Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:40

Ja, dat is wel echt jammer..

De Negro en Fontaine houden we nu aan, dat zijn merries..

De Bordeaux, Fynch Hatton en 1 Jameson zijn verkocht.. De andere Jameson houd ik denk ik eerst ook, de Furst Dior en de Raven mogen verkocht.. Raven is al aardig belangstelling voor :)

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:47

Leuk Vulina!

Ik had niet verwacht dat de handel zo goed liep... Jullie hebben ook wel een uitgebreid netwerk natuurlijk :)

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:16

Gefeliciteerd, Vulina! En fijn dat er veel belangstelling is voor de veulens.


Afbeelding

Hier ongeveer 15 uur oud. Eerste passen buiten. Het is een enorm pittig veulen en dat strookt voor mijn gevoel helemaal niet met het klunzige drinken. Gelukkig gaat het nu goed. De merrie heeft zo ook veel meer rust.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:39

Suzanne F. schreef:
Ladygiroc schreef:
Wat is een dummy?

Ik ken dummy alleen als nepkaas :D

Wel fijn dat drinken nu wel goed gaat \lorette!
*kruipt weer onder meeleessteen.


Artikel over dummy veulens.

https://capmagazine.eu/algemeen/opnieuw ... y-veulens/


bedankt! Interessant zeg!

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:15

Gefeliciteerd Vulina

Fijn lorette dat het beter gaat.

Iemand hier verstand van de veulenkeuring?
Gaan jullie heen met de veulens? Wat voor eisen worden er gesteld voor het klaarmaken ? Oefenen jullie ook met de veulens?

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:59

Hier is deze nacht een merrieveulentje geboren van For Romance. *\o/*

Alles goed verlopen en het kleintje lijkt het tot nu toe goed te doen.
Het is een vosje met 3 witte beentjes. Dat hadden we even niet zien aankomen met een donkerbruine moeder en hele donkere vader :+
(Volle broer is zwart)

Wel heel blij mee hoor! *\o/*

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:06

Vosjes for the win ;)

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:14

Van harte! Juist leuk, vos. :D

Aan welke prijsklasse moet je in de huidige markt denken voor een normaal veulen? Met normaal bedoel ik leuk/correct, maar niet iets uit een bijzonder lijntje of de meest speciale merrie. 5/6k? Ik zie niet veel te koop en ik zit niet in de fokkerswereld, dus ik vind het moeilijk om er iets van te zeggen. Vorig jaar wat online veilingen bekeken en dat was bedroevend. Geselecteerde veulens voor 3.000 euro. Op MP kosten ze makkelijk het dubbele en dan komen ze uit mindere lijnen dan de geselecteerde veulens. Vandaar mijn vraag.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 24-06-21 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:32

Gefeliciteerd! Ik heb ook eens een zwarte uit een bruin x vos gehad en een bruine uit zwart x vos :D (zie profiel) maar een vos uit donker x donker is wel even slikken :D daar reken je zo niet op, maar het kan wel als de hengst en merrie beide een fosfactor dragen....

_Lorette_ schreef:
Aan welke prijsklasse moet je in de huidige markt denken voor een normaal veulen? Met normaal bedoel ik leuk/correct, maar niet iets uit een bijzonder lijntje of de meest speciale merrie. 5/6k?


Daar ben ik overigens ook benieuwd naar zie ook de prijzen voor veulens hoger liggen dan het verleden. Mijn bontje is helaas een hengst en krijg die vraag dus ook al, heb nog geen idee :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:00

_Lorette_ schreef:
Van harte! Juist leuk, vos. :D

Aan welke prijsklasse moet je in de huidige markt denken voor een normaal veulen? Met normaal bedoel ik leuk/correct, maar niet iets uit een bijzonder lijntje of de meest speciale merrie. 5/6k? Ik zie niet veel te koop en ik zit niet in de fokkerswereld, dus ik vind het moeilijk om er iets van te zeggen. Vorig jaar wat online veilingen bekeken en dat was bedroevend. Geselecteerde veulens voor 3.000 euro. Op MP kosten ze makkelijk het dubbele en dan komen ze uit mindere lijnen dan de geselecteerde veulens. Vandaar mijn vraag.


Niet alle veilingen zijn geselecteerde veilingen
Bijv kwpn veulen veiling kan je gewoon voor opgeven.

Er wordt niet naar afstamming en beweging gekeken, er wordt alleen gecheckt of ze geen afwijkingen hebben. Sommige fysieke veilingen werken ook zo, vooral die later in het jaar.

Geselecteerde veilingen kijken wel naar het complete plaatje en die veulens zijn dan doorgaans duurder. Zowel online als fysiek
En meeste veilingen zijn nu hybride (je kan in zaal bieden en online of per telefoon)

Het is niet gezegd dat een veulen voor 3000 euro op een online veiling ook daadwerkelijk verkocht is. Maar ze zitten er heus tussen, dus je kan daar best kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:03

paardje2013 schreef:
Gefeliciteerd Vulina

Fijn lorette dat het beter gaat.

Iemand hier verstand van de veulenkeuring?
Gaan jullie heen met de veulens? Wat voor eisen worden er gesteld voor het klaarmaken ? Oefenen jullie ook met de veulens?


Ik ga alleen als ik verkopen wil eigenlijk
Je hoeft een veulen niet klaar te maken
Gewoon netjes bekapt, in goede conditie en netjes leren meelopen en meedraven aan een touwtje naast de merrie

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:16

[***] schreef:
Niet alle veilingen zijn geselecteerde veilingen
Bijv kwpn veulen veiling kan je gewoon voor opgeven.

Er wordt niet naar afstamming en beweging gekeken, er wordt alleen gecheckt of ze geen afwijkingen hebben. Sommige fysieke veilingen werken ook zo, vooral die later in het jaar.

Geselecteerde veilingen kijken wel naar het complete plaatje en die veulens zijn dan doorgaans duurder. Zowel online als fysiek
En meeste veilingen zijn nu hybride (je kan in zaal bieden en online of per telefoon)

Het is niet gezegd dat een veulen voor 3000 euro op een online veiling ook daadwerkelijk verkocht is. Maar ze zitten er heus tussen, dus je kan daar best kijken


Bedankt voor je uitleg. Ik had het o.a. over de Starsale. Daarvoor worden de veulens geselecteerd. Toen vielen de prijzen me tegen.
Ik weet van één veulen dat hij daadwerkelijk verkocht is voor die prijs en toen was de fokker er nog niet eens mee uit de kosten. Eigen keuze uiteraard. Ik denk dat ik het veulen niet zou gunnen en hem zelf zou aanbieden, maar dan was alle moeite voor niks. Als je een veulen selecteert, professioneel beeldmateriaal verzorgt + marketing voor je veiling, dan hoop je niet te blijven steken op zo'n bedrag. Dat het voor mij geen passende prijs lijkt, betekent niet dat het geen passende prijs is. Ik ben verder niet iemand die op een veiling verkoopt of koopt. Alleen nieuwsgierig wat een gangbare prijs is voor een normaal veulen in deze tijd.

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:22

Ik heb niet het idee dat de MP veulens ook daadwerkelijk voor 5/6k verkocht worden. Tenminste niet de hengstveulens uit “normale” lijnen. Maar misschien loop ik achter de feiten aan.
Vorig jaar bijna een merrieveulen (via MP)uit een goede lijn gekocht voor 4.5k die is uiteindelijk voor 5k aan iemand anders verkocht. In Tolbert heb ik vorig jaar (online) ook nog wel wat merrie veulens voor 3k langs zien komen maar ook voor meer.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:24

Is 3 tot 5 duizend dan een gangbare prijs voor een veulen uit een nette lijn?

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:33

Hangt er vanaf wat je een nette lijn noemt.

Ik verkocht vorig jaar onze Jameson x San Amour naar Schep voor 8k op een (nieuwe) veiling, en die zeiden ons bij afleveren dat ze verwonderd waren dat hij zo goedkoop was... maar dat lag dus aan de veiling zelf, die te weinig klanten geronseld hadden imo.
Maar de onze is wel meer dan een 'nette' lijn. Merrie heeft ggk halfbroer, enkele GP paarden in de lijn, ...

Als je uit een 'gewone' merrie fokt denk ik dat je rond de 4,5 tot 5k moet tellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:34

Dan heb je niks bijzonders denk ik
Maar gewoon net veulen moet wel lukken ja

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:35

Omdat Carika aangaf onder de 5k te kunnen kopen met een goede lijn. Ik had gedacht dat je zo aan 8 tot 10 zou zitten voor een veulen uit een betere lijn.

*edit: Wij moeten straks kiezen tussen veulen en merrie verkopen. In principe is het veulen niet gefokt om aan te houden, maar het is ook niet speciaal voor de verkoop gefokt. We wilden gewoon een veulen in de wei hebben lopen en dan verder kijken.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 24-06-21 15:39, in het totaal 2 keer bewerkt

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:37

_Lorette_ schreef:
Is 3 tot 5 duizend dan een gangbare prijs voor een veulen uit een nette lijn?



Ik zie ze uit correcte lijnen (dus hier en daar een predikaat of een beetje sport).
Hier voor rond de 5000/6000 weg gaan.
Maar ik heb het idee dat de randstad qua veulens wellicht nog iets gekker is qua prijs.

Is het een bewezen predikaat rijke lijn, veel sport en moeder ook elite + sp.
Dan gaan ze al snel hoger en dan is het een beetje wat de gek er voor geeft. Zeker als het ook nog een heel aansprekend veulen is...
Ik hou mijn hart vast voor de veilingen :+

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:38

_Lorette_ schreef:
Omdat Carika aangaf onder de 5k te kunnen kopen met een goede lijn. Ik had gedacht dat je zo aan 8 tot 10 zou zitten voor een veulen uit een betere lijn.

Wij moeten straks kiezen tussen veulen en merrie verkopen. In principe is het veulen niet gefokt om aan te houden.


Ook een veulen uit een goeie lijn kan een slecht veulen zijn ;)

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:40

Ja, dat klopt. :D Maar nu kan ik niets met specifieke gevallen. Ik wil een beetje weten waar we rekening mee moeten houden bij verkoop van ons veulen OF verkoop van onze merrie en aankoop van een veulen als maatje.

Ik schrijf zo ontzettend slecht, sorry. Ik wijt het even aan slaapgebrek. :P

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:44

Ik vond het ook heel lastig Lorette kwa prijzen. Wij wouden ons hengst veulen van livius eerst ook verkopen en de prijzen die werden genoemd waren van 6000-12000 voor een veulen uit een mooie moederlijn die ook nog eens leuk beweegt.
Ik denk dat je vanaf 5000 moet gaan zitten voor een veulen uit een normale nette ster moeder uit een leuke lijn met hier en daar wat sport/predicaten. Wat iemand een goede moederlijn of veulen vind is natuurlijk altijd weer persoonlijk en ook kwa bloed wisselen de prijzen heel erg als ik mp en sporthorses zie.

Wij zijn gewoon te blijven met het veulen dus gaan hem nu eerst opfokken en dan zien we wel weer :D
Hij heeft de drafknop nu ook goed gevonden, z'n galop en stap waren al goed maar draven deed hij nog niet veel dus heel blij dat die ook heel leuk lijkt :D

Zal eens kijken of ik een filmpje kan uploaden.
Afbeelding

Om wat voor veulen gaat het Lorette?

Edit
Waren er hier trouwens meer merries die minder hengstig waren dan vorig jaar? Onze dame werd niet mooi hengstig maar is nu alsnog wel gedekt met Santiano, nu duimen dat het heeft gepakt :j

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:51

Seven schreef:
Om wat voor veulen gaat het Lorette?


Onze Jameson x Charmeur. Maar die zit nog in de kreukels momenteel. Valt nog niets van te zeggen.
De moeder is nooit naar de keuring geweest en in de enkele maanden training vanuit fokmerrie-conditie kon ik haar door corona en de dracht niet hoger klasseren dan M2, dus dat is nog niet iets bijzonders qua sport. De verdere merrielijn is allemaal preferent, meer fokkerij dan sport (oma is wel prestatie). Als wij een veulen zouden aankopen, dan hoeft het ook niet meer te zijn dan dit. Bij verkoop zouden we wel graag uit de kosten komen. Dat speelt mee in de overweging. Jameson is ook niet gratis natuurlijk.

*edit: stoer veulen, Seven!!
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 24-06-21 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:52

Ik heb altijd het idee dat veulens heel duur zijn als je wilt kopen en goedkoop als je wilt verkopen :+ :D

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:59

Nou wat umeo zegt Lorette :j

Ik denk dat de verdere kwaliteit van het veulen de prijs gaat bepalen zeker als de merrie en moederlijn niet gelijk in het oog springen.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:04

Stoer Seven!

Mijne waren beide in 1 x drachtig gelukkig.

chique veulentje Lorette!