekeurde Holsteiner, dus dat moet eerst nog eens nagetrokken worden. Hij is overigens inderdaad geïmporteerd via de USA, maar dat moeten ze kunnen zien omdat ze zich in de USA bevinden.

Het wordt waarschijnlijk een nutteloze zoektocht, maar we zullen zien. Bedankt voor je tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 02:49 



 
Profiel   

Zinzi_jewel schreef
Een stamboek en vol papier is sowieso een No Go
Geen DNA van moeder om eea terug te leiden .
Geen dekbon oid. Van de vader .

Denk dat je hooguit t stamboek aldaar kan proberen
En anders gewoon registreren zoals je in NL zou doen .
Chip en een open paspoort
Als t veulen beter in elkaar zit als moeders dan is t papier voor een presterend sport paard ook al iets minder spannend


Bedankt voor je reactie.

We weten dat ze sowieso geen vol papier kan krijgen, maar het is uiteraard te proberen om een certificaat voor haar te verkrijgen.

Het probleem is dat mensen in Canada onwijs veel waarde hechten aan een papiertje. Met of zonder kan zomaar een verschil van een halve ton betekenen hier, ongeacht hoe het paard presteert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 02:50 



 
Profiel   

Is er in Canada geen stamboek voor warmbloeden? Misschien dat je het veulen daar kan inschrijven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 08:08 



 
Profiel   

Maar is het dan voor de handel dat het gewilde stamboek zo belangrijk is?
ze heeft echt alles tegen om dat te krijgen, en ik denk niet dat je het zal verkrijgen persoonlijk.

zorg dat ze het goed heeft en dat er rustig aanmee gedaan word en als de jaren verstrijken kan ze altijd zich ontwikkelen naar een goed wedstrijd paard! en dan is dat papiertje niet zo belangrijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 08:21 



 
Profiel   

De merrie lijkt inderdaad op een thoroughbred, ik weet niet hoe het zit met fokkerij gegevens van de thoroughbred fokkerij daar. Maar wellicht als je een naam en geboortejaar hebt van de merrie dat je kan informeren of ze geregistreerd is daar met als vader King's Best. Misschien is ze toch geregistreerd ondanks wat de vorige eigenaar zegt.

Als FDF Braveheart niet geregistreerd is als ggk hengst bij het Holstein, dan kan het nog weleens erg lastig worden.

Misschien is er een stamboek voor halfbloeden oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 08:37 



 
Profiel   

Betreffende de dekking van de merrie door FDF Braveheart .... zie link hieronder.

Ik neem aan dat de hengstenhouder een registratie heeft van de dekkingen die deze hengst heeft gedaan. Dus misschien daar gaan informeren.
Ik neem ook aan dat met die dekgeld $800 ... toch het nodige 'papierwerk' is gedaan.

Stud ad van 2012, in Canada:
http://stalphonse.localmarketpets.com/a ... 29459.html
http://www.boulderridgeranch.com
Nog een tip ... controleer hun 'Sales' page ... misschien is de merrie door hun drachtig verkocht.

Heb dit ook nog gevonden ... hierin staat vermeld dat hij "RPSI stud book II recorded" is
http://www.serialex.com/a_MOZ3jKV4.html
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 14:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen