Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:12

Libera schreef:
Je kunt nu ook kruisen met een Lusitano bij het KWPN toch? Dat is pas vrij bloed :')

Zeker niet. Je kunt je Lusitano (of pre, weet ik veel) laten dekken met een KWPN hengst.

Libera

Berichten: 3977
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:19

Oh kijk dan had ik het alweer verkeerd begrepen :')

Hier in de US hebben we nog wel wat vrij bloed over, over een aantal jaar moeten we gewoon een paar hengsten die kant op sturen :P Alleen is dat niet bloed wat de NL fokkers graag willen denk ik :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:20

SarahJ schreef:
janderegelaa schreef:
Ik heb rietjes Salieri gekocht, niet alleen omdat het een hengst is die foktechnisch op weinig nakomelingen goed presteerde maar ook omdat we vrij bloed moeten hebben. Dat wordt hét probleem in de fokkerij.


Van lengte gesproken ;-). Op wat voor een merrie wil je Salieri gebruiken?

Ja, vrij bloed ... Elke keuze die je dit jaar maakt, beperkt aanzienlijk je keuzevrijheid in de volgende generatie. Of je nu voor Duits of Nederlands bloed kiest. Ooit is het 'vrij bloed' op. Maar tegen dan zit het zo ver in de pedigree dat we opnieuw kunnen beginnen 8)7 .

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het moment dat de fokkerij echt in de problemen zal komen. Hoe ver is dat nog weg? Of zijn we er al? Als ik kijk naar mijn merrie, waarin verder weg Ladykiller 5x voorkomt ... (Holsteins gefokt ;).)

Bestaan daar berekeningen over;over het aantal mogelijke combinaties dat alsmaar slinkt? Leuke oefening voor een statisticus B-).

Salieri heeft lengte genoeg en geeft lengte genoeg.

Afbeelding

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:40

@Jan, idd. Dat is wat ik zeg.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:17

SarahJ schreef:
@Jan, idd. Dat is wat ik zeg.

Ah...

Ik twijfel tussen de Trafalgar x Ultimo of de Ultimo x Rosenkavalier. Maar ik neig naar de Ultimo omdat die dan voor nederland echt helemaal vrij is. Op Rubinstein na dan maar die heeft hier niet echt veel gedaan.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 07:56

Vraagje, als jullie over vrij bloed spreken, van welke hengsten moet het dan vrij zijn? En wil je dan dat geen enkele hengst meer dan 1 keer in de pedigree voorkomt?

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:42

oji schreef:
Vraagje, als jullie over vrij bloed spreken, van welke hengsten moet het dan vrij zijn? En wil je dan dat geen enkele hengst meer dan 1 keer in de pedigree voorkomt?


Ferro,Flemmingh,Jazz,Gribaldi.

Andere hengsten komen 4,5,6..generaties terug,bij alle paarden ,onherroepelijk meerdere keren voor in de afstamming.(waronder bv veel volbloed hengsten, en hengsten als 'L Invasion,Amor,Ulft,Cor de La Bryere ,Farn enz)
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 17-12-19 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:42

s0173957 schreef:
Wat ik vooral zoek is bot en maat.
En de meeste die ik gezien heb hebben dit wel.

Uit wat voor merries zijn die van jouw Vulina?


De mijne, uit een Ferro moeder, heeft ook niet veel 'bot' en maat.
Daarnaast een heel lief maar pittig karakter :D

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:28

Ik denk dat dat probleem best mee valt. Het kwpn accepteert ook gewoon de hengsten van de buren, en heeft zelf ondertussen ook al meerdere vrije hengsten geregistreerd.
Je kunt zelf de keuze maken, vrij of niet vrij, dat ligt volledig bij de fokkers. Ik kies niet persé vrij. Als ik een combinatie goed vind, laat ik ze niet staan omdat er Jazz bloed in zit. En 1 van mijn beste fokmerries is een Jazz :D Die 4 zijn niet voor niks zo groot geworden.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:30

ik blijf er ook niet 100% bij weg, maar gebruik er liever niet een met 3 of zelfs alle 4 erin

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:34

fokfanaat schreef:
ik blijf er ook niet 100% bij weg, maar gebruik er liever niet een met 3 of zelfs alle 4 erin
Dat is idd ook een keuze ,en zeker helemaal geen bezwaar wanneer je merrie ''vrij'' is .

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:39

Die van ons zit alles Duits is, uitgezonderd Donnerhall...
San Amour x Rotspon x Weltmeyer
Dat is Sandro Hit, Rubinstein, Ramiro, Pik Bube 2x, Furioso, Weltmeyer...
Dus in NL heb ik nog opties genoeg en ook in DL kan ik nog wel wat rondshoppen...

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:43

Ik denk inderdaad dat er nog genoeg merries met 'vrij bloed' rondlopen :j

Ik ben ook wel niet stamboek-gebonden bij het kiezen van een hengst waardoor spreiding veel gemakkelijker is.

Mijn beide merries zijn geheel vrij van Jazz, Ferro,... Wat mij nooit zal tegenhouden een hengst met dit bloed te gebruiken als ik geloof in de match :)

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:18

Mss is dat ook wel de verantwoordelijkheid van de fokkers...
Ipv te roepen op hengsten met een 'vrije' bloedopbouw, ga zelf eens de baan op om zo'n merrie te kopen!

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:23

s0173957 schreef:
Mss is dat ook wel de verantwoordelijkheid van de fokkers...
Ipv te roepen op hengsten met een 'vrije' bloedopbouw, ga zelf eens de baan op om zo'n merrie te kopen!
Om ze te kunnen kopen moeten ze wel gefokt worden.. ;)
Uiteindelijk ligt de verantwoording dus gewoon bij de fokker.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:30

Over de grens wordt genoeg gefokt...

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:40

ook hier wordt er heus nog wel vrij gefokt, maar het zal wel vaak zijn dat de kwaliteit iets minder is, ze zijn ook niet voor niets de pijlers van de nederlandse dressuur fokkerij van de afgelopen 20 jaar

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:06

fokfanaat schreef:
ook hier wordt er heus nog wel vrij gefokt, maar het zal wel vaak zijn dat de kwaliteit iets minder is, ze zijn ook niet voor niets de pijlers van de nederlandse dressuur fokkerij van de afgelopen 20 jaar


Precies dat. Je kunt de besten er wel uit fokken, maar daar wordt het niet beter van.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:15

s0173957 schreef:
Over de grens wordt genoeg gefokt...

Dat is ook wel weer zo.

fokfanaat schreef:
ook hier wordt er heus nog wel vrij gefokt, maar het zal wel vaak zijn dat de kwaliteit iets minder is, ze zijn ook niet voor niets de pijlers van de nederlandse dressuur fokkerij van de afgelopen 20 jaar

En zo heeft iedere fokkerij/stamboek zijn eigen pijlers.
Ik vind wel dat het type van de KWPN dressuurpaarden de afgelopen 20 jaar erg is veranderd,en niet in het voordeel.
Kan er iemand bv een dr hengst noemen dat lengte en een mooi front vererft?

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:27

Wij hebben een nakomeling van Five Star met een heel erg mooi front (tov de merrie echt verbeterd), lengte was echter wel een dingetje bij deze hengst.

Hebben er ook een gefokt van El capone, deze had wel lengte zat, echter was het front niet heel denderend.

Nu zijn er gelukkig nog heeeeeel erg veel hengsten meer, maar de merrie er achter bepaald ook een hoop.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:40

Deze merrie
Afbeelding
Met Five Star gaf
Dit:
Als 3 jarige
Afbeelding
Als jaarling
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:25

KahluaB schreef:
s0173957 schreef:
Over de grens wordt genoeg gefokt...

Dat is ook wel weer zo.

fokfanaat schreef:
ook hier wordt er heus nog wel vrij gefokt, maar het zal wel vaak zijn dat de kwaliteit iets minder is, ze zijn ook niet voor niets de pijlers van de nederlandse dressuur fokkerij van de afgelopen 20 jaar

En zo heeft iedere fokkerij/stamboek zijn eigen pijlers.
Ik vind wel dat het type van de KWPN dressuurpaarden de afgelopen 20 jaar erg is veranderd,en niet in het voordeel.
Kan er iemand bv een dr hengst noemen dat lengte en een mooi front vererft?


Spielberg, Donnerhall bloed wil ook vaak een mooi front geven en lengte..nadeel is de neerwaartse romprichting. In ieder geval kijk ik bij een mooi front en lengte graag naar de duitsers. Ook omdat die over het algemeen meer lengte in de hals hebben/ houden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:46

KahluaB schreef:
s0173957 schreef:
Over de grens wordt genoeg gefokt...

Dat is ook wel weer zo.

fokfanaat schreef:
ook hier wordt er heus nog wel vrij gefokt, maar het zal wel vaak zijn dat de kwaliteit iets minder is, ze zijn ook niet voor niets de pijlers van de nederlandse dressuur fokkerij van de afgelopen 20 jaar

En zo heeft iedere fokkerij/stamboek zijn eigen pijlers.
Ik vind wel dat het type van de KWPN dressuurpaarden de afgelopen 20 jaar erg is veranderd,en niet in het voordeel.
Kan er iemand bv een dr hengst noemen dat lengte en een mooi front vererft?


Vivaldi.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:48

janderegelaa schreef:
Vivaldi.
slechts 50% van de grote vier :D


KahluaB schreef:
Ferro,Flemmingh,Jazz,Gribaldi.

Andere hengsten komen 4,5,6..generaties terug,bij alle paarden ,onherroepelijk meerdere keren voor in de afstamming.(waronder bv veel volbloed hengsten, en hengsten als 'L Invasion,Amor,Ulft,Cor de La Bryere ,Farn enz)

BINGO

Generatie extra terug en je hebt L'Invasion ook nog te pakken :+
Wat dan wel netjes is: al die hengsten zitten maar 1x in de pedigree van Vivaldi.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:08

Rex_Rolfo schreef:
janderegelaa schreef:
Vivaldi.
slechts 50% van de grote vier :D


KahluaB schreef:
Ferro,Flemmingh,Jazz,Gribaldi.

Andere hengsten komen 4,5,6..generaties terug,bij alle paarden ,onherroepelijk meerdere keren voor in de afstamming.(waronder bv veel volbloed hengsten, en hengsten als 'L Invasion,Amor,Ulft,Cor de La Bryere ,Farn enz)

BINGO

Generatie extra terug en je hebt L'Invasion ook nog te pakken :+
Wat dan wel netjes is: al die hengsten zitten maar 1x in de pedigree van Vivaldi.

Goed gekozen van mij hè, nauwelijks verwantschap en toch lengte in het lijf geven en een mooi front. Ik vond het eigenlijk ook geen terechte opmerking want het is gewoon niet waar. Er zijn echt zat hengsten binnen het KWPN die lengte geven en een mooi front.