Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Veulens, mineraal/vitamines supplementen, wel/niet, welke??

 
Profiel   

Uit interesse, voeren jullie je veulen(s) mineraal/vitamines supplementen? Zo ja welke bevalt jullie? Krijgt veulen dit naast normaal voer? Vanaf wanneer begin je ermee? en hoe lang ga je ermee door?

Mijn eigen van dit jaar krijgt naast wat veulenbrok dagelijks Haemolytan 5 ml en vanaf volgende week krijgt ze Mega Base Junior erbij en gaat de Haemolytan naar 2x per week. Deze combi is op aanraden van mijn DA, die met deze hele goede ervaringen heeft en ook zelf heeft berekend dat met deze combi ook echt alle noodzakelijk vitamines en mineralen voor het veulen gedekt zijn.

Maar goed, iets met bomen en bos, en dat je dan een keer nieuwe moet bestellen :+ , zie je zoveel soorten met zoveel verschillende inhoudsstoffen dat het je draait %) Dus werd ik nieuwsgierig, ik blijf gewoon bij de aanbeveling van mijn DA hoor, maar wat voeren jullie als je al supplementen geeft?? Wat beviel en wat niet?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-19 10:21 



 
Profiel   

waarom zou je dat willen voeren. Komt je veulen iets tekort? is ie niet gezond? groeit hij niet goed op de normale veulenbrok?
gewoon uit interesse, niet om aan te vallen. Ik ben niet zo thuis in de supplementen en mineralen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-19 10:27 



 
Profiel   

Bij die van mij is het uit voorzorg. Ik heb en dit jaar niet de mogelijkheid het veulen zo te houden zoals ik vroeger wel kon en zou willen. Veel minder weiland ed. En omdat de merrie wat mankeert en dus het veulen een zo goed mogelijke start en opgroeifase wil geven. Dus om te zorgen dat dat tekort niet op kan treden. Ze is zo gezond als een vis en groeit als kool.
Ik zie in Duitsland best vaak dat er supplementen bijgegeven worden aan de veulens, schijnt hier dus meer voor te komen, en ik was nieuwsgierig of er meer waren die dat deden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-19 12:30 



 
Profiel   

Ik geeft de horseliquid LA hier standaard 1 keer per week aan de dekhengsten, zogende merries (20ml) en nu binnenkort ook de afgespeende veulens (5ml) Door de vloeibare vorm wordt het 100% door de dikke darm opgenomen en wordt niet -zoals bij vele vitaminekorreltjes - de helft afgebroken door het maagzuur. Het is volgens onze beide veeartsen het meest volledige supplement qua vitaminen voor paarden momenteel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-19 19:16 



 
Profiel   

De enige manier om afbraak door maagzuur te voorkomen is inspuiten in de bloedbaan. Leg mij eens uit waarom korrels (die tegen de tijd dat ze in de maag komen al opgelost zijn) wel worden afgebroken en een vloeibaar mengsel niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-19 19:19 



 
Profiel   

Tja ik ben geen veearts :P dat is wat zij mij vertellen.
En das trouwens ook de uitleg die je er online over vind :)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-19 19:43 



 
Profiel   

Ik ben er in alle geval super content van, de hengsten in superconditie gedurende hun hele zware dekseizoen, die vallen normaal altijd wat in, nu niks.

Met 1 van mijn merries was ik ook wat aan het sukkelen, die was helemaal ingevallen vlak voor haar bevalling, zij ziet er nu ook súper uit met 4 maanden oud veulen aan de voet (wat zoiezo normaal niet makkelijk is tijdens het zogen)

En mijn veulens zijn echte tanken, dus hen zal het ook wel goed doen, zij gaan het nu blijven krijgen als ze zijn afgespeend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-19 19:59 



 
Profiel   

Die ga ik zo eens opzoeken Tiiniie. Klinkt interessant.
De merrie ziet er nog steeds super uit, is ook op geen enkel tijdsstip mager geweest, zorgt dus echt wel voor zichzelf. En ik kan er ook bij lange niet zoveel merriebrok instoppen dan volgens de zak zou moeten. Dan knapt ze uit dr voegen :+ Lees dan kan ik echt op een bevangenheid wachten, en dat was ik niet van plan. Ook nog een reden om bij het veulen op te letten dat er geen tekorten komen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-19 22:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen