Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:34

JeanneV schreef:
Een gewone zwarte dekt er een paar meer dan dezelfde voshengst zou doen.... Jazz en vivaldi hebben er niet minder om gedekt!



Is dat zo? Ik zit zelf niet genoeg in dat wereldje maar heb de indruk dat vossen toch duidelijk minder dekken en dan zijn Jazz en Vivaldi de positieve uitzonderingen(en daar zijn er vast nog een paar).

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:24

Er zijn nu ook gewoon veel ggk zwarte/ donkere hengsten..het een is het gevolg van het ander.

supertammy

Berichten: 2232
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:45

Doe mij maar een mooie bruine of een vos. En dan het liefst ook met een bles en 4 witte benen. :+

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 19:37

KahluaB schreef:
Er zijn nu ook gewoon veel ggk zwarte/ donkere hengsten..het een is het gevolg van het ander.

Zeker waar. Daarnaast helpt het niet dat vos recessief gen is.

Voor mij niets mooiers dan een vos met veel wit!

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 19:40

carika schreef:
JeanneV schreef:
Een gewone zwarte dekt er een paar meer dan dezelfde voshengst zou doen.... Jazz en vivaldi hebben er niet minder om gedekt!



Is dat zo? Ik zit zelf niet genoeg in dat wereldje maar heb de indruk dat vossen toch duidelijk minder dekken en dan zijn Jazz en Vivaldi de positieve uitzonderingen(en daar zijn er vast nog een paar).

Gelukkig maar dat echte fokkers nauwelijks op de kleur letten. Daardoor is het KWPN toonaangevend in de fokkerij. Opleiden ,daar hapert het in NL nog wel eens aan.
Dus de toekomst is Duitse, Engelse, Amerikaanse en Deense ruiters en vooral amazones met ZELF opgeleide paarden, gefokt door Nederlandse fokkers.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 08:56

Hmmm... het zullen niet alleen NL fokkers zijn hoor Adri ;)

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:02

supertammy schreef:
Doe mij maar een mooie bruine of een vos. En dan het liefst ook met een bles en 4 witte benen. :+


Ik heb ook een zwak voor bruinblessen..die zie je imo weer te weinig :D Sowieso vind ik blessen erg leuk.

Maar een goed paard heeft idd geen kleur, ik weet niet of vossen minder dekken. Ik denk dat echt serieuze fokkers toch niet op kleur selecteren.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:07

s0173957 schreef:
Hmmm... het zullen niet alleen NL fokkers zijn hoor Adri ;)

Zeker niet. Gaat het dezelfde kant op als met de springpaarden.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:09

Vos dekt zeker veel minder. Hoevaak ik dat niet op het formulier voorfokadvies heb staan, "geen vos".

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:25

Over het algemeen ben ik ook geen vosfan, al vind ik een donkere vos wel heel mooi en een zweetvos met blonde manen en staart ook. Maar beide zie je niet zoveel.
Blessen ben ik ook niet zo’n fan van.

Umeo
Berichten: 2229
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:33

Mij maakt het allemaal niet uit zo lang ze maar kwaliteit hebben :D

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:13

Het maakt mij ook niet uit, ik heb net zo lief een vos. Wij hebben een jaarling voshengst met witte manen (uit zwarte vader, bruine moeder :')), geweldig! Maar toen hij te koop stond belde iedereen voor het zwarte veulen, ook al is de vos veel beter. Tja.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:17

supertammy schreef:
Doe mij maar een mooie bruine of een vos. En dan het liefst ook met een bles en 4 witte benen. :+

En dan toch maar een opmerking over kleur. Ik heb een pesthekel aan witte benen en neus/bles. Bij mij zijn ze erg gevoelig voor mok en zonnebrand. Wat een ellende dat soms geeft. Als ze het eenmaal een keer hebben gehad dan blijven ze er erg kwetsbaar voor. Tot en met einschuss benen toe.
Straks kan ik een merrie met veulen ophalen na een verblijf van 10 dagen in Utrecht. Goed afgelopen maar wat ik al zei, ze blijft kwetsbaar.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:35

misterA schreef:
supertammy schreef:
Doe mij maar een mooie bruine of een vos. En dan het liefst ook met een bles en 4 witte benen. :+

En dan toch maar een opmerking over kleur. Ik heb een pesthekel aan witte benen en neus/bles. Bij mij zijn ze erg gevoelig voor mok en zonnebrand. Wat een ellende dat soms geeft. Als ze het eenmaal een keer hebben gehad dan blijven ze er erg kwetsbaar voor. Tot en met einschuss benen toe.
Straks kan ik een merrie met veulen ophalen na een verblijf van 10 dagen in Utrecht. Goed afgelopen maar wat ik al zei, ze blijft kwetsbaar.


Hier juist veel paarden gefokt met 4x hoog wit en bles en nog nooit problemen gehad met mok of vasculitus.

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:38

Suzanne F. schreef:
Over het algemeen ben ik ook geen vosfan, al vind ik een donkere vos wel heel mooi en een zweetvos met blonde manen en staart ook. Maar beide zie je niet zoveel.
Blessen ben ik ook niet zo’n fan van.


Doe mij maar een vos. Al heb ik helemaal geen voorkeur voor kleur. Hier een mooie blonde en i.c.m. drie keer een zwarte hengst heeft ze zwart, bruin en vos en met verschillende aftekeningen gegeven. Elke keer weer een verassing.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:47

Ik riep altijd dat ik geen schimmel wilde en wat hebben we nu, een schimmel. Gelukkig is het de pony voor een van de kinderen en is ze schoon op zichzelf. Maar die mij toch maar een vos, zwarte of bruine.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:57

Schimmels! Ik hoop dat daar wel weer wat meer dressuurhengsten komen.
Die lijken er echt uitgeselecteerd te zijn :(
Ik zag een schimmel op de keuring in DE. Een henkie x jazz
Helaas vind ik hem nog niet echt overtuigend.
Wie weet zorgt George wel voor wat schimmels binnen het kwpn.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:58

een schimmel wil ik niet meer, nadat ik er een had die op zesjarige leeftijd melanomen ontwikkelde in dr keel.
Ik herken het wel dat witte benen en neus veel gevoeliger zijn voor de zon, maar ik selecteer er niet op.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:59

carika schreef:
Schimmels! Ik hoop dat daar wel weer wat meer dressuurhengsten komen.
Die lijken er echt uitgeselecteerd te zijn :(
Ik zag een schimmel op de keuring in DE. Een henkie x jazz
Helaas vind ik hem nog niet echt overtuigend.
Wie weet zorgt George wel voor wat schimmels binnen het kwpn.

George heeft niet zo veel gedekt, daarbij is hij niet homozygoot volgens mij.

Met het oog op melanomen begrijp ik wel dat ze niet zo happig zijn. Net als de oog problemen bij de verdunningen etc. Zoals de zilverappel varianten... als er per ongeluk ook nog zoiets in de andere lijn zit.
Het is mooi, maar aan zulke kleuren kunnen ook weleens nadelen zitten.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 11:01

Ohh ja. Dat is ook zo. Wij hebben hier twee schimmels en een vos met veel wit.
Gelukkig geen last van melanomen en mok/verbrand valt tot nu toe ook mee.
Maar daar hebben wij volgens mij gewoon geluk mee.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 11:04

vos met veel wit heeft ook niks met dat gen te maken wat de verschimmeling veroorzaakt.
Ik ken ook 2 schimmels die oud zijn en nooit melanomen hebben gehad.
Maar daar tegenover ken ik er ook weer 5 die het wel hebben gehad :+
Daarbij is de huid van een schimmel doorgaand donker, dus dan heb je minder last van verbranding.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 11:54

Ook ik houd rekening met het kleur.
Een super goed paard heeft geen kleur; maar een gewoon paard ( de categorie die ik kan betalen) wel!

Een schimmel vind ik super mooi, maar liefst niet meer in mijn stal. Extra werk en verhoogde kans op melanomen. Sommige krijgen op latere leeftijd ook van die kleine vosse vlekjes
Een scheve bles of grote witte vlekken op de buik vind ik lelijk.
Een vleesneus kies ik niet voor zonnebrand.

Witte sokjes vind ik mooi (rijd nooit met bandages) en van mok hebben ze hier schijnbaar nooit last.

Verder vos, bruin of zwart maakt weinig verschil, maar stiekem toch een zwak voor donkerbruin.
Saai? Misschien wel.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 11:55

Ik was altijd gek van vossen met veel wit, maar had altijd alleen maar bruine :')
Jam was mijn eerste die helemaal aan het plaatje voldeed :D 4x wit, bles en mega dikke nek :+
Waar ik nu weer mee thuis ga komen... geen idee, kleur staat bij mij het laagste op mijn lijst van wensen.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:04

Schimmels moet ik ook niet meer, jarenlang gehad en veel meer werk aan.
Vind ze best mooi, maar zoals ik zeg, je schrobt er je een ongeluk aan.

Ik zie veel liever vossen, maar vind geen voshengsten naar mijn zin. Merrie is heterozygoot vos dus het kan wel.
Laatste 3 jaar gedekt met een zwarte, terwijl ik dat eigenlijk niet mooi vind, maar als ze voor de rest passen... nu er een bruin op gezet!

paardje2013
Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:22

Ik hou ook niet zo van vos gek genoeg zijn al mijn rijpaarden die ik heb gehad vos haha.
ik ben dan wel weer gek op 4 witte benen en een bles al mijn merries hebben dat ook.
Wel helemaal gek op mijn Kjento die heeft 4x wit met een kleine kol <3


Afbeelding