Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:53

Ik ken veel paarden met als vader glamourdale en deze zijn goed rijbaar.
Zelf ik er ook 1tje en ik heb er een aantal zadelmak gemaakt.

Feanyth

Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 10:38

Lees al langer mee.
Wil toch even een opmerking geven.

Vind het feit dat Geniaal is geruind echt een verlies voor de fokkerij.
Zijn nakomelingen zijn misschien niet zo sjiek als de meeste, maar vind ze zeer positief opvallen in beweging en karakter.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:44

Feanyth schreef:
Lees al langer mee.
Wil toch even een opmerking geven.

Vind het feit dat Geniaal is geruind echt een verlies voor de fokkerij.
Zijn nakomelingen zijn misschien niet zo sjiek als de meeste, maar vind ze zeer positief opvallen in beweging en karakter.

Ik vind het voor een groot gedeelte ook liggen aan de promotie door de hengstenhouder. De kleinere snappen het niet en de grote hebben -vind ik- echt voorkeur voor bepaalde hengsten in hun bestand die ze promoten.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:58

Feanyth schreef:
Lees al langer mee.
Wil toch even een opmerking geven.

Vind het feit dat Geniaal is geruind echt een verlies voor de fokkerij.
Zijn nakomelingen zijn misschien niet zo sjiek als de meeste, maar vind ze zeer positief opvallen in beweging en karakter.


Vind ik ook, zei dit een aantal jaar geleden ook al over zijn nakomelingen. Volgens mij ligt het toch ook wel aan de fokkers die vooral achter de verrichtingskampioenen aan lopen. Het zal een en-en verhaal zijn denk ik.

Supertammy:
Ferguson, For Ferrero, Spielberg, Glamourdales lijken inderdaad ook aardig bewerkbaar te zijn.
Vivaldi bloed, Bordeaux en ik vergeet er vast nog wel een paar.
Next Romancier werd in het VO geprezen om zijn fijne karakter..wat hij door gaat fokken is nog de vraag natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 16:41

Mijn merries verwachten volgend jaar veulens van Next Romancier en Kyton (Ferguson zoon)
Ik heb fijne merries maar vind karakter erg belangrijk. Een goede die niet wil heb je niks aan. Dus liever een goede die wel bewerkbaar is.
Ik vind Just Wimphof ook fijne karakters fokken.
En hoor goede verhalen van nakomelingen van In Style, maar heb ik zelf nog niet mee gefokt
Van Spielberg heb ik meerdere fijne gezonde paarden gefokt en heel rijdbaar

Wat mij betreft mag hier wel eens meer aandacht voor komen. Karakter is moeilijk in een cijfer te vangen, maar onmogelijk is het niet. Alle omschrijvingen van het VO zijn nagenoeg voor alle hengsten hetzelfde terwijl ik vind als 1 lastig, nerveus of juist heel bewerkbaar is dit best wel naar voren mag komen.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 16:48

Bloomberg, Lowlands en McLaren lijken zelf iig ook erg ongecompliceerd

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:03

[***] schreef:
Mijn merries verwachten volgend jaar veulens van Next Romancier en Kyton (Ferguson zoon)
Ik heb fijne merries maar vind karakter erg belangrijk. Een goede die niet wil heb je niks aan. Dus liever een goede die wel bewerkbaar is.
Ik vind Just Wimphof ook fijne karakters fokken.
En hoor goede verhalen van nakomelingen van In Style, maar heb ik zelf nog niet mee gefokt
Van Spielberg heb ik meerdere fijne gezonde paarden gefokt en heel rijdbaar

Wat mij betreft mag hier wel eens meer aandacht voor komen. Karakter is moeilijk in een cijfer te vangen, maar onmogelijk is het niet. Alle omschrijvingen van het VO zijn nagenoeg voor alle hengsten hetzelfde terwijl ik vind als 1 lastig, nerveus of juist heel bewerkbaar is dit best wel naar voren mag komen.


Het werd wel benoemd bij het eind examen, maar ben het met je eens. Dat geeft trouwens ook wel een beeld qua bewerkbaarheid. Je ziet ook veel als je gewoon doordeweeks gaat kijken tijdens het VO.
De lastigere exemplaren hangen ze allemaal een slof om.

_Lorette_

Berichten: 12080
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:36

Ik vind het van Geniaal ook jammer. Al had ik verder geen verschil kunnen maken voor de hengstenhouder. Wij hebben gedekt met Jameson, dus misschien mag ik helemaal niks meer zeggen. :')

Ik zou het niet eens zoeken in een cijfer voor karakter. Zoveel aspecten voor één cijfer... En het moet net bij je passen. Een uitgebreide omschrijving zou me meer zeggen. Sensibel of flegmatisch, kijkerig of onverstoorbaar (op omgeving), ril of onverstoorbaar (op ruiter), onzeker of eerder brutaal, etc. En dan heb je ook nog het karakter in de omgang. Ik kan twee totaal verschillende paarden een 8 geven voor hun rijbaarheid. Je kunt er uiteindelijk even goed mee, maar op een andere manier. Of ben ik nou raar. :7 Het lastige is dat het zo subjectief is, al verwacht ik van de ruiters op de hengsten wel dat ze het beter kunnen voelen dan de amateur die gewend is aan één paard.

Het ideale paard heb ik nog niet gehad. Als ik onder ideaal beschouw dat een paard fijn is voor het grootste deel van de ruiters. Makkelijk, betrouwbaar, veel werklust en talent (dat laatste is geen karakter, maar als een paard abnormaal hard moet werken om te compenseren voor minder talent/aanleg is het ergens ook sneu). De Uphill x Rubinstein kwam in de buurt. Die was alleen net niet top gezond (geblesseerd) en overleed veel te jong bij het krijgen van haar eerste veulen. Er is altijd wel wat... Er zijn verder wel paarden waar ik mee kan lezen en schrijven, maar mogelijk totaal ongeschikt zijn voor andere ruiters. Ik ben stiekem beter met onzekere paarden dan brutale exemplaren, waardoor ik ontzettend benieuwd ben naar het verschil tussen de stoere, (leuk) brutale Jameson en onze onzekere en eenkennige Henkie als ik ermee ga werken. De Jameson is wel véél makkelijker als veulen. Een meer uitgebreide omschrijving zou voor mij als ruiter mogelijk een beter inzicht geven in het karakter waar ik heen wil fokken. Goed, fok je alleen voor de verkoop en hoef je er totaal geen rekening mee te houden wat jou zelf past, dan maakt het natuurlijk geen bal uit, mits je betere ruiters tot je beschikking hebt om de paarden heen te doen.

koend
Berichten: 1255
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 19:12

_Lorette_ schreef:
Ik zou het niet eens zoeken in een cijfer voor karakter. Zoveel aspecten voor één cijfer... En het moet net bij je passen. Een uitgebreide omschrijving zou me meer zeggen. Sensibel of flegmatisch, kijkerig of onverstoorbaar (op omgeving), ril of onverstoorbaar (op ruiter), onzeker of eerder brutaal, etc. En dan heb je ook nog het karakter in de omgang. Ik kan twee totaal verschillende paarden een 8 geven voor hun rijbaarheid. Je kunt er uiteindelijk even goed mee, maar op een andere manier.


Hier kan ik me helemaal in vinden.

supertammy

Berichten: 2231
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:32

Bedankt voor jullie input! Ik ga me verder verdiepen in deze hengsten. :)

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:55

Straks weer de hengstencompetitie, live te volgen.Ik verwacht dat Jameson de klasse Z gaat winnen met een 12 voor de galop. _/-\o_

c_alsemgeest

Berichten: 20659
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:29

misterA schreef:
Straks weer de hengstencompetitie, live te volgen.Ik verwacht dat Jameson de klasse Z gaat winnen met een 12 voor de galop. _/-\o_

Je zet niet laag in hè :D

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:21

misterA schreef:
Straks weer de hengstencompetitie, live te volgen.Ik verwacht dat Jameson de klasse Z gaat winnen met een 12 voor de galop. _/-\o_

Dat viel dus even smerig tegen }:0 ….

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:34

Opvallend de jurering met Kronenburg, kregen alle hengsten een bonus van minimaal 5 punten. Nu werden ze bijna allemaal behoorlijk afgezeken. Met name de stap. Was niet te volgen. Nu de jongste klasse nog.

koend
Berichten: 1255
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:50

Wat vinden jullie van Lloyd?
Op de verrichting goedgekeurd met matige cinfers maar die heeft zich toch wel goed ontwikkeld?

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:18

Ben ik de enige die maddox Mart zwaar overschat vind?

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:20

fokfanaat schreef:
Ben ik de enige die maddox Mart zwaar overschat vind?

nee hoor. Jury is echt niet te volgen.

c_alsemgeest

Berichten: 20659
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:25

Het gaat inderdaad wel alle kanten op.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:39

Wat deze jury verder nog te melden heeft boeit me niet. Geef mij maar Santiano. Tot nu toe bij de 4 jarigen. Eindelijk een met de mond dicht.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:02

Maddox Mart wordt gewoon 2e. Had voor mij echt onderaan gemogen.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:17

Ik kon de jurering ook echt niet volgen, Santiano heeft zich wel enorm opgewaardeerd ohz. Hij had misschien zijn mond dicht maar kantelde wel regelmatig het hoofd.

Lloyd heb ik gemist denk ik, vond de M rubriek in het geheel wat tegenvallen qua kwaliteit.

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:10

Ik heb alleen de L gezien, dus kan niet echt oordelen over de jurering, maar ik ga toch op mijn eigen oordeel af :) McLaren vind ik echt een fijn paard, die wil ik volgend jaar graag gebruiken voor mijn grote merrie. Santiano over de benen ook erg goed, maar wringerig in de aanleuning en veel kantelen inderdaad. Qua aanleg wel een goed paard denk ik.
Ik heb Taminiau nog niet gezien, maar was wel verrast dat hij boven Jameson kwam. Terecht?

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:40

Jameson z'n aanleuning was niet goed. Regelmatig mond open en te weinig op lengte.
En het is gewoon zo dat z'n verzamelde stap rotslecht was. Uitgestrekte viel mee voor zijn doen.

Qua aanleuning zag ik er wel meer met problemen. Natuurlijk blijven het wel jonge testosteronbommetjes dus er zijn zeker verzachtende omstandigheden...

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 14:34

fokfanaat schreef:
Maddox Mart wordt gewoon 2e. Had voor mij echt onderaan gemogen.

technisch zeer zeer vakkundig voorgestelt!! Hengstje loopt op de grenzen van zijn kunnen en die ruiter laat geen punt liggen!! is ook een kwaliteit als eentje zich zo laat bewerken! veel hengsten krijgen minder punten omdat het rijden in de stap niet voor elkaar is en er tact fouten ontstaan... en dan alle hengsten die kantelen... mond open... kort in hals... kost punten op de harmonie!

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 14:37

LETS schreef:
Ik heb Taminiau nog niet gezien, maar was wel verrast dat hij boven Jameson kwam. Terecht?


:j Een bijna 8 jarig paard moet met zo een ruiter op zijn rug zich beter laten rijden in de stap... hoort niet zo in de problemen te komen in en voor keert wendingen en pirouettes... die aanleuning was om te huilen!!