Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 16:10

Hallo,

Ik ben me even aan het orienteren.
Ik heb een super 12 jarige quarter merrie met goed stamboek in de reining lijnen.
Aantal jaren geleden een leuk veulen mee gefokt.

Nu zou ik haar nog een keer een veulen gunnen. Ze is een goede moeder en de situatie volgend jaar is ook voor mij zo dat ik er tijd voor hebt mijn merrie en veulen te begeleiden. Echter wil ik het veulen niet zelf houden maar voor de verkoop.

Ik zou dit graag met iemand die het veulen wilt kopen, evt hengst wil uitzoeken in samenspraak en alles goed vastleggen in een contract. Dit nog nooit eerder gedaan.

Iemand met ervaring hier daarmee?
Waar adverteer je voor het aanbieden van mijn merrie? Wat moet er in een contract vastgelegd worden? Wat zijn normale prijzen wat betreft onderhoud e.d.? Wat betaal ik en wat betaald de ''huurder''?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:12

Besef goed dat een dracht niet altijd even vlot verloopt en je er in ergste geval zelfs een dood paard aan overhoud om het even cru te zeggen..als je toch wilt doorzetten: naar een KI centrum gaan waar ze merries verhuren als draagmerrie bij ET ivm mogelijke contracten en verzekeringen..zodat zowel jij eigenaar van de merrie, als de huurder die het veulen wilt goed ingedekt zijn bij alle mogelijke risico's. :)

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:18

Jolynne schreef:
Besef goed dat een dracht niet altijd even vlot verloopt en je er in ergste geval zelfs een dood paard aan overhoud om het even cru te zeggen..als je toch wilt doorzetten: naar een KI centrum gaan waar ze merries verhuren als draagmerrie bij ET ivm mogelijke contracten en verzekeringen..zodat zowel jij eigenaar van de merrie, als de huurder die het veulen wilt goed ingedekt zijn bij alle mogelijke risico's. :)

Volgend mij wil ts dat haar merrie het veulen zelf krijgt.

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 16:21

anjali schreef:
Jolynne schreef:
Besef goed dat een dracht niet altijd even vlot verloopt en je er in ergste geval zelfs een dood paard aan overhoud om het even cru te zeggen..als je toch wilt doorzetten: naar een KI centrum gaan waar ze merries verhuren als draagmerrie bij ET ivm mogelijke contracten en verzekeringen..zodat zowel jij eigenaar van de merrie, als de huurder die het veulen wilt goed ingedekt zijn bij alle mogelijke risico's. :)

Volgend mij wil ts dat haar merrie het veulen zelf krijgt.


Dat klopt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:22

M_Jacky schreef:
Nu zou ik haar nog een keer een veulen gunnen.

Ik vind dit altijd zo'n onzinnige motivatie voor fok...

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:25

anjali schreef:
Jolynne schreef:
Besef goed dat een dracht niet altijd even vlot verloopt en je er in ergste geval zelfs een dood paard aan overhoud om het even cru te zeggen..als je toch wilt doorzetten: naar een KI centrum gaan waar ze merries verhuren als draagmerrie bij ET ivm mogelijke contracten en verzekeringen..zodat zowel jij eigenaar van de merrie, als de huurder die het veulen wilt goed ingedekt zijn bij alle mogelijke risico's. :)

Volgend mij wil ts dat haar merrie het veulen zelf krijgt.


Ja, maar zij wilt iemand anders het 'geluk' gunnen om een veulen uit haar merrie te fokken. Dus het is een soort van je merrie 'uitlenen' als het ware om haar merrie een veulen te gunnen. Dan heb je alsnog veel risico's zowel als eigenaar veulen als eigenaar merrie..

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 16:26

Kuggur schreef:
M_Jacky schreef:
Nu zou ik haar nog een keer een veulen gunnen.

Ik vind dit altijd zo'n onzinnige motivatie voor fok...


Ah bedankt. :') Uiteraard naast dat het een top merrie is met mooie bouw en goed karakter, eerder mooi resultaat, ik het zelf ook leuk vind een veulen in de wei en ik iemand anders een mooi veulen gun. Genoeg motivatie zo?

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:27

Kuggur schreef:
M_Jacky schreef:
Nu zou ik haar nog een keer een veulen gunnen.

Ik vind dit altijd zo'n onzinnige motivatie voor fok...


Want?

Sommige merries knappen enorm op van een veulen aan de voet (geestelijk dan he).

Anoniem

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:34

Je ziet het niet zitten om zelf een veulen te fokken voor verkoop? Als jou merrie echt goed is en je neemt een goede hengst krijg je het normaal vrij vlot verkocht. Scheelt jou een hoop kopzorgen, want anders zit je 17 maanden vast aan iemand die ook wel wat denkt te zeggen over jou merrie, want die is immers drachtig van zijn/haar veulen.

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 16:42

DeMolenhoek schreef:
Je ziet het niet zitten om zelf een veulen te fokken voor verkoop? Als jou merrie echt goed is en je neemt een goede hengst krijg je het normaal vrij vlot verkocht. Scheelt jou een hoop kopzorgen, want anders zit je 17 maanden vast aan iemand die ook wel wat denkt te zeggen over jou merrie, want die is immers drachtig van zijn/haar veulen.


Wat bedoel je met denkt te zeggen over mijn merrie? Want i.p. draag ik die zorg en leg je afspraken vast in contract lijkt me.
Ik zie zeker zitten om zelf een veulen te fokken.
Maar wordt volgens mij ook wel eens op deze manier gedaan en daar ben ik nieuwsgierig naar. Voordeel: je weet waar je veulen naartoe gaat, mensen kunnen hem zien opgroeien en evt zelf een keuze maken voor een passende hengst, en je hebt de garantie dat hij is verkocht.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:47

Het verloopt allemaal goed en wel qua contact tot er problemen komen waarbij veel geld een rol speelt..neem nu ernstige complicaties bij de geboorte van het veulen of merrie, of wat als je merrie of juist het veulen komt te overlijden als gevolg van x (x= vul maar zelf in van mogelijke redenen/complicaties). Ik ben een grote doemdenker in in dit soort dingen maar de koper van het veulen die je merrie gebruikt heeft om een veulen te kunnen 'hebben' zou het zo maar in jouw schoenen kunnen steken als er iets mis is gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:50

Nou jou merrie draagt het veulen van iemand anders. Wat als die persoon voer x wil? Of die wil elke maand scannen? Of die wil dat de merrie buiten bevalt. Of na bevalling 24/7 buiten verblijft? Of dat de merrie alleen moet staan om eventuele blessures bij het veulen te vermijden? Of die niet wil dat jij rijd met het veulen erbij. Vind jij het ok dat de eigenaar na geboorte bv elke dag komt om met het veulen bezig te zijn en daarmee automatisch ook met jou merrie bezig is?

Heel vaak worden dergelijke merries verhuurd aan de eigenaar van het veulen. Dat de merrie bij de eigenaar van de merrie blijft staan gebeurt veel minder (in mijn omgeving toch) Sowieso ben ik deze manier nog maar een enkele keer tegen gekomen. Vooral embryotransplantie gebeurt veel.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:52

Ik zou hier niet aan beginnen en vind het een rare constructie. Bied haar dan gewoon aan als draagmerrie.

Als je je merrie en veulen gunt, fok er 1 en verkoop die naderhand.

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 16:53

Jolynne schreef:
Het verloopt allemaal goed en wel qua contact tot er problemen komen waarbij veel geld een rol speelt..neem nu ernstige complicaties bij de geboorte van het veulen of merrie, of wat als je merrie of juist het veulen komt te overlijden als gevolg van x (x= vul maar zelf in van mogelijke redenen/complicaties). Ik ben een grote doemdenker in in dit soort dingen maar de koper van het veulen die je merrie gebruikt heeft om een veulen te kunnen 'hebben' zou het zo maar in jouw schoenen kunnen steken als er iets mis is gelopen.


Dat kan je allemaal heel simpel voorkomen door goede afspraken te maken en die door beide partijen te laten ondertekenen. Complicaties of de dood zijn risicofactoren die er nou eenmaal bij horen.

Misschien denk ik nou te makkelijk, dat zou ook kunnen.
Dat is waar ik dit topic voor hebt gemaakt. Puur orientatie

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 16:55

Cioccolato schreef:
Ik zou hier niet aan beginnen en vind het een rare constructie. Bied haar dan gewoon aan als draagmerrie.

Als je je merrie en veulen gunt, fok er 1 en verkoop die naderhand.


Dank voor je mening.
Hoor graag ook de andere kant. :) Hoop dat er iemand is met ervaring met deze rare constructie :Y)

TinniieJarig

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:57

Ik zou er eerlijk ook niet aan beginnen.. een heel gedoe, een hoop risicofactoren en een markt die momenteel echt niet goed loopt..
Er staan momenteel massa’s super leuke (reining) gefokte veulens (en nog een hoop jaarlingen ) te koop voor weinig geld. (Met het oog op volgende jaren hou ik mijn hart al vast)
Laatst bijgewerkt door Tinniie op 24-09-19 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:57

Lavita330 schreef:
Want?

Sommige merries knappen enorm op van een veulen aan de voet (geestelijk dan he).


Er zijn merries die erg goede moedertjes zijn en het heus leuk vinden. Maar een merrie verlangt niet naar een “zwangerschap” zoals wij mensen dat kunnen.

Maar een goede merrie, uit een goede moederlijn is heel geschikt als fokmerrie.

TS, gewoon zelf volgend jaar een passende hengst zoeken voor je merrie en haar laten insemineren.
In NL is het niet heel gebruikelijk om dat met contracten te doen. Als een hengstenhouder geïnteresseerd is in een nakomeling van zijn hengst uit jou merrie geven ze dat meestal wel aan en kopen het veulen van je zodra het geboren is.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:58

Ik zou het niet doen... Ook niet met contract.

Op de een of andere manier gaat er altijd wel iets zoals je het niet wilt en dan zit je ermee.

Gezondheid, conflict... Wat als de koper van het veulen er ineens vanaf ziet?

Buiten dat, hoe gezond is de merrie? Pssm? Verstandig om mee te fokken? Een goed papier is ook niet alles.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:59

Als ik het goed onthouden heb heeft NRJ hier op bokt zo haar veulen "gekregen".

Ik heb die van mij ook wel eens uitgeleend. Mijn merrie knapt er geestelijk inderdaad enorm van op. Dus ik snap TS wel.

Bij mij was het echter een vrienden dienst dus ik kan je verder niet helpen.

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 17:00

DeMolenhoek schreef:
Nou jou merrie draagt het veulen van iemand anders. Wat als die persoon voer x wil? Of die wil elke maand scannen? Of die wil dat de merrie buiten bevalt. Of na bevalling 24/7 buiten verblijft? Of dat de merrie alleen moet staan om eventuele blessures bij het veulen te vermijden? Of die niet wil dat jij rijd met het veulen erbij. Vind jij het ok dat de eigenaar na geboorte bv elke dag komt om met het veulen bezig te zijn en daarmee automatisch ook met jou merrie bezig is?

Heel vaak worden dergelijke merries verhuurd aan de eigenaar van het veulen. Dat de merrie bij de eigenaar van de merrie blijft staan gebeurt veel minder (in mijn omgeving toch) Sowieso ben ik deze manier nog maar een enkele keer tegen gekomen. Vooral embryotransplantie gebeurt veel.


Bedankt! Zeker dingen om over na te denken...
Het moet ergens ook wel klikken met de ''toekomstige-eigenaren'' denk ik als je zo'n plan onderneemt. Zou wel willen kennismaken vooraf bijvoorbeeld om het over deze dingen te kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:00

Je denkt inderdaad te makkelijk :D Hoe goed de afspraken ook zijn, op het moment zelf kan alles nog veranderen. Bv ernstig peesletsel. Eigenaar veulen wil opereren, jij niet want jij vindt het niet levenswaardig. En dan? Of het letsel ontstaat uit nalatigheid (weide niet goed afgesloten waardoor ze ontsnappen en zo de wonde ontstaat)

Ik wil maar zeggen: Zo zaken gebeuren. Ik had anderhalf jaar terug ook een veulen met een pees die was doorgesneden. Gelukkig was het ‘maar’ een kwestie van het voorschot terug te storten, aangezien ik ook eigenaar was van het veulen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:01

Het is super lastig.

Zoals er gefokt wordt, wil ik eigenlijk ook geen veulen of jaarling van een ander kopen. Paarden worden vaak niet goed gevoerd, te vaak lopen merrie met veulen alleen en niet in een kudde, staan teveel op stal, wordt het veulen te vroeg afgespeend etc.

Dus als ik een paard zou willen fokken, zou ik belang hebben bij alles naar eigen wens, maar dan moet je wel op 1 lijn komen. Iemand dag en nacht lastigvallen of elke dag langskomen zou ik dan weer niet doen.

Wij hebben een oudere merrie en 2 van haar kinderen ( terug gekocht )
Haar dochter is 12 en heeft nu haar eerste veulen gehad elders. Daarna komt ze naar ons. Ze is niet weer gedekt.
Ik had haar aangeboden aan kennissen om voor hun te dekken met hun ideale hengst. Zij wilden toen liever een draagmerrie en haar ook naar een bepaalde stal verhuizen. Dat ging ons te ver en hebben wij niet gedaan.

Op zich willen we haar misschien wel weer dekken, maar we hebben eigenlijk al paarden teveel. Maar tegen de tijd dat het veulen groot is, zijn die er niet meer ( leeftijd )

De kans dat we het doen is wel klein, want ik vind 1 merrie met 1 veulen geen goede situatie. Onze oudere merrie liep met meerdere merries met veulens altijd en dat geeft veel meer rust en ook een betere opvoeding. Ook het afspenen ging later rustig en niet te vroeg.

Maar ik zou fokken voor mezelf, want verkopen doe ik nooit meer.

Als je veel contacten hebt en je verteld het mensen, zijn er vast snel geinteresseerden als ze werkelijk een goed papier heeft en zelf ook echt leuk kan lopen.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:02

ik zou er zelf persoonlijk niet voor kiezen TS.

redenen:
- wat hierboven al gezegd is: iemand wil ook zeggenschap over de merrie. dat is begrijpelijk want het is zijn/haar veulen dus ze willen ook wat te zeggen hebben over de merrie (voeding, beweging, stalling, noem het maar op)
- je moet het maar willen dat er andere mensen of je nu wil of niet, vaak of met regelmaat op jou terrein komt om de paarden te zien. ik persoonlijk hou er niet van.
- contract of niet, wat nu als ze er last minute onderuit willen. dat gebeurt vaak genoeg. wat als deze mensen de hengst gekozen hebben, alles er op en er aan en dan niet meer willen.. dan kun je beter zelf een veulen fokken en deze verkopen, dan zit je niet met dit probleem.
- wat als er geld issues komen.. het is dan immers hun veulen dus je moet alles in overleg doen..

even uit het perspectief van de koper:
- ik zou deze structuur nooit kiezen. of ik koop een veulen of ik fok er zelf een. want een veulen zien geboren worden en zien opgroeien+opvoeden is leuk.
- met een ''vreemde'' afspraken maken over zoiets zou ik nooit gokken. dalijk betaal je als koper een hoop en dan word je genaaid.. contract of niet...

kortom: niet doen... bied haar idd als draagmerrie aan of fok zelf een veulen en verkoop deze dan. dan blijft het zeggenschap, kosten en risico bij jou maar dan kun je wel alles zelf beslissen en doen hoe jij het wil.

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 17:03

Eilinora schreef:
Ik zou het niet doen... Ook niet met contract.

Op de een of andere manier gaat er altijd wel iets zoals je het niet wilt en dan zit je ermee.

Gezondheid, conflict... Wat als de koper van het veulen er ineens vanaf ziet?

Buiten dat, hoe gezond is de merrie? Pssm? Verstandig om mee te fokken? Een goed papier is ook niet alles.


Ja ze is gezond. Eerder veulen gehad dus die testen zijn toen gedaan.

Bedankt hoor voor jullie meningen. Is zeker helpend ;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:05

DeMolenhoek schreef:
Je denkt inderdaad te makkelijk :D Hoe goed de afspraken ook zijn, op het moment zelf kan alles nog veranderen. Bv ernstig peesletsel. Eigenaar veulen wil opereren, jij niet want jij vindt het niet levenswaardig. En dan? Of het letsel ontstaat uit nalatigheid (weide niet goed afgesloten waardoor ze ontsnappen en zo de wonde ontstaat)

Ik wil maar zeggen: Zo zaken gebeuren. Ik had anderhalf jaar terug ook een veulen met een pees die was doorgesneden. Gelukkig was het ‘maar’ een kwestie van het voorschot terug te storten, aangezien ik ook eigenaar was van het veulen.


Dat kan je vastleggen. Ik heb mijn merrie drachtig gekocht, maar zonder veulen. Ze blijft daar tot het afspenen en wij hebben niks over het veulen te vertellen.
Maar dan neem je ook bewust afstand. En afstand is ook letterlijk de andere kant van Nederland.

Als mijn merrie in deze periode was komen te overlijden of ernstige beschadigd geraakt, hebben we ook vastgelegd. De verkopers zijn een stal en die snappen ook dat een merrie rond de bevalling kan overlijden en we haar dan niet meer kunnen kopen. Maar het is allemaal vastgelegd.

Overigens toen wij het hadden over haar dekken voor een ander, waren wij ons zeker bewust van de gevaren. Maar ik gunde het die mensen en elk paard kan iets krijgen. Kan haar niet dekken en breekt ze haar been. je weet het nooit.......Elke dag is een risisco