Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:46

absque_dubio schreef:
Leuk, ik ben erg benieuwd waar je straks mee thuis komt. Al enig idee welke richting op je een pony gaat zoeken?


Ik vermoed dat het wel een Duitse pony zal worden, aangezien ik écht kwaliteit wil. In NL is dat toch dun gezaaid. Zal nog een hele tour worden om wat te vinden, want ik ben niet van plan om toe te geven op mijn eisen. En die zijn hoog :o .
Uiteraard heb ik al eens om mij heen gekeken, maar nog eigenlijk maar erg weinig gezien dat aan mijn eisen kan voldoen.
Maar ik heb geen haast, het is niet zo dat er volgend jaar persé één moet staan gelukkig :D .

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:32

Leuk, zo'n topic! Wij krijgen volgend jaar 3 dressuur veulens;
een Don Olymbrio x ster sport prok v Zhivago, een Fürst Wilhelm x voorl keur d-oc v. Ufo, en een Kaiser Weltino x ster d-oc v. Electron.
Voor volgend jaar heb ik al wel wat ideeën, maar weet nog niet welke merries we laten dekken. De Ufo sowieso, en de Zhivago ws ook.

s0173957

Berichten: 5388
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:35

Vulina schreef:
Eigenlijk alleen aan huis. De meesten aan bekenden of via via :)

Edit; Ik denk dat er gigantisch veel veilingen zijn. Ik vind het lastig dat je dan geen baas meer bent over 1/ het verkoop bedrag 2/ de nieuwe eigenaren.
Ik ga ze niet weg doen voor een appel en een ei.. Dit jaar hebben we de veulens verkocht aan 1 gedreven ZZL amazone en de anderen aan Grand Prix ruiters/amazones. Ik vind dat net zo belangrijk dan het bedrag wat ik ervoor krijg.. De veulens moeten de kans in de sport krijgen, dat is voor onze merries natuurlijk belangrijk. Daarbij zijn dit mensen die meestal jaarlijks bij kopen. 2 ervan hebben bv aangegeven aankomend jaar eerste koop te willen hebben wanneer het hengsten worden. (Lastig met 2 kopers :') )



Ik denk dat het moeilijkste is het klantenbestand bij jou te krijgen. Eens ze goed zijn geweest, en uiteraard zolang de kwaliteit er is, komen ze wel terug...
Ik heb zo eens eentje verkocht naar Amerika, die belden paar maand later voor de jaar jongere halfbroer maar die was toen net al verkocht. En degene die die gekocht hebben wilden direct een optie nemen op het veulen van datzelfde jaar, maar dat was een merrie dus die bleef sowieso.

Dus ik had klanten die wilden terugkomen, kon ze niet bedienen, en nu ben je ze kwijt... als ik terug verkoopsklaar materiaal heb stuur ik die wel eens een berichtje, wie weet helpt het.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:40

Ik kom volgen. Mijn Welsh NWR merrie is drachtig van (vind ik) een heel goede jonge hengst en ik heb nog een paar jaarling pony's lopen. Eentje vorig jaar zelf gefokt. Is nu een echte jaarling maar kan goed bewegen, helaas wordt ze wel te groot (E-maat). Andere iets eenvoudiger bewegen, maar al knap om te zien. Misschien beiden fokmateriaal voor 2021. Ook veel interesse in de fokkerij van warmbloedpaarden.

Mijn veulen van dit jaar heb ik prima verkocht. Aanvankelijk geen animo en ik vond het ook helemaal niet erg om haar aan te houden, ze had veel kwaliteit en een fijn karakter. Ineens serieuze belangstelling en ging ze weg voor de vraagprijs.

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:53

Wat super interessant om te lezen waar jullie mee fokken. Ik ben niet van plan een veulen te fokken, maar hebben meestal wel jonge paarden en op dit moment een jonge merrie. Dus ik dacht, misschien kan ik hier mijn vraag wel stellen :+

Hoe doen jullie dat met merriekeuringen? Ik heb altijd ruinen (en nu een hengst) gehad en me daar nooit in verdiept. Ik wil niet dat ik ergens heen ga en dat ze dan mijn super fijne merrie afzeiken, alleen omdat ik me niet goed voorbereid heb :') . Misschien hebben jullie nog wat tips voor deze leek op het gebied van merries? Wat is mijn vervolgstap of is het juist helemaal niet interessant om dit te doen voor mijn merrie? Ik zou het alleen doen met het oog op verkoop ik de toekomst.

Het gaat trouwens om een driejarige merrie van Guardian S. Heb haar bij de aankoopkeuring direct PROK laten keuren, maar verder dan dat kom ik qua kennis niet _O-

s0173957

Berichten: 5388
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:03

Keuringen doen wij totaal niet aan mee (als Belg zijnde).
Zolang ze maar sport lopen, een ander predikaat zegt mij persoonlijk niks.

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:14

Ik zou altijd het keuringstraject in gaan met een merrie (mits sterwaardig). Al is het maar om de moederlijn te kunnen opwaarderen. Je hoeft dan nog niet eens echt ambities in het fokken te hebben.

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:29

Iemand hier die weet tot hoelaat de eerste bezichtiging doorgaans duurt?

Umeo
Berichten: 2225
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:44

Ik heb deze zomer het verhaal langs de andere kant meegemaakt. Was op zoek naar een tof merrieveulen/jaarling met een leuk papier. Geen voorkeur qua stamboek. Veulen moest wel uit een sportstammetje komen en correct/gezond zijn. Ook geen simpele opgave en wij hadden nochtans een net budget.

Ik vond de prijzen voor sommige veulens echt heel hoog :Y)

Umeo
Berichten: 2225
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:45

simpie94 schreef:
Ik zou altijd het keuringstraject in gaan met een merrie (mits sterwaardig). Al is het maar om de moederlijn te kunnen opwaarderen. Je hoeft dan nog niet eens echt ambities in het fokken te hebben.


Kwaad kan het nooit!

Umeo
Berichten: 2225
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:46

LETS schreef:
Leuk, zo'n topic! Wij krijgen volgend jaar 3 dressuur veulens;
een Don Olymbrio x ster sport prok v Zhivago, een Fürst Wilhelm x voorl keur d-oc v. Ufo, en een Kaiser Weltino x ster d-oc v. Electron.
Voor volgend jaar heb ik al wel wat ideeën, maar weet nog niet welke merries we laten dekken. De Ufo sowieso, en de Zhivago ws ook.


Van welke hengsten had je in 2019 veulens? Zijn deze goed meegevallen?

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:57

simpie94 schreef:
Ik zou altijd het keuringstraject in gaan met een merrie (mits sterwaardig). Al is het maar om de moederlijn te kunnen opwaarderen. Je hoeft dan nog niet eens echt ambities in het fokken te hebben.


En dat vind ik dan weer lastig om te zeggen, naar mijn mening en de mening van andere die wel met merries naar de keuring gaan is ze wel sterwaardig. Alleen ik ben zo bang dat ik het niet goed heb voorbereid en ze dan zo beroerd voorstel dat er niks van terecht komt.

Dit is trouwens de merrie, een driejarige Guardian S x Cuvanck PP x Laudabilis. Ze is gefokt door Stal Poppelaars. Ik heb me ooit laten vertellen dat zij met twee lijntjes fokken en bij mijn merrie die twee lijntjes bij elkaar komen. Karakter van goud trouwens en vrij aan de maat. Ze is nu rond de 1.69m/1.70m gok ik.
Afbeelding
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1858817/lovely-helena-pp
Laatst bijgewerkt door mavantos op 26-11-19 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:58

Umeo schreef:
Ik heb deze zomer het verhaal langs de andere kant meegemaakt. Was op zoek naar een tof merrieveulen/jaarling met een leuk papier. Geen voorkeur qua stamboek. Veulen moest wel uit een sportstammetje komen en correct/gezond zijn. Ook geen simpele opgave en wij hadden nochtans een net budget.

Ik vond de prijzen voor sommige veulens echt heel hoog :Y)


Merrieveulen uit goede stam moet je ook beetje gegund worden

Mavantos een merrietest zou misschien optie zijn voor je merrie met aansluitend stamboekopname als je tegen het voorbereiden opziet

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:00

Of misschien even iemand laten meekijken die het vaker doet, en eventueel laatste maand weg brengen?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:01

[***] schreef:
Umeo schreef:
Ik heb deze zomer het verhaal langs de andere kant meegemaakt. Was op zoek naar een tof merrieveulen/jaarling met een leuk papier. Geen voorkeur qua stamboek. Veulen moest wel uit een sportstammetje komen en correct/gezond zijn. Ook geen simpele opgave en wij hadden nochtans een net budget.

Ik vond de prijzen voor sommige veulens echt heel hoog :Y)


Merrieveulen uit goede stam moet je ook beetje gegund worden


Dat denk ik ook. Vaak houden de fokkers hun merries ook zelf graag aan.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:02

mavantos schreef:
Wat super interessant om te lezen waar jullie mee fokken. Ik ben niet van plan een veulen te fokken, maar hebben meestal wel jonge paarden en op dit moment een jonge merrie. Dus ik dacht, misschien kan ik hier mijn vraag wel stellen :+

Hoe doen jullie dat met merriekeuringen? Ik heb altijd ruinen (en nu een hengst) gehad en me daar nooit in verdiept. Ik wil niet dat ik ergens heen ga en dat ze dan mijn super fijne merrie afzeiken, alleen omdat ik me niet goed voorbereid heb :') . Misschien hebben jullie nog wat tips voor deze leek op het gebied van merries? Wat is mijn vervolgstap of is het juist helemaal niet interessant om dit te doen voor mijn merrie? Ik zou het alleen doen met het oog op verkoop ik de toekomst.

Het gaat trouwens om een driejarige merrie van Guardian S. Heb haar bij de aankoopkeuring direct PROK laten keuren, maar verder dan dat kom ik qua kennis niet _O-

Als je twijfelt kun je altijd iemand met meer keuringservaring eens om advies te vragen. Ik vind het zeker wel een meerwaarde hebben :j Mijn moeder heeft een Guardian gefokt die volgend jaar drie wordt, daar willen we ook graag mee naar de keuring.

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:03

Vulina schreef:
Of misschien even iemand laten meekijken die het vaker doet, en eventueel laatste maand weg brengen?


En naar wie zou je zo'n paard wegbrengen? Ik wil ook geen mega kosten maken, omdat ik betwijfel of het nou echt veel waarde toevoegt aan mijn merrie en ik ook geen veulen ermee ga fokken. Het is niet dat ik helemaal geen kosten wil maken, maar ik heb er ook geen honderden euro's voor over.


Laurie schreef:
mavantos schreef:
Wat super interessant om te lezen waar jullie mee fokken. Ik ben niet van plan een veulen te fokken, maar hebben meestal wel jonge paarden en op dit moment een jonge merrie. Dus ik dacht, misschien kan ik hier mijn vraag wel stellen :+

Hoe doen jullie dat met merriekeuringen? Ik heb altijd ruinen (en nu een hengst) gehad en me daar nooit in verdiept. Ik wil niet dat ik ergens heen ga en dat ze dan mijn super fijne merrie afzeiken, alleen omdat ik me niet goed voorbereid heb :') . Misschien hebben jullie nog wat tips voor deze leek op het gebied van merries? Wat is mijn vervolgstap of is het juist helemaal niet interessant om dit te doen voor mijn merrie? Ik zou het alleen doen met het oog op verkoop ik de toekomst.

Het gaat trouwens om een driejarige merrie van Guardian S. Heb haar bij de aankoopkeuring direct PROK laten keuren, maar verder dan dat kom ik qua kennis niet _O-

Als je twijfelt kun je altijd iemand met meer keuringservaring eens om advies te vragen. Ik vind het zeker wel een meerwaarde hebben :j Mijn moeder heeft een Guardian gefokt die volgend jaar drie wordt, daar willen we ook graag mee naar de keuring.


Heb je misschien een naam van iemand die ik er eens naar kan laten kijken? Eventueel via PB. Mijn idee is dat ik misschien een (paar) keer kan oefenen met iemand die er meer verstand van heeft en diegene haar misschien kan voorstellen op de keuring.

Anoniem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:05

Laat het kwpn een thuiskeuring doen
Kost paar tientjes en je hebt gelijk advies

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:09

Dat kan ook, maar als ze er dan niet goed voor staat, staan die punten wel voor altijd genoteerd.

Marcel van Manen, Linda Leeflang, of gewoon een hengstenhouder uit je buurt? Er zijn er zoveel..

Anoniem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:11

Vulina dat is niet zo
Je kan altijd exterieur weer opnieuw laten beoordelen

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:13

Umeo schreef:
LETS schreef:
Leuk, zo'n topic! Wij krijgen volgend jaar 3 dressuur veulens;
een Don Olymbrio x ster sport prok v Zhivago, een Fürst Wilhelm x voorl keur d-oc v. Ufo, en een Kaiser Weltino x ster d-oc v. Electron.
Voor volgend jaar heb ik al wel wat ideeën, maar weet nog niet welke merries we laten dekken. De Ufo sowieso, en de Zhivago ws ook.


Van welke hengsten had je in 2019 veulens? Zijn deze goed meegevallen?


Afgelopen jaar alleen een Incognito x Ovidius (beetje bijzondere fokkerij, I know), de Electron was gust gebleven van Fürst Toto. Maar de Incognito liep erg fijn, mooi model, dus wel tevreden mee. En die Ovidius geeft echt top karakters en fijne bewegers. Hij is inmiddels verkocht.

In 2018 had de Zhivago een super super knap veulen van Incognito. Helaas is die overleden. Ik had haar toen niet laten dekken omdat ik 1 rijpaard wilde hebben en ze toen Z1 geklasseerd was. Ik heb haar nog Z2 gestart en toen was ze direct sport, dus nu mag ze de fokkerij gaan dienen Ik hoop dat het met Don Olymbrio ook zo goed uitpakt.

Over de merriekeuringen: ik vind dit zelf heel waardevol, je ziet zelf toch niet alles aan je eigen paard. Ik heb namelijk altijd de mooiste ;) Levert weer aandachtspunten, zowel positief als negatief, op voor je fokkerij. En het is altijd goed om de merrielijn op te waarderen inderdaad.

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:17

Vulina schreef:
Dat kan ook, maar als ze er dan niet goed voor staat, staan die punten wel voor altijd genoteerd.

Marcel van Manen, Linda Leeflang, of gewoon een hengstenhouder uit je buurt? Er zijn er zoveel..


Ik wist dus al niet dat je daarvoor naar een hengstenhouder kan gaan... Ik wil idd niet dat er punten worden genoteerd als ik niet zeker van ben dat ik haar optimaal kan/laat voorstellen.

In ieder geval bedankt voor jullie adviezen!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:33

[***] schreef:
Vulina dat is niet zo
Je kan altijd exterieur weer opnieuw laten beoordelen


Jawel, maar die thuis keuring wordt wel genoteerd en blijft ook altijd staan in de database.

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:37

Een sterwaardig merrie inderdaad altijd heen brengen, het is zo leuk om je paard zo op te zien bloeien in de training en dan is ster of meer helemaal geweldig natuurlijk.

Wij brengen de paarden naar Tim Kruyt, komen ze echt top braaf weg en kun je dan zelf ook weer zo mee verder. Enkel positieve ervaringen mee.

Als 1 van de veulens leuk lijkt gaat die daar ook weer heen.
We hebben een ebony en een eebert :D

Weet iemand hier trouwens hoe dat gaat vanaf 2020 met het keur predicaat via jonge paarden wedstrijden? Welke wedstrijden bedoelen ze dan de pavo of...

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:45

Seven schreef:
Een sterwaardig merrie inderdaad altijd heen brengen, het is zo leuk om je paard zo op te zien bloeien in de training en dan is ster of meer helemaal geweldig natuurlijk.

Wij brengen de paarden naar Tim Kruyt, komen ze echt top braaf weg en kun je dan zelf ook weer zo mee verder. Enkel positieve ervaringen mee.

Als 1 van de veulens leuk lijkt gaat die daar ook weer heen.
We hebben een ebony en een eebert :D

Weet iemand hier trouwens hoe dat gaat vanaf 2020 met het keur predicaat via jonge paarden wedstrijden? Welke wedstrijden bedoelen ze dan de pavo of...


Ja het lijkt mij ook gewoon leuk voor een stukje erkenning. Dat een ander het ook een leuk paard vind. Die van mij is wel al gereden (en topbraaf). Zag op het filmpje op de website van Linda Leeflang dat ze, ze het liefst zo groen mogelijk hebben. Alleen dat is ze niet echt meer :+