Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 471 van de 501 [ 12506 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 468, 469, 470, 471, 472, 473, 474 ... 501  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kletstopic dressuurfokkerij

 
Profiel   

MacavityL schreef
janderegelaa schreef
Waar het mij om gaat is dat de genoomwaarde kan veranderen van een hengst op het moment dat er voldoende nakomelingen op de foto gezet zijn. En dat vind ik raar. DNA zou daar een vaststaand feit voor moeten zijn als ze de marker weten. En stel dat we nog in een onderzoeksfase zitten vwb het vaststellen van die waardes middels DNA dan worden er dus onnodig paarden afgeserveerd.


Met het laatste ben ik het deels eens, maar soms kan een indicatie al (voldoende) informatie geven, en dan is het aan de fokker wat hij/zij ermee doet. OC is helaas niet één marker, maar een combinatie van meerdere markers dat de kans (icm omgevingsfactoren) kan vergroten. Om steeds nauwkeuriger te kunnen bepalen welke markers dit zijn moet er iedere keer vergeleken worden met een referentiegroep, hoe groter deze groep, hoe nauwkeuriger de DNA bepaling kan worden.

Wat je feitelijk zegt is dus dat het systeem op dit moment nog niet nauwkeurig genoeg is. Maar er wordt wel heel veel gewicht aan gehangen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 11:00 



 
Profiel   

tammiebels schreef
Ik heb mij dus al jaren afgevraagd, omdat het dus veranderd, of het ook zo kan zijn dat een DO-C ineens "afgepakt" kan worden. Theoretisch zou dat toch kunnen?


Theoretisch zou dit met voortschrijdend inzicht inderdaad kunnen. Dit is ook het punt dat Janderegelaa hierboven noemt, maar dan andersom - dat paarden die een D-OC nu niet krijgen, deze eigenlijk wel hadden kunnen ontvangen met de nieuwe inzichten/scores/waarden (maar dan ben je jaren later en is het kwaad vaak al geschiet). Wel denk ik dat het KWPN hier (deels) rekening mee heeft gehouden om dit pas in te stellen als zij de betrouwbaarheid hoog genoeg achten (en daarom een D-OC voor bijv Gelderse paarden nog niet ingesteld is).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 11:05 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Wat je feitelijk zegt is dus dat het systeem op dit moment nog niet nauwkeurig genoeg is. Maar er wordt wel heel veel gewicht aan gehangen.


De vraag is waar de grens van "nauwkeurig genoeg" ligt. Het KWPN geeft aan dat ze een gemiddelde betrouwbaarheid van 45-50% hebben, waar röntgen testen maar een betrouwbaarheid van 15% heeft, en daarom D-OC als een hele verbetering zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 11:08 



 
Profiel   

MacavityL schreef
janderegelaa schreef
Wat je feitelijk zegt is dus dat het systeem op dit moment nog niet nauwkeurig genoeg is. Maar er wordt wel heel veel gewicht aan gehangen.


De vraag is waar de grens van "nauwkeurig genoeg" ligt. Het KWPN geeft aan dat ze een gemiddelde betrouwbaarheid van 45-50% hebben, waar röntgen testen maar een betrouwbaarheid van 15% heeft, en daarom D-OC als een hele verbetering zien.

Ik weet het niet. Ik weet paarden die écht niet Prok waardig zijn maar met een D-OC toch Elite geworden zijn. En ik weet ze ook met een hele lage genetische waarde met prachtige foto's. Ik denk dat het voordeel van röntgen is dat je iets tastbaars hebt. Want je kunt wel zien of je paard ok is van binnen. Zo'n certificaat zegt eigenlijk niets omdat het nog niet uitontwikkeld is en je weet niet wat je aantreft als je je paard eens wel op de foto laat zetten. Een betrouwbaar D-OC systeem is alleen bruikbaar voor de fokkerij. Voor de sport moet het paard alsnog op de foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 18:16 



 
Profiel   

Zouden jullie een elite merrie van 14 jaar dan ook alsnog een D-OC test laten doen ? Want zoals ik het er nu uithaal is het dan om te kijken of ze makkelijk vererft en dat je daar rekening mee kan houden met de hengstenkeuze ? Deze merrie heeft bijvoorbeeld al veel nakomelingen gehad die goed zijn op de foto. Maar daar kan je natuurlijk niks mee als het niet officieel op papier zou staan zoals met D-OC.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 18:20 



 
Profiel   

Lavitabella schreef
Zouden jullie een elite merrie van 14 jaar dan ook alsnog een D-OC test laten doen ? Want zoals ik het er nu uithaal is het dan om te kijken of ze makkelijk vererft en dat je daar rekening mee kan houden met de hengstenkeuze ? Deze merrie heeft bijvoorbeeld al veel nakomelingen gehad die goed zijn op de foto. Maar daar kan je natuurlijk niks mee als het niet officieel op papier zou staan zoals met D-OC.

Ik niet. Het voegt helemaal niets toe. Merrie wordt er niet minder waard door. En een nakomeling die je wilt verkopen gaat toch op de foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 18:48 



 
Profiel   

Weet iemand of de zadelpresentatie morgen te volgen is online? Ik zou in eerste instantie gaan kijken, maar mijn bekken schijnt toch gebroken te zijn, dus helaas geen uitjes voor mij…

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 22:24 



 
Profiel   

yeentll schreef
Weet iemand of de zadelpresentatie morgen te volgen is online? Ik zou in eerste instantie gaan kijken, maar mijn bekken schijnt toch gebroken te zijn, dus helaas geen uitjes voor mij…

O jee |( Heel veel sterkte en beterschap gewenst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 22:47 



 
Profiel   

yeentll schreef
Weet iemand of de zadelpresentatie morgen te volgen is online? Ik zou in eerste instantie gaan kijken, maar mijn bekken schijnt toch gebroken te zijn, dus helaas geen uitjes voor mij…


Oei, dat is heftig.
Je zult nu wel veroordeeld zijn tot schermpjes kijken en watertanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 07:22 



 
Profiel   

Balen, beterschap!

Ik ben ook wel benieuwd of het nog online te volgen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 07:30 



 
Profiel   

Ja, ik baal als een stekker! Gelukkig wel weer lekker in mn eigen bedje, maar fijn is anders, jeetje wat een nare pijn is dat. En vooral iedereen lekker zien rijden en stoeien met de jonkies nu kan jaloersmakend zijn, haha.

Ik hoop dat het via kwpn.tv te zien is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 07:40 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ik weet het niet. Ik weet paarden die écht niet Prok waardig zijn maar met een D-OC toch Elite geworden zijn. En ik weet ze ook met een hele lage genetische waarde met prachtige foto's. Ik denk dat het voordeel van röntgen is dat je iets tastbaars hebt. Want je kunt wel zien of je paard ok is van binnen. Zo'n certificaat zegt eigenlijk niets omdat het nog niet uitontwikkeld is en je weet niet wat je aantreft als je je paard eens wel op de foto laat zetten. Een betrouwbaar D-OC systeem is alleen bruikbaar voor de fokkerij. Voor de sport moet het paard alsnog op de foto.


Ik denk dat daar ook het verschil in zit, Prok en D-OC zijn appels en peren. Prok geeft niet veel inzicht voor de fokkerij, omdat ~70% van de problemen op de foto niet genetische maar omgevingsfactoren zijn. Met D-OC proberen ze de andere ~30% te ondervangen, waar je theoretisch gezien binnen de fokkerij wel invloed op kan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 08:49 



 
Profiel   

yeentll schreef
Weet iemand of de zadelpresentatie morgen te volgen is online? Ik zou in eerste instantie gaan kijken, maar mijn bekken schijnt toch gebroken te zijn, dus helaas geen uitjes voor mij…


Ik heb helaas geen antwoord op je vraag maar heel erg veel beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 09:11 



 
Profiel   

Beterschap yeentll!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 13:11 



 
Profiel   

Jakkes! Veel beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 16:55 



 
Profiel   

Sterkte yeentl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-22 06:57 



 
Profiel   

Veel sterkte, yeentll. Dat is niet niks.

Iemand de Brouwer veiling aan het bekijken op ClipMyHorse?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-22 20:36 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Balen, beterschap!

Ik ben ook wel benieuwd of het nog online te volgen is.

Er was een redelijke belangstelling. Heel onwennig na de 2 jaar corona ellende. De hengsten werden goed voorgesteld. Heel opvallend vind ik de rijdbaarheid. Wat dat betreft is er de afgelopen 10 jaar een hele slag gemaakt. Voor een deel denk ik dat het genetisch is maar ook is er vooruitgang geboekt in het opleiden en voorstellen van de jonge hengsten.
En over de hengsten zelf..zoveel mensen, zoveel smaken. Op Facebook melden de eigenaren/ruiters dat het voortreffelijk ging en het een potentieel goedgekeurde hengst gaat worden. Vervolgens zijn de fokkers die deze hengsten hebben ingezet, ook dik tevreden over hun niet geheel risicoloze keuzes. De tijd zal het leren. Ik verwacht dat het niet anders is dan eerdere verr.onderzoeken. Er blijven een paar echt goede hengsten over. En een paar die het voordeel van de twijfel krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-22 13:35 



 
Profiel   

Dankje voor het verslagje, Adri. Ik las wel op facebook dat nog niet iedereen het eens was met de selectie commissie. Jammer dat het nergens terug te kijken is. Als het verbouwen hier een beetje klaar is, kan ik weer wat makkelijker weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-22 15:01 



 
Profiel   

De selectiecie. heeft alleen de 5 herkansers be/veroordeeld. 2 Wel en 3 niet naar v.o. Van de eerder aangewezen hengsten is alleen met de eigenaren van gedachten gewisseld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-22 15:42 



 
Profiel   

Dat bedoelde ik inderdaad. Ging over de herkansers.

Hier ligt de nieuwe rijbaan erin en het is echt mooi geworden. De komende weken beregening en electra aanleggen en de haag planten. Ik ben er echt super blij mee. De nieuwe stalfronten zijn ook geleverd, dus we hebben zat te doen de komende tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-22 18:08 



 
Profiel   

misterA schreef
Elisa2 schreef
Balen, beterschap!

Ik ben ook wel benieuwd of het nog online te volgen is.

Er was een redelijke belangstelling. Heel onwennig na de 2 jaar corona ellende. De hengsten werden goed voorgesteld. Heel opvallend vind ik de rijdbaarheid. Wat dat betreft is er de afgelopen 10 jaar een hele slag gemaakt. Voor een deel denk ik dat het genetisch is maar ook is er vooruitgang geboekt in het opleiden en voorstellen van de jonge hengsten.
En over de hengsten zelf..zoveel mensen, zoveel smaken. Op Facebook melden de eigenaren/ruiters dat het voortreffelijk ging en het een potentieel goedgekeurde hengst gaat worden. Vervolgens zijn de fokkers die deze hengsten hebben ingezet, ook dik tevreden over hun niet geheel risicoloze keuzes. De tijd zal het leren. Ik verwacht dat het niet anders is dan eerdere verr.onderzoeken. Er blijven een paar echt goede hengsten over. En een paar die het voordeel van de twijfel krijgen.


Dankjewel voor het verslag, goed om te horen wbt de rijdbaarheid want dat was ook wel hard nodig. Voor de rest hoop ik ze zelf nog te gaan zien. :)

Klinkt goed Kathleen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-22 07:30 



 
Profiel   

Kathleen_vW schreef
Dat bedoelde ik inderdaad. Ging over de herkansers.

Hier ligt de nieuwe rijbaan erin en het is echt mooi geworden. De komende weken beregening en electra aanleggen en de haag planten. Ik ben er echt super blij mee. De nieuwe stalfronten zijn ook geleverd, dus we hebben zat te doen de komende tijd.


Dat vraagt straks om een foto update :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-22 12:50 



 
Profiel   

Governor z'n ballen eraf!
Opvallend toch!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 07:09 



 
Profiel   

Ik vond het ook wel opvallend..zou hij zo weinig nog maar gedekt hebben?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 07:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 471 van de 501 [ 12506 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 468, 469, 470, 471, 472, 473, 474 ... 501  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen