Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 354 van de 501 [ 12506 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357 ... 501  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kletstopic dressuurfokkerij

 
Profiel   

Haha misterA, we zitten weer goed op één lijn! En volgens mij zit jij best bij mij in de buurt, wellicht dat je ook van mijn achterbuurman de brokken afneemt? Ik weet dat hij erg veel paardenhouders in de buurt als klant heeft, en ook veel in 'de polder' komt.

Met zoveel paarden op stal ga ik niet per paard een ander zakje musli van 18 euro voor 20 kg halen. Gewoon een goede, hoogwaardige merrie-veulenbrok is dan top voor alles. Zelfs mijn enige ruin op stal (menpaard hoog in de sport) doet het heeeeeel prima op merriebrok.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 19:15 



 
Profiel   

Ook wij hebben 1 soort brok, samengesteld naar onze wens. Aangezien het gros fok en opgroeiende fok is, is de brok daarop samengesteld. Wordt dus ook in de silo geblazen. Echter hebben we op dit moment bijna te weinig paarden staan om de minimale afname brok voor het verstrijken van de tht datum op te krijgen.. Lastige kwestie! Meer paarden of meer betalen voor krachtvoer 8-)

Hooi moeten we tegenwoordig wel kopen, maar kopen 1 partij waarvan elk kwartaal een deel gelost wordt. Dus wel constante kwaliteit.

Voor degenen die bieten voeren; Ik heb eens opgezocht, maar wat ik kan vinden is dat ze vooral vocht bevatten en een leuke bezigheid zijn? Of zit er wel voeding in en merken jullie dat ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 19:22 



 
Profiel   

Haha, makkelijk toch Sannum?! Meer paarden!

Wij hebben voederbieten van eigen land, die zijn gehakseld en gemengd met sojaschroot in een slurf geblazen en blijven dan een jaar goed. Dit is eigenlijk voor de runderen, maar er gaan elke dag ook wel een paar emmertjes naar de paarden die het kunnen gebruiken. Bieten bevatten veel suikers, soja veel eiwit, dus zo in combinatie heb ik er fijne ervaringen bij met paarden. Ze vinden het heerlijk en het zet lekker aan.
Sommige mensen voeren ook snijmais. Dat hebben wij ook liggen, maar dat geef ik nooit aan paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 19:28 



 
Profiel   

carola schreef
Haha, makkelijk toch Sannum?! Meer paarden!

Wij hebben voederbieten van eigen land, die zijn gehakseld en gemengd met sojaschroot in een slurf geblazen en blijven dan een jaar goed. Dit is eigenlijk voor de runderen, maar er gaan elke dag ook wel een paar emmertjes naar de paarden die het kunnen gebruiken. Bieten bevatten veel suikers, soja veel eiwit, dus zo in combinatie heb ik er fijne ervaringen bij met paarden. Ze vinden het heerlijk en het zet lekker aan.
Sommige mensen voeren ook snijmais. Dat hebben wij ook liggen, maar dat geef ik nooit aan paarden.



We hebben de oude grupstal nog, en ik heb nog 3 koetjes <3 maar wat jij doet/hebt is me iets te gortig voor die paar dieren :7

Maar er was nog iemand die pure bieten voerde toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 19:36 



 
Profiel   

carola schreef
Haha misterA, we zitten weer goed op één lijn! En volgens mij zit jij best bij mij in de buurt, wellicht dat je ook van mijn achterbuurman de brokken afneemt? Ik weet dat hij erg veel paardenhouders in de buurt als klant heeft, en ook veel in 'de polder' komt.

Met zoveel paarden op stal ga ik niet per paard een ander zakje musli van 18 euro voor 20 kg halen. Gewoon een goede, hoogwaardige merrie-veulenbrok is dan top voor alles. Zelfs mijn enige ruin op stal (menpaard hoog in de sport) doet het heeeeeel prima op merriebrok.

Kan echt niet! Een ruin merriebrokjes voeren. :7
Voorheen voerde ik brok van Brokking, daarna van de Heus, nadat zij met de productie van paardenbrok zijn gestopt, betrek ik het van de coöperatie.
Doordat de samenstelling van paardenbrok bekend is en ook gecertificeerd GMP plus , geeft dit veel garanties over de kwaliteit van de gebruikte grondstoffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 21:37 



 
Profiel   

Tja, helaas wil mijn ruin ondanks de merriebrok niet hengstig worden, anders had ik er best een veulen uit willen fokken, haha!
Voerboer hier om de hoek is ook gewoon gmp plus. Maar het is fijn dat ik wel zelf mee kan denken over wat ik precies wil met vitaminen en mineralen enzo omdat ik het in bulk bestel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 22:32 



 
Profiel   

Wij zijn zelf “ Voerboer” zoals Carola het noemt.
Verkopen diverse merken. Maar vooral aan de particulier met 1 of 2 paarden.
Dat scheelt natuurlijk wel voor ons zelf.
Wij hebben zelf 9 paarden. 5 fokmerries die allemaal action Quality merrie/veulenbrok krijgen. Het hele jaar. Nou ja als ze op stal staan dan. Na het spenen heb ik ze 24/7 buiten tot Max 30 dec. En dan krijgen ze alleen onbeperkt goed hooi. ( als het gras op is of er niks meer inzit)
Het mooie aan deze merriebrok vind ik dat de prijs/kwaliteit goed is. Maar wat ik zeg. Ik vind de magnesium/ vitamine E te laag dus dat voer ik apart bij. Heb wat merries die nog wel eens aan de nageboorte blijven staan en dan werkt het toch gewoon beter.
Bij deze merriebrok eten de veulens ook gewoon mee. Heel makkelijk.
Als ik een muesli bijna of over de datum heb voer ik dat er ook wel bij. Als het past hoor.
Zonde om weg te gooien.

Sojaschroot is een mooi voer maar dat verkoop ik alleen aan mensen die weten hoe te voeren.
Wat er gaat echt zo veel mis met voer.
Ik probeer klanten ook bewust te maken wat ze voeren en waarom. Vele hebben geen flauw benul.
Merriebrok pas voeren als het veulen er is, is zonde. Want inderdaad het bv ocd verhaal geld voor het ongeboren veulen ook al. Plus als je de merrie pas na de geboorte merriebrok gaat voeren breng je de melkproductie te veel op gang en heb je meer kans dat je veulen hard gaat groeien en je merrie mager word. En als de merrie eenmaal mager is met een veulen aan de voet is haar dik krijgen weer heel lastig.
En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 22:45 



 
Profiel   

@baudyh en andere wat fijn om te lezen hoe jullie voeren.
Vorig jaar gaf ik de laatste 2mnd 2x 1kg hoogwaardige basisbrok met Haemolytan eroverheen, denk dat ik toch maar overstap naar merriebrok of scheelt het niet veel op deze manier?

Toen ik jaren geleden mijn eerste veulens fokte gingen ze na een tijdje als ze wat ouder waren en het weer goed 24/7 naar buiten.
Afgelopen jaar was het weer nu niet alles, maar meer nog haalde ik ze 's nachts naar binnen ivm mijn onrust betreffende wolven.
Hoe staan jullie daarin?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 07:42 



 
Profiel   

baudyh schreef
Wij zijn zelf “ Voerboer” zoals Carola het noemt.
Verkopen diverse merken. Maar vooral aan de particulier met 1 of 2 paarden.
Dat scheelt natuurlijk wel voor ons zelf.
Wij hebben zelf 9 paarden. 5 fokmerries die allemaal action Quality merrie/veulenbrok krijgen. Het hele jaar. Nou ja als ze op stal staan dan. Na het spenen heb ik ze 24/7 buiten tot Max 30 dec. En dan krijgen ze alleen onbeperkt goed hooi. ( als het gras op is of er niks meer inzit)
Het mooie aan deze merriebrok vind ik dat de prijs/kwaliteit goed is. Maar wat ik zeg. Ik vind de magnesium/ vitamine E te laag dus dat voer ik apart bij. Heb wat merries die nog wel eens aan de nageboorte blijven staan en dan werkt het toch gewoon beter.
Bij deze merriebrok eten de veulens ook gewoon mee. Heel makkelijk.
Als ik een muesli bijna of over de datum heb voer ik dat er ook wel bij. Als het past hoor.
Zonde om weg te gooien.

Sojaschroot is een mooi voer maar dat verkoop ik alleen aan mensen die weten hoe te voeren.
Wat er gaat echt zo veel mis met voer.
Ik probeer klanten ook bewust te maken wat ze voeren en waarom. Vele hebben geen flauw benul.
Merriebrok pas voeren als het veulen er is, is zonde. Want inderdaad het bv ocd verhaal geld voor het ongeboren veulen ook al. Plus als je de merrie pas na de geboorte merriebrok gaat voeren breng je de melkproductie te veel op gang en heb je meer kans dat je veulen hard gaat groeien en je merrie mager word. En als de merrie eenmaal mager is met een veulen aan de voet is haar dik krijgen weer heel lastig.
En zo kan ik nog wel ff doorgaan.


Merk je echt een verschil? Ik heb ook een merrie die altijd in de nageboorte blijft staan. Wat zou je aanraden om te geven?
Zij krijgt nu hooi en 2 maanden voor dat ze moet veulen de merriebrok van Pavo. Daarvoor een gewone onderhoudsbrok. Ik geef ook nog altijd een algemene vitaminen mengeling bij.

Tips zijn altijd welkom! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 08:50 



 
Profiel   

Ik heb ook een merrie die altijd aan de nageboorte blijft staan. Daar helpt niks voor.
Maar we weten dat vitamine E helpt tegen aan de nageboorte blijven staan.
Ik geef merriebrok en extra dus vitamine E en Magnesium bij en dan gaat het bij de rest van de merries aanZienlijk beter met die nageboortes.
Maar een echt wondermiddel daar voor is er helaas niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 12:58 



 
Profiel   

ik heb dat gelukkig nog nooit gehad

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 13:37 



 
Profiel   

Voor diegene die hun veulens, of die van anderen, opfokken, de vraag wat jullie deze voeren?
Één van mijn veulens groeit te hard, vandaar dat ik hem niet op een grote hoeveelheid veulenbrok heb staan maar op een balancer met een kleine halve kilo veulenbrok (Pavo Podo Grow). Ze staan 24/7 op een grote weide met schuilstal. Er staat nog steeds behoorlijk wat gras en ze krijgen onbeperkt ruwvoer.
Is dit voldoende voor opgroeiende veulens/jaarlingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 20:28 



 
Profiel   

Wat betreft dekgeld: daar kijken wij ook niet echt naar. Het moet natuurlijk niet exorbitant hoog zijn, maar tot €1800,- is geen probleem. Liever een geschikte hengst voor wat meer, dan een goedkope die niet matcht.

Bij ons krijgen de drachtige merries kuilgras van eigen land. Lekker stengelig spul waar ze lang over doen om op te eten. Verder vanaf 3 maanden voor de geboorte een kilo merriebrok per dag. Eén merrie wat meer, wat die valt snel in op de bovenlijn. Zij krijgt als het veulen er veel aan trekt ook pavo fibrebeet erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 21:06 



 
Profiel   

Als de merrie aan de nageboorte blijft staan, spuiten we oxytocine bij (verkrijgbaar bij da). Elk half uur een prikje totdat de nageboorte er af is.
Wij hebben ook een paar Friezen staan en daar is dit een vaker voorkomend probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 21:18 



 
Profiel   

supertammy schreef
Als de merrie aan de nageboorte blijft staan, spuiten we oxytocine bij (verkrijgbaar bij da). Elk half uur een prikje totdat de nageboorte er af is.
Wij hebben ook een paar Friezen staan en daar is dit een vaker voorkomend probleem.

Je hebt nu toch ook dat prachtige systeem met de waterslang, dan komt de nageboorte er zo vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 21:48 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
supertammy schreef
Als de merrie aan de nageboorte blijft staan, spuiten we oxytocine bij (verkrijgbaar bij da). Elk half uur een prikje totdat de nageboorte er af is.
Wij hebben ook een paar Friezen staan en daar is dit een vaker voorkomend probleem.

Je hebt nu toch ook dat prachtige systeem met de waterslang, dan komt de nageboorte er zo vanaf.


De “Zeddam methode”! Bedacht door onze dierenarts :j
Een keer Python spuiten oké, maar elk half uur.. hoe reageren de merries daarop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 21:54 



 
Profiel   

Ze reageren er niet overdreven op. Ze krijgen nog wat naweeën en na de 2e prik komt de nageboorte er eigenlijk altijd af.

Eén van onze vorige dierenartsen heeft ook eens een calciuminfuus ofzo gegeven. Dat was een heel gedoe. Sta je daar een uur met je arm in de lucht. Hielp ook niet super.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 22:21 



 
Profiel   

Mijn merrie reageert nauwelijks op die spuitjes. Ze doen wat ze moeten doen, maar niet dat ze weer heftige ween krijgt of zo. Helaas mag ik wel bijna standaard spoelen, ook als de nageboorte er wel netjes en op tijd afgekomen is. Vind de brok_discussie daarom wel interessant. Wie weet kan ik daar nog wat mee doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 22:55 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
supertammy schreef
Als de merrie aan de nageboorte blijft staan, spuiten we oxytocine bij (verkrijgbaar bij da). Elk half uur een prikje totdat de nageboorte er af is.
Wij hebben ook een paar Friezen staan en daar is dit een vaker voorkomend probleem.

Je hebt nu toch ook dat prachtige systeem met de waterslang, dan komt de nageboorte er zo vanaf.


Ook dan komt de nageboorte er niet altijd af hoor. Wij hebben dus een merrie die altijd aan de nageboorte blijft staan. Vorig jaar gelijk begonnen met oxytocine spuiten. Na 6 uur kwam de DA het met water proberen. Ook dat lukte niet. Zat te vast. Kwam er na tig spuiten verder na 18 uur pas af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 23:38 



 
Profiel   

Proberen ze dan niet te pellen? 18 uur is ek erg lang, met kans op allemaal rottige complicaties..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 23:54 



 
Profiel   

Vulina schreef
Proberen ze dan niet te pellen? 18 uur is ek erg lang, met kans op allemaal rottige complicaties..


In dit geval niet omdat het te diep nog vast zat. Ze kreeg daarna wel antibiotica. Ik vond het ook wel erg lang. Maar het is goed gegaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 08:04 



 
Profiel   

Bij onze huidige fokmerrie (altijd maar 1tje) ook standaard dat ze er aan blijft staan... vorige merrie kwam het er quasi altijd met het veulen zelf al mee af, navelstreng brak zelfs geregeld niet, met identiek voerbeleid.

Is dus echt wel heel merriespecifiek lijkt mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 09:20 



 
Profiel   

Mijn merrie wordt altijd heel kramperig na de bevalling voordat de nageboorte eraf komt, Gaat dan echt extreem rollen etc en kijkt dan nergens meer naar zodat we altijd het veulen onder de voerbak moeten leggen en er zelf voor gaan staan zodat ze er niet bovenop gaat liggen. zodra de nageboorte eraf is is alles weer ok. Zou het wellicht ook handig zijn om haar dan oxy te spuiten zodat het wat sneller gaat of wordt de kramperigheid daarmee alleen maar heftiger? Zijn voor ons altijd wel spannende momenten als ze zo is vlak na de geboorte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 09:32 



 
Profiel   

Hindo2 schreef
Mijn merrie wordt altijd heel kramperig na de bevalling voordat de nageboorte eraf komt, Gaat dan echt extreem rollen etc en kijkt dan nergens meer naar zodat we altijd het veulen onder de voerbak moeten leggen en er zelf voor gaan staan zodat ze er niet bovenop gaat liggen. zodra de nageboorte eraf is is alles weer ok. Zou het wellicht ook handig zijn om haar dan oxy te spuiten zodat het wat sneller gaat of wordt de kramperigheid daarmee alleen maar heftiger? Zijn voor ons altijd wel spannende momenten als ze zo is vlak na de geboorte.

Zeker spannend. Ik denk dat e dat met je dierenarts moet bespreken. Oxytocine veroorzaakt samentrekken baarmoeder dus meer krampverschijnselen en ook zweten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:45 



 
Profiel   

Ga ik ook zeker even doen als ze weer op stal komt bij ons!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 354 van de 501 [ 12506 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357 ... 501  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen