Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fokken met een buitenlandse hengst: hoe?

 
Profiel   

Wat je van ver haalt... :D

Mijn laatste keer fokken is ondertussen al weer ruim 12 jaar geleden. Toen brachten we mijn merrie naar de hengst, die had daar een goede week <<) en als het niet gepakt had ging ze nog een keer op seksvakantie.

Maar ja, dat is nu niet echt een optie. Ik wil in de toekomst mogelijk een veulen fokken bij mijn Irish Draught merrie. Ze is zelf best wel een goed gelukt exemplaar, en aangezien het een zeldzaam ras is wil ik graag bij het voortbestaan ervan bijdragen. Een probleem: zo'n beetje alle hengsten staan aan de overkant van het water. Merrie naar de hengst gaat dus nogal lastig, dus moet er sperma naar Nederland komen.

Een hengst uitzoeken lukt me nog wel, ik wil volgend voorjaar een aantal kanshebbers ook IRL gaan bezoeken. Maar dan? Wat moet je regelen zodat sperma naar NL verstuurd kan worden? Of regelt de hengstenhouder dat allemaal? Merrie zal denk ik ergens 'intern' moeten zodat ze op het juiste moment geïnsemineerd kan worden, want met diepvries komt dat nogal nauw. Ik las in een ander topic al wat namen voor waar dat hier in het noorden kan.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het fokken met een Ierse hengst, die ook nog eens in Ierland woont? Wat zijn de do's en don'ts?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 20:18 



 
Profiel   

Je kunt ook vers sperma laten komen. Iemand die ik ken is nu bezig de merrie te insemineren met sperma van een hengst uit de UK. Hengstenhouder regelt hier de verzending, gaat via DHL. Maar dat staat in dit geval ook op de website aangegeven dat ze vers verzenden naar de EU en DV over heel de wereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 20:56 



 
Profiel   

Denk er wel aan dat dat vanaf oktobet met de Brexit allemaal wel eens een pak moeilijker zou kunnen worden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 11:52 



 
Profiel   

Ah, ik wist niet vers ook een optie was. Zal inderdaad ook van de hengst/hengstenhouder in kwestie afhangen.

Brexit raakt alleen de UK, vanuit Ierland verwacht ik er niet al te veel problemen mee :) Ierland is en blijft gewoon EU.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 13:20 



 
Profiel   

Als je hengsten gaat bekijken wil je dus een levende en “werkende” hengst en zou ik altijd proberen aan vers sperma te komen. Dat werkt zoveel makkelijker, en in de meeste gevallen nog een grotere kans van slagen ook.

Let er wel op dat de hengst van moet kunnen springen op een EU gecertificeerd station. Meestal staat dit wel bij de dekadvertentie vermeld, maar met het Ierse ras geen ervaring. Anders kan je problemen krijgen bij de douane tijdens verzending.

Hier in het noorden is Joeri Stevens wel iemand met veel expertise als het om merriebegeleiding gaat. Met vers sperma kan de merrie gewoon thuis blijven.

Meestal moet je sochtends voor 9 uur of een dag daarvoor sperma “bestellen”. En dan wordt het pakketje opgestuurd naar jou (of je DA).

Het is wel zaak om goed (en vaak) te scannen om de cyclus van je merrie goed te volgen. Vaak kan dan dusdanig goed gekeken worden dat 1 keer insemineren, hooguit 2 keer, per cyclus genoeg is. Zelfs de eisprong bevorderen dmv een spuitje is iets wat erg vaak gebeurd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 13:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen