Quater horse x tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 02:11

Ja, een trainer kan adviseren naar een quarter te gaan kijken als je hele serieuze ambities hebt. En weet heel goede de grens van een tinker in deze sport.
Maar als iemand serieus verder wil is; gooi een quarter hengst op je tinker merrie niet echt een goede tip.

Het is ook echt niet goedkoper en je neemt het risico merrie en of veulen kwijt te raken, dus dan heb je zelfs een enorm verlies.
Met nogmaals de periode dat je je merrie helemaal niet kan gebruiken.

Qua bouw en beweging vullen de rassen elkaar ook helemaal niet aan.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 06:47

Allienda schreef:
Cowgirl93 schreef:
Hoi ik wil vragen of iemand weet of het verstandig is om mijn tinker merrie te katen dekken door een quater ik dacht aan smoky dun it


Waarom niet een tinkerhengst met het Smoky dun gen?

Er bestaat niet zoiets als 'het Smoky Dun' gen.
Je hebt Smokey black (zwart met verdunningsgen oftewel cream) en je hebt Dun (wildkleur).
Maar Smokey Dun bestaat niet, dat zou dan Smokey Grulla heten (Zwart met cream én wildkleur).

De Quarter hengst met de naam Smoky Dun It is blijkbaar Bay Roan van kleur en zn naam is dus blijkbaar niet gerelateerd aan zijn kleur.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:18

superpony schreef:
Ik zou het niet doen en hoop ook dat de eigenaresse van de hengst geen dekking doet buiten het ras.


Mag ik vragen waarom je hoopt dat een hengstenhouder niet buiten het ras dekt?
Niet per se vanwege deze specifieke kruising dat ik het vraag, want ik snap daar nog wel de afweging om het niet te doen als hengstenhouder.
Maar er zijn kruisingen die toch wel zeker een verbetering of betere aansluiting bij een bepaald doel op kunnen leveren. Denk daarbij aan warlanders, quarabs of azteca's. Zijn toch echt kruisingen, maar met een fokdoel voor ogen. Of uberhaupt het NRPS bijv, wat niet meer is van een volbloedpercentage toevoegen aan een bestaand pony/paardenras of kruising. (Zo zou ik voor mijn haflingermerrie best uitwijken naar een ander ras als dat heel specifiek iets zou toevoegen - levert ze dan een kopie van zichzelf af, zou ik dat ook niet erg vinden trouwens hoor.)

Cowgirl93

Berichten: 23
Geregistreerd: 16-10-18

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 10:02

Hoi kijk bij ab bakker mag je gerust op elke ras rijden doe ik nu ook met mijn tinker maar mijn doel is om ook een quarter te hebben die later ook mee kan en een echte quater is zo duur

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:08

maar een veulen fokken is ook ontzettend duur... onderschat dat niet TS....

vooral de eerste jaren kosten bergen met geld, en dan heb je eigenlijk nog niets aan het paard want je kunt er niet op rijden/ mee trainen.

denk aan kosten:
- insemineren
- in sommige gevallen moet je merrie bij de hengstenboer blijven logeren
- vee arts kosten ( scannen en eventuele andere dingen)
- inentingen als het veulen geboren is
- merriebrok voor moeders
- opfok
- kosten als je in laat rijden
zo zijn er nog veeeel meer onvoorziene kosten..

een veulen fokken is dus lang niet altijd voordeliger hoor!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:14

Net of je in de eerste jaren/dracht niet geniet van het hele proces. Als je alleen wilt rijden kan je beter naar de manege gaan.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:20

Ik heb een tinker x quarter merrie gehad, leuke merrie, maar niet de specifieke kenmerken van de een of de ander, echt een mengsel van beide rassen.

Als de enige reden dat jij een quarter hengst erop wilt zetten is omdat de aanschaf van een raszuivere quarter te duur is en je bij ene ab wil rijden, zou ik het en de merrie en het veulen niet aan doen. De kans dat het veulen gaat 'tegenvallen' is aanzienlijk groot, wanneer je eigenlijk de verwachtingen van een volle quarter hebt.
Ik zou dan geld opzij zetten en sparen, zodat je over 3 jaar een raszuivere quarter kunt kopen die precies is wat je zoekt.
Wanneer je nu een veulen fokt ben je ook minimaal 5 jaar verder wil je daarmee kunnen gaan lessen, plus dat het dan altijd een gok is of er überhaupt uitkomt wat je zoekt.

chinou

Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:25

Caily schreef:
Net of je in de eerste jaren/dracht niet geniet van het hele proces. Als je alleen wilt rijden kan je beter naar de manege gaan.


TS heeft echt aangegeven dat het zou zijn omdat de aanschaf te duur is en daarom een veulen wil. Ze zou liever een Quarter kopen.

@ TS, als je nu het dekgeld, de vaste kosten van een veulen tot drie/vier jaar en de ‘normale’ kosten van een dekking etc per maand spaart en apart zet, kan je over drie jaar best een leuke quarter of paint kopen.

Dan heb je een keuze en kan je ook proefrijden en een paard naar je zin zoeken.
Denk dat je daar meer aan zal hebben dan nu een kruising fokken voor het westernrijden. Tot die tijd lekker genieten van je tinker in de lessen.

Ook is het altijd een risico dat er tussentijds iets gebeurd met een jong paard.

Maar lijkt een veulen je het einde en wil je graag op een zelfgefokt paard rijden, tja...dan gewoon doen wat je zelf leuk vindt.

Cowgirl93

Berichten: 23
Geregistreerd: 16-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 10:30

Ik heb op dit moment ook een tinker veulen er bij ja niet van mijn tinker ik heb de veulen nu al meer als een half jaar ik wil haar ook zelf in rijden en beleren en noem maar op echt zo leuk

Afbeelding
Afbeelding

En dit is het paard van ab waar ik toen in het begin een keer op mocht voor dat ik met mijn tinker bij hem reed sinds die dacht ik ik neem ook een quater deze was zo soepel in de beweging en zo braaf en ook snel kent echt alle oefeningen ook hele mooie stops en noem maar op
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-07-19 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:57

Maar dat paard is ook niet op dit niveau geboren, dat zul je er toch echt zelf in moeten trainen. En dan zal dat met een quaRter misschien wat makkelijker gaan dan met een tinker. Maar je zult het toch echt zelf moeten doen (of laten doen), dat heeft niets met het ras te maken.
Ik ken koudbloeden die beter getraind zijn dan een aantal quarters die ik ken, puur door de kunde van de ruiter.

Isa_Sofie

Berichten: 223
Geregistreerd: 03-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:59

Iemand heeft ooit deze berekening gemaakt:
InekeH87 schreef:
Dekgeld tussen de 400 en 1500 euro. Laten scannen voor hengstigheid en dek / insemineer moment. Meestal 1 of 2 keer a 20 euro per keer. Daarna 16 dagen scan a 20 euro. Met 40 dagen nog een scan voor 40 euro. Dan ben je als het goed is tot een maand of 8 in de dracht klaar.

Dan ga je over op merriebrok. We gaan er hier vanuit dat het paard met 8 maanden in de dracht 2 kilo merriebrok krijgt dit bouw je langzaam op. In de laatste 4 maanden ( van 8 tot 11 maanden) voer je gemiddeld 3 kilo merriebrok op een dag. 2 kilo in maand 8 tot 4 kilo in maand 11. Dit is wel heel ruim. Een zak merriebrok (pavo podo lac) kost 12,45 per 25 kilo. Het paard heeft in de laatste 4 maanden (4 * 30 * 3) = 360 kilo merriebrok nodig. Dit is ( 360 / 25) 14,4 dus 15 zakken merriebrok nodig. Dit is dan 15 * 12,45 = 186,75 euro.

Dus totdat het veulen er is ben je aan kosten kwijt: 186.75 + ( 4 * 20 ) + het dekgeld = tussen de 666,75 en 1766,75 euro kwijt.

Voor de geboorte heb je een aantal dingen nodig. Je kan een geboortemelder huren voor 30 euro per week we gaan er hier vanuit dat de merrie de geboortemelder 2 weken draagt. Je hebt dingen nodig als een emmer, jodium etc. etc. daarvoor ben je ongeveer 50 euro kwijt. Het is ook verstandig om een veulen sos pakket in huis te hebben voor het geval dat uw merrie overlijd. Dit kost 81,90. Voor rond de geboorte ben je dan ongeveer 191,90 kwijt.

Dan is het veulen er en hopelijk is alles goed gegaan. Sommige fokkers laten dan nog de dierenarts komen voor de veulenenting (ik ga hier geen discussie over starten of dat wel of niet moet ) de kosten hiervoor zijn ongeveer 35 euro. En dan een herhalingsenting van nog eens 35 euro. Als je het niet als veulenspuit na de geboorte doet moeten deze 2 sowieso op 4 maanden gegeven worden dat is dan 70,- totaal.

De merrie moet in de 6 maanden dat ze het veulen zoogt nog merriebrok blijven krijgen ongeveer dezelfde gemiddelde hoeveelheid als tijdens de dracht. Net nadat het veulen is geboren natuurlijk veel meer als rondom het afspenen. De kosten hiervoor zijn: ong. 540 kilo / 25 = 21,6 dus 22 zakken merriebrok a 12,45 = 273,90 euro. Het veulen moet in die tijd natuurlijk veulenbrokjes volgens de richtlijn van pavo van 3 weken tot 8 maanden gemiddeld 1,5 kilo per dag. Dit is ( 7 * 30 * 1.5 + ( 7 * 1.5 ) ) = 325,5 kilo = 326 kilo / 25 = 13 zakken. 13 * 15.25 = 198,25 euro.
Dus voer voor de merrie en het veulen is in de periode 0 tot 6 a 8 maanden 198,25 + 273,90 = 472,15 euro. Het veulen en de merrie hebben natuurlijk extra hooi nodig maar dat betrek ik niet in de berekening.

Het is verplicht dat het veulen gechipt wordt en een paardenpaspoort krijgt de kosten hiervoor zijn tussen de 35 en 70 euro. Afhankelijk van of je dat via het stamboek of via de dierenarts gaat.

Verder is er natuurlijk de gewone onderhouds en entingskosten van de merrie maar die reken ik ook niet mee. En natuurlijk de extra dingen als halstertjes boeken over veulens en ontwikkeling etc. etc.

Als je het veulen wilt houden moet je totdat het veulen 3 is rekenen op extra stallingskosten +/- 80 euro per maand bij een veulenopfok (winter en zomerkosten gemmideld) Vanaf dat het veulen 6 maanden is (afspenen) tot zijn 3e is dat 30 * 80 = 2400 euro. Sommige veulenopfokscentra rekenen geen extra kosten voor het bekappen maar anders komt daar nog ongeveer 25 euro per 3 maanden voor bij. Dat is dan 250,- totdat het veulen 3 is. De inentingen die jaarlijks gegeven moeten worden is 2 keer 35 euro is 70 euro.
Voor de opfok totdat het veulen 3 jaar is ben je 2720 euro kwijt.

Alles opgeteld:
Als het veulen met 6 maanden verkocht wordt ben je aan kosten kwijt tussen de: 1470,80 en 2500,80 euro kwijt.

Als het veulen tot zijn 3e in de opfok gaat ben je tussen de : 4190,80 en 5290,80 kwijt.

Dit is dus als je er vanuit gaat dat alles goed gaat, dat er geen problemen zijn met de merrie dragend krijgen en geen probleem rondom de geboorte en het opgroeien van het veulen. Bij dit bedrag zitten ook nog niet de extra ontwormingen die moeder en veulen moeten hebben en de enting tegen rhino voor de merrie tijdens de dracht. (ook hier zijn weer voor en tegenstanders van ik geef hier geen mening over). Als je dat er bij telt dan kom je op nog eens 150,- euro extra erbij.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.


Dit is ervanuit gaande dat het in 1 keer lukt. Soms ben je een heel dekseizoen aan het dekken en scannen. Er is natuurlijk ook een kans dat je je merrie helemaal niet drachtig krijgt, je het veulen kwijtraakt of je merrie. Daarnaast heb je natuurlijk ook een periode waarin je de merrie niet kan rijden. En dan is het maar de vraag of er het veulen uitkomt wat je wilt. Oh, en als het een hengst is ben je ook nog castratiekosten kwijt :list: . Misschien is het dan een beter idee om een volle quarter te kopen :o

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:00

Amanda schreef:
Maar dat paard is ook niet op dit niveau geboren, dat zul je er toch echt zelf in moeten trainen. En dan zal dat met een quaRter misschien wat makkelijker gaan dan met een tinker. Maar je zult het toch echt zelf moeten doen (of laten doen), dat heeft niets met het ras te maken.
Ik ken koudbloeden die beter getraind zijn dan een aantal quarters die ik ken, puur door de kunde van de ruiter.


Loopt een haflinger in Duitsland op stal bij een kennis, en kennis zegt 'ik hóóp dat mijn quarter ooit spins en stops kan maken zoals die haflinger!' - en nee, haar quarter is helemaal niet slecht getraind, maar die haflinger is gewoon méga goed getraind. Loopt ook NRHA wedstrijden.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:29

Cowgirl93 schreef:
Hoi kijk bij ab bakker mag je gerust op elke ras rijden doe ik nu ook met mijn tinker maar mijn doel is om ook een quarter te hebben die later ook mee kan en een echte quater is zo duur



Koop dan een quarter, kan dat het veulen merendeels moeders genen meekrijgt is zeer groot.
Dat je fokt met een quarter betekend niet dat het er ook uit gaat zien als een quarter, dus waarom moeilijk doen en niet gewoon een echte kopen.
Kan je tenminste iets uitzoeken wat je echt helemaal zelf wilt.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:38

Tuurlijk zijn er Haffies/ Tinkers en andere rassen die aardig zo niet way beter zijn dan de gemiddelde Quarter, maar ook jullie moeten toegeven dat de Quarter van zichzelf meer aanleg heeft, en het dus over het algemeen gemakkelijker heeft met de oefeningen die gevraagd worden. De lenigheid, snelheid van draaien is over het algemeen genomen voor de andere rassen gewoon veel moeilijker. Als ik hier het verschil zie tussen mijn ongetrainde Quarter en mijn nog redelijk groene Haf, zie ik een wereld van verschil. De Quarter draait van zichzelf op een dubbeltje dat red de Haf niet. En dan kan ik die Haf wel tot in de puntjes trainen maar dan nog zit dat lenige er niet vanzelf in. Hey mijn oude merrie was een warmbloed en die heeft het in de westernsport, zelfs in de reining, meer dan goed gedaan. Alleen won ik de reining niet op mijn spins en stops, maar op de speedcontrol, wissels en correct rijden.

En juist omdat de TS in die richting wil doet ze zichzelf een plezier om echt gewoon toch een paard nemen wat dat van nature makkelijker kan dan te moeten wurgen en doen om het erin te krijgen. En eerlijk ik denk dat een kruising Tinker-Quarter gaat niet dat brengen wat zij graag wil.
Zon kruising kan het best leuk doen, maar je weet dat je bij een Quarter het gewoon makkelijker zal hebben. Ik blijf er dus ook bij, ga sparen en koop je over een paar jaar een leuke Quarter.
Laatst bijgewerkt door rina op 19-07-19 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:42

rina schreef:
Tuurlijk zijn er Haffies/ Tinkers en andere rassen die aardig zo niet way beter zijn dan de gemiddelde Quarter, maar ook jullie moeten toegeven dat de Quarter van zichzelf meer aanleg heeft, en het dus over het algemeen gemakkelijker heeft met de oefeningen die gevraagd worden. De lenigheid, snelheid van draaien is over het algemeen genomen voor de andere rassen gewoon veel moeilijker. Als ik hier het verschil zie tussen mijn ongetrainde Quarter en mijn nog redelijk groene Haf, zie ik een wereld van verschil. De Quarter draait van zichzelf op een dubbeltje dat red de Haf niet. En dan kan ik die Haf wel tot in de puntjes trainen maar dan nog zit dat lenige er niet vanzelf in.

Hey mijn oude merrie was een warmbloed en die heeft het in de westernsport, zelfs in de reining, meer dan goed gedaan. Alleen won ik de reining niet op mijn spins en stops, maar op de speedcontrol, wissels en correct rijden.

En juist omdat de TS in die richting wil doet ze zichzelf een plezier om echt gewoon toch een paard nemen wat dat van nature makkelijker kan dan te moeten wurgen en doen om het erin te krijgen. En eerlijk ik denk dat een kruising Tinker-Quarter gaat niet dat brengen wat zij graag wil.
Zon kruising kan het best leuk doen, maar je weet dat je bij een Quarter het gewoon makkelijker zal hebben. Ik blijf er dus ook bij, ga sparen en koop je over een paar jaar een leuke Quarter.


Ik ben het met je eens hoor: als je héél zeker weet dat je de reining in wil, heb je het meest aan een quarter met de juiste bloedlijnen (een pleasure gefokte komt vermoedelijk óók niet mee ;) ) Het was meer bedoeld als 'als je een tinker / haflinger / kwpn-er hebt, hoef je die niet direct af te schrijven omdat je een specifieke tak van sport wil gaan doen - je kunt ook gewoon kijken hoe ver je samen komt'. Laten we wel wezen, de ruiters die de top halen, zijn zelf ook maar dun bezaaid :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:45

Skippy01 schreef:
superpony schreef:
Ik zou het niet doen en hoop ook dat de eigenaresse van de hengst geen dekking doet buiten het ras.


Mag ik vragen waarom je hoopt dat een hengstenhouder niet buiten het ras dekt?
Niet per se vanwege deze specifieke kruising dat ik het vraag, want ik snap daar nog wel de afweging om het niet te doen als hengstenhouder.
Maar er zijn kruisingen die toch wel zeker een verbetering of betere aansluiting bij een bepaald doel op kunnen leveren. Denk daarbij aan warlanders, quarabs of azteca's. Zijn toch echt kruisingen, maar met een fokdoel voor ogen. Of uberhaupt het NRPS bijv, wat niet meer is van een volbloedpercentage toevoegen aan een bestaand pony/paardenras of kruising. (Zo zou ik voor mijn haflingermerrie best uitwijken naar een ander ras als dat heel specifiek iets zou toevoegen - levert ze dan een kopie van zichzelf af, zou ik dat ook niet erg vinden trouwens hoor.)


Er zijn inderdaad wel combinaties die aantrekkelijk zouden kunnen zijn of op bepaald gebied een toevoeging zouden kunnen zijn. Maar dat is echt alleen voor de liefhebber.
Binnen de quarters is een kruising nog steeds echt niet aantrekkelijk. Als je bijv kijkt naar Haf*quarter, gaan die nog steeds voor veel minder dan de gemaakte kosten weg.
Het quarter ras is zeer groot, dus ook binnen het ras zijn hele goede combinatie's te vinden die elkaar goed aanvullen.
Verbeteren is gokken. Als je merrie bijv wat kort is en je neemt een iets langere hengst, wil dat niet zeggen dat je het perfecte veulen krijgt.
Er zijn diverse erfelijke aandoeningen waar men nog vaak te makkelijk over doet en denkt.
Nu wil TS dit en het neigt naar een hoog penny gehalte. Maar voor het veulen er is en gereden kan worden, ben je zeker 5jr verder en zijn haar wensen al totaal anders.
En ja, dan ben ik tegen voor de leuk vermeerderen, want dit is gewoon niet bewust fokken.
Natuurlijk kan Smokey Dun It buiten het ras dekken, maar wel alleen als het weloverwogen is en niet iemand opeens in Juli bedenkt een tinker te willen dekken, omdat een echte quarter te duur is.

Ab Bakker is meer voor de reining en koeien. In principe kan elk paard de basis en pas je je aan op het vermogen van het paard. Maar een quarter is echt anders dan een tinker.
Ik heb mensen les gegeven met tinkers en ook binnen dat ras weer grote verschillen. Ken er echt wel een paar die leuk en makkelijk lopen. Maar het vult elkaar echt niet aan.
Als je in het midden uit zou komen, zit je nog steeds niet wat TS zoekt als ze ervaring heeft opgedaan met een quarter.

En ik heb zelf een New Forest die prima kon meekomen en inderdaad slechte quarters achter zich had kunnen laten. Zelfs onze shet had onder het zadel roll backs waar je U tegen zegt bijvoorbeeld.

TS, als je echt over wil op een quarter en die vindt je duur,. zal je je tinker en veulen moeten verkopen. Dat is vaker dat mensen de overstap maken om verder te willen met een quarter.
Maar ook je tinker veulen duurt nog vele jaren voor je daar iets mee kan. En zeker zo alleen ( als enige veulen )en niet in opfok duurt uitgroeien heel lang.

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:49

Ik bedoelde 'm meer als: het fokken van een quarter (kruising) is geen garantie op succes en een correct afgericht paard, omdat dat 99% afhankelijk is van de ruiter. Dus dan kun je wel leuk een quarter (kruising) fokken, omdat je zo'n fijn correct getrainde quarter hebt gereden. Maar dan moet dat gefokte veulen nog wel op hetzelfde niveau gebracht worden, met jaren training door een goede trainer/ruiter. Een tinker met een goede ruiter heeft meer kans op succes dan een quarter met een minder goede (/handige/ervaren) ruiter.

TS ziet het naar mijn mening allemaal wel erg rooskleurig in op basis van een ervaring met een doorgewinterd paard. Het paard wordt niet zo kant en klaar geboren zeg maar. Oftewel, wil je ook zo'n doorgewinterd fijn getraind paard, dan zul je nog even door moeten sparen en beter een fijn gereden quarter kunnen kopen dan een halve fokken.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:51

superpony schreef:
Er zijn inderdaad wel combinaties die aantrekkelijk zouden kunnen zijn of op bepaald gebied een toevoeging zouden kunnen zijn. Maar dat is echt alleen voor de liefhebber.
Binnen de quarters is een kruising nog steeds echt niet aantrekkelijk. Als je bijv kijkt naar Haf*quarter, gaan die nog steeds voor veel minder dan de gemaakte kosten weg.
Het quarter ras is zeer groot, dus ook binnen het ras zijn hele goede combinatie's te vinden die elkaar goed aanvullen.
Verbeteren is gokken. Als je merrie bijv wat kort is en je neemt een iets langere hengst, wil dat niet zeggen dat je het perfecte veulen krijgt.
Er zijn diverse erfelijke aandoeningen waar men nog vaak te makkelijk over doet en denkt.
Nu wil TS dit en het neigt naar een hoog penny gehalte. Maar voor het veulen er is en gereden kan worden, ben je zeker 5jr verder en zijn haar wensen al totaal anders.
En ja, dan ben ik tegen voor de leuk vermeerderen, want dit is gewoon niet bewust fokken.
Natuurlijk kan Smokey Dun It buiten het ras dekken, maar wel alleen als het weloverwogen is en niet iemand opeens in Juli bedenkt een tinker te willen dekken, omdat een echte quarter te duur is.

Ab Bakker is meer voor de reining en koeien. In principe kan elk paard de basis en pas je je aan op het vermogen van het paard. Maar een quarter is echt anders dan een tinker.
Ik heb mensen les gegeven met tinkers en ook binnen dat ras weer grote verschillen. Ken er echt wel een paar die leuk en makkelijk lopen. Maar het vult elkaar echt niet aan.
Als je in het midden uit zou komen, zit je nog steeds niet wat TS zoekt als ze ervaring heeft opgedaan met een quarter.

En ik heb zelf een New Forest die prima kon meekomen en inderdaad slechte quarters achter zich had kunnen laten. Zelfs onze shet had onder het zadel roll backs waar je U tegen zegt bijvoorbeeld.

TS, als je echt over wil op een quarter en die vindt je duur,. zal je je tinker en veulen moeten verkopen. Dat is vaker dat mensen de overstap maken om verder te willen met een quarter.
Maar ook je tinker veulen duurt nog vele jaren voor je daar iets mee kan. En zeker zo alleen ( als enige veulen )en niet in opfok duurt uitgroeien heel lang.


Klopt, kruisingen zijn vaak voor de liefhebber, net als specifieke rassen dat zijn :) Hoewel natuurlijk op gezondheid gerichte outcross wéér een ander verhaal is. Dat krijg je nu ook meer en meer. Want gesloten bloedlijnen zijn - zeker binnen kleinere rassen - gewoon niet per se handig met het oog op gezondheid.

Overigens, als TS tinker én veulen verkoopt, koopt ze nog niet zomaar een quarter terug. Prijzen voor tinkers liggen absoluut niet hoog momenteel (behalve de aparte kleuren, pssm1 vrij getest en met de juiste maat, meestal zo rond de 1,48-1,55). Quarters gaan momenteel juist voor hele hoge bedragen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:58

Skippy, Uiteraard met de kosten van het dekken en een veulen laten opgroeien en dergelijke erbij.

Ik weet niet wat jij duur vindt, maar er zijn nog steeds hele gewone leuke quarters te vinden. Maar veel gaat via via.

De quarters zijn alleen aantrekkelijk eigenlijk met vol papier. Ik heb ook weleens adv gezien met half quarter en daar een wat hoger prijskaartje bij. Of dat een bonte pony wordt aangeboden als halve paint of zelfs volle paint, omdat het zo leuk klinkt en men denkt dat het beter verkoopt. Maar het heeft 0,0 meerwaarde.
Tenzij iemand daar in trapt.

Ik ben echt wel vaker leuke kruisingen tegengekomen, zoals met de haflinger, arab, nrps en welsh bijvoorbeeld. Maar zelfs een quarab is in Nederland niet zo populair.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:03

Skippy01 schreef:
Ik ben het met je eens hoor: als je héél zeker weet dat je de reining in wil, heb je het meest aan een quarter met de juiste bloedlijnen (een pleasure gefokte komt vermoedelijk óók niet mee ;) ) Het was meer bedoeld als 'als je een tinker / haflinger / kwpn-er hebt, hoef je die niet direct af te schrijven omdat je een specifieke tak van sport wil gaan doen - je kunt ook gewoon kijken hoe ver je samen komt'. Laten we wel wezen, de ruiters die de top halen, zijn zelf ook maar dun bezaaid :)


Ja maar het punt is dat de TS nu een veulen wil fokken uit haar Tinker merrie met een Quarter hengst omdat ze juist die koeien/reining kant op wil. En dat ga je het jezelf gewoon lastig mee maken. Juist omdat ze die kant op wil kan ze beter een Quarter kopen ipv proberen een halfbloedje te fokken waarbij de kans zo groot is dat het toch net niet dat is wat ze wil.

Ik heb zelf een Quarter, een Paint met veulen en mijn nieuwe rijpaard is een Haf. Ook omdat ik nu gewoon de financiën niet heb om nog een Quarter erbij te kopen. Maar ik weet ook heel goed dat die Haf bij lange na niet de lenigheid en vermogen van de Quarter zal hebben en krijgen. En daar heb ik me gewoon op ingesteld. Het Hafje gaat een leuk allround/ ranch paardje worden, maar echt geen ster in reining of cutting. Dat zit er gewoon niet in. Ze zal mss straks best een keer een reiningpatern kunnen lopen, maar ze zal dan echt geen 72 score halen. En het gelijke met de koeien. Bij sommige zit het instinct van drijven er best wel in, maar toch krijgen ze het zwaar als ze een keer een echt snelle koe voor hun kiezen krijgen.
Vrijwel iedereen die ik ken die in die onderdelen zit, en begonnen is met een niet-Quarter/Paint, zijn ergens langs de lijn overgestapt op een Quarter.

En dus imo een veulen fokken uit een niet-Quarter omdat je een tak van de westernsport in wilt waar juist de Quarter uitblinkt is imo gewoon niet slim, en moet je ook gewoon niet doen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:08

superpony schreef:
Skippy, Uiteraard met de kosten van het dekken en een veulen laten opgroeien en dergelijke erbij.

Ik weet niet wat jij duur vindt, maar er zijn nog steeds hele gewone leuke quarters te vinden. Maar veel gaat via via.

De quarters zijn alleen aantrekkelijk eigenlijk met vol papier. Ik heb ook weleens adv gezien met half quarter en daar een wat hoger prijskaartje bij. Of dat een bonte pony wordt aangeboden als halve paint of zelfs volle paint, omdat het zo leuk klinkt en men denkt dat het beter verkoopt. Maar het heeft 0,0 meerwaarde.
Tenzij iemand daar in trapt.

Ik ben echt wel vaker leuke kruisingen tegengekomen, zoals met de haflinger, arab, nrps en welsh bijvoorbeeld. Maar zelfs een quarab is in Nederland niet zo populair.


Het dekgeld bij quarters ligt om te beginnen natuurlijk al iets hoger dan bij tinkers of ponyrassen (gemiddeld genomen). 1000-2500 dekgeld tov 300-500. Dan moet zo'n veulen dus als hij de grond raakt als dat bedrag + gemaakte kosten tijdens de dracht opleveren. Dan nog opfok. Ga even uit van 150 euro per maand gedurende 2,5 jaar, en eventueel het inrijden / trainen en dan wordt hij verkocht. Dan moet zo'n paard om kosten te dekken gewoon zo'n 7000 euro opleveren. Dat snap ik, maar als je een tinker importeert als driejarige, en dat gebeurt nu gewoon heel vaak, hele handelsstallen die zich daarop richten, kost die je zo'n 1000-1200 euro vanaf de handelaar. Klein verschil. Gooi er dan nog 2 maanden training op. Ben je voor dik 2-2,5k 'klaar'. Zo rekent de gemiddelde recreant. Maar eigenlijk willen ze dan wel die quarter, dus moet de tinker het gewoon maar doen.

En ik chargeer nu enorm he, dat begrijp je hopelijk ;)


rina schreef:
Ja maar het punt is dat de TS nu een veulen wil fokken uit haar Tinker merrie met een Quarter hengst omdat ze juist die koeien/reining kant op wil. En dat ga je het jezelf gewoon lastig mee maken. Juist omdat ze die kant op wil kan ze beter een Quarter kopen ipv proberen een halfbloedje te fokken waarbij de kans zo groot is dat het toch net niet dat is wat ze wil.

Ik heb zelf een Quarter, een Paint met veulen en mijn nieuwe rijpaard is een Haf. Ook omdat ik nu gewoon de financiën niet heb om nog een Quarter erbij te kopen. Maar ik weet ook heel goed dat die Haf bij lange na niet de lenigheid en vermogen van de Quarter zal hebben en krijgen. En daar heb ik me gewoon op ingesteld. Het Hafje gaat een leuk allround/ ranch paardje worden, maar echt geen ster in reining of cutting. Dat zit er gewoon niet in. Ze zal mss straks best een keer een reiningpatern kunnen lopen, maar ze zal dan echt geen 72 score halen. En het gelijke met de koeien. Bij sommige zit het instinct van drijven er best wel in, maar toch krijgen ze het zwaar als ze een keer een echt snelle koe voor hun kiezen krijgen.
Vrijwel iedereen die ik ken die in die onderdelen zit, en begonnen is met een niet-Quarter/Paint, zijn ergens langs de lijn overgestapt op een Quarter.

En dus imo een veulen fokken uit een niet-Quarter omdat je een tak van de westernsport in wilt waar juist de Quarter uitblinkt is imo gewoon niet slim, en moet je ook gewoon niet doen.


Jij bent er dan reëel in: je hebt een leuk paard gekocht waar jij van snapt dat je bést bepaalde takken vd sport kunt doen, en daarmee niet bovenaan gaat eindigen. In de ranch klasses / allround klasses / trail kom je met eender welk paard in NL nog best mee, als 'ie maar kan draaien en wil werken. Reining en koeien... Het moet erin zitten, die échte drive om bovenin mee kunnen rijden met dát paard.

Ik moet in eerlijkheid zeggen dat ik de openingspost meer las als in 'ik wil bij die trainer iets verder komen dan met deze pony' en niet 'ik wil uitblinken in...', want in dat laatste geval moet ze gewoon een specialist kopen. Klaar. Geen allround quarter, geen gefokte kruising, geen 'vul maar in' :j
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 19-07-19 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:10

Meeste ruiters zijn zelf sowieso niet goed genoeg om het eruit te rijden, of ze nou een tinker of een quarter nemen.
Alleen als je echt heel graag wilt, heel veel traint en door stroomt van basis paard, naar goed paard naar topper, kan je soms iets bereiken. Maar daarvoor moet je echt veel over hebben.

Natuurlijk kan een gezond paard de basis. Maar waar de bouw en bewegingen het net niet zijn, rij je er op den duur vaak toch blessures in als je te ver gaat. Dat gebeurt echt te vaak dat ruiter en trainers te weinig rekening houden met het paard.

Als je alleen naar je eigen wensen kijkt, moet je paard daarbij passen.

Mijn man vindt met de koetjes spelen leuk en heeft weleens op een toppertje gezeten van Wendy. Wat die kon is echt onmogelijk voor een tinker of je rijdt hem direct de bbq op.

Skippy, ik ken de prijzen hoor. Heb al 25jr meerdere quarters en ook zelf gefokt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:13

superpony schreef:
Meeste ruiters zijn zelf sowieso niet goed genoeg om het eruit te rijden, of ze nou een tinker of een quarter nemen.
Alleen als je echt heel graag wilt, heel veel traint en door stroomt van basis paard, naar goed paard naar topper, kan je soms iets bereiken. Maar daarvoor moet je echt veel over hebben.

Natuurlijk kan een gezond paard de basis. Maar waar de bouw en bewegingen het net niet zijn, rij je er op den duur vaak toch blessures in als je te ver gaat. Dat gebeurt echt te vaak dat ruiter en trainers te weinig rekening houden met het paard.

Als je alleen naar je eigen wensen kijkt, moet je paard daarbij passen.

Mijn man vindt met de koetjes spelen leuk en heeft weleens op een toppertje gezeten van Wendy. Wat die kon is echt onmogelijk voor een tinker of je rijdt hem direct de bbq op.

Skippy, ik ken de prijzen hoor. Heb al 25jr meerdere quarters en ook zelf gefokt.


Was ook niet bedoeld als in 'jij kent de prijzen niet', maar als in: het verschil tussen als zij haar 2 verkoopt, en de aanschafprijs van een hele normale quarter, is nog best flink :)

Zelf heb ik het andersom gedaan: ik had een allround paint. Kon er NIKS mee. We lagen elkaar niet. Toen ben ik gaan zoeken naar een fijn karakter. En met mijn haf thuis gekomen. Met mezelf én haar de deal gemaakt 'we gaan doen wat paard leuk vindt, als we maar lol hebben'. Dus nu is mijn westernzadel verkocht en ben ik klassiek aan het dressuren en pak ik working equitation oefeningen mee.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:19

Ik had ook helemaal gemist dat je met koeien wilde werken...
Dus stel je hebt bovenstaande kosten uitgegeven aan de kruising Tinker, blijkt het beestje nul cow sense te hebben.

Met zulke specifieke wensen kun je inderdaad beter een quarter kopen.

Ff doorsparen dus, maar dan weet je wel zeker waar je je geld aan uit geeft.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:24

Maar daar moet logischer wijs bij. Maar zonder verkoop gaat het langer duren. De meeste mensen verkopen hun paardje, sparen bij en kunnen dan een leuke quarter kopen. Vaak gaat die na enkele jaren ook weg voor de topper als ze nog een stapje verder willen.

Als ze de tinkers niet verkoopt, heeft ze nog niks en wel de onderhoud kosten. Tel daarbij op de dekking van een quarter hengst, de opfok jaren en je kan echt een leuk bedrag sparen.

Wat een ander dan duur of normaal vindt qua prijs kan ik niet voor iemand beoordelen. Maar zeker voor een startend iemand zijn er nog wel leuke quarters te vinden onder de 8000 euro.

Ik heb mijn new forest nu 17jr en die kon echt wel leuk lopen en had geen moeite met de reining oefeningen. Maar toch echt een wereld van verschil als je van hem op een quarter stapt. En we hebben verschillende type quarters gehad.
Maar zelfs moeder en zoon zijn totaal verschillend. ( ook weer heel erg hetzelfde op bepaalde gebieden.....)

In mijn ogen kan je beter type's zoeken met fokken die dichtbij elkaar in de buurt liggen, dan extreem grote verschillen op elkaar zetten om van alles proberen te verbeteren.