Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:49

Ligt er maar net aan naar wie je hem brengt en wat je wil denk ik.

Onze 3 jarige kende het longeren en een bijzet en was al veel mee geweest naar ander terein aan de hand en op de trailer daar had Tim enkel maar profijt van ze bleef daardoor heel cool met de nieuwe indrukken. Alleen bij de ibop was het jammer die heeft ze niet gehaald omdat ze gewoon te braaf bleef ging letterlijk als een robot door de baan :=
Maar gelukkig kan ze via de sport of dus via een jonge paarden wedstrijd alsnog elite worden.

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:53

Seven schreef:
Ligt er maar net aan naar wie je hem brengt en wat je wil denk ik.

Onze 3 jarige kende het longeren en een bijzet en was al veel mee geweest naar ander terein aan de hand en op de trailer daar had Tim enkel maar profijt van ze bleef daardoor heel cool met de nieuwe indrukken. Alleen bij de ibop was het jammer die heeft ze niet gehaald omdat ze gewoon te braaf bleef ging letterlijk als een robot door de baan :=
Maar gelukkig kan ze via de sport of dus via een jonge paarden wedstrijd alsnog elite worden.


Ik ga vanavond eens overleggen hoe of wat, want misschien is na de stamboekkeuring de IBOP doen ook interessant en aangezien ze goed zadelmak is hoeft dat klaarmaken voor de IBOP denk ik ook geen eeuwigheid te duren.

Het liefst zou ik het allemaal zelf doen, heb ook ervaring met Pavo Cup etc. Alleen dit lijkt me wel weer echt iets heel anders.

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:05

Oeh ik kom ook meelezen! Heel interessant.

Een zelf gefokte elite merrie Negro x Jazz, ze is nu 5 en verwacht volgend jaar het sport predicaat erbij te rijden, verder op het moment niet actief in de fokkerij maar wel rijdend voor een bekende fokker.

Linda kan je altijd even bellen mavantos. Een (bijna) 4 jarige onder het zadel is al weer anders dan een 3 jarige waar net wat mee geprobeerd is maar niet gelukt.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:34

Vulina schreef:
Eigenlijk alleen aan huis. De meesten aan bekenden of via via :)

Edit; Ik denk dat er gigantisch veel veilingen zijn. Ik vind het lastig dat je dan geen baas meer bent over 1/ het verkoop bedrag 2/ de nieuwe eigenaren.
Ik ga ze niet weg doen voor een appel en een ei.. Dit jaar hebben we de veulens verkocht aan 1 gedreven ZZL amazone en de anderen aan Grand Prix ruiters/amazones. Ik vind dat net zo belangrijk dan het bedrag wat ik ervoor krijg.. De veulens moeten de kans in de sport krijgen, dat is voor onze merries natuurlijk belangrijk. Daarbij zijn dit mensen die meestal jaarlijks bij kopen. 2 ervan hebben bv aangegeven aankomend jaar eerste koop te willen hebben wanneer het hengsten worden. (Lastig met 2 kopers :') )


Zo denk ik er idd ook over Vulina, en ik denk dat jij al een "naam" hebt opgebouwd in het wereldje en ik ben maar gewoon "Jord" ;) Heb veulen dit jaar op Sporthorses en MP te koop gehad, en echt ontzettend veel reacties gehad ook diverse afspraken die telkens weer afgezegd werden of niet op kwamen dagen.... erg jammer, ze vertrekt nu zaterdag naar opfok.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:54

[***] schreef:
Libera hoe kom je zo in de States verzeild
Heb je de paarden daar gekocht of geïmporteerd? Ga je ook naar de keuringen die daar gehouden worden?

Mopper ik wel eens dat verder weg wonen een uitdaging is met fokken :+


Paarden zijn hier geboren en gekocht. Moeders zijn wel geïmporteerd!
Ben met Idaza wel naar de keuring geweest, helaas waren er niet genoeg aanmeldingen voor de keuring in Washington en moesten we naar de keuring in Oregon. Dan ben je dus gelijk meerdere dagen onderweg en dat verandert het kostenplaatje wel.
Helaas toen alleen voorlopig ster geworden, moest IBOP of sport predikaat halen om dat om te zetten naar definitief ster. Dat gaat jammer genoeg niet meer lukken omdat ze geblesseerd is en met pensioen moet... ze is nu 6, dus dan hopelijk nog maar wat leuke veulens fokken ermee en misschien prestatie predikaat nog halen. Ze is wel al PROK.

Halakea is nog niet naar de keuring geweest want ik ben niet zo zeker dat zij kwa exterieur sterwaardig is. Ze is best wel ouderwets gefokt en half gelders en heb geen idee hoe dat gewaard zal worden... ze kan wel goed bewegen verder. Hoop dat ik na het veulen van dit jaar haar sport predikaat eerst kan gaan halen, dan maakt ze iets meer kans denk ik...

Kwa afstanden is het idd lastig, fokken is daardoor best duur en de hengsten keuze beperkt, tenzij je diepvries gebruikt.
Wel vind ik het leuk dat wij wat verschillende bloedlijnen hebben ten opzichte van NL, dus dat zou ooit kunnen helpen met bloedspreiding.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:08

Ik volg ook even.

Ik heb zelf een Royal Dance x Gribaldi merrie die dit jaar een veulen heeft gehad van Inverness. Op dit moment is ze drachtig van Kjento.

Het veulen van Inverness heb ik gehouden. De merrie zelf is m2 dressuur geweest maar sport gaat ook zij niet worden ivm met blessures. Ik hoop uit haar een paar leuke brave sportspaarden te fokken.

De merrie met het veulen van dit jaar.
Afbeelding

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:28

Libera schreef:
[***] schreef:
Libera hoe kom je zo in de States verzeild
Heb je de paarden daar gekocht of geïmporteerd? Ga je ook naar de keuringen die daar gehouden worden?

Mopper ik wel eens dat verder weg wonen een uitdaging is met fokken :+


Paarden zijn hier geboren en gekocht. Moeders zijn wel geïmporteerd!
Ben met Idaza wel naar de keuring geweest, helaas waren er niet genoeg aanmeldingen voor de keuring in Washington en moesten we naar de keuring in Oregon. Dan ben je dus gelijk meerdere dagen onderweg en dat verandert het kostenplaatje wel.
Helaas toen alleen voorlopig ster geworden, moest IBOP of sport predikaat halen om dat om te zetten naar definitief ster. Dat gaat jammer genoeg niet meer lukken omdat ze geblesseerd is en met pensioen moet... ze is nu 6, dus dan hopelijk nog maar wat leuke veulens fokken ermee en misschien prestatie predikaat nog halen. Ze is wel al PROK.

Halakea is nog niet naar de keuring geweest want ik ben niet zo zeker dat zij kwa exterieur sterwaardig is. Ze is best wel ouderwets gefokt en half gelders en heb geen idee hoe dat gewaard zal worden... ze kan wel goed bewegen verder. Hoop dat ik na het veulen van dit jaar haar sport predikaat eerst kan gaan halen, dan maakt ze iets meer kans denk ik...

Kwa afstanden is het idd lastig, fokken is daardoor best duur en de hengsten keuze beperkt, tenzij je diepvries gebruikt.
Wel vind ik het leuk dat wij wat verschillende bloedlijnen hebben ten opzichte van NL, dus dat zou ooit kunnen helpen met bloedspreiding.


Dat kan aardig in de papieren lopen dan! Welke lijnen of hengsten worden daar veel gebruikt?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:49

[***] schreef:
Vulina dat is niet zo
Je kan altijd exterieur weer opnieuw laten beoordelen

Maar de oude cijfers blijven wel staan in de database.

Ik zou een Guardian eerst laten testen op WFFS voordat ik ermee naar de keuring ging.

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:07

janderegelaa schreef:
[***] schreef:
Vulina dat is niet zo
Je kan altijd exterieur weer opnieuw laten beoordelen

Maar de oude cijfers blijven wel staan in de database.

Ik zou een Guardian eerst laten testen op WFFS voordat ik ermee naar de keuring ging.


Ik ga niet fokken met de merrie. Bij ons is ze gewoon voor de sport, daarom laat ik haar niet testen. Wat je niet weet hoef je niet te melden bij verkoop en ze gaan er geen pas minder om lopen ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:12

Dacht kletstopic dressuurfokkerij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:22

Je kan met WFFS prima fokken
Als je weet dat een merrrie drager is kan je gewoon een hengst uitzoeken die het niet is

Thuiskeuring is juist in het leven geroepen om het traject laagdrempeliger te maken
Exterieur is bovendien niet zo afhankelijk van de vorm van de dag, wat met beweging of springen wel zo is.

Als je niet gaat fokken weet ik niet of ik kosten ging maken voor stamboekopnames, Ibop etc
Heeft niet veel meerwaarde voor sport

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:26

Ik heb hier een 2.5 jarige Guardian die drager is helaas. Kan je prima mee fokken, maar ik ga het niet doen. Ze komt in het voorjaar te koop. Ze gaat plaats maken voor een D pony merrie.

simpie94

Berichten: 833
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:01

[***] schreef:
Als je niet gaat fokken weet ik niet of ik kosten ging maken voor stamboekopnames, Ibop etc
Heeft niet veel meerwaarde voor sport


Ik zou het wel fijn vinden als de eigenaren met nakomelingen van mijn merrie naar de keuring zouden gaan. Altijd een meerwaarde vind ik.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:55

LETS schreef:
Libera schreef:



Paarden zijn hier geboren en gekocht. Moeders zijn wel geïmporteerd!
Ben met Idaza wel naar de keuring geweest, helaas waren er niet genoeg aanmeldingen voor de keuring in Washington en moesten we naar de keuring in Oregon. Dan ben je dus gelijk meerdere dagen onderweg en dat verandert het kostenplaatje wel.
Helaas toen alleen voorlopig ster geworden, moest IBOP of sport predikaat halen om dat om te zetten naar definitief ster. Dat gaat jammer genoeg niet meer lukken omdat ze geblesseerd is en met pensioen moet... ze is nu 6, dus dan hopelijk nog maar wat leuke veulens fokken ermee en misschien prestatie predikaat nog halen. Ze is wel al PROK.

Halakea is nog niet naar de keuring geweest want ik ben niet zo zeker dat zij kwa exterieur sterwaardig is. Ze is best wel ouderwets gefokt en half gelders en heb geen idee hoe dat gewaard zal worden... ze kan wel goed bewegen verder. Hoop dat ik na het veulen van dit jaar haar sport predikaat eerst kan gaan halen, dan maakt ze iets meer kans denk ik...

Kwa afstanden is het idd lastig, fokken is daardoor best duur en de hengsten keuze beperkt, tenzij je diepvries gebruikt.
Wel vind ik het leuk dat wij wat verschillende bloedlijnen hebben ten opzichte van NL, dus dat zou ooit kunnen helpen met bloedspreiding.


Dat kan aardig in de papieren lopen dan! Welke lijnen of hengsten worden daar veel gebruikt?

Lopen veel merries rond met wat ouder bloed zoals Ijsselmeer, Taxateur, Farrington, Contango, Wanroij, Volckmar etc.
Vers hebben we of geïmporteerde hengsten, of hengsten die hier gefokt en goedgekeurd zijn/ deklicentie hebben. Die zul je in NL dus al niet tegenkomen, zoals Gaspard, Koning, L-Primo, Contester, Sandor, en nog veel meer. Op Kwpn-na staat trouwens de volledige lijst als je het leuk vind om te zien!

Gaat idd ook aardig in de papieren lopen, dekgeld is soms best hoog. En dierenarts kosten liggen voor diepvries sowieso hoger, maar voor vers volgens mij ook flink hoger als in NL! Ik betaal zo $1200 per cyclus... en dan betaal je bovenop het dekgeld ook nog collectie kosten (rond de $300) en het versturen, wat al gauw $400 bedraagt met een Equitainer.

Verkoop prijzen van veulens liggen volgens mij wel iets hoger hier, ongeveer $10.000

Hindo2
Berichten: 978
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:59

janderegelaa schreef:
Ik zou een Guardian eerst laten testen op WFFS voordat ik ermee naar de keuring ging.


Zou je dan als de merrie drager is niet gaan JDR?

Mijn merrie is ook drager, maar geen moment getwijfeld om haar voor te stellen op de keuring.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:49

Ik durf ook wel met een drager te fokken :j Tot nu toe is alles geen drager wat we hebben getest, heb nog niet alles getest. Ik durf ook prima een hengst te kiezen met wffs, zolang de merrie dan maar getest is. Ons Jovian veulen van dit jaar is 1 van de beste veulens die ik gefokt/ gezien heb en Jovian is ook drager. Ik wil hem sowieso dit jaar weer gebruiken. Wel bij een geteste merrie.

Hindo2
Berichten: 978
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 23:03

Ik ook , de merrie is dan ook gewoon gedekt, uiteraard wel met een WFFS vrije hengst.
Vulina heb jij het veulen van Jovian laten testen? en waarom wel/niet getest?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 23:12

Nee, niet getest. Het is een hengst en hij is verkocht aan een GP amazone voor de sport, dus het voegt niks toe in dit geval. De moeder had ik wel getest en is vrij :)

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 23:17

Mijn merrie is ook drager en het veulen van dit jaar is gelukkig geen drager.

_Roxanne

Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 08:57

Is er iemand van hier gisteren in Ermelo geweest bij de zadelpresentatie?
Ik heb vooralsnog de foto's gezien en een aantal hengsten op film, vind er wel een aantal interessante hengsten tussen zitten die me vorig jaar minder waren opgevallen.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:19

Dat is ook de correcte manie om om te gaan met WFFS volgens mij.
Hengsten met WFFS uitsluiten is te drastisch...

Onze merrie is niet getest, maar gezien haar afstamming zou ik niet weten waar de WFFS vandaan zou moeten komen, dus ben er gerust in.

Niet naar Ermelo geweest, wel oa wat filmpjes van Le Formidable zien passeren. Viel me niet tegen.
Wat me wel opviel bij bijna alle filmpjes, de enge nekhouding bij de meesten.
Dacht dat Hess in de finale van de Pavo dat wel ff had laten zien dat dat beter kan!
(uiteraard makkelijk gezegd met groene 3jarige hengsten in een vreemde omgeving, I know...)

Liaan

Berichten: 509
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:49

Leuk ik kom hier ook mee lezen! Zeer geïnteresseerd in de fokkerij. Nu 1 x gefokt, met de paarden in pension in de randstad is het voor mij helaas niet te doen om veel te fokken anders had ik het wel geweten.

Heb een Elite sport merrie van Valdez en daaruit een nu 2,5-jarige Toto jr merrie die al de predikaten d-oc en prok heeft en die wil ik in de zomer naar de keuring en dan het jaar erop kijken of ik weer kan laten dekken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:53

s0173957 schreef:
Dat is ook de correcte manie om om te gaan met WFFS volgens mij.
Hengsten met WFFS uitsluiten is te drastisch...

Onze merrie is niet getest, maar gezien haar afstamming zou ik niet weten waar de WFFS vandaan zou moeten komen, dus ben er gerust in.

Niet naar Ermelo geweest, wel oa wat filmpjes van Le Formidable zien passeren. Viel me niet tegen.
Wat me wel opviel bij bijna alle filmpjes, de enge nekhouding bij de meesten.
Dacht dat Hess in de finale van de Pavo dat wel ff had laten zien dat dat beter kan!
(uiteraard makkelijk gezegd met groene 3jarige hengsten in een vreemde omgeving, I know...)

Le Formidable vond ik qua afdruk in het achterbeen tegenvallen. De Ferdeaux was voor mij de beste.

Ik verwacht dat het KWPN binnenkort wel een standpunt in gaat nemen over WFFS hengsten.

Hindo2
Berichten: 978
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:58

De Ferdeaux x Wynton of de Ferdeaux x San Remo?

Anoniem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:04

Leuk Liaan
Heb ook een 2,5 jarige Toto jr merrrie
Die gaat idd ook naar keuring maar laat ik denk ik ook gelijk dekken