Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:24

ja heel knap... nee bij Jam was het echt wel veel wit :+
Maar ik hou wel echt van die kniekkousen :Y)

Afbeelding
Afbeelding

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:38

Die heb ik ook staan :+


Afbeelding

Afbeelding

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:51

ja hou er van :+
Ook gekke kleurtjes hoor... maar dan zonder de ellende :Y)

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:33

Karakter is alles, maar juist daarom vond ik het opmerkelijk dat de moeder van Gio niet lekker te rijden was (dominant, noemden ze het?) en wel heel fijne nakomelingen geeft. En ook in combinatie met Apache, die ze niet altijd even makkelijk maakt. In hoeverre heeft selecteren op karakter dan zin? Of was dit een toevalstreffer...
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 30-07-21 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:34

c_alsemgeest schreef:
carika schreef:
Schimmels! Ik hoop dat daar wel weer wat meer dressuurhengsten komen.
Die lijken er echt uitgeselecteerd te zijn :(
Ik zag een schimmel op de keuring in DE. Een henkie x jazz
Helaas vind ik hem nog niet echt overtuigend.
Wie weet zorgt George wel voor wat schimmels binnen het kwpn.

George heeft niet zo veel gedekt, daarbij is hij niet homozygoot volgens mij.

Met het oog op melanomen begrijp ik wel dat ze niet zo happig zijn. Net als de oog problemen bij de verdunningen etc. Zoals de zilverappel varianten... als er per ongeluk ook nog zoiets in de andere lijn zit.
Het is mooi, maar aan zulke kleuren kunnen ook weleens nadelen zitten.

Je krijgt met George ook een B papier. Daar vind ik hem te duur voor in dekgeld.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:39

_Lorette_ schreef:
Karakter is alles, maar juist daarom vond ik het opmerkelijk dat de moeder van Gio niet lekker te rijden was (dominant, noemden ze het?) en wel heel fijne nakomelingen geeft. En ook in combinatie met Apache, die ze niet altijd even makkelijk maakt. In hoeverre heeft selecteren op karakter dan zin? Of was dit een toevalstreffer...


Negatief X negatief is positief? :P

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:16

Een schimmel vind ik mooi als ze nog donker zijn of net beginnen te verkleuren :D

Vosjes vind ik ook leuk, maar dan wel een mooie ‘rooie’, niet zo’n flets kleurtje. Koffievos vind ik ook prachtig. Zelf ook een vos (v Belisar) gehad met veel wit (vier witte benen, onregelmatige bles en witte vlek onder de buik, al was die bijna niet zichtbaar).

Afbeelding

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:56


supertammy

Berichten: 2231
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:54

Wat een mooie foto's hierboven! Paarden voldoen helemaal aan mijn smaak met die witte benen

Ik heb wel het idee dat mok van binnenuit komt. Het zal inderdaad eerder zijn bij witte benen. Ik heb jaren op een stal gewerkt waar de paarden 's winters in een paddock met plassen stonden. Daar kwam nauwelijks mok voor.
Onze kwpner hebben we vorig jaar gekocht met mok aan 3 benen. Ik heb er denk ik 4 maanden tegen gesmeerd tot het weg was. Daarna is het ook niet meer terug gekomen. Zal toch wel iets te maken hebben met het voer en management.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:26

supertammy schreef:
Wat een mooie foto's hierboven! Paarden voldoen helemaal aan mijn smaak met die witte benen

Ik heb wel het idee dat mok van binnenuit komt. Het zal inderdaad eerder zijn bij witte benen. Ik heb jaren op een stal gewerkt waar de paarden 's winters in een paddock met plassen stonden. Daar kwam nauwelijks mok voor.
Onze kwpner hebben we vorig jaar gekocht met mok aan 3 benen. Ik heb er denk ik 4 maanden tegen gesmeerd tot het weg was. Daarna is het ook niet meer terug gekomen. Zal toch wel iets te maken hebben met het voer en management.

Zou best kunnen, valt me op dat paarden die altijd binnen staan vrijwel geen last hebben. Dit in tegenstelling met paarden die dag en nacht buiten lopen, met name in de nazomer.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:04

_Lorette_ schreef:
Karakter is alles, maar juist daarom vond ik het opmerkelijk dat de moeder van Gio niet lekker te rijden was (dominant, noemden ze het?) en wel heel fijne nakomelingen geeft. En ook in combinatie met Apache, die ze niet altijd even makkelijk maakt. In hoeverre heeft selecteren op karakter dan zin? Of was dit een toevalstreffer...

Klopt...
Maar soms valt het gewoon net een andere kant op.
Jam en zijn volle broer leken qua uiterlijk wel, maar karakter helemaal niet op elkaar :+

supertammy

Berichten: 2231
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:27

s0173957 schreef:
https://excellentdressagesales.com/coll ... 60pqYrbgH0

65 veulens... ook beetje te veel van't goeie.

Dat is veel!
Ik heb het idee dat er ook teveel veilingen zijn. Als er zoveel aanbod is om op te bieden, moet je wel wat heel speciaals hebben om nog een mooie prijs voor je veulen te krijgen.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 22:05

Ik zie je tot nu toe op de veilingen nog best hoog weg gaan eigenlijk.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:52

_Lorette_ schreef:
Karakter is alles, maar juist daarom vond ik het opmerkelijk dat de moeder van Gio niet lekker te rijden was (dominant, noemden ze het?) en wel heel fijne nakomelingen geeft. En ook in combinatie met Apache, die ze niet altijd even makkelijk maakt. In hoeverre heeft selecteren op karakter dan zin? Of was dit een toevalstreffer...


De profruiters kunnen er vaak wel weg mee. Een beetje karakter is ook wel nodig in de topsport. Neem En Vogue, die was echt niet prettig als 3 jarige (deed vaak de handstand en bokte nog zn zadel eraf). Nog steeds geen paard dat je tot het randje kunt rijden. Maar wel in de OS.

Onze knapperd nu een klein jaartje na het zadelmak maken. Helaas net geen 4 witte benen. Die zou je alleen op zijn papier niet willen kopen (High Five (Charmeur) x Montechristo (El Corona). Het is een geweldige beweger en bij aankoop heb ik nog niet eens gekeken naar z'n papier
Het "spookoog" en de 3+ kruinen op zijn voorhoofd in zigzagpatroon keek ik ook maar even doorheen. :D :D
Paardje met een stevig karakter, dat wel, maar een heilige vergeleken bij En Vogue. Goed te doen voor een handige amateur.

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:13

s0173957 schreef:
https://excellentdressagesales.com/coll ... 60pqYrbgH0

65 veulens... ook beetje te veel van't goeie.


Zitten wel fijne veulens bij :)

Wbt karakter, wat voor de een moeilijk is hoeft dat voor de ander natuurlijk niet te zijn. Het is ook maar net wat je past. Heb wel vaker ook combinaties gezien op papier waar ik een vooroordeel over had wat later helemaal niet terecht bleek te zijn. :+

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:24

Ik heb jaren weinig gereden en begin nu weer in de B met een rou.ssesau x h.ouston.
Daarvoor een tijdje een Zirocco x ubis gereden. Op paper beide lastig maar in de praktijk red ik mij er prima mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:25

carika schreef:
Ik heb jaren weinig gereden en begin nu weer in de B met een rou.ssesau x h.ouston.
Daarvoor een tijdje een Zirocco x ubis gereden. Op paper beide lastig maar in de praktijk red ik mij er prima mee.

Waarom doe je die puntjes?

AM_Horses

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:43

Voor mij maakt de kleur ook niet uit. Al is zwart /donker natuurlijk commerciëler.
Ik heb een schimmel merrie, wie weet brengt ze ooit een interessante schimmel hengst :Y)
Liezella, Formidable x Hofnar x Rogier

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:18

Mijn charmeur x Houston x Armstrong willen de meeste mensen ook voor weg rennen maar ik ben blij met haar en voor mij als amateur is ze prima te rijden.

karinna
Berichten: 1760
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:58

misterA schreef:
Zou best kunnen, valt me op dat paarden die altijd binnen staan vrijwel geen last hebben. Dit in tegenstelling met paarden die dag en nacht buiten lopen, met name in de nazomer.

Ben het met je eens. Ook bij ons kwam wel eens mok voor en dan altijd aan het witte been. Zonnebrand, in combinatie met vochtig gras, heeft naar mijn idee ook invloed.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:45

Jam had alleen mok toen ik hem net kreeg, verdomd lastig weg te krijgen toen, zeker als de paddocks wat nat waren. Maar na laseren en een kuur met pro- en pre biotica nooit meer terug geweest. (Kan net zo goed zijn dat alleen de laser het heeft verholpen en ik alleen maar dure pis heb gemaakt toen... :') )
Maar goed... was weg en nooit meer terug. Ook niet met natte grond of in de zon staan.

Qua karakter, de meest grappige opmerking toen ik zijn afstamming noemde (don tango b x krack c x jazz) was:
"Kreeg je daar een gratis body protector bij?" :')
Maar Jam was echt een goedzak. Wel vlug en heet... maar er zat echt 0,0 kwaad in, en echt nooit kijkerig en echt bom proof. Stond toen ook in de advertentie "groen maar bomproof", maar daar was echt niks aan gelogen.
Zelfs toen bij ons op stal het dak werd vernieuwd en de hijskraan in de buitenbaan stond, kon ik daar gewoon om heen rijden :+

Heb ook een keer een apache x pion gereden... beest was bijna hersendood zo braaf :')

En andere die hun afstamming zeker wel heel veel eer aan doen.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 13:44

karinna schreef:
misterA schreef:
Zou best kunnen, valt me op dat paarden die altijd binnen staan vrijwel geen last hebben. Dit in tegenstelling met paarden die dag en nacht buiten lopen, met name in de nazomer.

Ben het met je eens. Ook bij ons kwam wel eens mok voor en dan altijd aan het witte been. Zonnebrand, in combinatie met vochtig gras, heeft naar mijn idee ook invloed.

En een verminderde weerstand.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:50

Tegen mok werkt maar 1 ding echt goed: dogeczema.
Alleen niet gebruiken tijdens wedstrijdseizoen want dat kan je wel eens een dopingschorsing opleveren :P

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 18:55

Tegen mok heb ik hele goede ervaringen met zinkzalf van de drogist. Ik had echt alles geprobeerd en de mok zat zowat tegen de knieën zo erg bij wijze van spreken.
Maar goed. Dat is een beetje off topic. Waren wel witte benen en daarna nooit meer gehad gelukkig. Hooguit eens een enkel plekje

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:08

Ik heb de beste ervaring met droogzetters voor koeien.