Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen met hengst uit Denemarken gevraagd

 
Profiel   

Wat betreft sperma bestellen en de verzending ervan. :)

We willen een goede overweging maken. Is het de moeite waard of kunnen we het beter dichter bij huis zoeken... Ik weet dat het zeker een dag langer duurt voordat je het sperma hebt, waardoor het mogelijk lastig is om goed op de eisprong te insemineren. De kosten voor het verzenden vallen mogelijk ook hoger uit.

Wat zijn jullie ervaringen? Hoeveel ingewikkelder en/of duurder was het ten opzichte van een hengst uit Nederland?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 14:25 



 
Profiel   

Is het niet mogelijk om je merrie daar in Denemarken op een dekstation te zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 14:44 



 
Profiel   

Mogelijk... vast. :) Of we het willen is een tweede... Dan moet die hengst wel veel meer bieden dan wat er in NL te krijgen is en daar ben ik niet van overtuigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 14:45 



 
Profiel   

Is Diepvries een optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 14:45 



 
Profiel   

Geen idee of een hengst die vers wordt aangeboden ook als diepvries kan... Dat is qua begeleiding wel intensiever natuurlijk, dus op een andere manier een drempel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 14:57 



 
Profiel   

Wij hebben het altijd via de Ijzeren Man gedaan (was Blue Hors).
Geen enkel probleem mee gehad en verzendkosten waren voor ons (BE) niet hoger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 15:11 



 
Profiel   

Het was voor jullie dus niet lastiger om de merrie drachtig te krijgen / sperma op het juiste moment bij de merrie te krijgen?

Bij Helgstrand staat op de website dat ze hogere verzendkosten rekenen in het weekend. Ik weet niet wat er op werkdagen wordt gerekend of wat de toeslag zou zijn.


Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 15-11-19 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 11:16 



 
Profiel   

Ik ook goede ervaringen met De Ijzeren Man. Ik zou wel zorgen voor een goede communicatie tussen dierenarts / hengstenstation.
Dan kunnen ze goed inschatten wanneer ze het sperma nodig hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 11:18 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Het was voor jullie dus niet lastiger om de merrie drachtig te krijgen / sperma op het juiste moment bij de merrie te krijgen?

Bij Helgstrand staat op de website dat ze hogere verzendkosten rekenen in het weekend. Ik weet niet wat er op werkdagen wordt gerekend of wat de toeslag zou zijn.


Eerste keer van eerste keer drachtig.
2de keer niet drachtig... maar dat jaar kreeg Zack er bijna geen enkele drachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 13:16 



 
Profiel   

Ik heb dit jaar Don Olymbrio via de ijzeren man, ging perfect! Was diepvries, maar mede dankzij goede begeleiding van de da en eigen hengstenhouder in 1x drachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 17:03 



 
Profiel   

Is het een hengst van Helgstrand Dresage?

Want dan is de hengst waarschijnlijk ook via Helgstrand Holland beschikbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 17:46 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Is het een hengst van Helgstrand Dresage?

Want dan is de hengst waarschijnlijk ook via Helgstrand Holland beschikbaar.


Ja, maar de hengst staat in Denemarken. Dan zit ik nog met de beperkingen op de verkrijgbaarheid van sperma of in elk geval de langere levertijd, toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 20:36 



 
Profiel   

Hier ervaring met vers uit Denemarken en gelijk drachtig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 20:41 



 
Profiel   

Nee hoor hoeft niet. Je zal wel moeten bestellen ja.

Er zullen er wellicht een paar zijn die alleen via diepvries. Maar andere zijn gewoon vers beschikbaar.

Welke hengst heb je op het oog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 20:45 



 
Profiel   

Hier ook goede ervaringen met De Ijzeren man en vers sperma uit Denemarken. Onze merrie is in 1x drachtig van Blue horse Kingston. Je moet idd bestellen op vaste dagen en als ik het goed herinner is dat maandag, woensdag en vrijdag. Het sperma wordt de dag erna geleverd. Wellicht kun je de details vinden op de website van je beoogde hengstenhouder.
Het vergt natuurlijk ook wat planning van de merriehouder. Wij hebben er voor gekozen om onze merrie hengstig te spuiten zodat ze op donderdag geïnsemineerd kon worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 21:12 



 
Profiel   

Het gaat nu om Janeiro Platinum. Een hengst die op de merrie in kwestie zeker wat kan toevoegen, maar een klein deel is ook emotie, omdat de hengst familie is van een zeer gewaardeerde merrie (uiteraard niet de merrie die gedekt gaat worden). Om de emotie niet te zwaar te laten wegen, willen we de nadelen graag goed voor ogen hebben. Dat is bij deze hengst niet alleen het gegeven dat hij in Denemarken staat, maar ook zijn stap. Op dit moment hebben we echter bij elke hengst op ons lijstje wel een bezwaar... Waar we die niet hebben, is het dekgeld te hoog. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 21:18 



 
Profiel   

wij hebben het dit jaar geprobeerd met een blue horse hengst. Helaas niet gelukt. Ik vind het erg lastig dat je niet op elke dag sperma kunt krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 20:45 



 
Profiel   

Vorig jaar gedekt met Blue Hors Fifty Cent. De merrie had onverwacht op zondagavond een erg groot ei, de IJzeren Man had nog sperma liggen van de dag ervoor, zaterdagochtend dus, en in 1x drachtig! Blue Hors levert 4x per week. Verzendkosten € 60,-.
Ik zou het zo weer doen. Merrie is nog jong dus dat scheelt ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 17:30 



 
Profiel   

Thanks voor de reacties! Is er ook iemand die ervaring heeft met Helgstrand? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 09:20 



 
Profiel   

Ik heb ervaring met Helgstrand, meerdere hengsten.

Je kunt het beste even contact opnemen met Helgstrand Holland. Sommige hengsten staan in het dek seizoen in Duitsland en leveren elke dag. Anderen om de dag, of bv alleen niet op zondag. Ze sturen je dan hun lijstje.

Kwaliteit sperma is prima, ook nadat het een dag onderweg is geweest. Natuurlijk wel afhankelijk van de hengst.

Verzendkosten; reken op 100 euro per keer verzenden. Verder is het zo, niet drachtig; wel betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 12:07 



 
Profiel   

Er gaat zoveel (vers) verzendsperma heel Europa door.
Vanuit Nederland oa naar Denemarken, Zweden, UK, Italië, Hongarije, noem maar op.
Dat zou echt niet gebeuren als het sperma zelf niet goed zou aankomen en er slecht bevrucht zou worden.
Zorg dat je een goede dierenarts hebt voor de vruchtbaarheidsbegeleiding en verdiep je van te voren in termijnen van bestellen en hoelang de koerier er over doet om het te leveren.
Bespreek dit ook met je dierenarts.

Het kan mogelijk zijn dat je niet in het weekend kunt bestellen, ivm gezondheidspapieren die door de overheid afgegeven moeten worden bij het sperma (in Nederland worden die papieren alleen op werkdagen afgegeven, geen idee hoe dat in Denemarken zit).

Dat zijn zaken die je van te voren goed in kaart moet hebben en ook met je dierenarts moet bespreken, om te zorgen voor een optimaal inseminatie moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 12:14 



 
Profiel   

Er wordt vaak zat slechte kwaliteit sperma geleverd. Bij Helgstrand nog niet beleefd, maar het is niet zo vanzelfsprekend als dat jij nu aangeeft. Bij sommige porties kun je er net zo goed slootwater in gooien :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 12:25 



 
Profiel   

Vulina schreef
Er wordt vaak zat slechte kwaliteit sperma geleverd. Bij Helgstrand nog niet beleefd, maar het is niet zo vanzelfsprekend als dat jij nu aangeeft. Bij sommige porties kun je er net zo goed slootwater in gooien :')

En dan tel je de drama’s met de koeriersdiensten nog niet eens mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 12:36 



 
Profiel   

Klopt 8)7 Maar tot nu toe is de ervaring met Helgstrand wel goed, ook qua levering..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 12:56 



 
Profiel   

100 euro verzendkosten vind ik veel. :\ De merrie was steeds heel makkelijk drachtig, maar de garantie dat het nu weer zo is, hebben we niet. Janeiro Platinum is helaas niet beschikbaar vanuit Duitsland. Levering op zaterdag was volgens mij wel mogelijk, maar tegen meerprijs.

Ik ben niet bang voor de kwaliteit bij langere verzendtijd, maar het niet op het juiste moment bij de merrie krijgen. Te laat of te vroeg heb ik niets aan fantastisch sperma.


Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 24-11-19 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 14:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen