Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:40

s0173957 schreef:
Citaat:
Eén reactie op “Daily Diamond topleverancier op tweede dressuurdag eerste bezichtiging”

Mathijs
4 december 2019 om 21:14

Vind het erg positief verwoord als maar 1/3e verder mag met daarbij nog vraagtekens. Maar degene die erbij waren vandaag weten genoeg

1/3 doorverwijzen is eigenlijk best veel.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:51

Mij gaat het niet zozeer over het aandeel doorverwezen - niet doorverwezen hoor.
Maar als de collectie zo wisselend is zegt dat ook al wat.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:58


Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:02

s0173957 schreef:
Mij gaat het niet zozeer over het aandeel doorverwezen - niet doorverwezen hoor.
Maar als de collectie zo wisselend is zegt dat ook al wat.


Mee eens, het beeld op zo'n 1e bezichtiging van een grote groep nakomelingen van 1 hengst geeft veel informatie. De hoeveelheid en de hoeveelheid aangewezen hengsten geeft ook informatie over de fokkerij kwaliteiten van een hengst.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:53

Elisa2 schreef:
s0173957 schreef:
Mij gaat het niet zozeer over het aandeel doorverwezen - niet doorverwezen hoor.
Maar als de collectie zo wisselend is zegt dat ook al wat.


Mee eens, het beeld op zo'n 1e bezichtiging van een grote groep nakomelingen van 1 hengst geeft veel informatie. De hoeveelheid en de hoeveelheid aangewezen hengsten geeft ook informatie over de fokkerij kwaliteiten van een hengst.

Of van de ambitie/hoop van een fokker.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:12

Elisa2 schreef:
s0173957 schreef:
Mij gaat het niet zozeer over het aandeel doorverwezen - niet doorverwezen hoor.
Maar als de collectie zo wisselend is zegt dat ook al wat.


Mee eens, het beeld op zo'n 1e bezichtiging van een grote groep nakomelingen van 1 hengst geeft veel informatie. De hoeveelheid en de hoeveelheid aangewezen hengsten geeft ook informatie over de fokkerij kwaliteiten van een hengst.


Er wordt maar een héél klein deel aangeboden, veel goede sport paarden komen nooit op de eerste bezichtiging. Daarbij, alles mag worden aangeboden, ook de minder goede.
Het geeft uiteindelijk alleen een beeld over dié hengsten op de keuring en niet over de nakomelingen in de sport.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:32

Niet akkoord.
Degene die het meest in aanmerking komen als dekhengst komen gewoon naar de 1e bezichtiging.
Dus imo zegt dat best veel over de toplaag van de vererving.
Sportpaarden worden er mss niet aangeboden, dat klopt.
Maar zeggen dat dat niks zegt over de algemene populatie is niet juist.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:05

Dat is ook mijn idee, alhoewel er natuurlijke ook goede sportpaarden/ hengsten gemist worden. Sommige zijn laatrijp, of komen de kwaliteiten pas naar boven ohz.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:48

s0173957 schreef:
Niet akkoord.
Degene die het meest in aanmerking komen als dekhengst komen gewoon naar de 1e bezichtiging.
Dus imo zegt dat best veel over de toplaag van de vererving.
Sportpaarden worden er mss niet aangeboden, dat klopt.
Maar zeggen dat dat niks zegt over de algemene populatie is niet juist.


Dat is jouw mening, of het wel of niet juist is, is wat anders.

Er zijn zat hele beste paarden, die nooit op een keuring verschijnen. Je kunt niet alleen op deze hengsten je resultaten berekenen. Zo hebben wij een hele beste Zonik op stal staan, is niet naar de keuring geweest. Misschien had die wel héél erg geschikt geweest, maar van een particulier zonder die wens. Zij start GP en wil ze puur voor de sport, is nu dus ruin. Precies andersom; vorig jaar een Charmeur. Wij vonden hem beslist niet geschikt, stapte niet correct, niet goed in het dressuur model etc. Die moest en zou aangeboden worden, ook al werd dat op meerdere fronten afgeraden. Die ging natuurlijk niet door, maar is wel gezien.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:02

Natuurlijk mag je nooit je hele beslissing maken op basis van de HK, da's volledig waar.
Maar ik denk toch dat je over het algemeen kan zeggen dat de besten naar de HK gaan.
Anders zitten ze bij elk stamboek met een groot probleem, als de beste paarden niet de fokkerij ingaan...

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:09

Ik denk toch dat dat deels zo is.. Ik heb nu 3 GP klanten. Zij willen alleen de betere/beste hengsten (geen merries). Die kopen ze specifiek voor de sport, gaan we nooit op een keuring zien..

Daarbij is het ook nog eens zo, niet al de hengsten die niet worden aangenomen zijn per definitie niet goed genoeg. Kijk maar naar wereld kampioen Jovian en zo nog velen met hem..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:53

s0173957 schreef:
Natuurlijk mag je nooit je hele beslissing maken op basis van de HK, da's volledig waar.
Maar ik denk toch dat je over het algemeen kan zeggen dat de besten naar de HK gaan.
Anders zitten ze bij elk stamboek met een groot probleem, als de beste paarden niet de fokkerij ingaan...

Het is gewoon niet zo dat alleen de besten worden aangeboden. Er komen bijvoorbeeld ook hengsten op de keuring waarvan weten dat ze de 1e bezichtiging doorkomen maar de 2e niet. Maar het telt wel mee voor het preferentschap van de moeder.

Ook is de 1e bezichtiging een mooie etalage om je jonge hengst te verkopen.

En dan heb je ook nog de eigenaren die persé willen dat hun hengst naar de keuring gewoon om het een keer mee te maken.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:58

Ik zeg nergens "alleen de beste"...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:11

s0173957 schreef:
Ik zeg nergens "alleen de beste"...

Jij begrijpt best wat ik bedoel.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:14

Even los van de discussie, het blijft wel een fijne mogelijkheid om een grote groep nakomelingen van een hengst te zien en daarbij te kunnen zien hoe hij fokt, of dat hij zelf bepaalde eigenschappen sterk doorfokt..of dat hij naar de moeder fokt etc.

Alleen daarom vind ik het een fijne bron van informatie, zeker wbt de jonge hengsten. Sommigen fokken beter dan ze zelf zijn, bij anderen is het soms andersom.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:38

Dat ben ik met Elisa eens, de eerste mogelijkheid voor een fokker om een groep afstammelingen van een jonge hengst te zien. Tussen andere groepen. Bepaalde kwaliteiten of tekortkomingen worden hoe dan ook zichtbaar. Ik heb zodoende deze week een redelijke indruk gekregen van de verervingskwaliteiten van D.Diamond, Total U.S en Indian Rock. Ook van Zonik en Franklin, al was dit niet hun eerste jaargang, maar wel een groter aantal.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:39

s0173957 schreef:
https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:20223

Dit vind ik nu interessante artikels.
Toont ondermeer aan dat mijn van jongs af aan fan zijn van Johnson niet zonder reden is :P

Was toch niet zo moeilijk, van de keuringskampioen en verrichtingstopper? ;)

E_D_E
Berichten: 697
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:59

Ik volg!

Bij ons op stal ook gestart met een kleine fokkerij :)
Dit jaar hengstenveulen Apache uit een Weltmeyer moeder. Moeder is nu vol van Kjento.

En ook dit jaar tweeling merrieveulens van Glamourdale uit Westpoint. Uit deze moeder verwachten we een Jameson.

3de veulen dat we verwachten is een Kremlin uit een glamourdale moeder.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:01

misterA schreef:
Dat ben ik met Elisa eens, de eerste mogelijkheid voor een fokker om een groep afstammelingen van een jonge hengst te zien. Tussen andere groepen. Bepaalde kwaliteiten of tekortkomingen worden hoe dan ook zichtbaar. Ik heb zodoende deze week een redelijke indruk gekregen van de verervingskwaliteiten van D.Diamond, Total U.S en Indian Rock. Ook van Zonik en Franklin, al was dit niet hun eerste jaargang, maar wel een groter aantal.

En wat vond je ervan Mister A?

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:43

Leuke topic!
Heel intressant om ieder zijn mening te lezen.

Ik heb mijn Jazz × Juventus merrie drachtig van Taminiau. Dit jaar had ze een veulen van onze eigen hengst. Ze werd het jaar ervoor niet drachtig van Indian Rock.
Ik ben wel erg benieuwd hoe zijn nakomelingen het hebben gedaan op de keuring. Iemand gezien?

Afbeelding
Ze heeft op jongere leeftijd een dochter gehad van Gribaldi. Deze heeft de fokker zelf nog in bezit en is met hoge punten voorlopig keur geworden, helaas nooit onder het zadel geweest. Alleen gebruikt als fokmerrie.
3 jaar geleden heeft ze een nakomeling gehad van Formidable.
Is nu net onder het zadel. Eerlijk maar enorm vlug. Hij is nog heel jeugdig, daarom krijgt hij de tijd.
https://www.instagram.com/p/B4DX63BHccf/?igshid=147qtu0nr6co9
https://www.instagram.com/p/B5JMAGWHnw7/?igshid=1klysub8q79sn
Daarna heeft ze een vrucht verloren en werd niet drachtig. Dit jaar weer een Formidable merrie veulen.
Naar mijn mening heeft Wild Thing maat en formaat nodig. Stap en galop zijn ook een aandachtspunt.

Ik heb ook nog een Rhodium x Democraat x Damiro merrie. Voor dit jaar ook weer drachtig van Formidable. Ik zou nog graag met haar naar de keuring willen gaan. Ben bang dat ze haar te klassiek vinden.

Afbeelding
Afbeelding

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 09:45

Jan de Regelaar, het percentage van veel jonge hengsten dat door is naar de tweede ronde is een aardige indicatie .

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:45

Ik ben benieuwd naar vandaag, hadden jullie al gezien dat de catalogus ook digitaal te bekijken is?

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:54

Jep.
Vooruitgang vind ik!

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 12:09

Ik vind het zelf wel fijn om het boekje te hebben en daarin mijn aantekeningen te zetten, maar het is wel handig als je maar een paar hengsten wil checken.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 12:16

Ik vind het wel jammer dat je eerst 12,50 excl verzenden betaald en het daarna gewoon online staat :7