Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:39

mirjamalvaro schreef:
GJ9, zijn nu alle 3 drachtig ja, volgend jaar hopelijk weer. :D

Leuk, ben benieuwd wat je gaat kiezen!
Ik ben wel gek op Rousseau nakomelingen


fokfanaat schreef:
Ik weet ook nog niet goed hoe ik dat met mijn jonge merries ga doen, tis een grote en pas van juni, dus denk in de zomer voorzichtig laten aanrijden en in het najaar als ze 3,5 is ibop laten doen en daarna direct stamboekkeuring. En dan pas in het voorjaar dekken.


Tja, is het een vereiste dat je dat doet voor je gaat fokken
Ik ben nu met mijn 3-jarige ruin bezig, is van maart, wel groot en een slungel
Als dat een merrie was, was keuring enz echt te vroeg voor hem
Hij is heel knap natuurlijk :+ maar ik weet zeker dat hij over een jaar nog veel meer tot zijn recht komt

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:42

nee hoor voor mij geen vereiste, als je er zelf gek van bent en het lijntje is goed zou ik best durven dekken, maar dan zit je het jaar erop met een veulen aan de voet met een onervaren moeder, lijkt me ook niet echt een ideale situatie, zou wel kunnen, maar dan kan je pas in de winter een ibop doen

bovendien houden Ze wel rekening met de leeftijd volgens mij. ik weet het ook nog niet, eerst maar kijken hoe mijn merrie er voor staat tegen die tijd

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:51

Tijdens de dracht kan ik wel van alles doen, zoals longeren, alleen van huis, dat soort dingen. Enige wat je dan nog niet doet is rijden, want dat moet je toch wel een paar keer in de week doen

Ja klopt, daar kijken ze wel doorheen
Maar ik moet het zelf ook leuk vinden, en voor het paard ook
Heb er zelf veel meer lol van om haar te laten zien als ze op haar mooist is

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:58

dat scheelt ook, als je veel zelf doet, weet ook nog niet of ik er zelf nog mee ga knooien of ik het allemaal uitbesteedt

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:25

GJ9 schreef:
mirjamalvaro schreef:
GJ9, zijn nu alle 3 drachtig ja, volgend jaar hopelijk weer. :D

Leuk, ben benieuwd wat je gaat kiezen!
Ik ben wel gek op Rousseau nakomelingen



Suggesties zijn altijd welkom. Ik laat mij altijd adviseren omdat ik er nog weinig kijk op heb/nog lerende ben. :')

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:06

Mijn plan met onze nu 2,5 jarige is eigenlijk longeren tot juni (keuring) en daarna beleren en IBOP. Ik wil haar dan wel alvast laten dekken, zodat ze na de IBOP met zwangerschapsverlof kan. Dan weer oppakken na het veulen, dan is ze dus 4. Ik denk wel daarna nog een veulen en dan als ze 5 is gust en actief de sport in.

Maar goed, ze staat nu nog in de groep. Is wat zwaar/dik en echt goed beoordelen kan ik haar nu niet.. Dus wie weet loopt het alsnog helemaal anders.

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:27

Iemand vandaag de eerste bezichtiging gekeken?
Werd er nog niet heel warm van.

Totilas x Krack c wel een tof dier!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:30

Die heb ik ook gezien! Aparte.

Die morricone vond ik ook wel fijn.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:33

Sommige afstammingen ook echt zo, dat je daarmee jezelf ook wel klem fokt. Total us x jazz x krack x ferro ( was wel een fijn dier trouwens)

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:42

fokfanaat schreef:
Sommige afstammingen ook echt zo, dat je daarmee jezelf ook wel klem fokt. Total us x jazz x krack x ferro ( was wel een fijn dier trouwens)


Viel mij ook op!
Of al veel met al 2x Jazz of Krack in de lijn.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:25

Vulina schreef:
Mijn plan met onze nu 2,5 jarige is eigenlijk longeren tot juni (keuring) en daarna beleren en IBOP. Ik wil haar dan wel alvast laten dekken, zodat ze na de IBOP met zwangerschapsverlof kan. Dan weer oppakken na het veulen, dan is ze dus 4. Ik denk wel daarna nog een veulen en dan als ze 5 is gust en actief de sport in.

Maar goed, ze staat nu nog in de groep. Is wat zwaar/dik en echt goed beoordelen kan ik haar nu niet.. Dus wie weet loopt het alsnog helemaal anders.



Dit plan had ik met mijn 3 jarige ook.
Die is in juni naar de keuring geweest, daarna zadelmak gemaakt en thuis nog wat doorgereden. Idee was ook najaar nog ibop en dan zwangerschapsverlof maar die kreeg met die hitte tijdens het zadelmak maken een groeispurt en toen merkten we al dat ibop hem niet ging worden dit najaar. Ze is nu eind maart uitgerekend en plan is haar dan in najaar 2020 alsnog de Ibop te laten lopen.

Ik heb voor 2020 2 merries drachtig.
Een Zhivago x Sandro king x sultan en een Valdez x Zhivago.
Beide drachtig van For Ferrero.
Verder krijg ik een Wynton x Gribaldi op stal die van het voorjaar naar de EPTM gaat en die zal ook gedekt worden.
Ik ga ieder jaar met een vriendin naar Den Bosch om de hengsten te bekijken.
Dit jaar is het programma gewijzigd dus nog even kijken welke dag we gaan.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:48

Wij zitten ook te kijken om naar Den Bosch te gaan, de vrijdag dan. :)
De hengsten vandaag niet kunnen kijken helaas.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 06:51

Ik heb enkel de laatste groep gezien.

Vond de Zoniks (in die groep) niet meevallen. Steil in de croupe.
De Aqiedo van A.Cornelissen vond ik wel een tof dier!

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:45


absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:57

GJ9 schreef:
Ik heb met een oude merrie gefokt die dus alleen als fokmerrie gebruikt is. Recreatief wel gereden, maar ik heb het nooit goed opgepakt. Was echt alsof je op een zak met botten ging zitten, dus weinig lol van. Ook echt aangekocht voor de fokkerij.

Met haar dochter zit ik te dubben. Die wordt 3. Denk eerst een veulen fokken, en dan daarna pas gaan trainen onder zadel en evt keuring etc. Hoe doen anderen dat met een jonge merrie? Als 3jarige naar keuring en ook zadelmak etc vraagt ook best veel van ze, misschien zijn de jonge jaren beter besteed aan eerst een veulen en dan keuring en zadelmak etc pas als ze ook echt sterk genoeg zijn om gelijk de sport in te gaan.

Mijn 11 jarige merrie is nu voor het 3e jaar achtereen drachtig. Vorig jaar heb ik haar tussen de veulens door nog Z1 gestart, dit jaar wordt ze tussen de veulens door nog M2 gestart door de bijrijdster en ik rijd haar nog op Z niveau.
De 3 jarige is afgelopen zomer naar de keuring geweest. Tussendoor weggeweest om geinsemineerd te worden, daar is ze ook gelijk zadelmak gemaakt. Na de keuringen zijn we thuis verder aan de slag gegaan, wordt over het algemeen een keer of 3 per week kort gereden. Gaat wel al mee naar andere locaties én regelmatig een bosritje. Want ik vind het belangrijk dat ze op een hoop ziet en dat gewoon vindt.
Aankomend jaar krijgt ze een veulen, en ik denk dat ik haar dan weer dek. Met zo'n jonkie kan je toch nog niet heel veel, dus regelmatig een periode vakantie is fijn voor ze. Dan kan er net zo goed een veulen in. :P
Ik combineer fok en sport (en dan nog de keuringen/shows) dus wel samen, al is het niet altijd even makkelijk.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:38

Iemand de Daily Diamonds gezien?

Hoe waren ze?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:00

Umeo schreef:
Iemand de Daily Diamonds gezien?

Hoe waren ze?


Een aantal en vond ze heel goed. Mooi gebouwd, krachtige galop. Zit nu te denken hem op Eliana (tuschinski x Vincent) te gebruiken volgend jaar. :=

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:02

Ik heb al andere dingen gelezen...

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:04

Vertel :P

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:15

Zie horses...

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:17

In totaal kwamen er veertien zonen van Daily Diamond in de ring. “Qua type en voorkomen was het een wat wisselende collectie en we hebben vijf zonen kunnen selecteren die ons konden overtuigen met hun bewegingsvorm, met daarin ruim voldoende lichaamsgebruik”, vertelt Marian Dorresteijn, die door het uitvallen van Bert Rutten nu tijdelijk voorzitter is.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:19

Citaat:
Eén reactie op “Daily Diamond topleverancier op tweede dressuurdag eerste bezichtiging”

Mathijs
4 december 2019 om 21:14

Vind het erg positief verwoord als maar 1/3e verder mag met daarbij nog vraagtekens. Maar degene die erbij waren vandaag weten genoeg

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:31

Ik vond ze ook niet echt meevallen. Had er wel hoge verwachtingen van. Vond sommigen ook niet al te braaf, wat ik ook niet verwachtte. Wel mooie modellen over het algemeen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:32

Aantallen die door zijn zegt mij niet veel eerlijk gezegd, kijk vooral zelf hoe ik ze vind en wat het aan mijn merrie zou kunnen verbeteren.
Als we naar aantallen zouden kijken zijn Zonik en Dream Boy dus ook niet goed? Resp 3 v/d 15 en 1 v/d 9 door.
:o
Ook moet er rekening gehouden worden dat de merrie ook wat mee geeft, het op juiste manier klaar maken vd hengst zie je ook veel verschil en of de hengst veel spanning/angst heeft kan ook nog roet in het eten gooien.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:36

Zonik fokt imo ook niet wauw.
En ivm DD vind ik dat er in Duitsland betere hengsten met dat bloed te vinden zijn...