Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:10

Hindo2 schreef:
De Ferdeaux x Wynton of de Ferdeaux x San Remo?



Afbeelding

De ferdeaux x wynton gok ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:15

Yesssss

sunny44

Berichten: 837
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: ergens in het noorden van ons kikkerlandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:20

Wat een leuk topic. Ik volg ook :)
Ik fok niet zo veel (1 per 2 jaar ofzo, als het met de sport zo uit komt), maar mag het graag volgen.
Het veulen van afgelopen jaar een hengstje van For Final x Eye Catcher (Endy lijn) hier 2,5 week oud;

Afbeelding

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:23

Ik vind Le Formidable qua model wel erg aansprekend, hij liep goed, maar niet beter dan sommige anderen.

Ik vind de First Date ook best fijn!

lovefi

Berichten: 1199
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:56

Hey wat leuk een fokkerij topic. Ik heb dit jaar een veulentje gekocht en was altijd al geïnteresseerd in de (dressuurpaarden)fokkerij.

Gister ook in Ermelo geweest. De eerste keer dat ik Le Formidable heb gezien en vond hem zoals ook al eerder genoemd niet de beste die erbij liep. Al denk ik dat het ook lastig is als er zulke hoge verwachtingen zijn.

Ik vond de Grand Galaxy Win's allebei positief opvallen en ook de Millenium vond ik over de benen een goed paard, qua model misschien wat neerwaarts. De Ferdeaux x Wynton was ook gaaf, erg groot ook.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:04

Hier ook een liefhebber !
Ik heb momenteel 2 zelfgefokte merries,die staan in mijn onderschrift. De Jetset( 23 en met pensioen) was mijn eerste zelfgefokte paard ,haar moeder heb ik als veulen gekocht.
In totaal heb ik 14 veulens gefokt,de laatste 4 jaar helaas niet,maar volgend jaar wordt de Feel Good (die ook het sportpaard van mijn dochter is),gedekt ,en wel bij een hengst dat bij voorkeur geen NL dressuur bloed heeft( voor Ferro bloed maak ik evt een uitzondering)en enigzins een leuke sprong maakt, net als mijn beide merries
De Jestet hier 21

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 27-11-19 13:11, in het totaal 3 keer bewerkt

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:05

Ik ben gisteren niet geweest, maar wel wat filmpjes gekeken. Ik vond Le Formidable achter inderdaad niet heel veel afdruk hebben, maar hij loopt voor een jong paard natuurlijk wel gewoon erg goed. De verwachtingen waren inmiddels ook zo hoog dat het haast onmogelijk waar te maken is. Komt wel goed.
Er zitten volgens mij wel een aantal interessante hengsten tussen, ik ben benieuwd en ga me erin verdiepen. First Date had ik al een beetje op mijn lijstje voor de Zhivago. Ik denk dat het Furstenball bloed mooi aansluit. Maar er staan er nog wel meer op, ik twijfel tot moment van insemineren ongeveer :D

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:26

Die milennium viel mij ook op, goede kandidaat voor mijn merrie, zoek bloed en een fijn karakter.

Anoniem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:07

Wat een leuk topic, ook wij fokken jaarlijs tussen de 4 a 5 veulens per jaar met zeer verschillende merries, we proberen bij alle merries alle predicaten te bemachtigen. We hadden 5 merries gedekt, maar 1 heeft er verworpen. We hebben het geluk dat we zelf kunnen opfokken, zowel merries als hengsten. We verkopen de veulens, maar niet ten koste van alles en ook niet voor een appel en een ei..

We hebben nu nog 1 twee jarige staan, eigen fokkerij, gunner x charmeur x flemmingh. Daar ben ik erg benieuwd naar...
Ook hebben we nog 1 hengst van 1,5 jaar en 1 ruin van 1,5 jaar. De hengst is echt geweldig, nu als 1.65 high five x flemmingh.

We hebben nog een drie jarige en 4 jarige die verkocht moeten worden.

Het is dus druk, maar heel afwisselend.

De veulens voor komend jaar:
Flemmingh merrie is dragend van First Dior..
Polansky merrie is dragend van Deparon
Charmeur merrie is dragend van Zenon
Vivaldi merrie is dragend van Furst Jaz

We zijn heel bewust de Duitse kant ingegaan, veel goede paarden, vrijer bloed en een betere markt/ vraag versus prijs voor veulens.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:50

Ik denk dat Nederlands bloed in nl zowat schaars wordt, iedereen gaat Duits. Ik zoek een hengst die pást, niet persé een Duitser of Deen oid..

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:56

En de invloed van Vivaldi dit jaar op de Duitse keuringen was ook weer enorm.

Ik denk dat je ‘dadelijk’ ook niet meer echt kan spreken van Duits of NL bloed

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:57

Vulina schreef:
Ik denk dat Nederlands bloed in nl zowat schaars wordt, iedereen gaat Duits. Ik zoek een hengst die pást, niet persé een Duitser of Deen oid..
Schaars ?
Ik denk dat 75% van de NL dressuur paarden ofwel Jazz,Krack,Ferro of Gribaldi bloed heeft en een grootdeel hiervan meerdere.
Ik ben het wel met je eens dat er nu een tendens is om Duits of Deens te fokken.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:08

Wij dekken met de hengst die ons op dat moment goed lijkt passen.
Of dat nu Duits, Deens of Nederlands is maakt me geen fluit uit.

Heb de laatste jaren Zack geprobeerd (niet gelukt), dan Just Wimphof (2019) en Jameson (2020), daarvoor Zatchmo, Johnson, Daddy Cool, Dante Wetino, Stedinger,...

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:11

Ik hoef ook niet perse Duits, maar probeer wel een hengst te zoeken die niet te veel van de veel gebruikte KWPN-ers erin heeft zitten te gebruiken

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:09

KahluaB schreef:
Vulina schreef:
Ik denk dat Nederlands bloed in nl zowat schaars wordt, iedereen gaat Duits. Ik zoek een hengst die pást, niet persé een Duitser of Deen oid..
Schaars ?
Ik denk dat 75% van de NL dressuur paarden ofwel Jazz,Krack,Ferro of Gribaldi bloed heeft en een grootdeel hiervan meerdere.
Ik ben het wel met je eens dat er nu een tendens is om Duits of Deens te fokken.


Ik bedoel natuurlijk in de eerste generatie.. Die 4 hengsten die jij noemt zijn wel de besten gebleken in de fokkerij, ik wil het bloed graag behouden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:51

Het is niet zo dat we kwpn uitsluiten, twee van deze hengsten zijn een mengeling van kwpn en Duits, voor ons toevallig vier hengsten, gekozen op nakomelingen die we al hadden, en ik vind Duits stamboek op dit moment heel mooi. En omdat we de afgelopen jaren minder blij waren met het kwpn, is de keuze voor Duits bewust gemaakt.
Natuurlijk staat een passende hengst voorop, ongeacht stamboek..

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:05

Ik heb hier het geluk dat mijn merries heel vrij bloed hebben. Ik kan dus zowat alle kanten uit die ik wil.

Ik probeer ook gewoon te gaan voor de hengst die in mijn ogen het beste past. Ongeacht het stamboek. Ik ben wel meer thuis in de springwereld en ons eerste dressuurveulen komt pas in 2020.
Ik ben heel erg aan het twijfelen bij welk stamboek ik dit veulen ga inschrijven.
Moeder is Rheinlands ingeschreven en BWP erkend. Maar om nu een dressuurveulen BWP in te schrijven :o :D

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:11

Ik registreer alles bij het KWPN. Qua hengsten kies ik ook wel eens Duits, als ik denk dat dit past. Voor onze wat hetere, beknoptere merrie is het in Duitsland iets makkelijker uitzoeken. De Zhivago is lang, groot en sterk, die kan heel veel mooie bloederige kwpn hengsten hebben.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:15

Ik heb geluk met mijn woonplaats. Woon in België maar ben op een tien minuten in Nederland en op twintig minuten in Duitsland. Dat ligt de keuze van het stamboek niet echt in de weg.

Lavitabella

Berichten: 1709
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:33

Ik wil me ook graag melden! Interessant !

Ik krijg dit jaar een Desperado en een Toto Junior.
Nog geen idee waar ik mee ga dekken volgend jaar.
Ik heb altijd al een veulen willen fokken van vivaldi. Maar of één van mijn merries er geschikt voor is betwijfel ik.

Hoop dat we hier veel van elkaar kunnen leren. ( vooral ik van jullie als groentje :+ )

cayenne123
Berichten: 344
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:48

Ik meld mij ook graag aan! Leuk en interessant om te lezen!
Ik heb sinds dit jaar drie veulens, een toto jr x tuschinski hengst, een chippendale x fürst romancier merrie en een toto jr x expression merrie.
Wellicht willen we één of beide merries eerst laten dekken als ze drie zijn.
Ik lees gezellig mee.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:00

Hoe vallen jullie nakomelingen van Toto Jr. mee? Op wat voor merries hebben jullie hem gebruikt?
Staat ook op mijn lijst voor volgend jaar (als hij nog beschikbaar is).

cayenne123
Berichten: 344
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:04

Umeo schreef:
Hoe vallen jullie nakomelingen van Toto Jr. mee? Op wat voor merries hebben jullie hem gebruikt?
Staat ook op mijn lijst voor volgend jaar (als hij nog beschikbaar is).


De toto jr hengst is van de borculo veiling, je kan hem zo vinden, Oirendo heet hij. Heel makkelijk en lief, heeft een fijn hoofdje en nu al aardig groot.

Anoniem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:26

Mijne komt uit een hele fijne Charmeur merrie van +- 1.72 maar de Toto jr is niet echt groot en misschien zelfs ook wel beknopt
Ik heb nog nooit een kleintje gefokt
Ze komt binnenkort thuis en ben wel benieuwd hoe ze zich ontwikkeld want het was wel een mooi veulen maar om me heen zie ik dat hij wel strooit, vooral met maat en formaat
Als mijne 1.65 wordt is dat op zich prima als ze dan maar niet klein toont

Lavitabella

Berichten: 1709
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:30

Ik ben ook benieuwd naar mijn Toto Junior. Ik heb wel gehoord dat het volgend jaar diepvries sperma word maar of dat helemaal waar is weet ik niet..
Ik heb Toto Junior gebruikt bij een merrie ( United x Kennedy ) van ongeveer 1.75 en is in mei uitgerekend .