Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Verkoop per rietje

 
Profiel   

Ik heb een hengst op het oog om in de toekomst evt te gebruiken voor mijn merrie, waarvan het sperma enkel in diepvries te verkrijgen is aan €600/rietje.
Wat zijn de kansen om een merrie drachtig te krijgen met diepvries op 1 rietje?
Er zijn geen 'regelingen' dus als het tegenvalt ben je veel geld kwijt zonder drachtigheid.
Ik overweeg de hengst wel sterk omdat mijn merrie haar moeder en een volle zus van mijn merrie zelf verschillende veulens van deze hengst gegeven hebben waaronder eentje die 1.50 loopt, eentje 1m40, een goedgekeurde hengst...
Mijn eigen merrie heeft bij mij 1 veulen gegeven, in 1x drachtig wel met vers sperma.
Mijn eigen veearts is (toevallig) ook de enige die het sperma 'mag' insemineren van de hengstenhouder, anders gezegd, de hengstenhouder levert exclusief aan 'mijn' da. Ik ga dus zeker hier mij ook bevragen maar zowel ik als de hengstenhouder zijn klanten van hem, dus ik weet niet in hoeverre ik een helemaal eerlijk of lichtelijk genuanceerd antwoord zal krijgen...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-17 00:56 



 
Profiel   

De slagingskans is afhankelijk van de kwaliteit van het DV sperma en vruchtbaarheid van jou merrie. Je kan geluk hebben en pech. Je bent gewoon per inseminatie, per rietje die 600 euro kwijt. Daardoor moet je er voor zorgen dat je merrie op de kliniek word geïnsemineerd zo dichtmogelijk bij de eisprong. Zorg er voor dat je een scan-pakket overlegd met de kliniek, dat je een vast bedrag voor alle scans betaald en niet elke losse. Als ze jou merrie dan 4 of 20x scannen voor het goede moment ben je net zoveel geld kwijt. Waarom op de kliniek?. Omdat ze daar jou merrie 4x per dag kunnen scannen, maar het is voor een veearts niet te doen 4 keer per dag naar jou toe te komen. Wil je dat het goed slaagt is dit de beste manier.
Maar waarom mag alleen die veearts het insemineren?. en is deze veearts wel bij een kliniek, of heeft hij enkel een praktijk. Dan zou ik toch sterk overwegen wanneer je deze hengst echt wilt om dit bij een kliniek te doen.

Wat betreft DV sperma, ons ene merrie heeft hier ook veulens via gehad oa Ukato, die pakt makkelijk op, ons andere heb ik een hele zomer geprobeerd met Apache die veel van huis was, maar helaas niet gepakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-17 14:35 



 
Profiel   

De hengstenhouder werkt enkel samen met deze veearts, je kan op geen andere manier aan het sperma geraken. Die veearts heeft wel thuis zijn eigen kliniek dus ik kan mijn merrie daar wel zetten.
Goeie tip om te vragen naar een vast bedrag voor de scans, ga ik zeker doen.

Ik weet dat als je met DV insemineert het heel belangrijk is dat ze op de eisprong insemineren, lukt dat met één rietje of heb ik nog risico dat er al twee rietjes voor één poging nodig zijn?

Ik heb in het verleden met een andere merrie ook met diepvries geprobeerd, na enkele pogingen zijn we toen op een jongere hengst met vers overgestapt en toen meteen drachtig. Maar toen betaalde ik gewoon één enkel dekgeld en daarvan kon ik dan al die keren proberen en kon ik uiteindelijk nog die andere hengst nemen. Terwijl bij deze, als het niet lukt ben ik veel geld kwijt en heb ik zelfs geen andere opties qua hengst tenzij ik opnieuw dekgeld voor een andere betaal...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-17 14:51 



 
Profiel   

heeft de hengst die je gebruiken wit, dan nog geen goedgekeurde zonen?
zit je toch in het bloed wat je wit gebruiken, en mogelijk veel voordeliger
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 23:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen