Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 340 van de 501 [ 12506 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343 ... 501  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kletstopic dressuurfokkerij

 
Profiel   

Na 2 competities vraag ik me af wat deze wedstrijden toevoegen voor de hengstenkeuze en dus de fokkerij. Wat is het doel? Waarschijnlijk om te laten zien hoe de hengsten zich ontwikkelen in het werk. Eerste meetpunt is het verrichtingsonderzoek. Van de klassen Z en M hebben we dat V.O. goed kunnen volgen. Dan is mijn indruk voor 70% wel gemaakt. En vervolgens kan dat zeker na een paar jaar veranderen door de nakomelingen. Van de 4-jarigen weten we eigenlijk niets anders dan de punten van het v.o. en wat miniem beeldmateriaal. Dan wordt fokken echt gokken. En ben ik benieuwd wat de hengstencompetities kunnen toevoegen. Na die 2 cijferreeksen dus heel weinig. Een hengst die vrijwel hetzelfde beeld geeft in Kronenberg als in Ermelo kan zomaar duikelen van plaats 2 met 92 pt naar de laatste plaats met 78. Of L.R. met resp. . 95 en 82. Of Lowlands, 93-80..
Toch maar vooral de resultaten van het v.o. in gedachten houden?
Met uitzondering van de hengsten waar je "niks mee hebt". Maar soms wel mega hoog gescoord hebben in het v.o. En dan in de hengstencompetities als nog door de mand vallen. En dus je gelijk bevestigen?
Wat verwacht en beoordeelt de jury in de hengstencompetitie? Vooral de aanleg, dus de kwaliteit die een hengst ondanks een matige verrichting, tóch laat zien? Of vooral de proef, het gereden zijn? Zoals Maddox Mart en Mc. Laren? Hebben de verschillende teams wel dezelfde opdracht meegekregen? Of helemaal geen instructies?

Zelf heb ik merries drachtig van Mc Laren en BH Santiano. En daar sta ik na 2 competities nog volledig achter.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 00:06 



 
Profiel   

Ik denk om de hengsten aan de fokkers te laten zien en te laten zien hoe ze zich ontwikkelen, ik zie best wel hengsten die zich opgewaardeerd hebben ohz na het VO (zoals Santiano bijv.) Het geeft ook een indruk hoe ze zijn qua bewerkbaarheid, op ander terrein en met vergelijkingsmateriaal erbij van hengsten in dezelfde leeftijd/ niveau. Maar..het is wel belangrijk om de natuurlijke aanleg in de gaten te houden, de ruiters fok je er niet bij.
En sommige hengsten fokken inderdaad beter of slechter dan ze zelf zijn dus het in de gaten houden van de nakomelingen blijft belangrijk.

De punten en plaatsingen zeggen mij trouwens helemaal niets, zowel in het VO als in de hengstencompetitie niet. Ik kijk naar het paard zelf en de criteria die ik belangrijk vind.


Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 20-11-21 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:36 



 
Profiel   

Mij zeggen zowiezo de cijfers van het VO en de HC erg weinig,voor mij is afstamming(prestaties in de moederlijn)en het exterieur veel belangrijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:38 



 
Profiel   

Die cijfers zeggen mij niet zoveel. Maar ik vind het wel fijn om de hengsten te zien. Helpt weer bij de keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 14:10 



 
Profiel   

baudyh schreef
Die cijfers zeggen mij niet zoveel. Maar ik vind het wel fijn om de hengsten te zien. Helpt weer bij de keuze.

Eens !
Fokken is ook een voor een (groot)deel emotie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 17:13 



 
Profiel   

Het leert mij in elk geval dat er fameus wat werk is aan de manier van rijden / voorstellen.
Op de paar uitzonderingen na (Mclaren bv) werden allen hengsten met veel te weinig lengte en correcte aanleuning voorgesteld.
Kort in de nek, kort in de hals, neus ver achter de loodlijn en dan maar pushen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 18:00 



 
Profiel   

Ik vind het wel degelijk zowel leuk, je ziet de hengsten eens aan het werk, als leerrijk voor mezelf. Als ze per 2 in de baan komen kan je goed vergelijken. Ik probeer zelf te beoordelen en vergelijk mijn ideeën dan met het jurycommentaar. Aangezien ik nogal een leek ben, mag ik er nog op vertrouwen dat zij het beter weten dan ik, al heb ik natuurlijk ook mijn prioriteiten.

De hengsten die niet meer in de baan komen, zullen wel op een of andere manier niet voldoen, denk ik dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 19:04 



 
Profiel   

Het is niet zozeer leerzaam maar meer nog verhelderend. Juryverschillen zijn van alle tijden. Ik ga er ook vanuit dat een juryteam daar meer verstand van heeft dan ik. Maar een paard dat goed stapt zal dat bij welke jury dan ook laten zien. Of draf, galop enz..
Cijfers zijn wel degelijk van belang. Het onderstreept daarmee wat een jury wil vertellen. Naast de vaak zeer onduidelijke terminologie zoals, ruim voldoende tot goed, en aangevuld met nog meer prietpraat. Daarnaast verwacht ik juist in een hengstencompetitie dat er meer naar de aanleg wordt gekeken en minder naar de rijderij. Zeker bij 4 en 5 jarige hengsten die het best nog wel spannend vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:29 



 
Profiel   

misterA schreef
Het is niet zozeer leerzaam maar meer nog verhelderend. Juryverschillen zijn van alle tijden. Ik ga er ook vanuit dat een juryteam daar meer verstand van heeft dan ik. Maar een paard dat goed stapt zal dat bij welke jury dan ook laten zien. Of draf, galop enz..
Cijfers zijn wel degelijk van belang. Het onderstreept daarmee wat een jury wil vertellen. Naast de vaak zeer onduidelijke terminologie zoals, ruim voldoende tot goed, en aangevuld met nog meer prietpraat. Daarnaast verwacht ik juist in een hengstencompetitie dat er meer naar de aanleg wordt gekeken en minder naar de rijderij. Zeker bij 4 en 5 jarige hengsten die het best nog wel spannend vinden.

Ik snap ook niet dat ze niet gewoon in de reguliere sport meelopen. Daar zie je het talent bovenkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:34 



 
Profiel   

Leuke discussie! Ik zal ook weer een beetje proberen aan te haken.

Ik volg de hengstencompetitie wel, maar net als het VO kijk ik vooral naar wat ikzelf van de hengsten vind. En dan probeer ik de (negatieve dan wel positieve) ruiterinvloed er een beetje af te filteren. Ik hou van hengsten die gemakkelijk bewegen, 3 goede gangen hebben (ook de stap!) en een fijn karakter (incl. rijdbaarheid en bewerkbaarheid).
In Ermelo viel bijvoorbeeld Taminiau mij nog niet al te positief op qua karakter. Ook Jameson leek heeeeeel veel hengst te zijn. Jameson viel flink door de mand met zijn waardeloos slechte stap in Ermelo. Qua exterieur (rug mn) was het sowieso al niet mijn hengst, hoe waanzinnig hij ook kan draven en galoperen.
Ik zoek op de hengstencompetitie vooral bevestiging in mijn eerdere mening van een hengst. Bij hengsten wil ik ook altijd de filmpjes van ze zien als 3 jarige los in de kooi. Dat zegt mij eigenlijk nog meer dan hoe ze het een jaar later onder het zadel doen.

Afgelopen tijd heb ik weer in een nieuwe fokmerrie geinvesteerd, een elite, preferente, sport, ibop, prok doc merrie van Uphill x Metall, die ook al een aangewezen hengst heeft gegeven. Die merrie is nu drachtig van Fynch Hatton.

Verder heb ik een merrie drachtig van McLaren, My BH Santiano en Next Pitch.

MisterA; we hebben wel overeenkomsten in onze hengstenkeuze dus! Ik was inderdaad ook heel tevreden over hoe McLaren en Santiano zich hebben laten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 22:10 



 
Profiel   

Hmja, maar als je Jameson dan weer gezien hebt onder een andere ruiter (Christopher Hess) dan zie je ineens weer een heel ander paard met een betere stap (ookal blijft het niet zijn sterkste gang) en meer souplesse. Taminiau als vierjarige vond ik geweldig bij het losrijden voor een hengstenshow met de stalruiter. Nu onder HP vind ik hem alleen maar slechter worden..alle souplesse is er uit gereden. Een ruiter kan een hengst ook echt maken of breken helaas.

Ben het verder met s0173957 eens qua manier van voorstellen.

De hengsten die niet in de baan komen zijn geblesseerd, dat is volgens mij de enige geldige reden om niet mee te hoeven doen aan de verplichte HC.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 10:42 



 
Profiel   

Oh Carola, die merrie zag ik voorbij komen op Fb. Ben Uphill fan dus die vallen me dan op.
Mooie merrie. Ga je vast nog wat moois uit fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 10:58 



 
Profiel   

Voor degenen die gedekt hebben met McLaren, wat wilden jullie mn verbeteren aan de merrie?

Ik zit ook te denken aan McLaren voor mijn elite sport d-oc merrie v. Fidertanz x Dimaggio

Zij kan met name front en souplesse gebruiken, ze heeft zelf lengte en veel beweging. Karakter is voor mijn altijd de nummer 1 prioriteit.

Ik vond hem op de HC heel sympathiek ogen, fijn te rijden. Santiano vond ik ook heel gaaf, die viel me ook positief op. Ik ergerde me wel erg aan het gekantel, maar met die leeftijd kunnen dat bijv ook de tanden zijn oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 17:47 



 
Profiel   

carola schreef
Afgelopen tijd heb ik weer in een nieuwe fokmerrie geinvesteerd, een elite, preferente, sport, ibop, prok doc merrie van Uphill x Metall, die ook al een aangewezen hengst heeft gegeven. Die merrie is nu drachtig van Fynch Hatton.


Danita? Ik heb haar moeder voor de fokkerij, Tanita :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 18:49 



 
Profiel   

Vulina schreef
Danita? Ik heb haar moeder voor de fokkerij, Tanita :)

Niet moeilijk te raden hoe de merrie veulens uit andere jaren heten _O-

@Vulina, vindt je man het niet jammer dat het KWPN de Q overslaat? Uitgerekend 2021 had een Q jaar kunnen zijn 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 18:54 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
Vulina schreef
Danita? Ik heb haar moeder voor de fokkerij, Tanita :)

Niet moeilijk te raden hoe de merrie veulens uit andere jaren heten _O-

@Vulina, vindt je man het niet jammer dat het KWPN de Q overslaat? Uitgerekend 2021 had een Q jaar kunnen zijn 8-)


Haha echt hé.. Dit jaar was het een hengst, maar die heet Ronaldo. Quatararo was gaaf geweest :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 19:02 



 
Profiel   

Vulina schreef
Quatararo was gaaf geweest :D

alle andere topic volgers: :? :? waar hébben ze het over :? :?

_O- _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 19:55 



 
Profiel   

Ik snap 'm nog. :D Thema in namen was hier wel eens genoemd, dacht ik.

Kleine kans dat wij volgend jaar gaan dekken en daarom volg ik de hengsten even wat minder...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 21:29 



 
Profiel   

essie_blue schreef
Voor degenen die gedekt hebben met McLaren, wat wilden jullie mn verbeteren aan de merrie?

Ik zit ook te denken aan McLaren voor mijn elite sport d-oc merrie v. Fidertanz x Dimaggio

Zij kan met name front en souplesse gebruiken, ze heeft zelf lengte en veel beweging. Karakter is voor mijn altijd de nummer 1 prioriteit.


Mijn merrie heeft ras, een mooi front/voorbeen en souplesse nodig. Ik verwacht wel dat McLaren dat kan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 22:48 



 
Profiel   

Dat klopt inderdaad Vulina. Grappig dat jij haar moeder hebt. Het is een waanzinnige merrie, ze stond al een tijdje bij mij op stal en ik had de eigenaar toen al eens verteld dat ik wel interesse had in haar als ze haar ooit wou verkopen. Gewoon ook in de omgang en in de groep een heel fijne merrie. Haar veulen van dit jaar staat ook nog bij mij in de opfok. Ook erg goed veulen.

Essie; ik heb McLaren op een wat klassieke merrie gezet, een elite, ibop, prok merrie van Johnson x Cabochon. Merrie heeft mooie bovenlijn, heel goed achterbeen. Maar ik vind haar een wat kort voorbeen hebben en wat platte, brede voeten (met weinig verzenen). Ik hoop dat het veulen wat moderner gaat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 22:55 



 
Profiel   

Zeker weten.
Voor degene die een paar veulens van Mc Laren willen zien, kijk even op de site van Reesink Sporthorses, en dan de veulengalerij.
De merrie moet wel een sterk achterbeen hebben en dat ze goed onderbrengt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 23:18 



 
Profiel   

Om nog even terug te komen op karakter/bewerkbaarheid.
Hoe is jullie ervaring met nakomelingen van Everdale? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 09:45 



 
Profiel   

Ik heb een zeer brave hengst van Everdale. Het is oprecht het makkelijkste paard in de omgang op de hele stal. Onder zadel heel goed bewerkbaar, werkwillig, betrouwbaar (zowel in de bak, op vreemd terrein als op buitenrit en er stappen ook gerust kindjes vanaf 4 jaar van vriendinnen op met andere paarden in de bak, over het terrein of ermee wandelend aan de hand) en heeft daarbij zeer goede gangen.


Laatst bijgewerkt door Nessie op 22-11-21 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 10:43 



 

misterA schreef
Zeker weten.
Voor degene die een paar veulens van Mc Laren willen zien, kijk even op de site van Reesink Sporthorses, en dan de veulengalerij.
De merrie moet wel een sterk achterbeen hebben en dat ze goed onderbrengt.


Ik zou eerder zeggen een merrie met veel lengte want ik vind ze wel popperig

Ik vraag me serieus af hoe ze op sommige hengsten een zadel kwijt kunnen tegenwoordig

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 10:46 



 
Profiel   

Umeo schreef
Om nog even terug te komen op karakter/bewerkbaarheid.
Hoe is jullie ervaring met nakomelingen van Everdale? :)

Ik heb ook een fijne Everdale. Wel scherp, maar 100% betrouwbaar en goed te bewerken. Afgelopen weekend zag ik nog een Everdale in het L springen in Bergharen, liet zich heel fijn rijden, had in de barrage ook een snelle tijd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 11:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 340 van de 501 [ 12506 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343 ... 501  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen