Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 355 van de 501 [ 12506 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358 ... 501  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kletstopic dressuurfokkerij

 
Profiel   

Goedemiddag bokkers,

Ik wil mijn 2 merries dit jaar laten dekken.

Madinka: https://www.kwpn.nl/database?paard=P-599829

Korleone V.I.P.: https://www.kwpn.nl/database?paard=P-533714

Waar baseer je op of zij erg interessant zijn voor de fokkerij?
Wat bedoelen ze met of er een goede moederlijn achter zit en een goede vaderlijn?
Ik zie wel prestaties van de lijnen maar wat maakt het ECHT interessant?

En wat zou jullie keuze zijn voor een geschikte hengst?
Korleone heeft fantastisch gangwerk, is wel groot en robuust gebouwd 1.74m
Madinka is meer een barbie paard maar wel een echte tank, zij mag eigenlijk meer beweging krijgen met meer souplesse 1.71 m
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:43 



 
Profiel   

Ti_Amo schreef
Goedemiddag bokkers,

Ik wil mijn 2 merries dit jaar laten dekken.

Madinka: https://www.kwpn.nl/database?paard=P-599829

Korleone V.I.P.: https://www.kwpn.nl/database?paard=P-533714

Waar baseer je op of zij erg interessant zijn voor de fokkerij?
Wat bedoelen ze met of er een goede moederlijn achter zit en een goede vaderlijn?
Ik zie wel prestaties van de lijnen maar wat maakt het ECHT interessant?

En wat zou jullie keuze zijn voor een geschikte hengst?
Korleone heeft fantastisch gangwerk, is wel groot en robuust gebouwd 1.74m
Madinka is meer een barbie paard maar wel een echte tank, zij mag eigenlijk meer beweging krijgen met meer souplesse 1.71 m



Wat is er mis gegaan op de keuring van Korleone? >;) En ik denk dat MisterA je wel wat kan vertellen over haar lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:54 



 
Profiel   

Sannum schreef
Wat is er mis gegaan op de keuring van Korleone? >;) En ik denk dat MisterA je wel wat kan vertellen over haar lijn.


Mag ik vragen waar je de keuring kan vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 13:28 



 
Profiel   

Ti_Amo schreef
Sannum schreef
Wat is er mis gegaan op de keuring van Korleone? >;) En ik denk dat MisterA je wel wat kan vertellen over haar lijn.


Mag ik vragen waar je de keuring kan vinden?

De database van het Kwpn..
Foto 1 is stamboek keuring. Dat was zacht gezegd geen succes. Foto 2 is ibop, die ging hardstikke prima!


[ img ]

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Sannum op 14-01-22 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 13:31 



 
Profiel   

Rechts in het menu kun je deze bekijken.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 13:36 



 
Profiel   

Zo te zien is ze alleen op het straatje geweest en mocht ze niet eens vrij bewegen. IBOP zijn nette punten inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 13:44 



 
Profiel   

Bedankt voor de info ik heb het nu ook gevonden bij het KWPN op de pagina.
Is het mogelijk om haar een herkansing te geven op een nieuwe stamboekkeuring of kan dat niet meer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 14:41 



 
Profiel   

ik denk met zulke punten dat ze echt een afwijking hebben gezien

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 15:21 



 
Profiel   

De moeder van Korleone heb ik na 2 veulens verkocht. De eerste is GP Int. U 25, de tweede Z1.
Daarna had ik geen invloed of bemoeienis meer met de hengstenkeuzes.
Ik kan dus ook niks meer over de volgende nakomelingen vertellen dan wat er op de data-base staat.

Het is een goede merriestam met vrij veel sport. Wel hield en houd ik rekening met de rijdbaarheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 15:46 



 
Profiel   

Ti_Amo schreef
Bedankt voor de info ik heb het nu ook gevonden bij het KWPN op de pagina.
Is het mogelijk om haar een herkansing te geven op een nieuwe stamboekkeuring of kan dat niet meer?

Normaal gesproken doen ze na de IBOP gelijk stamboekopname en in dit geval had ze ster kunnen worden met een correct exterieur maar idd 45 punten is wel heel laag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 17:47 



 
Profiel   

Misschien overbeet of ingestoken pijpbeen? Op exterieur profiel niet echt gekke dingen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:05 



 
Profiel   

pantarhei schreef
Misschien overbeet of ingestoken pijpbeen? Op exterieur profiel niet echt gekke dingen


Ja of een reebeen.
Maar een 6,5 voor stap en draf houdt ook niet over natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:09 



 
Profiel   

In de ibop 8,5 voor stap

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:20 



 
Profiel   

pantarhei schreef
Misschien overbeet of ingestoken pijpbeen? Op exterieur profiel niet echt gekke dingen

Ja maar afwijkingen melden ze niet in het openbaar helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:30 



 
Profiel   

Ik zou toch wel onderzoeken wat er aan de hand was alvorens de merrie te dekken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:36 



 
Profiel   

Ti_Amo, heb je geen standfoto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:37 



 
Profiel   

Is het niet handiger een separaat topic aan te maken? Ik dacht dat het de bedoeling was hier geen individuele hengstenkeuze topics van te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:47 



 
Profiel   

Ik heb een ander topic geopend, sorry voor alle vragen, daar staan ook fotos.

[F-AM] Moederlijn KWPN

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 19:00 



 
Profiel   

Hier een stille meelezer. Ik ga volgend jaar voor het eerst proberen mijn merrie te laten dekken dus ik leer heel veel van jullie. Alleen ben ik op zoek naar een springhengst voor een allround paard, dus vandaar dat ik vooral meelees. Heel interessant en leerzaam de discussie over voer.

Vraagje. Wat bedoelen jullie met "merrie blijft in de nageboorte staan". Is dat dat de nageboorte er niet spontaan afkomt nadat het veulen geboren is? Hoeveel tijd hoort daar tussen te zitten voor je gaat ingrijpen/helpen? Ik weet dus helemaal niets van geboortes, niet bij paarden, niet bij mensen en niet bij andere dieren, dus ik vind het allemaal best spannend. Gelukkig heb ik wel al een fijn plekje gevonden voor mijn merrie waar ze wel veel ervaring hebben en waar ze heen kan wanneer ze drachtig is en kan zwangeren en bevallen. Als ik dit allemaal zo lees komt er zoveel bij kijken dat ik blij ben dat ik dit alvast heb kunnen regelen. Maar wil er graag ook zelf zoveel mogelijk van weten tegen die tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:38 



 
Profiel   

Ik zag dat nachtwacht het verichtingsonderzoek is verlaten. Ook is next level doorverwezen naar het voorjaarsonderzoek. Ivm veterinaire reden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:56 



 
Profiel   

Heel nieuwschierig wat er aan de hand is met Next Level. Zelfde als Next Pitch trouwens, die had ik ondertussen ook wel eens in een VO verwacht.

Benieuwd of beide de volgende keer meedoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 10:40 



 
Profiel   

KimDime schreef
Heel nieuwschierig wat er aan de hand is met Next Level. Zelfde als Next Pitch trouwens, die had ik ondertussen ook wel eens in een VO verwacht.

Benieuwd of beide de volgende keer meedoen.


Ben ik ook wel benieuwd naar. Nu gaven ze bij next pitch aan dat er een blessure was waardoor hij niet kon deelnemen.
Ik denk dat heel veel mensen niet blij zijn, die met deze hengsten hebben gedekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 10:52 



 
Profiel   

Drie opmerkingen wil ik maken.
1/ Je hebt heel veel vertrouwen in een jonge hengst. De afstamming, exterieur, moederlijn enz. spreken je erg aan. Bovendien wordt die hengst ook nog door een selectiecommissie op een hoog podium gehesen. Dan is het toch geen ramp dat je van die adspirant topper een veulen verwacht.
Daarbij mag je van de eigenaar van die hengst toch minstens verwachten dat hij ook bij een ander stamboek wordt aangeboden en wel goedgekeurd. Daardoor wordt je veulen minimaal in het reg.A geregistreerd en valt de schade op papier wel mee.

2/, Wat wel knap link is, die jonge hengsten van deze jaargang hebben vrijwel uitsluitend hun prestaties getoond via de media, vrijwel niemand heeft deze hengsten in het echt gezien, ze van nabij bekeken, je hebt er geen gevoel bij om het maar zo te zeggen.


3/ Over een paar weken worden we weer via allerlei beeldmateriaal op het goede of vaak wat minder goede been gezet. Wees daarom dubbel voorzichtig. Dat verrichtingsonderzoek voegt wel degelijk wat toe, stalgebreken worden bekend gemaakt, rijdbaarheid komt in beeld, gezondheid eveneens wat betreft d-oc en wffs.
Helaas moeten we het ook met dit v.o. weer stellen met een knip-en plakfilmpje van 1 hele minuut, en verder met de 2 zadelpresentaties vooraf. Een tussenbeoordeling uitzenden via kwpn-tv waarbij de hengsten onder het zadel getoond worden is blijkbaar al teveel moeite.
Zo gaat de kwpn hengstenselecties steeds meer lijken op die van het nrps.

Voor mij dus dubbel voorzichtig zijn om met de komende jaargang te gaan dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 11:15 



 
Profiel   

oji schreef
Hier een stille meelezer. Ik ga volgend jaar voor het eerst proberen mijn merrie te laten dekken dus ik leer heel veel van jullie. Alleen ben ik op zoek naar een springhengst voor een allround paard, dus vandaar dat ik vooral meelees. Heel interessant en leerzaam de discussie over voer.

Vraagje. Wat bedoelen jullie met "merrie blijft in de nageboorte staan". Is dat dat de nageboorte er niet spontaan afkomt nadat het veulen geboren is? Hoeveel tijd hoort daar tussen te zitten voor je gaat ingrijpen/helpen? Ik weet dus helemaal niets van geboortes, niet bij paarden, niet bij mensen en niet bij andere dieren, dus ik vind het allemaal best spannend. Gelukkig heb ik wel al een fijn plekje gevonden voor mijn merrie waar ze wel veel ervaring hebben en waar ze heen kan wanneer ze drachtig is en kan zwangeren en bevallen. Als ik dit allemaal zo lees komt er zoveel bij kijken dat ik blij ben dat ik dit alvast heb kunnen regelen. Maar wil er graag ook zelf zoveel mogelijk van weten tegen die tijd.


Verstandig dat je een plekje hebt kunnen regelen waar ze ervaring hebben. Er kan een boel mis gaan..
Hier is te vinden wat ermee bedoelt wordt: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/g ... j-paarden/

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 11:47 



 
Profiel   

misterA schreef
Drie opmerkingen wil ik maken.
1/ Je hebt heel veel vertrouwen in een jonge hengst. De afstamming, exterieur, moederlijn enz. spreken je erg aan. Bovendien wordt die hengst ook nog door een selectiecommissie op een hoog podium gehesen. Dan is het toch geen ramp dat je van die adspirant topper een veulen verwacht.
Daarbij mag je van de eigenaar van die hengst toch minstens verwachten dat hij ook bij een ander stamboek wordt aangeboden en wel goedgekeurd. Daardoor wordt je veulen minimaal in het reg.A geregistreerd en valt de schade op papier wel mee.

2/, Wat wel knap link is, die jonge hengsten van deze jaargang hebben vrijwel uitsluitend hun prestaties getoond via de media, vrijwel niemand heeft deze hengsten in het echt gezien, ze van nabij bekeken, je hebt er geen gevoel bij om het maar zo te zeggen.


3/ Over een paar weken worden we weer via allerlei beeldmateriaal op het goede of vaak wat minder goede been gezet. Wees daarom dubbel voorzichtig. Dat verrichtingsonderzoek voegt wel degelijk wat toe, stalgebreken worden bekend gemaakt, rijdbaarheid komt in beeld, gezondheid eveneens wat betreft d-oc en wffs.
Helaas moeten we het ook met dit v.o. weer stellen met een knip-en plakfilmpje van 1 hele minuut, en verder met de 2 zadelpresentaties vooraf. Een tussenbeoordeling uitzenden via kwpn-tv waarbij de hengsten onder het zadel getoond worden is blijkbaar al teveel moeite.
Zo gaat de kwpn hengstenselecties steeds meer lijken op die van het nrps.

Voor mij dus dubbel voorzichtig zijn om met de komende jaargang te gaan dekken.


Goede opmerkingen en zeker die laatste is ook een erg belangrijk punt. Het spontaan kijken bij de trainingen gaf toch ook wel veel informatie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 11:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 355 van de 501 [ 12506 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358 ... 501  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen